Hospodárenie

Počet vyhľadaných dokumentov: 86

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 86

Zoradiť podľa:

Záverečný účet obce za rok vykázal prebytkový výsledok hospodárenia vo výške 31 923 €. Je potrebné celý prebytok hospodárenia obce previesť do rezervného fondu? Ak obec prevedie len povinný prídel 10 %, čo je potrebné urobiť s rozdielom? 
Vydané: 08. 10. 2024
Obec eviduje nezaplatené faktúry, na úhradu ktorých nemá vlastné zdroje v rozpočte. Môže obec použiť prostriedky rezervného fondu na úhradu týchto nezaplatených faktúr, ak skončila rozpočtové hospodárenie za rok 2023 so schodkom rozpočtu (nedosiahla prebytok rozpočtu)?
Vydané: 08. 10. 2024
Musí obec sledovať po 1. 5. 2024 vývoj hospodárenia podľa rozpočtu a v prípade potreby vykonávať zmeny v rozpočte, keď neplatí ustanovenie § 12 ods. 3 a § 14 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z.z.?
Vydané: 10. 09. 2024
  • Článek
Príspevok o pracovnom stretnutí hlavných kontrolórov k téme majetku územnej samosprávy pokračuje jeho záverečnou časťou, v ktorej sa venujeme vybraným prípadom účtovania pohľadávok z daňových príjmov obcí a vyšších územných celkov.
  • Článek
V marcovom čísle časopisu sme uverejnili 1. časť príspevku o pracovnom stretnutí hlavných kontrolórov k téme majetku územnej samosprávy. V pokračovaní článku sa venujeme najčastejším porušeniam územnej samosprávy pri hospodárení s majetkom, vymáhaniu nedoplatkov v územnej samospráve a vybraným prípadom účtovania pohľadávok z daňových príjmov.
  • Článek
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky (ďalej len "NKÚ SR") v závere minulého roka na svojej pôde organizoval pracovné stretnutie s hlavnými kontrolórmi krajských miest, hlavnými kontrolórmi vyšších územných celkov a profesijných združení hlavných kontrolórov k téme majetku územnej samosprávy.
  • Článek
Hlavný kontrolór ako zamestnanec príspevkovej organizácie obce Môže byť zamestnanec príspevkovej organizácie, ktorú zriadila obec, hlavným kontrolórom tej istej obce? Podľa § 18 ods. 2 písm. c) zákona o...
Vydané: 24. 08. 2023
  • Článek
Existuje právny argument, že zásady hospodárenia podľa zákona o majetku obcí majú byť prijaté formou nariadenia? Nestačí ich schváliť ako vnútornú smernicu uznesením obecného zastupiteľstva?
Vydané: 20. 01. 2023
  • Článek
Družstvo si chce od obce prenajať na päť rokov jednu budovu. Môže o nájme rozhodnúť sám starosta alebo to musí schváliť obecné zastupiteľstvo? V našich zásadách hospodárenia s majetkom obce nemáme v tejto súvislosti úpravu.
Vydané: 20. 09. 2021
  • Článek
Ani po vyše tridsiatich rokoch od nahradenia sústavy miestnych národných výborov obcami sa obce nedokázali vyrovnať s majetkovoprávnym usporiadaním vlastníctva, ktoré na ne malo prejsť zo štátu. O odovzdávanom majetku sa spisovali tzv. delimitačné protokoly, spravidla vydávané okresnými národnými výbormi v likvidácii. Obsahom delimitačných protokolov bol nehnuteľný majetok, konkrétne parcely a stavby v katastrálnom území danej obce, najčastejšie parcely registra „E“, ale aj registra „C“.
Vydané: 02. 08. 2021
Príspevok sa bližšie venuje zaujímavým otázkam z praxe dotýkajúcim sa osobitných predpisov a nakladania s verejnými prostriedkami. Odpovede reagujú na aktuálny právny stav s ohľadom na dodržanie zásad nakladania s verejnými prostriedkami s cieľom hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti pri manipulovaní s nimi.
Vydané: 10. 05. 2021
  • Článek
Podľa zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 523/2004 Z.z.") rozpočtová organizácia je právnická osoba štátu, obce alebo vyššieho územného celku, ktorá je svojimi príjmami a výdavkami zapojená na štátny rozpočet, rozpočet obce alebo na rozpočet vyššieho územného celku. Hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu.
Vydané: 01. 03. 2018
  • Článek
Obec je samostatným právnym subjektom, ktorý má právnu a ekonomickú samostatnosť. Obec ako právnická osoba v súlade so zákonom č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p. (ďalej len „Občiansky zákonník“) a zákonom č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len „Obchodný zákonník“) vystupuje v právnych vzťahoch samostatne a vo vlastnom mene. Obec ako právnická osoba vlastní svoj majetok a má právo nielen s ním hospodáriť, ale aj podnikať.
Vydané: 14. 07. 2017
  • Článek
Majetok obce podľa § 8 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) tvoria veci vo vlastníctve obce a majetkové práva obce. Podľa § 1 ods. 2 zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len „zákon o majetku obcí“) majetok obce tvoria nehnuteľné a hnuteľné veci vrátane finančných prostriedkov, ako aj pohľadávky a iné majetkové práva, ktoré sú vo vlastníctve obce podľa zákona o majetku obcí, alebo ktoré nadobudne obec do vlastníctva prechodom z majetku Slovenskej republiky na základe tohto zákona, alebo osobitného predpisu, alebo vlastnou činnosťou.
Vydané: 14. 07. 2017
  • Článek
Príspevok sa venuje téme povinností obce vo vzťahu k súkromnému podnikaniu občanov - inštitútu samostatne hospodáriacich roľníkov, najmä povinným skutočnostiam, ktoré sa spájajú so vznikom oprávnenia na výkon súkromného podnikania občanov v nadväznosti na vydané osvedčenie. Zároveň príspevok z kontrolnej praxe ustanovuje vybrané upozornenia a vzory osvedčení pre obec (vzor osvedčenia o zápise, zmene údajov a zrušenie statusu samostatne hospodáriaceho roľníka z obecnej evidencie). Právnu úpravu v tejto oblasti predstavuje zákon č. 105/1990 Zb. o súkromnom podnikaní občanov v z. n. p. (ďalej len "zákon o súkromnom podnikaní občanov". Predmetný zákon o súkromnom podnikaní občanov predstavuje stabilnú právnu normu, ktorá sa počas desiatok rokov menila výnimočne.
Vydané: 01. 04. 2017
  • Článek
V príspevku chceme upozorniť na zmenu v podmienkach prijímania návratných zdrojov financovania na obci od 1. januára 2017. Táto zmena bola schválená v roku 2013, zákonom č. 426/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „novela zákona č. 426/2013 Z. z.).
Vydané: 09. 02. 2017
  • Článek
V II. časti príspevku pokračujeme prílohami č. 1 až č. 10 k Smernici o verejnom obstarávaní.
  • Článek
Jednou z úloh obce je aj vedenie obecnej kroniky, a to podľa ust. § 4 ods. 3 písm. s) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“), podľa ktorého „... obec vedie obecnú kroniku v štátnom jazyku, prípadne aj v jazyku národnostnej menšiny.“ Ide o samosprávnu pôsobnosť obce a bližšie podrobnosti zákon o obecnom zriadení neuvádza.
Vydané: 29. 09. 2016
  • Článek
Obce a rozpočtové/príspevkové organizácie (ROPO) používajú verejné prostriedky v súlade so svojím rozpočtom a so zachovaním zásady hospodárnosti, efektívnosti, účelnosti a účinnosti ich použitia. Štatutárny orgán obce/ROPO je povinný zabezpečiť, aby sa verejné prostriedky uvoľňovali iba v takej výške, aká zodpovedá rozsahu plnenia úloh zahrnutých v jeho rozpočte.
Vydané: 29. 08. 2016
  • Článek
Dňa 1. 7. 2016 nadobudol účinnosť nový právny predpis kódexového typu, a to zákon č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok (ďalej len „Správny súdny poriadok“), spoločne s dvojicou ďalších procesných kódexov: zákonom č. 160/2015 Z. z. Civilným sporovým poriadkom a zákonom č. 161/2015 Z. z. Civilným mimosporovým poriadkom. Tieto pri nové procesné kódexy boli publikované v Zbierke zákonov 17. júla 2015 a ako výsledok dlhých rekodifikačných snáh nahradili vyše päťdesiat rokov platný zákon č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v z. n. p. V rámci dlhej jednoročnej legisvakačnej doby (t. j. doby od platnosti zákona po jeho účinnosť) sa s týmito troma kódexmi dôsledne oboznamovali všetky právnické profesie, najmä advokáti, sudcova a prokurátori. Verejnú správu však zastihli nové procesné kódexy odborne nepripravenú. Cieľom článku je upozorniť obce na tie vybrané inštitúty Správneho súdneho poriadku, ktoré sú pre ne dôležité.
Vydané: 29. 08. 2016