Pre štátnu správu a samosprávu je v porovnaní s podnikateľským sektorom typické, že väčšina transakcií s dlhodobým majetkom sa neuskutočňuje formou zmeny vlastníctva, ale formou „prevodu správy“ majetku. V štátnej správe je vlastníkom dlhodobého majetku štát. Štátne organizácie spravujú majetok štátu. V samospráve je vlastníkom dlhodobého majetku obec alebo vyšší územný celok (VÚC). Organizácie v ich zriaďovateľskej pôsobnosti dlhodobý majetok obce alebo VÚC „spravujú“.
Zámena majetku medzi dvoma účtovnými jednotkami (v našom prípade ide o obec a štátnu príspevkovú organizáciu) musí byť účelná a výmena majetku by mala byť výhodná pre obe zúčastnené strany, pričom sa zachováva zásada hospodárnosti, účelovosti a ekonomickej efektívnosti.
V ďalšom texte si na konkrétnom príklade vysvetlíme, akým spôsobom budú účtovať obec a štátna príspevková organizácia o predmetnej zámene a akým spôsobom organizácia upraví odpisový plán, ak zámena majetku prebehla k 31. 12. 2014.
Zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o majetku obcí“) a zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v z. n. p. (ďalej len „zákon o majetku VÚC“) ustanovujú hospodárenie pre obce, VÚC a ich podriadené organizácie pravidlá pri hospodárení s majetkom územnej samosprávy.
Z cit. zákonov obciam/VÚC a ich podriadeným organizáciám vyplývajú povinnosti pri nakladaní s majetkom, v zmysle ktorých majú povinnosť:
- majetok udržiavať a užívať,
- majetok chrániť pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím,
- používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku vrátane včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi,
- viesť majetok v účtovníctve podľa osobitného predpisu.
Zásady hospodárenia s majetkom si určujú obce/VÚC samostatne. Správca majetku je povinný sa nimi riadiť.
Zásady hospodárenia so zvereným majetkom v súlade s ustanoveniami zákona o majetku obcí/VÚC obsahujú:
- práva a povinnosti organizácií, ktoré obec/VÚC zriadila pri správe majetk