Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), ako základný a všeobecný právny predpis upravujúci základné informácie, osobitosti a právomoci obce, upravuje zriadenie funkcie prednostu obecného úradu len ako možnosť v obciach s väčším počtom zamestnancov. Potreba zriadiť funkciu prednostu je tak ovplyvnená najmä počtom obyvateľov obce a v súvislosti s tým aj počtom zamestnancov obecného úradu. Ide stále len o možnosť starostu obce, nie povinnosť, zriadiť túto funkciu. V prípade, že si organizácia práce na obecnom úrade vyžaduje zriadiť funkciu prednostu, je táto pracovná pozícia ustanovená v štatúte obce.
Kompetencie prednostu obecného úradu
JUDr.
Simona
Laktišová
Zákon o obecnom zriadení však bližšie neozrejmuje, čo možno rozumieť pojmom "väčší počet" zamestnancov obecného úradu. Postavenie prednostu obecného úradu je definované v § 17 zákona o obecnom zriadení rámcovo, ale jeho pracovné zameranie je veľmi široké a podrobne býva uvedené v organizačnom a pracovnom poriadku obce. Personálne obsadenie tejto pozície je na rozhodnutí starostu, ktorý prednostu vymenúva a odvoláva.
Aj pri zriadení funkcie prednostu však za činnosť celého úradu zodpovedá starosta, ktorý túto funkciu nemôže preniesť na inú osobu okrem prednostu. Pri obciach s väčším počtom obyvateľov je logické usudzovať, že aj organizačné a administratívno-technické úlohy budú rozsiahlejšie a samotný výkon funkcie starostu nezahŕňa výlučne riadenie obecného úradu. Prednosta svojou činnosťou odbremení starostu od administratívnej agendy a organizácie práce obecného úradu.
Z praktického hľadiska sa potreba zriadenia funkcie prednostu obecného úradu odvíja okrem počtu obyvateľov