Energetická politika Slovenskej republiky kladie za ciele v oblasti tepelnej energetiky rozvoj účinných systémov centralizovaného zásobovania teplom a zabezpečenie udržateľného zásobovania teplom, t.j. bezpečnej, spoľahlivej, cenovo prijateľnej, efektívnej a environmentálne udržateľnej dodávky tepla prioritne zo systémov centralizovaného zásobovania teplom. Nástrojom na dosahovanie týchto cieľov má byť aj aktuálne znenie zákona č. 657/2004 Z.z. o tepelnej energetike v z. n. p. (ďalej len "zákon o tepelnej energetike"), ktorý priznáva dôležité postavenie obci. Cieľom tohto príspevku je objasniť úlohy obce v oblasti tepelnej energetiky s poukazom na niektoré problémy aplikačnej praxe.
Postavenie obce pri povoľovaní výstavby sústavy tepelných zariadení
JUDr.
Marek
Franczel
Koncepcia rozvoja obce v oblasti tepelnej energetiky
Zákon o tepelnej energetike ukladá v § 31 obciam, ktoré majú viac ako 2 500 obyvateľov, a súčasne na ich území pôsobí dodávateľ alebo odberateľ, ktorý rozpočítava množstvo dodaného tepla konečnému spotrebiteľovi, povinnosť vypracovať koncepciu rozvoja obce v oblasti tepelnej energetiky. Koncepcia musí byť spracovaná v súlade s energetickou politikou Slovenskej republiky, pričom podrobnosti o jej minimálnej obsahovej náplni a rozsahu spracovania možno nájsť
v metodickom usmernení Ministerstva hospodárstva SR č. 952/2005-200 z 15. apríla 2005, ktorým sa určuje postup pre tvorbu koncepcie rozvoja obcí v oblasti tepelnej energetiky.
S účinnosťou od 1. mája 2014 pribudla obciam povinnosť koncepcie aktualizovať, a to aspoň raz v priebehu piatich rokov. Aktualizácia je schvaľovaná obecným zastupiteľstvom ako zmena pôvodnej koncepcie. Po schválení obecným zastupiteľstvom sa koncepcia a jej aktualizácia stáva odvetvovou koncepciou a obec je povinná využívať ju v územnoplánovacej činnosti. Obec musí závery vyplývajúce z koncepcie doplniť do záväznej časti územnoplánovacej dokumentácie a toto doplnenie vyhlásiť všeobecne záväzným nariadením v súlade s § 27 ods. 3 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon").Proces výstavby sústavy tepelných zariadení je diferencovaný v závislosti od celkového inštalovaného tepelného výkonu zariadenia. Pre výstavbu sústavy tepelných zariadení s celkovým inštalovaným tepelným výkonom 10 MW a viac platí, že ju možno uskutočniť len na základe osvedčenia Ministerstva hospodárstva SR (ďalej len "ministerstvo") o súlade pripravovanej výstavby s Energetickou politikou SR.
V prípade tepelného zariadenia, ktorého celkový inštalovaný výkon má byť menší ako 100 kW, zákon o tepelnej energetike nevyžaduje vydan