Spôsob obsadzovania niektorých funkcií v územnej samospráve sa neriadi všeobecnou právnou úpravou vyplývajúcou z § 42 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. – ďalej len „Zákonník práce“ ale je čiastočne modifikovaný právnou úpravou vyplývajúcou z osobitných zákonov [Pozri zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. – ďalej len „zákon o obecnom zriadení“ a zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v z. n. p – ďalej len „zákon o samosprávnych krajoch“.] Zákon o obecnom zriadení výslovne ustanovuje vymenovanie ako predpoklad vykonávania práce vo verejnom záujme v prípade prednostu obecného úradu a vedúceho (riaditeľa) organizácie riadenej či zriadenej obcou.
Prednosta obecného úradu
Právna úprava konštituovania do funkcie prednostu obecného úradu je obsiahnutá v § 17 zákona o obecnom zriadení. Z jeho znenia vyplýva, že ak je táto funkcia v obci zriadená, prednostu do nej vymenúva a odvoláva starosta. Prednosta je zamestnancom obce, ktorý zodpovedá za svoju činnosť starostovi. Ide o vedúcu funkciu v priamej riadiacej pôsobnosti štatutárneho orgánu obce, a preto jej obsadzovanie je spojené výlučne s právomocou starostu, a nie zastupiteľstva.
Z hľadiska efektívnosti vynaložených obecných prostriedkov by funkcia prednostu mala byť zriadená v obciach s väčším počtom zamestnancov, keď je to potrebné na odbremenenie starostu od operatívneho riadenia chodu úradu. Ak funkcia prednostu nie je zriadená, obecný úrad vedie a jeho prácu organizuje starosta sám. Zákon o obecnom zriadení neurčuje pre výkon tejto funkcie žiadne kvalifikačné predpoklady. Zamestnávateľ, u ktorého bude prednosta v čase vymenovania do svojej funkcie zamestnaný, nemá právnu povinnosť