Zákonná úprava postavenia prednostu obecného úradu v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") je dlhodobo neuspokojivá. Nedostatočná právna úprava vyvoláva interpretačné nejasnosti. Prednosta obecného úradu je zo strany obecného zastupiteľstva vnímaný ako "človek starostu". Príspevok analyzuje najdôležitejšie otázky spojené s právnym postavením prednostu obecného úradu.
Zákonodarca upravuje v § 17 zákona o obecnom zriadení fakultatívnu funkciu prednostu obecného úradu:
"Ak je v obci zriadená funkcia prednostu obecného úradu, obecný úrad vedie a jeho prácu organizuje prednosta. Prednostu vymenúva a odvoláva starosta."
Právna úprava postavenia prednostu obecného úradu v zákone o obecnom zriadení je pomerne stručná, pričom ani iný právny predpis status prednostu obecného úradu bližšie nekonkretizuje. V rovine návrhov na zmenu právnej úpravy je vhodné presadenie dôslednejšej zákonnej úpravy statusu prednostu obecného úradu, najmä pokiaľ ide o vymedzenie jeho vzťahu k obecnému zastupiteľstvu, pracovnoprávne postavenie a aspoň príkladný výpočet jeho úloh.
Fakultatívnosť funkcie prednostu obecného úradu spočíva v tom, že platná právna úprava nepredpisuje povinnosť zriadiť funkciu prednostu v žiadnej kategórii obcí. Neustanovuje sa, že by funkcia prednostu obecného úradu musela byť konštituovaná v obci s istým počtom obyvateľov alebo zamestnancov.
V obciach s väčším počtom zamestnancov môže byť zriadená funkcia prednostu obecného úradu. Ak teda starosta obce po dôslednom vyhodnotení relevantných skutočností dospeje k záveru, že je odôvodnená potreba konštituovania samostatného riadiaceho zamestnanca obecného úradu, rozhodne o zriadení funkcie prednostu obecného úradu.
Rozhodnutie starostu obce o zriadení funkcie prednostu obecného úradu sprevádza zodpovedajúca úprava rozpočtu obce obecným zastupiteľstvom. Táto úprava musí predchádzať uzatvoreniu pracovnej zmluvy s prednostom obecného úradu. Uzatvoreniu pracovnej zmluvy rovnako predchádza úprava organizačného poriadku obce vydávaného starostom obce.
Podpis pracovnej zmluvy medzi obcou a prednostom obecného úradu nemôže byť samostatným, ničím nepodmieneným úkonom starostu obce ako štatutárneho orgánu obce konajúceho v pracovnoprávnych vzťahoch obce. Naopak, ide o súbor na seba sukcesívne nadväzujúcich právnych skutočností, predovšetkým:
1.
rozhodnutie zamestnávateľa o organizačnej zmene (kompetencia starostu obce) v podobe zriadenia funkcie prednostu obecného úradu,
2.
zmena organizačného poriadku obce (kompetencia starostu obce) zohľadňujúca novú funkciu v štruktúre obecného úradu,
3.
zmena rozpočtu obce (kompetencia obecného zastupiteľstva) spočívajúca vo vymedzení objemu mzdových a ostatných materiálnych prostriedkov na činnosť prednostu obecného úradu,
4.