Postavenie obce pri povoľovaní výstavby sústavy tepelných zariadení

Vydáno: 16 minút čítania

Energetická politika Slovenskej republiky kladie za ciele v oblasti tepelnej energetiky rozvoj účinných systémov centralizovaného zásobovania teplom a zabezpečenie udržateľného zásobovania teplom, t.j. bezpečnej, spoľahlivej, cenovo prijateľnej, efektívnej a environmentálne udržateľnej dodávky tepla prioritne zo systémov centralizovaného zásobovania teplom. Nástrojom na dosahovanie týchto cieľov má byť aj aktuálne znenie zákona č. 657/2004 Z.z. o tepelnej energetike v z. n. p. (ďalej len "zákon o tepelnej energetike"), ktorý priznáva dôležité postavenie obci. Cieľom tohto príspevku je objasniť úlohy obce v oblasti tepelnej energetiky s poukazom na niektoré problémy aplikačnej praxe.

Postavenie obce pri povoľovaní výstavby sústavy tepelných zariadení
JUDr.
Marek
Franczel
 
Koncepcia rozvoja obce v oblasti tepelnej energetiky
Zákon o tepelnej energetike ukladá v § 31 obciam, ktoré majú viac ako 2 500 obyvateľov, a súčasne na ich území pôsobí dodávateľ alebo odberateľ, ktorý rozpočítava množstvo dodaného tepla konečnému spotrebiteľovi, povinnosť vypracovať koncepciu rozvoja obce v oblasti tepelnej energetiky. Koncepcia musí byť spracovaná v súlade s energetickou politikou Slovenskej republiky, pričom podrobnosti o jej minimálnej obsahovej náplni a rozsahu spracovania možno nájsť
v metodickom usmernení Ministerstva hospodárstva SR č. 952/2005-200 z 15. apríla 2005, ktorým sa určuje postup pre tvorbu koncepcie rozvoja obcí v oblasti tepelnej energetiky.
S účinnosťou od 1. mája 2014 pribudla obciam povinnosť koncepcie aktualizovať, a to aspoň raz v priebehu piatich rokov. Aktualizácia je schvaľovaná obecným zastupiteľstvom ako zmena pôvodnej koncepcie. Po schválení obecným zastupiteľstvom sa koncepcia a jej aktualizácia stáva odvetvovou koncepciou a obec je povinná využívať ju v územnoplánovacej činnosti. Obec musí závery vyplývajúce z koncepcie doplniť do záväznej časti územnoplánovacej dokumentácie a toto doplnenie vyhlásiť všeobecne záväzným nariadením v súlade s § 27 ods. 3 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon").
Proces výstavby sústavy tepelných zariadení je diferencovaný v závislosti od celkového inštalovaného tepelného výkonu zariadenia. Pre výstavbu sústavy tepelných zariadení s celkovým inštalovaným tepelným výkonom 10 MW a viac platí, že ju možno uskutočniť len na základe osvedčenia Ministerstva hospodárstva SR (ďalej len "ministerstvo") o súlade pripravovanej výstavby s Energetickou politikou SR.
V prípade tepelného zariadenia, ktorého celkový inštalovaný výkon má byť menší ako 100 kW, zákon o tepelnej energetike nevyžaduje vydan

Související dokumenty

Súvisiace články

Obec ako platiteľ DPH a stavebné práce
Účtovanie miestneho poplatku za rozvoj
Podnikateľská činnosť obcí z hľadiska DPH (I.)
Príspevok na prevádzku kancelárie spoločného stavebného úradu platené pozadu (napr. za rok 2017, vyfakturované v roku 2018)
Pozemkové úpravy na žiadosť obce alebo VÚC ako vlastníka stavby
Neudržiavaná stavba a neznámy pobyt vlastníka stavby
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (1. časť)
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (2. časť)
Dodatočné povolenie stavby/nariadenie odstránenia nepovolenej stavby (4. časť)
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (5. časť)
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (6. časť)
Oznámenie o vykonaní štátneho stavebného dohľadu - vzor č. 10
Záznam o vykonaní štátneho stavebného dohľadu pre ohlásenie - vzor č. 11
Postup stavebného úradu počas druhej vlny šírenia choroby COVID-19 (1. časť)
Stavebný pozemok na daňové účely
Kultúrno-osvetové zariadenie a uplatnenie oslobodenia od dane zo stavieb
Použitie dotácie na stavebné úpravy v obci
Postup obce pri územnom plánovaní
Územný plán obce

Súvisiace otázky a odpovede

Starosta obce - dovolenka
Predčasný starobný dôchodok
Práceneschopnosť a výkon funkcie starostu obce?
Použitie fondu opráv nájomných bytov
Starosta obce a pracovný pomer na určitú dobu
Hlavný kontrolór a jeho právne istoty
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Dohoda o vykonaní práce
Zamestnanec príspevkovej organizácie a nárok na odchodné
Náhradu platu starostu v prípade čerpania dovolenky
Starosta a čerpanie dovolenky
Rozsah úväzku starostu
Starosta a nevyčerpaná dovolenka
Práva a nároky starostu obce
Ochrana pred prepustením počas materskej a rodičovskej dovolenky
Výpoveď osamelej zamestnankyni
Voľno na svadbu
Školenie zamestnanca obce
Príspevok na stravovanie
Úväzok hlavného kontrolóra