Obchodná spoločnosť
Počet vyhľadaných dokumentov: 46
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 46
Zoradiť podľa:
Obec zakladá v mesiaci november s.r.o. so 100% účasťou obce. Prosíme Vás ako zaúčtovať tento vklad t.j. 5 000,- eur v účtovníctve a v rozpočte obce, ako aj v novozriadenej s.r.o v účtovníctve.
- Článek
Základné imanie obchodnej spoločnosti podľa zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. predstavuje peňažné vyjadrenie súhrnu peňažných aj nepeňažných vkladov všetkých spoločníkov do spoločnosti. Výška základného imania sa zapisuje do obchodného registra. Nepeňažným vkladom môže byť len majetok, ktorého hospodárska hodnota sa dá určiť.
- Článek
Obce a mestá môžu vykonávať podnikateľskú činnosť a zhodnocovať tým svoj majetok. V príspevku sa zameriame na najčastejšie formy podnikania, ktoré obce v praxi využívajú.
- Článek
V tomto príspevku sa oboznámime s niekoľkými možnosťami vkladu obce do súkromnej obchodnej spoločnosti v prípade, že by tento vklad mohol predstavovať štátnu pomoc.
- Článek
Zákon o slobodnom prístupe k informáciám určuje jednotlivým subjektom rozsiahle aktívne aj pasívne informačné povinnosti. Tento právny predpis sa vzťahuje nielen na obce, resp. rozpočtové a príspevkové organizácie obcí, ale aj na obecné obchodné spoločnosti. Práve táto posledne zmieňovaná kategória povinných osôb má s aplikovaním uvedeného zákona v praxi neraz problémy. V nasledujúcom príspevku preto sumarizujeme všetky aktívne aj pasívne informačné povinnosti obecných firiem.
Spoločnosť A vlastní podielové cenné papiere svojej dcéry sídlo v inom štáte EU spoločnosť B. Rozhodnutím jediného spoločníka sa spoločnosť B v EU presídli na Slovensko. Bola založená s.r.o na Slovensku spoločnosť C. Spoločnosť A vložila do základného imania spoločnosti C nepeňažný vklad podielové cenné papiere, ktoré spoločnosť A evidovala na účte 061. Hodnota nepeňažného vkladu v spoločnosti A je nižšia ako hodnota ZI v spoločnosti C, nakoľko bol zaúčtovaný v spoločnosti A oceňovací rozdiel z precenenia majetku a záväzkov 414/061 Zároveň bolo rozhodnuté, že spoločnosť C sa zlúči so spoločnosťou A, a to tak, že v spoločnosti A sa navýši základné imanie o hodnotu základného imania spoločnosti C. napr. ZI spoločnosti A 500, ZI spoločnosti C 200, zlúčením ZI spoločnosti A 700. / rozhodný deň bol určený/ Vedeli by ste mi predkontovať ako správne toto celé zaúčtovať. Spoločnosť A je platiteľ DPH, spoločnosť C nie, tieto dve spoločnosti sa idú zlučovať. Nevzniká spoločnosti C sa zo zákona registrovať na DPH. Môj názor je, že nie, v opačnom prípade by vznikla povinnosť registrácie.
- Článek
Hlavný kontrolór ako zamestnanec príspevkovej organizácie obce Môže byť zamestnanec príspevkovej organizácie, ktorú zriadila obec, hlavným kontrolórom tej istej obce? Podľa § 18 ods. 2 písm. c) zákona o...
- Článek
Môže byť hlavným kontrolórom obce zamestnanec touto obcou založenej obchodnej spoločnosti – spoločnosti s ručením obmedzeným, ktorý pracuje v pracovnej pozícii ekonóm?
- Článek
Príspevok sa venuje problematike pôsobnosti hlavného kontrolóra obce pri kontrole právnických osôb, v ktorých má obec majetkovú účasť, a iných osôb, ktoré nakladajú s majetkom obce alebo ktorým bol majetok obce prenechaný na užívanie. Pokúsi sa dať odpovede na mnohé otázky, ktoré rezonujú medzi hlavnými kontrolórmi a odbornou verejnosťou.
- Článek
becné zastupiteľstvo na rokovaní rozhoduje o založení alebo zrušení obchodnej spoločnosti, schvaľuje zástupcov obce do ich štatutárnych a kontrolných orgánov, ako aj schvaľuje majetkovú účasť obce v právnickej osobe. Zároveň zásady hospodárenia obce by mali obsahovať určenie úkonov valného zhromaždenia, o ktorých bude rozhodovať obecné zastupiteľstvo a starosta (primátor).
Spoločenská zmluva, zakladateľská zmluva, zakladateľská listina, stanovy môžu obsahovať ustanovenie, kto má byť ustanovený za likvidátora [§ 72 ods. 2 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len „Obchodný zákonník“)]. Právne úkony týkajúce sa založenia, vzniku, zmeny, zrušenia alebo zániku spoločnosti musia mať písomnú formu alebo formu notárskej zápisnice, ak to Obchodný zákonník vyžaduje.
Naša spoločnosť sa stala 100 % vlastníkom inej zahraničnej s. r. o. (obchodný podiel nekúpila, ani žiaden vklad do základného imania nevkladala, len sa stala 100 % spoločníkom). V roku 2019 poskytla tejto dcérskej spoločnosti pôžičku 30 000 €. V roku 2020 bolo rozhodnutím jediného spoločníka zvýšenie základné imanie o 30 000 € a túto pôžičku sme preklasifikovali ako vklad do ich základného imania. V roku 2021 bolo základné imanie znížené a nám bolo vyplatené 50 000 € zo zníženia základného imania. Ako máme tieto transakcie zaúčtovať? Vložili sme tam iba 30 000 €, vyplatili nám 50 000 € - je to pre nás výnos? Ak áno, je to zdaniteľný výnos v SR?
- Článek
Obec ako samostatná právna a ekonomická jednotka môže vykonávať podnikateľskú činnosť, cieľom ktorej je dosiahnutie zisku, rovnako ako iné, rýdzo súkromnoprávne subjekty. Obec môže vykonávať podnikateľskú činnosť rôznymi spôsobmi, resp. v rôznych formách. Jednou z foriem výkonu podnikateľskej činnosti obce je podnikanie prostredníctvom založených samostatných právnických osôb súkromného práva, tzv. komunálnych obchodných spoločností. Problematika komunálnych obchodných spoločností je komplexná. Pri definovaní postavenia a vymedzení fungovania komunálnych obchodných spoločností sú kľúčovými právnymi predpismi zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len "Obchodný zákonník") a zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"). Vymedzenie Obchodného zákonníka a zákona o obecnom zriadení ako všeobecného alebo špeciálneho predpisu nie je v rozhodovacej činnosti všeobecných súdov ustálené. Nevyjasnený vzťah medzi Obchodným zákonníkom a zákonom o obecnom zriadení prináša v aplikačnej praxi viacero esenciálnych problémov. Predkladaný príspevok analyzuje parciálnu otázku, ktorou je zákaz konkurencie členov dozornej rady a konateľa komunálnej obchodnej spoločnosti s ručením obmedzeným.
- Článek
Orgány obce sú tvorcami komunálnych politík na svojom území. Pri tvorbe komunálnych politík sa poslanci obecného zastupiteľstva môžu zaoberať aj s myšlienkou o založení/zrušení obchodnej spoločnosti alebo aj o tom, že obec bude vykonávať sama za seba podnikateľskú činnosť. Tieto myšlienky môžu vychádzať aj z plánu hospodárskeho sociálneho rozvoja obce.
- Článek
Členka komisie obecného zastupiteľstva bola zvolená za hlavnú kontrolórku. Máme ju upozorniť na nezlučiteľnosť týchto funkcií, keďže už má pracovnoprávny vzťah k obci?
Kto určuje konateľov obecnej s.r.o., rozsah hodín pracovného času, mesačnú odmenu? Kto vypracuje pracovnú zmluvu pre konateľa obecnej spoločnosti?
Aké povinnosti súvisia so založením obecnej s. r. o.?
- Článek
Každá obchodná spoločnosť obce je samostatná právnická osoba, oddelená od obce, ktorá je taktiež právnickou osobou v zmysle platnej právnej úpravy. Spomínaná samostatnosť a oddelenosť obidvoch právnických osôb – obchodnej spoločnosti a obce reálne existuje, aj keď môže byť obec jediným zo zakladateľov obchodnej spoločnosti.
- Článek
Sprístupňovanie obchodného tajomstva právnických osôb a iných informácií založených obcami je právny problém. Na jednej strane sa obchodné spoločnosti založené obcami a jej orgány (napr. konateľ, predstavenstvo) musia riadiť zákonom č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len "Obchodný zákonník"), z ktorého vyplýva povinnosť dodržiavania obchodného tajomstva a ochrany záujmov spoločnosti. V niektorých prípadoch je dokonca porušenie obchodného tajomstva trestným činom. Na druhej strane, ak obchodná spoločnosť poskytuje služby vo verejnom záujme a bola založená obcou a obec do nej vložila verejný majetok, má byť podrobená väčšej verejnej kontrole, než obchodné spoločnosti založené osobami súkromného práva.
Pri inventarizácii majetku boli zistené nedostatky, a to nasledovne: Obchodná spoločnosť účtuje v sústave PÚ. V obchodnom majetku mala zaradené motorové vozidlo (MT), ktoré predala 2. 1. 2016. Uvedené MV bolo odpísané aj účtovne, aj daňovo. Pri inventarizácii v novembri 2017 bolo zistené, že auto nie je vyradené z účtovníctva. V roku 2016 nebolo auto pri predaji vyradené, stále je v evidencii na účte 022. Akým účtovným zápisom vyradíme MV z obchodného majetku? Je potrebné podávať dodatočné DP?
- Článek
Obec je samostatným právnym subjektom, ktorý má právnu a ekonomickú samostatnosť. Obec ako právnická osoba v súlade so zákonom č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p. (ďalej len „Občiansky zákonník“) a zákonom č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len „Obchodný zákonník“) vystupuje v právnych vzťahoch samostatne a vo vlastnom mene. Obec ako právnická osoba vlastní svoj majetok a má právo nielen s ním hospodáriť, ale aj podnikať.