Obmedzenia vlastníckeho práva verejnou kanalizáciou

Vydáno: 25 minút čítania
Výstavbou verejnej kanalizácie spravidla dochádza k zásahom do vlastníckeho práva iných osôb. Príspevok objasňuje, či vlastníkom dotknutých nehnuteľností vzniká v súvislosti s vybudovaním verejnej kanalizácie zákonné vecné bremeno. Autor odpovedá, či vlastníkom nehnuteľností dotknutých verejnou kanalizáciou patrí peňažná náhrada za obmedzenie ich vlastníckeho práva a akú povahu má táto peňažná náhrada (opakujúce sa plnenie, resp. jednorazové plnenie), prípadne či nároky osôb, ktorých vlastnícke právo bolo obmedzené, sa premlčiavajú.
 
Právna úprava
Podrobnosti pri realizácii a prevádzke verejných kanalizácií, ako aj práva a povinnosti prevádzkovateľov, ako aj vlastníkov verejných kanalizácií upravuje osobitný zákon č. 442/2002 Z.z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z.z. o regulácii v sieťových odvetviach (ďalej ako "zákon č. 442/2002 Z.z.").
Podľa § 20 ods. 1 zákona č. 442/2002 Z.z.:
"Prevádzkovateľ je oprávnený
a)
v nevyhnutnej miere vstupovať na cudzie pozemky v súvislosti s projektovaním, zriaďovaním, rekonštrukciou, modernizáciou, prevádzkovaním alebo na účely opráv a údržby verejného vodovodu alebo verejnej kanalizácie a ich pásiem ochrany, vodovodných a kanalizačných prípojok vrátane potrebných kontrolných a ochranných zariadení a oporných a vytyčovacích bodov,
b)
odstraňovať a okliesňovať v nevyhnutnom rozsahu stromy a iné porasty ohrozujúce bezpečnosť a spoľahlivosť prevádzky verejného vodovodu alebo verejnej kanalizácie vrátane potrebných kontrolných a ochranných zariadení a oporných a vytyčovacích bodov, ak to po predchádzajúcej výzve neurobil vlastník pozemku, jeho správca alebo užívateľ; nedotknuté zostávajú osobitné predpisy,12)
c)
umiestňovať na nehnuteľnostiach orientačné označenia, ktoré je povinný udržiavať v riadnom stave."
Podľa § 20 ods. 4 zákona č. 442/2002 Z.z.:
"
Ak je vlastník nehnuteľnosti v dôsledku výkonu oprávnení prevádzkovateľa alebo z dôvodu určenia pásma ochrany (§ 19) obmedzený v obvyklom užívaní nehnuteľnosti, má právo na primeranú náhradu za nútené obmedzenie užívania nehnuteľnosti. 
Náhradu môže vlastník nehnuteľnosti uplatniť u vlastníka verejného vodovodu alebo verejnej kanalizácie do jedného roka odo dňa vzniku núteného obmedzenia užívania nehnuteľnosti. Ak vlastník verejného vodovodu alebo verejnej kanalizácie nevyhovie nároku alebo je nečinný, môže vlastník nehnuteľnosti uplatniť svoje právo na súde do šiestich mesiacov odo dňa, keď uplatnil nárok u vlastníka verejného vodovodu alebo verejnej kanalizácie."
______________________________
Každý vlastník pozemku, na ktorom je zriadená verejná kanalizácia alebo do ktorého zasahuje pásmo ochrany, je povinný zniesť obmedzenia vyplývajúce z výkonu oprávnení prevádzkovateľa verejnej kanalizácie.
______________________________
Zo znenia zákona sa javí, že tieto obmedzenia vlastníckeho práva majú povahu vecného bremena v prospech prevádzkovateľa verejnej kanalizácie.
Zákon č. 442/2002 Z.z.však vyslovene nepoužíva pojem
vecné bremeno
.
Preto v súvislosti s povahou týchto obmedzení vyvstala otázka, ktorou sa príslušné súdy už viackrát zaoberali, či zákonné obmedzenie vlastníka pozemku podľa § 20 ods. 4 zákona č. 442/2002 Z.z

Související dokumenty

Súvisiace články

Osobitosti prechodného zníženia hodnoty majetku na vybraných príkladoch
Špecifiká územnej samosprávy a ich odraz v účtovníctve a účtovnej závierke (III.)
Postupy a metódy pre zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky územnej samosprávy – obce/mesta (II.)
Obstarávanie majetku formou lízingu (II.)
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
Ocenenie geometrických plánov a zaúčtovanie úpravy ciest
Špecifiká územnej samosprávy a ich odraz v účtovníctve a účtovnej závierke
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO (II.)
Zámena pozemkov
Špecifiká územnej samosprávy a ich odraz v účtovníctve a účtovnej závierke (II.)
Účtovanie majetku obcí
Vybrané problémy pri uplatnení daňových odpisov z hmotného majetku u subjektov územnej samosprávy
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Obstaranie dlhodobého hmotného majetku v podmienkach štátnej správy (I.)
Vlastné imanie – účtová trieda 4
Zodpovednosť za schodok na zverených hodnotách
Špecifiká dlhodobého majetku obce vyplývajúce z postupov účtovania
Obstaranie dlhodobého hmotného majetku v podmienkach štátnej správy (II.)

Súvisiace otázky a odpovede

Nadobudnutie pozemku do vlastníctva obce od SPF.
Zaokrúhľovanie platieb v hotovosti a účtovníctvo ROPO
Účtovanie vratných obalov
Kód zdroja
Účtovanie kontokorentného úveru
Vratky nevyčerpaných FP v danom roku
Ďalší peňažný vklad nezvyšujúci základné imanie
Vodovod a kanalizácia - refakturacia
Darovanie prebytočného hnuteľného majetku štátu /tabletový počítač/ obci
Zmluva o užívaní priestorov
Obstaranie dochádzkového systému rozpočtovou organizáciou
Poskytnutie návratnej finančnej pôžičky OZ
Zapojenie zostatku prostriedkov ŠR a rezervného fondu
Vrátenie nevyčerpaných prostriedkov
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo
Recyklačný poplatok
Výroba dreveného vyrezávaného kríža
Projektová dokumentácia k zatepleniu budov ZŠ
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi, resp. osobitný príjemca