Článok sa zaoberá konaním o preskúmaní zániku mandátu poslanca obecného zastupiteľstva a jeho priebehom, pričom poukazuje tiež na základnú charakteristiku tohto osobitného konania vo veciach územnej samosprávy a na dôvody zániku mandátu poslanca obecného zastupiteľstva.
Konanie o preskúmaní zániku mandátu poslanca obecného zastupiteľstva patrí medzi konania vo veciach územnej samosprávy, ktorých právna úprava je obsiahnutá v zákone č. 162/2015 Z.z. Správny súdny poriadok v z. n. p. (ďalej len "Správny súdny poriadok").
V správnom súdnictve ide o atypickú žalobu, čo do petitu i typu konania. Konanie o preskúmaní zániku mandátu poslanca obecného zastupiteľstva normatívne upravené v § 313 až § 324 Správneho súdneho poriadku má totiž určovací petit a povahu "nachádzacieho" konania, v rámci ktorého je správny súd súdom skutkovým.
Tento typ konania predstavuje v rámci správneho súdnictva nóvum, ktoré bolo zavedené
Správnym súdnym poriadkompredovšetkým z dôvodu, aby ochrana subjektívnych práv dotknutých osôb bola od počiatku procesne zrejmá, prístup k správnemu súdu mali obe strany sporu a tento bol pre ne priamy, a nie prípadne sprostredkovaný prostredníctvom žalobnej legitimácie prokurátora v konaní o preskúmanie zákonnosti uznesenia zastupiteľstva (uznesenie Najvyššieho správneho súdu SR zo 14. apríla 2022, sp. zn. 1Svk/1/2022).
Potrebu tejto právnej úpravy vyvolala nejednotnosť v posudzovaní vecnej kompetencie súdu najmä v tom, či ide o kompetenciu všeobecného súdu v civilnom konaní alebo kompetenciu špeciálne pre správne súdnictvo. Zánik mandátu poslanca bol predtým nekoncepčne riešený buď na základe žalôb dotknutých poslancov v jednostupňovom konaní o ochrane proti nezákonnému zásahu orgánu ver