Štátna správa
Počet vyhľadaných dokumentov: 7
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 7
Zoradiť podľa:
- Článek
Pri posúdení obsahu podania obcou treba rozlišovať, či ide o výkon decentralizovanej miestnej štátnej správy alebo originálne kompetencie samosprávy. Uvedené súvisí predovšetkým s rozdielnou osobitnou právnou úpravou. V prípade decentralizovanej štátnej správy majú veľký význam spoločné obecné úrady, ktorým bývajú podania adresované.
- Článek
Ministerstvo financií Slovenskej republiky zverejnilo na svojom webovom sídle prognózy výnosu dane z príjmov fyzických osôb na rok 2022 pre miestnu územnú samosprávu. Konkrétna výška výnosu dane z príjmov fyzických osôb na rok 2022 pre každé mesto a každú obec je zverejnená na internetovej stránke https://www.mfsr.sk/files/archiv/19/vychodiskove-obce_jun2022.pdf. Okrem úpravy výnosu dane z príjmov fyzických osôb došlo v rámci východiskových štatistických údajov na rok 2022 aj k zmene prepočítaného počtu žiakov na rok 2022. Na základe týchto zmien sa mení aj výška jednotkového koeficientu na jedného prepočítaného žiaka, poslucháča a dieťa na rok 2022 – zvyšuje sa zo sumy 98,70 € na sumu 103,05 € (júnová prognóza) a na sumu 103,73 € (septembrová prognóza). V článku sa venujeme týmto zmenám východiskových štatistických údajov v roku 2022 a ich vplyvu na financovanie originálnych školských kompetencií – základnej umeleckej školy, jazykovej školy, materskej školy a školského zariadenia z rozpočtu obce. Poskytneme odpovede aj na otázky spojené s touto problematikou.
- Článek
Rozpočty škôl a školských zariadení počítajú so zdrojmi, ktorými sú prostriedky štátneho rozpočtu, rozpočtu obce a tiež finančné príspevky od žiakov, rodičov alebo iných osôb, ktoré majú voči žiakovi vyživovaciu povinnosť. Cieľom príspevku je objasniť problematiku stanovenia finančných príspevkov s ohľadom na novelu zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) zákonom č. 415/2021 Z. z. V príspevku poukazujeme na zmeny účinné od 1. januára 2022.
- Článek
Ochrana životného prostredia sa oprávnene dostáva čoraz viac do popredia. Právna úprava v tejto súvislosti ukladá viaceré povinnosti aj obciam a mestám v rámci výkonu prenesenej štátnej správy ako stavebným úradom (ďalej len „stavebný úrad“).
- Článek
V článku upozorníme na povinnosť obce určiť všeobecne záväzným nariadením pre zriaďovateľov cirkevnej a súkromnej základnej umeleckej školy, cirkevnej a súkromnej jazykovej školy, cirkevnej a súkromnej materskej školy, cirkevného a súkromnej školského zariadenia a pre základné umelecké školy, jazykové školy, materské školy a školské zariadenia v ich zriaďovateľskej pôsobnosti výšku finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku na žiaka základnej umeleckej školy, poslucháča jazykovej školy, dieťa materskej školy alebo školského zariadenia. Upriamime pozornosť na legislatívne východiská tvorby všeobecne záväzného nariadenia a ponúkneme postup jeho tvorby.
- Článek
Súčasné náročné obdobie, ktoré v našej krajine, ako aj celosvetovo nazývame pandemickým obdobím, sa odzrkadľuje aj v takých oblastiach súvisiacich s ekonomikou, ako je oblasť výkazníctva.
- Článek
Pre nakladanie s majetkom obce platia viaceré zásady. Jednou z nich je zásada účelového určenia majetku obce. Takto poňatý účel nakladania s majetkom obce je zastrešený základným princípom, na ktorom je nakladanie s majetkom obce vybudované, a ktorý má bezvýhradnú platnosť. Podľa § 8 ods. 3 prvá veta zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"): "... Majetok obce sa má zveľaďovať a zhodnocovať a vo svojej celkovej hodnote zásadne nezmenšený zachovať ..." So zreteľom na dlhodobo neuspokojivé financovanie úloh preneseného výkonu štátnej správy, však obce pravidelne nerešpektujú vymedzenú zásadu účelového určenia majetku obce a financovanie úloh štátu (prenesenej štátnej správy na obce) zabezpečujú z vlastného majetku obce.