Miestny poplatok
Počet vyhľadaných dokumentov: 10
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 10
Zoradiť podľa:
Naše mesto vybudovalo v niektorých lokalitách uzamykateľné podzemné kontajnery s objemom 5 000 litrov na komunálny odpad, v tom aj na zmesový komunálny odpad. Fyzické osoby bývajúce v danej lokalite, ako aj právnické osoby a fyzické osoby-podnikatelia podnikajúce v danej lokalite dostali čipy na otváranie podzemných kontajnerov. Podľa všeobecne záväzného nariadenia mesta o nakladaní s komunálnym odpadom sú právnické osoby a fyzické osoby-podnikatelia, ktoré majú predajne/prevádzky v danej lokalite, povinné ukladať zmesový komunálny odpad do podzemných kontajnerov. Pre právnické osoby a fyzické osoby-podnikateľov máme zavedený nevážený množstevný zber zmesového komunálneho odpadu. Podzemné kontajnery nie sú vybavené zariadením na váženie odpadu. Obraciame sa na Vás so žiadosťou o usmernenie, ako vyrubiť miestny poplatok za komunálny odpad právnickým osobám a fyzickým-osobám podnikateľom, ktoré sú povinné ukladať komunálny odpad do podzemných kontajnerov, keďže platná právna úprava (zákon č. 582/2004 Z.z.) s takýmto systémom zberu komunálneho odpadu pri vyrubení/vypočítaní poplatku za komunálny odpad nepočíta. Pri neváženom zbere komunálneho odpadu sa podľa zákona č. 582/2004 Z.z. totiž vypočíta poplatok ako súčin sadzby poplatku, frekvencie odvozov a objemu zbernej nádoby, ktorú poplatník užíva. Nakoľko budovanie podzemných kontajnerov mestami predstavuje obrovský potenciál pre zlepšenie kvality verejných priestranstiev a udržiavanie čistoty v okolí podzemných kontajnerov, čím ďalej tým viac miest a obcí sa bude uberať touto cestou. Podľa nášho názoru by bolo nevyhnutné legislatívne upraviť aj tento spôsob ukladania komunálneho odpadu resp. legislatívne upraviť spôsob výpočtu poplatku pri neváženom ukladaní komunálneho odpadu do takýchto podzemných kontajnerov.
- Článek
Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku“) bol zmenený na základe troch zákonov, a to zákona č. 198/2023 Z. z. zo 16. mája 2023, zákona č. 205/2023 Z. z. z 9. mája 2023 v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy a zákona č. 278/2023 Z. z. z 21. júna 2023. Zmeny, resp. úpravy a doplnenia sa týkajú ročnej sadzby dane zo stavieb, úpravy predmetu dane vo vzťahu k zmenám stavebnej legislatívy a elektronickej komunikácie s obcou.
- Článek
Článok predstavuje prehľad jednotlivých oblastí, v ktorých je obec povinná a oprávnená prijať všeobecne záväzné nariadenia. V prvej časti pôjde najmä o oblasť obecného zriadenia, miestnych daní a miestnych poplatkov, školstva, volebnej kampane a hazardných hier.
Podľa § 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) obec môže vo veciach územnej samosprávy vydávať nariadenia, nariadenie však nesmie byť v rozpore s Ústavou SR, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami. Vo veciach, v ktorých obec plní úlohy štátnej správy, môže vydávať nariadenie len na základe splnomocnenia zákonom a v jeho medziach.
- Článek
Zákon č. 447/2015 Z.z. o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o miestnom poplatku za rozvoj") v § 4 ods. 1 upravuje vznik poplatkovej povinnosti pri ohlasovaní doručenia oznámenia stavebného úradu k ohlásenej stavbe.
V ustanovení § 4 ods. 3 zákona o miestnom poplatku za rozvoj je upravená oznamovacia povinnosť na základe výzvy správcu poplatku, pričom vyzvaný poplatník oznamuje obci výmeru podlahovej plochy nadzemnej časti realizovanej stavby v štruktúre podľa prílohy k zákonu. Deklaráciu správnosti údajov oznámených poplatníkom potvrdzuje projektant stavby.
Ustanovením § 4 ods. 4 zákona o miestnom poplatku za rozvoj sa určuje ďalší postup obce voči poplatníkovi, ktorý nesplní povinnosť podľa odseku 3 tak, že správca poplatku zašle poplatníkovi písomnú výzvu s primeranou lehotou. Ak poplatník ani na základe písomnej výzvy nepredloží požadované údaje o podlahovej ploche nadzemnej časti realizovanej stavby potvrdené projektantom, obec zistí základ poplatku a určí poplatok podľa pomôcok.
- Článek
Cieľom tohto príspevku je uviesť, aké poplatky, prípadne príjmy "za služby" obce prijímajú a ako ich môžu stanoviť.
- Článek
V súvislosti so šírením nebezpečne nákazlivej ľudskej choroby COVlD-19 bol prijatý zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 67/2020 Z. z.“). Zákon č. 67/2020 Z. z. nadobudol účinnosť 4. apríla 2020, pričom jeho ďalšia novelizácia zákonom č. 96/2020 Z. z. nadobudla účinnosť dňa 25. apríla 2020 (ďalej len „zákon č. 96/2020 Z. z.“). Mimoriadne opatrenia sa vzťahujú aj na oblasť miestnych daní a poplatkov, ako aj na ich daňovú kontrolu a daňové konanie. Mimoriadne opatrenia sa uplatňujú počas obdobia od 12. marca 2020 až do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom vláda mimoriadnu situáciu odvolá (ďalej len „obdobie pandémie”) a až do uplynutia najneskoršej lehoty podľa tohto zákona.
- Článek
Nasledujúci článok predstavuje prehľad niektorých legislatívnych zmien za rok 2019 týkajúcich sa obcí, miest a vyšších územných celkov.
- Článek
Zákon č. 447/2015 Z.z. o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 375/2016 Z.z. (ďalej len "zákon") ustanovuje miestny poplatok za rozvoj (ďalej len "poplatok za rozvoj"), ktorý môže ustanoviť obec na svojom území, v jej jednotlivej časti alebo v jednotlivom katastrálnom území všeobecne záväzným nariadením.
- Článek
Ako sa účtuje miestny poplatok za rozvoj?
- Článek
Súčasťou poplatkovej agendy je od tohto roku poplatok za miestny rozvoj obcí. Zákon č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnom poplatku za rozvoj“) nadobudol účinnosť 1. novembra 2016. Svojim charakterom sa zaraďuje do daňových bežných príjmov obce a témou príspevku je jeho zapracovanie do života obce ako dobrovoľne stanoviteľného komunálneho poplatku na základe všeobecne záväzného nariadenia (VZN). V prvej časti sa zaoberám miestnym poplatkom z hľadiska vyrubenia a overenia základnou finančnou kontrolou a následne aj spôsobom jeho účtovania ako daňového príjmu a rozpočtovania do príslušnej podpoložky ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie. Súčasne v príspevku sa venujem výpočtu dôležitých faktov plynúcich z novely zákona o miestnom poplatku za rozvoj (zákon č. 375/2016 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov). Druhá časť príspevku sa venuje tvorbe všeobecne záväzných nariadení (ďalej len „VZN“) s odporúčaniami pre obce.