Ako už bolo vysvetlené v prvej časti článku, problematika transferového oceňovania sa dotýka len veľmi obmedzeného okruhu obcí a právnických osôb, ktoré majú majetkový alebo osobný vzťah k obciam. Dodržanie povinností spojených s problematikou transferového oceňovania sa teda dotýka len obcí, rozpočtových a príspevkových organizácií, ktoré sú daňovníkmi podľa § 12 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) a postupujú teda podľa § 17 až § 29 cit. zákona. Táto situácia nastane, len keď tieto subjekty dosahujú zdaniteľné príjmy, alebo by takéto príjmy dosiahli, pokiaľ by transakcie medzi závislými osobami boli realizované na základe princípov nezávislého vzťahu.
Z uvedeného teda vyplýva, že osoba (v tomto prípade obec alebo ROPO), ktorá nevykazuje základ dane alebo daňovú stratu podľa § 17 až § 29 ZDP, (t. j. má, alebo by mala len príjmy, ktoré nie sú predmetom dane podľa § 12 ods. 7 ZDP, alebo sú od dane oslobodené podľa § 13 ZDP) neznižuje základ dane, alebo nezvyšuje daňovú stratu podľa § 17 ods. 5 ZDP, a z toho dôvodu nie je povinná preukazovať súlad s princípom nezávislého vzťahu a viesť dokumentáciu podľa § 18 ods. 1 cit. zákona.
Cieľom článku je priblížiť čitateľom aplikáciu základných metód stanovenia cien medzi závislými osobami. Tieto metódy sú stanovené v § 18 ZDP a podrobné vysvetlenie je tiež obsiahnuté v metodickom pokyne k aplikácii metód transferového oceňovania, ktorý vydalo Finančné riaditeľstvo SR v decembri 2013.
Prečo metódy transferového oceňovania?
Účelom metód transferového oceňovania je poskytnutie alternatívneho určenia cien, ktoré by mali byť v súlade s princípom nezávislého vzťahu. V situáciách, keď sú ceny stanovené medzi závislými osobami, často nie sú stanovené na základe trhových podmienok, ako keď prebieha komerčné vyjednávanie medzi dvomi nezávislými partnermi, ktorých cieľom je maximalizovať výsledok každý pre seba.
Dôvodov pre absenciu stanovenia cien na základe princípu nezávislého vzťahu môže byť viac. Jedným z dôvodov môže byť nedbalosť, ale tiež úmysel neúčtovať trhové ceny za poskytnuté tovary, majetok alebo služby. V oboch situáciach sa na určenie základu dane dane uplatní § 17 ods. 5 ZDP a o rozdiel medzi účtovanými a trhovými cenami sa upraví základ dane smerom nahor, tak aby nedošlo ku kráteniu dane z príjmu.
Metódy transferového oceňovania majú teda za cieľ použiť alternatívne spôsoby určenia ceny tak, aby sa preukázal súlad s princípom nezávislého vzťahu. Na zistenie vyššie spomínaného rozdielu sa použije niektorá z metód transferového oceňovania alebo ich kombinácia, pričom možno použiť len takú metódu, ktorá je v súlade s princípom nezávislého vzťahu.
Tento princíp je tiež objasnený v § 18 ods. 1 ZDP, ktorý ustanovuje, že princíp nezávislého vzťahu je založený na porovnávaní podmienok dohodnutých v kontrolovaných transakciách medzi závislými osobami s podmienkami, ktoré by medzi sebou dohodli nezávislé osoby v porovnateľných transakciách za porovnateľných okolností v príslušných obdobiach. Pri porovnávaní sa zohľadňujú činnosti vykonávané porovnávanými osobami, a to najmä výroba, montážne práce, výskum a vývoj, nákup, predaj a podobne, ako aj rozsah podnikateľských rizík, vlastnosti porovnávaného majetku alebo služby, dohodnuté zmluvné podmienky, ekonomické prostredie trhu a obchodná stratégia. Po