Poplatky
Počet vyhľadaných dokumentov: 17
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 17
Zoradiť podľa:
- Článek
Predmetom článku je novela zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 582/2004 Z.z."), a to s účinnosťou od 1. novembra 2022, ktorá sa týka doplnenia určenia poplatku za zber komunálnych odpadov a drobných stavebných odpadov (ďalej len "KO" a "DSO") vážiacim systémom, čo je reakcia na "rýchlejší a šikovnejší život" ako štátna správa sama.
- Článek
Prevádzkovateľ skládky odpadov nás vyzval, aby sme mu oznámili údaj o sadzbe poplatku za uloženie odpadu na skládku odpadov pre odpad 191212. Máme uviesť, ktorý druh sadzby budeme využívať, teda či 7 eur. t –1, resp. 30 eur. t –1. Sú aj iné zákonné kritériá pre posúdenie okrem ceny?
- Článek
Akým spôsobom máme určovať poplatky za uloženie stavebných odpadov na skládku inertných odpadov pre fyzické osoby – občanov?
- Článek
Úprava finančných príspevkov od výrobcov vyhradených výrobkov v kolektívnom plnení, tzv. ekomodulácia je témou vo všetkých štátoch EÚ. Niektoré európske štáty a ich kolektívne organizácie už poplatky zaviedli a pracujú ďalej na ich úprave smerom k požadovanému napĺňaniu cieľov. Slovenskí výrobcovia na úpravu stále čakajú. Čo možno očakávať zverejnilo OECD v prehľade typov k modulovaným poplatkom pod RZV.
- Článek
V príspevku poukážeme na dôvody, prečo môže byť snaha organizácií zodpovednosti výrobcov (ďalej len „OZV“) o znižovanie poplatkov v individuálnych prípadoch výrobcov (napríklad ponúkanie nižších sadzieb mimo cenníka vybraným výrobcom) problematická aj z hľadiska zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o odpadoch“).
- Článek
Seriál príspevkov, ktorý je venovaný výkladu zákona o poplatkoch, pokračuje výkladom poplatkovej povinnosti upravenej v § 3 predmetného zákona.
- Článek
Analýza výpočtu poplatku za uloženie odpadu na skládku odpadov je v poradí štvrtou časťou zo seriálu príspevkov, ktoré sa venujú výkladu zákona o poplatkoch.
- Článek
Seriál príspevkov, ktorý sa venuje výkladu zákona o poplatkoch, tentokrát upriami svoju pozornosť až na dve ustanovenia, a to na § 5 a § 6 zákona o poplatkoch.
- Článek
Čo sa deje s príjmami z poplatkov za uloženie odpadov? Kto je prvotným či konečným príjemcom daných príjmov? Odpovede na tieto otázky poskytne analýza § 7 zákona o poplatkoch za uloženie odpadov ako pokračovanie seriálu k výkladu predmetného zákona.
- Článek
Hoci je miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady zakotvený v § 2 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 582/2004 Z. z.) s rubrikou „Druhy miestnych daní“, nemožno ho definovať ako daň. Podľa § 99 zákona č. 582/2004 Z. z. však podlieha správe daní podľa zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 563/2009“).
- Článek
Výška recyklačných poplatkov za obaly je téma, ktorá už dlhšie zamestnáva či traumatizuje zodpovedných výrobcov, používateľov dotknutých obalov, ich združenia, organizácie zodpovednosti výrobcov (ďalej len „OZV“), zberové spoločnosti i Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky (ďalej len „MŽP“). Posledné návrhy rezortu na výrazné zvýšenie recyklačných poplatkov vyvolali búrlivú diskusiu. Podnikatelia považujú navrhované zvyšovanie poplatkov za likvidačné. Naopak, rezort ich považuje za mierne a v porovnaní so zahraničím ešte nízke. Navýšenie poplatkov zdôvodňuje rezort i tým, že v systéme odpadového hospodárstva je málo peňazí a vyššie poplatky majú schodok znížiť. Žiaľ, MŽP nikde neuvádza, ako sa k výške poplatkov za jednotlivé obaly dopracovalo a aj jemu podriadené inštitúcie vo svojich štúdiách konštatujú, že nemajú podrobnejšie informácie o výskyte odpadov z jednotlivých obalov, o separovanom zbere či ich konci – recyklácii.
- Článek
Som vlastníkom nehnuteľnosti v intraviláne obce, ktorá je vedená ako záhrada. V tejto obci nemám trvalý ani prechodný pobyt a na území obce sa dlhodobo nezdržiavam. Nehnuteľnosť vôbec nevyužívam a teda neprodukujem žiadny komunálny odpad ani drobný stavebný odpad. Uvedenú nehnuteľnosť chodím iba približne trikrát za kalendárny rok pokosiť, aj to iba z dôvodu, aby sa porasty nedostali na susediace pozemky a odpad, ktorý vzniká kosením, ekologicky kompostujem na uvedenom pozemku. Na tejto nehnuteľnosti sa nenachádza žiadna chata ani iný objekt, v ktorom by sa dalo ukryť v prípade nepriaznivého počasia.
Obec, v ktorej sa nehnuteľnosť nachádza, mi každoročne vyrubuje miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, pričom sa odvoláva na zákon č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len "zákon o miestnych daniach") a všeobecne záväzné nariadenie obce. Každý rok podávam žiadosť o odpustenie tohto poplatku v zmysle všeobecne záväzného nariadenia obce. Zo strany obce mi nikdy tento poplatok odpustený, resp. aspoň znížený nebol, a to podľa vyjadrenia obce z dôvodu, že nemám v obci trvalý ani prechodný pobyt a odpustenie, resp. zníženie poplatku sa týka len poplatníkov, ktorí majú trvalý, resp. prechodný pobyt v tejto obci. Zároveň chcem uviesť, že v miestne trvalého bydliska uvedenú daň platím.
Ak som podľa § 77 zákona o miestnych daniach poplatník z titulu, že nehnuteľnosť môžem užívať, tak prečo podľa § 82 toho istého zákona nemôžem žiadať o odpustenie uvedenej dane? Podľa komentárov k uvedenému zákonu citujem: "Znížiť poplatok podľa najnižšej sadzby alebo odpustiť poplatok je obec povinná v tom prípade, ak sa poplatník nezdržiava alebo nezdržiaval v obci viac ako 90 dní v zdaňovacom období."
- Článek
Tento rok sa opäť menia poplatky za uloženie komunálnych odpadov na skládky odpadov. Nie je nám jasné, ako máme postupovať pri určovaní sadzby v období od 1. januára 2020 do 28. februára 2020 a po 28. februári 2020, keďže tento rok je prestupný a máme aj 29. február 2020.
- Článek
Tento príspevok predstavuje prvú časť zo seriálu príspevkov, ktoré budú venované výkladu zákona č. 329/2018 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 111/2019 Z. z. (ďalej len „zákon o poplatkoch“). Ďalším ustanoveniam zákona o poplatkoch sa budeme venovať v nasledujúcich číslach.
- Článek
podľa zákona č. 329/2018 Z.z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z.z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 330/2018 Z.z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov
- Článek
Príspevok predstavuje druhú časť zo seriálu príspevkov, ktoré sú venované výkladu zákona č. 329/2018 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 111/2019 Z. z. (ďalej len „zákon o poplatkoch“). Nasledujúce riadky predstavujú analýzu § 2 zákona o poplatkoch.
- Článek
Nasledujúci príspevok je zavŕšením seriálu príspevkov zameraných na výklad ustanovení zákona o poplatkoch. Riadky nižšie sú venované § 8 až 13.