Príspevok sa zaoberá právnou úpravou štatútov obcí, náležitosťami štatútov a tiež niektorými často sa vyskytujúcimi nedostatkami v štatútoch obcí. Viaceré obce svoj štatút po vydaní v prípade legislatívnych zmien ďalej neaktualizovali, alebo pri jeho príprave použili vzor zverejnený na internete bez toho, aby ho upravili na svoje konkrétne podmienky. V príspevku možno nájsť aj odporúčania, ako môžu obce zosúladiť svoje štatúty s platnou legislatívou.
Štatút obce je základný interný predpis obce, ktorý je každá obec povinná vydať. Obce by pri príprave svojich štatútov mali postupovať s náležitou starostlivosťou a dbať na ich kvalitu.
Povinnosť samosprávy vydať štatút vyplýva zo:
-
zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), podľa ktorého obecné zastupiteľstvo schvaľuje štatút obce [§ 11 ods. 4 písm. k)],
-
zákona č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v z. n. p. (ďalej len "zákon o hlavnom meste SR"), podľa ktorého mestské zastupiteľstvo schvaľuje štatút Bratislavy a jeho dodatky [§ 11 ods. 5 písm. a)],
-
zákona č. 401/1990 Zb. o meste Košice v z. n. p. (ďalej len "zákon o meste Košice"), podľa ktorého mestské zastupiteľstvo schvaľuje štatút mesta [§ 10 ods. 3 písm. a)].
Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších ú