Práca nadčas
Počet vyhľadaných dokumentov: 31
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 31
Zoradiť podľa:
- Článek
V októbrovom čísle časopisu ste si mohli prečítať 1. časť článku o práci nadčas vo verejnej službe. V jeho pokračovaní sa zameriame na limity a špecifiká práce nadčas, ako aj na plat a náhradné voľno za prácu nadčas.
- Článek
Pravidlá práce nadčas, odmeňovanie za nadčas a náhradné voľno za nadčas sú vo všeobecnosti definované v Zákonníku práce, určité špecifiká sú určené zákonom č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme. Vo všeobecnosti platí, že na odmeňovanie zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme sa vzťahuje Zákonník práce, ak zákon č. 553/2003 Z. z. neustanovuje inak. V príspevku uvádzam iba ustanovenia Zákonníka práce, ktoré sa na zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme vzťahujú.
Prosím o usmernenie ohľadom práce nadčas u zamestnanca, ktorý je zaradený do 3. alebo 4. rizikovej skupiny. Podľa § 121 ods. 1 Zákonníka práce zamestnancovi, ktorý vykonáva rizikové práce, patrí za prácu nadčas dosiahnutá mzda a mzdové zvýhodnenie najmenej v sume 35 % jeho priemerného zárobku. Čo v prípade, že zamestnanec zaradený do 3. alebo 4. rizikovej skupiny má mať preplatený nadčas napr. za účasť na školení (tzn. za čas, za ktorý nevykonáva prácu na rizikovom pracovisku). Aj za tento čas mu patrí mzdové zvýhodnenie najmenej v sume 35 %? Alebo mu za čas, ktorý strávil na školení, patrí mzdové zvýhodnenie najmenej v sume 25 %?
Prácou nadčas v zmysle § 97 ods. 1 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“) rozumieme prácu vykonávanú zamestnancom na príkaz zamestnávateľa alebo s jeho súhlasom nad určený týždenný pracovný čas vyplývajúci z vopred určeného rozvrhnutia pracovného času a vykonávanú mimo rámca rozvrhu pracovných zmien.
- Článek
Máme na obecnom úrade pracovný čas rozvrhnutý tak, že v stredu pracujeme desať hodín a v piatok päť hodín. Podľa názorov niektorých kolegov, ak mesiac končí stredou alebo štvrtkom, vzniká nadčas. Je to správne?
- Článek
Letné dvojčíslo časopisu prináša poslednú časť príspevku venujúceho sa postaveniu hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni. V tomto čísle si prečítate o možnostiach hlavného kontrolóra pracovať nadčasy, pričom sme túto tému jasne zobrazili aj na praktickom príklade.
- Článek
Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“) vo svojich ustanoveniach predpokladá špecifické situácie, keď je vhodné, aby zamestnanec popri dosiahnutej mzde/plate dosiahol okrem mzdy/platu aj určité platové zvýhodnenie. Medzi tieto situácie patrí aj práca nadčas či práca vo sviatok.
- Článek
Podľa nášho pracovného poriadku môže po pracovnej dobe zamestnanec pracovať iba s povolením zamestnávateľa. Hlavná kontrolórka si na konci mesiaca vykázala nadčas s odôvodnením, že úlohy, ktoré jej uložilo obecné zastupiteľstvo, sa nedajú v pracovnom čase (v kratšom úväzku) zvládnuť. Nikde v zákone som sa nedočítal, kto môže upravovať voči hlavnému kontrolórovi takéto veci, či starosta alebo obecné zastupiteľstvo... Môžete nám poradiť, ako postupovať v danom prípade?
- Článek
Zamestnanec bol v práci v nedeľu od 03:30 hod. do 10.00 hod. (odpratávanie snehu), pričom jeho bežný pracovný čas je od pondelka do piatka, tzn., že nedeľa je deň nepretržitého odpočinku. Zároveň sa dohodol so zamestnávateľom, že si za tento nadčas chce vyčerpať náhradné voľno. Ako máme postupovať pri preplácaní v zmysle zákona o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme?
Obecné zastupiteľstvo z dôvodu naliehavosti preverenia nezákonných krokov predchádzajúceho starostu v decembri 2018 uzneseniami poverilo kontrolóra vykonaním 3 kontrol s termínmi do najbližšieho OZ ( 31. 1. 2019) a do 15. 2. 2019. Úväzok H.K. pritom je len 30 hodín. Okrem zákonom stanovených správ teda kontrolór na základe "príkazu" zamestnávateľa vykonal ďalšie 3, respektíve 4 kontroly, z ktorých vypracoval riadne 3 správy. Nakoľko je zrejmé, že by tieto úlohy nebolo možné vykonať za 30 hodín, kontrolór si v riadnom zamestnaní čerpal riadnu dovolenku a pracoval na splnení úloh stanovených OZ. Po OZ predložil starostovi dochádzku, v ktorej,okrem stanovených 30 hodín, mal evidované nadčasy. Prišlo k dileme, či môže obec v prípade H.K. postupovať v súlade so Zákonníkom práce a H.K si môže čerpať náhradné voľno, alebo má nárok na preplatenie vykonanej / nariadenej nadčasovej práce. Práca bola vykonaná na základe príkazu zamestnávateľa, bola ohraničená stanovenými termínmi do 31. 1. 2019 a štvrtá kontrola do 15. 2. 2019. Okrem uznesení a príkazu na kontroly boli vykonávané úlohy, ktoré vyplývajú H.K. zo zákona o obecnom zriadení. Zamestnávateľ má vedomosť o výške úväzku, práca bola nariadená z dôvodu verejného záujmu a zdokladovaná výstupmi a aj evidenciou času, ktorý bol na splnenie úloh potrebný.
- Článek
Zamestnávateľ chce so zamestnancom uzatvoriť dohodu o práci nadčas. Ako má správne postupovať pri uzatvorení dohody? Môže so zamestnancom uzatvoriť dohodu na prácu nadčas do 400 h? Ide o manuálnu prácu. Tieto práce nadčas budú zamestnancovi zaplatené na základe Zákonníka práce. Na čo všetko si má dať zamestnávateľ pozor a aké má povinnosti?
Zamestnávateľ chce so zamestnancom uzatvoriť dohodu o práci nadčas. Ako má správne postupovať pri uzatvorení dohody? Môže so zamestnancom uzatvoriť dohodu na prácu nadčas do 400 h? Ide o prácu automechanika. Tieto práce nadčas budú zamestnancovi zaplatené na základe Zákonníka práce. Na čo všetko si má dať zamestnávateľ pozor a aké má povinnosti?
Vzhľadom na nerovnomernú prevádzku sa spoločnosť rozhodla, že zamestnanci, ktorí odpracujú nadčas si budú prednostne čerpať náhradné voľno, nakoľko v rámci prevádzky sa vyskytujú výrazne pracovne „silnejšie“ a „slabšie“ mesiace. Spoločnosť zamestnáva 15 zamestnancov, t. j. neuvažuje o konte pracovného času. Podľa § 121 Zákonníka práce zamestnancovi patrí mzda za prácu nadčas, t. j. pochopila som to tak, že mzdu za nadčas dostane zamestnanec vyplatenú v mesiaci, keď nadčas odpracuje (§ 118 – zamestnancovi patrí mzda za vykonanú prácu). V nasledujúcom mesiaci bude čerpať náhradné voľno, za ktoré mu už ale mzda nepatrí, nakoľko nevykonáva prácu. T. j., dôjde k výkyvom v mesačných mzdách - napr. pri fonde prac. času 160 hodín a mesačnej mzde 1 000 €, ak zamestnanec odpracuje 80 hodín nadčasov tak dostane mzdu 1 500 €. V nasledujúcom mesiaci vyčerpá 80 hodín náhradného voľna, t. j. dostane mzdu 500 €. Zamestnanci nechcú výkyvy vo mzdách, argumentujú, ze inde mali v podstate stále rovnakú mzdu, aj keď robili nadčasy a potom čerpali náhradné voľno. Je možnosť sa dohodnúť so zamestnancami o odklade vyplatenia mzdy za nadčas do obdobia, keď budú čerpať náhradné voľno? Je pre tento postup opora v zákone? Alebo mzda za nadčas musí byť vyplatená v čase, ked je práca vykonaná a výkyvom vo mzdách sa nevyhneme? Je možnosť aj opačného postupu, že najprv sa bude čerpat náhradné voľno a nadčas sa odpracuje neskôr. Ako sa to prejaví vo mzde?
- Článek
V záverečnej časti sa venujeme postaveniu hlavného kontrolóra, ktorý má dôležité postavenie v obecnej samospráve, a to aj napriek tomu, že nie je orgánom obce (tým je len starosta a obecné zastupiteľstvo – § 10 ods. 1 zákona o obecnom zriadení). Predstavuje významný kontrolný mechanizmus nielen v obecnej samospráve, ale aj v regionálnej samospráve. Inštitút hlavného kontrolóra funguje v oblasti regionálnej samosprávy v súlade s § 19 zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v z. n. p. Hlavný kontrolór je zamestnancom obce a pri výkone svojej funkcie má pomerne široké oprávnenia a rozsah kontrolnej činnosti.
- Článek
Ako čerpá náhradné voľno učiteľ s úväzkom 12 hodín rozvrhnutých do 4 dní v týždni?
Sme organizácia s nepretržitou prevádzkou. Môžu pedagogickí zamestnanci odmeňovaní podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. v prípade potreby vykonávať prácu v noci? Môže im byť vyplatený nočný príplatok? Sme organizácia sociálno-právnej ochrany detí a sociálnej kurately, v ktorej sú dočasne umiestnované deti do 18 rokov.
Ako mám počítať prácu nadčas, keď pracujem pre slovenskú firmu v zahraničí (francúzsku)? Pracujem od 8:00 hod-19:00 hod. Ako sa mi ráta nadčas, tak ako francúzom, teda -7 hod/deň a po nich nadčas alebo ako keby som pracoval doma na Slovensku 8,5 hod/deň a potom nadčas?
Má zamestnanec pracujúci na dohodu o pracovnej činnosti nárok na mzdové zvýhodnenie za prácu v noci a vo sviatok ?
Ako postupovať pri výpočte mzdy, ak pracovník zvyčajne pracuje na dennej zmene, avšak výnimočné vo februári odpracoval týždeň dennú a 3 týždne na nočnú zmenu.
Základná mzda - 500 eur.
Priemerný hodinový zárobok za posledný štvrťrok - 3,2083 eura.
Počet odpracovaných dní - 20.
Počet nadčasov vo februári 2013 - 70 hodín.
Počet nočných vo februári 2013 - 92 hodín.
Fond pracovného času vo februári 2013 - 230 hodín.
Príplatok za nadčas - 25 %.
Príplatok za nočnú 20%.
Výpočet
Základná tarifná mzda - 500 eur.
Základný plat za nadčas?
Za nadčas - 3,2083 x 70 hod x 25 % = 56,145 eura.
Nočné zmeny?
Ako postupovať v prípade, keď zamestnávateľ odo zamestnanca vyžaduje vykazovanie pohotovostných služieb ako pohotovosť mimo pracoviska, ktoré vykonáva ako lekár na oddelení - na mieste výkonu služby? Ani v pracovnej zmluve, ani v dodatku o nadčasoch nemá daný lekár zadefinovaný výkon práce mimo pracoviska. Zamestnávateľ odmieta dať takýto príkaz písomnou formou a chce zamestnanca sankcionovať zákazom služieb na 3 mesiace, s tým, že na to právo a argumentuje rovnomerným rozvrhnutím pracovného času.