Základná finančná kontrola
Počet vyhľadaných dokumentov: 8
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 8
Zoradiť podľa:
- Článek
Významným zdrojom financovania sociálnej politiky v obci, rozpočtovej a príspevkovej organizácii je sociálny fond. V nasledujúcom príspevku sa venujeme príspevkom poskytovaným zo sociálneho fondu a ich účtovaniu.
- Článek
Významným nástrojom sociálnej politiky v obci, rozpočtovej a príspevkovej organizácii (ďalej len "ROPO") a jedným zo zdrojov jej financovania je sociálny fond. Ide o povinne vytváraný fond obce a ROPO na realizáciu ich sociálnej politiky v oblasti starostlivosti o zamestnancov.
- Článek
Finančná kontrola je súhrn činností zabezpečujúcich overovanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti finančných operácií alebo ich častí pred ich uskutočnením, v ich priebehu a až do ich konečného vysporiadania, zúčtovania, dosiahnutia a udržania výsledkov a cieľov finančných operácií alebo ich častí. V príspevku si rozoberieme pojem finančná operácia a základnú finančnú kontrolu.
- Článek
Príspevok si kladie za cieľ bližšie poukázať na častý a opakujúci sa problém miest, obcí a rozpočtových a príspevkových organizácií (ďalej len „ROPO“), ktorý pri svojej kontrolnej činnosti odhaľujú hlavní kontrolóri miest a obcí, ale aj iné kontrolné orgány v rámci ich zákonnej pôsobnosti pri výkone kontroly. V príspevku na základe výsledkov kontrol vykonávania základnej finančnej kontroly v kontrolovaných subjektoch upozorňujeme na najčastejšie nedostatky, ktoré zisťujú hlavní kontrolóri pri výkone tejto kontroly.
- Článek
Dňa 15. 9. 2021 podpísali obec a zhotoviteľ zmluvu o dielo (ďalej len „ZoD“) na rekonštrukciu a prístavbu hasičskej zbrojnice. Zhotoviteľ mal dielo odovzdať do 12 mesiacov od podpísania ZoD, t. j. do 15. 9. 2022. Nestalo sa však tak. Objednávateľ sa po tomto termíne snažil zhotoviteľa kontaktovať, aby dokončil dielo, vady diela, doložil protokoly o vykonaní skúšok, atestov, certifikácií, doklady o uložení stavebnej sute... Zhotoviteľ sa svojím podpisom zaviazal odstrániť vady, doložiť doklady do 15. 1. 2023. Nespravil tak. Obec zhotoviteľa kontaktovala opäť 1. 2. 2023 ohľadom odstránenia vád, do dnešného dňa sa tak nestalo. Obec využila právne služby, ako ďalej riešiť vzniknutú situáciu. Dňa 22. 2. 2023 zaslal právny zástupca obce zhotoviteľovi jednostranné odstúpenie od zmluvy o dielo, a to z dôvodov, že zhotoviteľ si nesplnil svoje povinnosti riadne dokončiť a odovzdať dielo objednávateľovi v lehote 12 mesiacov od odovzdania staveniska. Zhotoviteľ poštovú zásielku prevzal 15. 3. 2023. K uvedenej záležitosti sa do dnešného dňa nevyjadril. Na základe ZoD budeme zhotoviteľovi vyrubovať sankcie uvedené v ZoD. Máme vystaviť penalizačné faktúry alebo postačí výzva zaslaná právnym zástupcom, ktorý vo výzve vypíše všetky sankcie a pokuty, ktoré plynú zo ZoD?
Témou príspevku je odpovedanie na časté otázky z prostredia škôl, zriaďovateľov a zariadení vzhľadom na výkon základnej finančnej kontroly podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“) v druhom polroku 2022. Otázky sa venujú najmä obehu účtovných dokladov, správnym formálnym náležitostiam jej výkonu i finančným operáciám alebo ich častiam, ktoré sa povinne overujú základnou finančnou kontrolou.
- Článek
V príspevku upriamime pozornosť na vykonávanie základnej finančnej kontroly pri finančných operáciách, ktorými sú tvorba a použitie peňažných fondov. Obec má právo vytvárať peňažné fondy a má povinnosť vytvárať rezervný fond. Peňažné fondy vrátane rezervného fondu sú mimorozpočtovými fondami obce.
- Článek
V príspevku upozorňujeme na novelu zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“), ktorá bola vykonaná zákonom č. 39/2022 Z. z. a nadobudla účinnosť 1. marca 2022. Príspevok poukazuje na zmeny, ktoré sa dotknú výkonu finančnej kontroly v podmienkach územnej samosprávy.