COVID-19
Počet vyhľadaných dokumentov: 215
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 215
Zoradiť podľa:
- Článek
Vláda Slovenskej republiky nedávno udelila amnestiu na priestupky súvisiace s protipandemickými opatreniami zavedenými počas COVID-19. Článok obsahuje podrobnosti o právnych úpravách a mechanizmoch, ktoré určujú aplikáciu a obmedzenia tejto amnestie, pričom konkretizuje, že sa nevzťahuje na iné správne delikty ani na priestupky nesúvisiace s protipandemickými opatreniami.
- Článek
Pandémia COVID-19 spôsobená koronavírusom vytvorila problémy aj v odpadovom hospodárstve. Vo väčšine svetových metropol, kde pandémia prepukla naplno, bol pozorovaný prudký nárast zdravotníckeho odpadu. Tento odpad bol spočiatku považovaný za možnú hrozbu prenosu koronavírusu. Neskôr sa potvrdilo, že nebol zaznamenaný žiadny prípad prenosu infekcie z odpadu na človeka. Na území SR bol v čase výskytu pandémie pozorovaný až 25 %-ný nárast tvorby komunálneho odpadu.
- Článek
Príspevok prezentuje niekoľko poznámok a úvah k spoločenskej, právnej a ekonomickej zodpovednosti jednotlivca, štátu a spoločnosti za nakladanie s odpadmi vzniknutými z používania osobných ochranných pomôcok slúžiacich na zabránenie, resp. spomalenie šírenia nákazy ochorenia COVID-19.
Vláda v stredu 9. februára schválila Návrh na úhradu výdavkov súvisiacich so záchrannými prácami počas mimoriadnej situácie v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID-19, spôsobeným korona vírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky - nové znenie.
Združenie miest a obcí Slovenska si dovoľuje upozorniť, že informácie v súvislosti s rozhodnutím Ústavného súdu SR (sp. zn. PL ÚS 4/2021 zo dňa 08.12.2021), ktoré sa šíria prostredníctvom sociálnych sietí, nie sú pravdivé.
Vláda na svojom rokovaní zmenila opatrenia, prekonanie covidu bude platiť 90 dní, niekde nebudú stačiť ani dve dávky vakcíny.
Nákup antigénových testov na testovanie zamestnancov sa môže účtovať na účet 527 a ekonomickú klasifkáciu 633006 alebo 633007?
Zamestnávatelia od 29.11.2021 môžu zisťovať, či sú ich zamestnanci zaočkovaní, či prekonali ochorenie COVID-19, alebo či majú negatívny PCR alebo antigénový test. Pri kontrole covid passov, dokladov o prekonaní koronavírusu alebo testov, ako aj pri samotnom testovaní zo strany zamestnávateľa dochádza k spracúvaniu osobných údajov zamestnancov, a to za účelom zabezpečenia ochrany zdravia pri práci. V príspevku prinášame vzory dokumentov.
- Článek
V aplikačnej praxi sa čoraz častejšie objavujú otázky spojené s voľbou hlavného kontrolóra obce počas mimoriadnej situácie spôsobenej šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19. Predstavitelia orgánov obcí sa legitímne pýtajú, či sa môže vykonať voľba hlavného kontrolóra obce po skončení núdzového stavu dňa 14. mája 2021, avšak počas trvania výnimočného stavu, ak obecné zastupiteľstvo zasadá s fyzickou účasťou poslancov obecného zastupiteľstva alebo prostredníctvom videokonferencie. Príspevok ponúka čitateľom právnu interpretáciu rozhodujúcich zákonných ustanovení k týmto otázkam.
- Článek
V príspevku upozorňujem na novelu zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 zákonom č. 115/2021 Z. z. Novela nadobudla účinnosť 31. marca 2021.
V rozpočtovej oblasti nastávajú drobné, ale podstatné zmeny – zákonom č. 115/2021 Z. z. bol novelizovaný zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19. Novela zákona nadobudla účinnosť 31. marca 2021. Predmetom novely je úprava mimoriadnych opatrení, ktoré sa dotknú rozpočtových pravidiel ustanovených v zákone č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“).
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky zverejnilo na webe Informačného systému odpadového hospodárstva usmernenie k odpadom z testovania – „Odpovede na otázky súvisiace s odpadmi vzniknutými v rámci testovania na COVID – 19“. Sme obec a nie je nám úplne jasné, aké povinnosti sa na nás vzťahujú v súvislosti s odpadom z testovania.
- Článek
V príspevku poskytujeme niekoľko praktických príkladov, ktoré môžu nastať pri zostavovaní záverečného účtu obce a pri výpočte prebytku, resp. schodku hospodárenia za rok 2020 so zreteľom na mimoriadne opatrenia v oblasti rozpočtových pravidiel, ktoré sa uplatňujú na základe zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 67/2020 Z. z.“).
Pandémia COVID-19 priniesla do pracovnoprávnych vzťahov nový fenomén, ktorým je práca z domu, tzv. home office. Počas home office má zamestnanec určitý „voľnejšie“, respektíve samostatnejšie organizovateľný časový rámec. Zamestnávateľom sú spravidla určené iba základné časové mantinely výkonu práce. Kvôli benefitu voľnosti počas home office zamestnávatelia očakávajú od zamestnancov, že svoje nevyhnutné súkromné záležitosti absolvujú vo voľnom čase a nebudú nútení čerpať prekážky v práci v rozsahu, ako by ich čerpali pri prezenčnom výkone práce na pracovisku. Modelovým príkladom v tomto príspevku je najčastejšia prekážka v práci zamestnanca z dôvodu jeho lekárskeho vyšetrenia. Príspevok odpovedá na častú otázku, či môže zamestnanec absolvovať lekárske vyšetrenie ako prekážku v práci počas hodín, kedy má pracovať na home office dištančne, alebo, naopak, má lekárske vyšetrenia absolvovať vo svojom „voľnom čase“?
S účinnosťou od 3. marca 2021 vláda Slovenskej republiky svojím uznesením č. 123 (zverejnené v Zbierke zákonov pod č. 94/2021) obmedzila na území Slovenskej republiky slobodu pohybu a pobytu občanov zákazom vychádzania v čase od 05.00 hod. do 01.00 hod. nasledujúceho dňa. Toto obmedzenie platí do odvolania, najneskôr však do konca núdzového stavu, ktorý je v súčasnosti vyhlásený do 19. marca 2021.
Od 3. marca 2021 sa musia zamestnanci, ktorým povaha práce nedovoľuje pracovať z domu, preukazovať potvrdením zamestnávateľa. Na preukázanie skutočnosti, že na zamestnanca sa nevzťahuje obmedzenie slobody pohybu a pobytu je potrebné, aby zamestnávateľ vydal zamestnancovi potvrdenie o tom, že zamestnanec nemôže vzhľadom na povahu práce vykonávať túto ako prácu z domácnosti, s určením pracovnej doby a miesta výkonu práce. Uznesenie neurčuje vzor takéhoto potvrdenia.
- Článek
Obec zabezpečila pre celoplošné testovanie na COVID-19 dobrovoľníkov na vykonávanie pomocných činností (administratívne práce, usmerňovanie obyvateľov v rámci priestorov, kde sa testovanie vykonávalo a pod.). S dobrovoľníkmi sme uzavreli „Dohody o dobrovoľníckej službe“. Dobrovoľníkom sme zabezpečili osobné ochranné pomôcky a preplatili sme im náklady spojené s dopravou na miesto výkonu dobrovoľníckej činnosti formou „paušálnej náhrady“. Ako máme zaúčtovať spomínané náklady na výkon dobrovoľníckej činnosti počas testovania?
- Článek
Obce a mestá momentálne vyplácajú výdavky spojené s testovaním. Na akú položku zatriediť faktúru od reštaurácie za podanie obedov a večere – 637 004? Nákup kávy, čaju a pod. – 633011? Na základe zmluvy o dobrovoľníckej činnosti boli vyplatené finančné prostriedky na úhradu cestovných náhrad spojených s cestou na miesto výkonu a na úhradu nevyhnutných výdavkov? Vlastným zamestnancom – 631 001 a cudzím 637 007? Nákup ochranných oblekov, štítov – 633006 alebo 633010?
V roku 2020 bola za účelom efektívneho boja proti pandémií ochorenia COVID-19 použitá aplikácia s názvom eKaranténa. Jej prevádzkovateľom bol Úrad verejného zdravotníctva SR. Aplikáciu malo na starosti Ministerstvo zdravotníctva SR (MZ) prostredníctvom Národného centra zdravotníckych informácií (NCZI). Smart karanténa mala umožniť ľuďom vyhnúť sa štátnej karanténe. U ľudí si pozitívne renomé nezískala, ako po úvodných organizačných problémoch sprevádzajúcich jej spustenie, i po následných technickým problémoch. Pravdou je, že bola vnímaná negatívne ešte pred samotným spustením z dôvodu pomalého nástupu a vyvstávajúcich otázok ochrany ľudských práv a slobôd a ochrany osobných údajov. Novelou (1) sa v skrátenom legislatívnom konaní vložila do zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (Zákon) normatívna časť upravujúca podmienky použitia mobilnej aplikácie na monitorovanie dodržiavania nariadenej izolácie a mobilnej aplikácie na monitorovanie kontaktov s inými zariadeniami.
Bratislava – 12. februára 2021 - Nárok na pandemickú OČR počas jarných prázdnin majú rodičia škôlkarov a školákov iba pri uzavretí zariadenia.