401/1990 Zb.
ZÁKON
Slovenskej národnej rady
z 1.októbra 1990
o meste Košice
Zmena: 130/1991 Zb.
Zmena: 295/1992 Zb.
Zmena: 109/1993 Z.z.
Zmena: 222/2006 Z.z.
Zmena: 222/2006 Z.z.
Zmena: 273/2008 Z.z.
Zmena: 445/2008 Z.z.
Zmena: 258/2009 Z.z.
Zmena: 354/2012 Z.z.
Zmena: 160/2014 Z.z.
Zmena: 354/2012 Z.z.
Zmena: 386/2014 Z.z.
Zmena: 386/2016 Z.z.
Zmena: 73/2020 Z.z.
Zmena: 287/2020 Z.z.
Zmena: 115/2023 Z.z.
Zmena: 195/2023 Z.z.
Zmena: 205/2023 Z.z.
Zmena: 205/2023 Z.z.
Zmena: 205/2023 Z.z.
Slovenská národná rada sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
POSTAVENIE MESTA KOŠICE
§ 1
Nadpis zrušený od 2.12.2006
Mesto Košice (ďalej len "mesto") je samostatný územný samosprávny a správny celok
Slovenskej republiky; 1) združuje osoby,
ktoré majú na území mesta trvalý pobyt.
§ 2
(1) Mesto je právnickou osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne
hospodári s vlastným majetkom, a s majetkom, ktorý mu bol zverený,
a s vlastnými a zverenými finančnými príjmami.
(2) Mestské časti sú právnické osoby, ktoré za podmienok ustanovených zákonom a štatútom
mesta (ďalej len "štatút") hospodária so zvereným a vlastným
majetkom a so zverenými a vlastnými finančnými príjmami. Mestské časti vykonávajú
samosprávu v rozsahu zverenom týmto zákonom a štatútom; vo zverenom
rozsahu majú mestské časti postavenie obce. 1) Mestské časti vykonávajú prenesený
výkon štátnej správy v rozsahu vymedzenom
zákonom; 1a) v tomto rozsahu majú mestské časti postavenie obce. 1)
(3) Mestská časť ako právnická osoba podľa odseku 2 má ako žiadateľ na účely čerpania
prostriedkov z fondov Európskej únie postavenie obce.
§ 3
Územie mesta
(1) Územie mesta tvoria katastrálne územia uvedené v štatúte.
(2) Mesto sa člení na mestské časti. Mestské časti vytvára, zrušuje, zlučuje alebo
rozdeľuje mesto štatútom. Na prijatie uznesenia podľa
predchádzajúcej vety je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov
mestského zastupiteľstva (§ 18 ods. 2). Návrh na uznesenie podľa
druhej vety nemožno predložiť na rokovanie mestského zastupiteľstva v poslednom roku
riadneho volebného obdobia orgánov samosprávy mesta.
(3) Uznesenie podľa odseku 2 nadobudne účinnosť ku dňu konania všeobecných volieb
do orgánov samosprávy obcí, ak sa Rada starostov do 60 dní odo dňa
jeho schválenia neuznesie na jeho odmietnutí.
(4) Ak Rada starostov uznesenie podľa odseku 2 odmietne, môže ho mestské zastupiteľstvo
opätovne prerokovať a trojpätinovou väčšinou všetkých
poslancov mestského zastupiteľstva prijať. V takom prípade uznesenie podľa odseku
2 nadobudne účinnosť ku dňu konania všeobecných volieb do orgánov
samosprávy obcí aj napriek jeho odmietnutiu Radou starostov. Opätovne prijaté uznesenie
podľa odseku 2 Rada starostov nemôže odmietnuť.
(5) Ak mestské zastupiteľstvo uznesenie podľa odseku 2 do 60 dní od jeho odmietnutia
Radou starostov opätovne neprijme, môže byť rovnaký návrh
uznesenia predložený na rokovanie mestského zastupiteľstva najskôr v ďalšom volebnom
období orgánov samosprávy obcí.
(6) Podrobné vymedzenie územia mestských častí ustanoví štatút. Zmeny hraníc mestských
častí iné ako podľa odseku 2 schvaľuje mestské zastupiteľstvo
uznesením, ktoré nadobudne účinnosť, ak ho schvália miestne zastupiteľstvá všetkých
územne dotknutých mestských častí trojpätinovou väčšinou všetkých
poslancov.
(7) Ak uznesenie prijaté podľa odseku 2 vyžaduje zmenu v zákonoch, ktorými je na
mestské časti prenesený výkon štátnej správy, oznámi to primátor
mesta do desiatich dní odo dňa uplynutia lehoty podľa odseku 3 alebo odo dňa opätovného
prijatia podľa odseku 4 vláde Slovenskej republiky; po
doručení tohto oznámenia vláda bez zbytočného odkladu predloží Národnej rade Slovenskej
republiky zodpovedajúci návrh zákona.
DRUHÁ ČASŤ
SAMOSPRÁVA MESTA
§ 5
Výkon samosprávy
Samosprávu uskutočňujú obyvatelia mesta
a) orgánmi mesta,
b) orgánmi mestských častí,
c) referendom mesta,
d) referendom mestskej časti,
e) zhromaždením obyvateľov mesta,
f) zhromaždením obyvateľov mestskej časti.
§ 6
Orgány mesta
(1) Orgánmi mesta sú:
a) mestské zastupiteľstvo mesta (ďalej len "mestské zastupiteľstvo"),
b) primátor mesta (ďalej len "primátor").
(2) Orgánmi mestského zastupiteľstva sú:
a) mestská rada,
b) komisie mestského zastupiteľstva.
(3) Mestské zastupiteľstvo môže zriadiť a zrušiť podľa potreby, alebo ak tak ustanovuje
osobitný zákon, 1d) svoje stále alebo
dočasné poradné alebo kontrolné orgány, ktorými sú popri mestskej rade najmä komisie
mestského zastupiteľstva, a určuje im náplň práce; môže zriadiť a
zrušiť aj ďalšie útvary, ak tak ustanovuje osobitný zákon. 1e)
§ 7
Orgány mestskej časti
(1) Orgánmi mestskej časti sú:
a) miestne zastupiteľstvo mestskej časti (ďalej len "miestne zastupiteľstvo"),
b) starosta mestskej časti (ďalej len "starosta").
(2) Miestne zastupiteľstvo môže zriadiť a zrušiť podľa potreby, alebo ak tak ustanovuje
osobitný zákon, 1d) svoje stále alebo
dočasné poradné alebo kontrolné orgány, najmä miestnu radu, komisie miestneho zastupiteľstva,
a určuje im náplň práce.
§ 7a
Rada starostov
(1) Rada starostov je spoločný orgán mestských častí zložený zo starostov mestských
častí. Starostu mestskej časti počas jeho neprítomnosti zastupuje
v Rade starostov zástupca starostu príslušnej mestskej časti. Rada starostov sa uznáša
nadpolovičnou väčšinou všetkých svojich členov.
(2) Rada starostov si volí zo svojich radov predsedu. Predseda zastupuje Radu starostov
navonok, zvoláva a riadi jej zasadania; zasadanie musí
predseda zvolať bezodkladne, ak o to požiada aspoň tretina jej členov. Rada starostov
môže predsedu kedykoľvek odvolať z funkcie. Na zvolenie a
odvolanie predsedu je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých členov Rady
starostov. Za predsedu Rady starostov nemôže byť zvolený zástupca
starostu.
(3) Rada starostov zastupuje záujmy mestských častí pri rozhodovaní o otázkach, ktoré
sú vyhradené mestskému zastupiteľstvu (
§ 10 ods. 3); na ten účel
a) predkladá iniciatívne návrhy na rokovanie mestského zastupiteľstva,
b) zaujíma stanoviská k veciam, ktoré sú predmetom rokovania mestského zastupiteľstva;
mestské zastupiteľstvo je povinné stanovisko Rady starostov
prerokovať pred rozhodnutím o veci,
c) môže odmietnuť uznesenie mestského zastupiteľstva prijaté podľa § 3 ods. 2,
d) k rozhodnutiam podľa § 10 ods. 3 písm. a) okrem vytvorenia, zrušenia, zlúčenia
alebo rozdelenia mestských častí, písmen c) až e) môže predložiť v
lehote do 15 dní odo dňa ich vyvesenia na úradnej tabuli svoje pripomienky a požiadať
mestské zastupiteľstvo o ich opätovné prerokovanie a schválenie.
(4) Podrobnosti o vzťahoch Rady starostov a mestského zastupiteľstva upraví štatút.
Miestne referendum
§ 8
Referendum mesta
(1) Mestské zastupiteľstvo vyhlási referendum mesta, ak ide o
a) petíciu skupiny obyvateľov mesta v počte najmenej 20% všetkých oprávnených voličov,
b) návrh aspoň tretiny miestnych zastupiteľstiev, ktorý musí byť podaný písomne s
uvedením dôvodov,
c) odvolanie primátora a na vyhlásení referenda sa uzniesla trojpätinová väčšina
všetkých poslancov mestského zastupiteľstva, alebo
d) prípad, ktorý ustanovuje osobitný zákon.
(2) Mestské zastupiteľstvo môže vyhlásiť referendum mesta aj pred rozhodnutím o ďalších
dôležitých veciach samosprávy mesta.
(3) Výsledok referenda mesta nahrádza rozhodnutie mestského zastupiteľstva, ak sa
ho zúčastnil aspoň taký počet oprávnených voličov, aký sa zúčastnil
volieb do mestského zastupiteľstva bezprostredne predchádzajúcich vyhláseniu referenda
mesta a ak bolo rozhodnutie prijaté nadpolovičnou väčšinou
platných hlasov účastníkov referenda mesta.
(4) Nemožno vyhlásiť referendum mesta o rozpočte mesta.
§ 8a
Referendum mestskej časti
(1) Miestne zastupiteľstvo vyhlási referendum mestskej časti, ak ide o
a) petíciu skupiny obyvateľov mestskej časti v počte najmenej 20% všetkých oprávnených
voličov v mestskej časti alebo aspoň 2 500 zo všetkých
oprávnených voličov v mestskej časti,
b) odvolanie starostu,
c) prípady, v ktorých to ustanovuje štatút.
(2) Miestne zastupiteľstvo môže vyhlásiť referendum mestskej časti o ďalších dôležitých
veciach týkajúcich sa mestskej časti.
(3) O vyhlásení referenda podľa odseku 2 musí byť rozhodnuté trojpätinovou väčšinou
všetkých poslancov miestneho zastupiteľstva.
(4) Výsledok referenda mestskej časti nahrádza rozhodnutie miestneho zastupiteľstva,
ak sa ho zúčastnil aspoň taký počet oprávnených voličov, aký sa
zúčastnil volieb do príslušného miestneho zastupiteľstva bezprostredne predchádzajúcich
vyhláseniu referenda mestskej časti a ak bolo rozhodnutie
prijaté nadpolovičnou väčšinou platných hlasov účastníkov referenda mestskej časti.
(5) Nemožno vyhlásiť referendum mestskej časti o rozpočte mestskej časti.
TRETIA ČASŤ
POSTAVENIE ORGÁNOV MESTA
§ 10
Mestské zastupiteľstvo
(1) Mestské zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor obyvateľov mesta. Veci týkajúce
sa postavenia a pôsobnosti mestského zastupiteľstva, neupravené týmto
zákonom, sa riadia osobitným zákonom. 1g)
(2) Mestské zastupiteľstvo má 41 poslancov volených obyvateľmi mesta v priamych voľbách.
Volebné pravidlá upravuje osobitný zákon.
2) Funkčné obdobie mestského zastupiteľstva sa končí zložením sľubu poslancov novozvoleného
mestského zastupiteľstva na štyri
roky.
(3) Mestské zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života mesta, najmä je
mu vyhradené
a) schvaľovať štatút a jeho zmeny,
b) uznášať sa na nariadeniach mesta,
c) určovať zásady hospodárenia a nakladania s majetkom mesta a so zvereným majetkom,
schvaľovať najdôležitejšie úkony týkajúce sa tohto majetku a
kontrolovať hospodárenie s ním,
d) schvaľovať rozpočet mesta a jeho zmeny, kontrolovať jeho čerpanie, schvaľovať
záverečný účet mesta a emisiu komunálnych dlhopisov a určiť rozsah
zmien rozpočtu, ktoré môže vykonávať primátor,
e) schvaľovať metropolitný územný plán2ac) a územný plán zóny2ad) vrátane ich zmien
a doplnkov, a to
spolu s nariadením mesta, ktorým sa vyhlasuje ich záväzná časť, a schvaľovať koncepcie
rozvoja jednotlivých oblastí života mesta,
f) rozhodovať o zavedení a zrušení miestnej dane a ukladať miestny poplatok, určovať
náležitosti miestnej dane alebo miestneho poplatku,
2a)
g) rozhodovať o prijatí návratnej finančnej výpomoci, úveru alebo pôžičky, o prevzatí
záruky alebo o založení majetku mesta v prospech prijatej
návratnej finančnej výpomoci, úveru alebo pôžičky,
h) schvaľovať združovanie mestských prostriedkov a činností, zriadenie spoločného
regionálneho alebo záujmového fondu, uzatvorenie zmluvy, zriadenie
združenia alebo založenie medzinárodnej spolupráce podľa osobitného zákona, 1c)
i) vyhlasovať referendum mesta o najdôležitejších otázkach života a rozvoja mesta
a zvolávať zhromaždenie obyvateľov mesta,
j) zriaďovať, zrušovať a kontrolovať rozpočtové a príspevkové organizácie mesta a
na návrh primátora vymenúvať a odvolávať ich vedúcich (riaditeľov),
zakladať a zrušovať obchodné spoločnosti a iné právnické osoby a schvaľovať zástupcov
mesta do ich štatutárnych a kontrolných orgánov, ako aj
schvaľovať majetkovú účasť mesta v právnických osobách,
k) určiť plat primátora podľa osobitného zákona, 2aa)
l) voliť a odvolávať hlavného kontrolóra mesta, ako aj určiť mu plat a schvaľovať
mu odmenu, 2ab)
m) schvaľovať rokovací poriadok mestského zastupiteľstva a zásady odmeňovania poslancov
mestského zastupiteľstva,
n) udeľovať čestné občianstvo mesta, mestské vyznamenania a ceny,
o) ustanoviť erb mesta, vlajku a zástavu mesta, pečať mesta prípadne znelku mesta,
p) schvaľovať podnety na obstaranie územnoplánovacej dokumentácie a podnety na jej
aktualizáciu, ak ide o pozemok vo vlastníctve mesta alebo niektorej
z jeho mestských častí.
(4) Ak Rada starostov využije svoje právo podľa § 7a ods. 3 písm. d), rozhodnutia
podľa odseku 3 písm. a) okrem vytvorenia, zrušenia, zlúčenia alebo
rozdelenia mestských častí, písmen c) až e) môžu nadobudnúť účinnosť, len ak ich
mestské zastupiteľstvo opätovne prerokuje a opätovne schváli.
(5) Funkcia poslanca sa zásadne vykonáva bez prerušenia pracovného alebo obdobného
pomeru. Za jej výkon však môže mesto poskytnúť odmenu. Celková
výška všetkých druhov odmien poslanca nesmie byť v kalendárnom roku vyššia ako 15-násobok
minimálnej mesačnej mzdy ustanovenej osobitným predpisom.
2b) Poslancovi patrí náhrada skutočných výdavkov, ktoré mu v súvislosti s výkonom
funkcie poslanca vznikli, podľa osobitných
predpisov platných pre zamestnancov v pracovnom pomere.
(6) Ak miestne zastupiteľstvo schváli uznesením podnet na obstaranie územnoplánovacej
dokumentácie alebo podnet na jej aktualizáciu, mestské
zastupiteľstvo je povinné takýto podnet prerokovať na svojom najbližšom zasadnutí
od schválenia podnetu a prijať k nemu uznesenie.
§ 11
Primátor
(1) Predstaviteľom mesta a najvyšším výkonným orgánom mesta je primátor. Funkcia
primátora je verejná funkcia.
(2) Primátor
a) zvoláva a vedie zasadnutia mestského zastupiteľstva a mestskej rady a podpisuje
ich uznesenia,
b) vykonáva správu mesta,
c) zastupuje mesto vo vzťahu k štátnym orgánom, k právnickým osobám a fyzickým osobám,
d) rozhoduje vo všetkých veciach správy mesta, ktoré nie sú zákonom alebo štatútom
vyhradené mestskému zastupiteľstvu,
e) vydáva pracovný poriadok a organizačný poriadok magistrátu mesta a poriadok odmeňovania
zamestnancov mesta; o vydaní a zmenách organizačného
poriadku magistrátu mesta informuje mestské zastupiteľstvo,
f) uchováva vlajku mesta a pečať mesta a používa mestské insígnie.
(3) Primátor je štatutárnym orgánom mesta. Primátor môže rozhodovaním o právach,
právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a
právnických osôb v oblasti verejnej správy písomne poveriť príslušného zamestnanca
mesta. Poverený zamestnanec mesta rozhoduje v mene mesta v rozsahu
vymedzenom v písomnom poverení.
(4) Funkcia primátora je nezlučiteľná s funkciou starostu mestskej časti. Ďalšie
veci týkajúce sa postavenia, pôsobnosti a funkcie primátora upravuje
osobitný zákon. 5a)
§ 11a
Zastupovanie primátora
(1) Primátora zastupujú najviac dvaja námestníci, ktorých spravidla na celé funkčné
obdobie písomne poverí zastupovaním primátor do 60 dní od zloženia
sľubu primátora; ak tak neurobí, námestníkov primátora zvolí mestské zastupiteľstvo.
Zástupca primátora môže byť len poslanec mestského
zastupiteľstva. Námestníci primátora zastupujú primátora v čase jeho neprítomnosti
alebo nespôsobilosti na výkon funkcie v poradí a rozsahu určenom
primátorom v písomnom poverení.
(2) Námestníkovi, ktorý je na výkon funkcie námestníka dlhodobo plne uvoľnený zo
zamestnania, patrí namiesto mzdy alebo inej odmeny v zamestnaní
primeraný plat od mesta. Plat námestníkovi určuje primátor, najmä vzhľadom na náročnosť
úloh a rozsah výkonu funkcie námestníka.
(3) Námestník primátora, ktorý je dlhodobo uvoľnený na výkon funkcie, sa na účely
zdravotného poistenia, sociálneho poistenia a na účely starobného
dôchodkového sporenia posudzuje ako zamestnanec v pracovnom pomere.
§ 12
Mestská rada
(1) Mestská rada je iniciatívnym, výkonným a kontrolným orgánom mestského zastupiteľstva.
Plní aj funkciu poradného orgánu primátora.
(2) Mestská rada sa skladá z desiatich poslancov mestského zastupiteľstva, zvolených
mestským zastupiteľstvom za členov mestskej rady spravidla na
celé funkčné obdobie, z predsedu Rady starostov a primátora. V zložení mestskej rady
sa prihliada na zastúpenie politických strán a hnutí (ďalej len
"politické strany") zastúpených v mestskom zastupiteľstve.
(3) Mestská rada sa schádza podľa potreby, najmenej raz za tri mesiace. Jej zasadnutie
zvoláva a vedie primátor.
(4) Úlohy mestskej rady, ako aj vzťahy k iným orgánom mesta upraví štatút.
(5) Mestská rada je spôsobilá rokovať, ak je prítomná nadpolovičná väčšina všetkých
jej členov. Na prijatie uznesenia mestskej rady je potrebný súhlas
nadpolovičnej väčšiny všetkých jej členov.
§ 13
Magistrát mesta
(1) Odborné, organizačné a administratívne práce súvisiace s plnením úloh mesta a
jeho orgánov plní magistrát mesta.
(2) Magistrát mesta najmä
a) zabezpečuje písomnú agendu orgánov mesta a orgánov mestského zastupiteľstva, odborné
podklady a iné písomnosti na rokovanie orgánov mesta a ich
orgánov,
b) je podateľňou a výpravňou písomností mesta,
c) zabezpečuje odbornú agendu mesta a vypracúva písomné vyhotovenia rozhodnutí mesta,
d) vykonáva uznesenia mestského zastupiteľstva a nariadenia mesta a rozhodnutia mesta.
(3) Magistrát mesta sa vnútorne člení na oddelenia a referáty. Organizáciu magistrátu
mesta, počet zamestnancov a ich pracovné činnosti ustanovuje
organizačný poriadok magistrátu mesta.
§ 13a
Riaditeľ magistrátu mesta
(1) Magistrát mesta vedie a jeho prácu organizuje riaditeľ magistrátu mesta. Riaditeľa
magistrátu mesta vymenúva a odvoláva primátor na dobu neurčitú.
(2) Riaditeľ magistrátu mesta je zamestnancom mesta, ktorý zodpovedá za svoju činnosť
primátorovi. Spolu s ním podpisuje zápisnice zo zasadnutí
mestského zastupiteľstva a mestskej rady.
(3) Riaditeľ magistrátu mesta sa zúčastňuje zasadnutí mestského zastupiteľstva a
mestskej rady s hlasom poradným.
§ 14
Miestne zastupiteľstvo
(1) Miestne zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor obyvateľov mestskej časti zložený
z poslancov volených v priamych voľbách obyvateľmi mestskej časti.
Volebné pravidlá upravuje osobitný predpis. 2) Funkčné obdobie miestneho zastupiteľstva
sa končí zložením sľubu poslancov
novozvoleného miestneho zastupiteľstva na štyri roky. Veci týkajúce sa postavenia
a pôsobnosti miestneho zastupiteľstva neupravené týmto zákonom sa
primerane riadia osobitným zákonom. 1g)
(2) Počet poslancov miestneho zastupiteľstva na celé volebné obdobie určí pred voľbami
do orgánov samosprávy obcí miestne zastupiteľstvo podľa počtu
obyvateľov mestskej časti takto:
a) do 3 000 obyvateľov 3 až 5 poslancov,
b) od 3 001 obyvateľov do 10 000 obyvateľov 5 až 7 poslancov,
c) od 10 001 obyvateľov do 20 000 obyvateľov 7 až 11 poslancov,
d) od 20 001 obyvateľov 11 až 13 poslancov.
(3) Miestne zastupiteľstvo rozhoduje o najdôležitejších otázkach miestneho významu,
najmä:
a) uznáša sa na všeobecne záväzných nariadeniach mestskej časti (ďalej len "nariadenie
mestskej časti"),
b) schvaľuje rokovací poriadok miestneho zastupiteľstva a zásady odmeňovania poslancov
miestneho zastupiteľstva,
c) schvaľuje najdôležitejšie úkony týkajúce sa hospodárenia a nakladania s majetkom
mestskej časti a so zvereným majetkom a kontroluje hospodárenie s
ním,
d) schvaľuje rozpočet mestskej časti a jeho zmeny, kontroluje jeho čerpanie a schvaľuje
záverečný účet mestskej časti; určuje rozsah zmien rozpočtu,
ktoré môže vykonávať starosta,
e) rozhoduje o prijatí úveru alebo pôžičky, o poskytnutí záruky a o založení majetku
mestskej časti v prospech poskytnutého úveru alebo pôžičky,
f) vyhlasuje referendum mestskej časti a zvoláva zhromaždenie obyvateľov v mestskej
časti,
g) zriaďuje a zrušuje účelové fondy,
h) v rozsahu svojej pôsobnosti a s predchádzajúcim súhlasom mesta schvaľuje uzatvorenie
zmluvy, zriadenie združenia alebo založenie medzinárodnej
spolupráce podľa osobitného zákona, 1c)
i) zriaďuje, zrušuje a kontroluje rozpočtové a príspevkové organizácie mestskej časti
a na návrh starostu vymenúva a odvoláva ich vedúcich
(riaditeľov), zakladá a zrušuje obchodné spoločnosti a iné právnické osoby a schvaľuje
zástupcov mestskej časti do ich štatutárnych a kontrolných
orgánov, ako aj schvaľuje majetkovú účasť mestskej časti v právnických osobách,
j) určuje plat starostu podľa osobitného zákona, 2aa) určuje najneskôr 90 dní pred
voľbami na celé funkčné obdobie rozsah
výkonu funkcie starostu a mení počas funkčného obdobia na návrh starostu rozsah výkonu
jeho funkcie,
k) volí a odvoláva kontrolóra mestskej časti, určuje rozsah výkonu funkcie kontrolóra
mestskej časti a jeho plat, schvaľuje mu odmenu,
2ab)
l) ustanovuje symboly mestských častí.
(4) Funkcia poslanca miestneho zastupiteľstva sa zásadne vykonáva bez prerušenia
pracovného alebo obdobného pomeru. Za jej výkon však môže mestská
časť poskytnúť primeranú odmenu, najmä vzhľadom na úlohy a časovú náročnosť výkonu
tejto funkcie podľa zásad odmeňovania poslancov miestneho
zastupiteľstva. Celková výška všetkých druhov odmien poslanca miestneho zastupiteľstva
nesmie byť v kalendárnom roku vyššia ako 10-násobok minimálnej
mesačnej mzdy ustanovenej osobitným predpisom. 2b) Poslancovi miestneho zastupiteľstva
patrí náhrada skutočných výdavkov,
ktoré mu v súvislosti s výkonom tejto funkcie vznikli, podľa osobitných predpisov
platných pre zamestnancov v pracovnom pomere.
§ 15
Starosta
(1) Predstaviteľom mestskej časti a najvyšším výkonným orgánom mestskej časti je
starosta. Funkcia starostu je verejná funkcia.
(2) Starosta
a) zvoláva a vedie zasadnutia miestneho zastupiteľstva a miestnej rady a podpisuje
ich uznesenia,
b) vykonáva správu mestskej časti,
c) zastupuje mestskú časť vo vzťahu k štátnym orgánom, k právnickým osobám a fyzickým
osobám,
d) rozhoduje vo všetkých veciach správy mestskej časti, ktoré nie sú zákonom alebo
štatútom vyhradené miestnemu zastupiteľstvu,
e) riadi prácu miestneho úradu mestskej časti (ďalej len "miestny úrad"), ak v mestskej
časti nie je zriadená funkcia prednostu miestneho úradu,
f) vydáva pracovný poriadok a organizačný poriadok miestneho úradu a poriadok odmeňovania
zamestnancov mestskej časti; o vydaní a zmenách
organizačného poriadku miestneho úradu informuje miestne zastupiteľstvo,
g) uchováva symboly mestskej časti a používa insígnie mestskej časti.
(3) Starosta je štatutárnym orgánom mestskej časti. Starosta môže rozhodovaním o
právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických
osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy písomne poveriť príslušného zamestnanca
mestskej časti. Poverený zamestnanec mestskej časti
rozhoduje v mene mestskej časti a v rozsahu vymedzenom v písomnom poverení.
(4) Funkcia starostu je nezlučiteľná s funkciou primátora mesta. Ďalšie veci týkajúce
sa postavenia, pôsobnosti a funkcie starostu sa primerane riadia
osobitným zákonom. 5a)
§ 15a
Zastupovanie starostu
(1) Starostu zastupuje zástupca starostu, ktorého spravidla na celé funkčné obdobie
písomne poverí zastupovaním starosta do 60 dní od zloženia sľubu
starostu; ak tak neurobí, zástupcu starostu zvolí miestne zastupiteľstvo. Zástupca
starostu môže byť len poslanec miestneho zastupiteľstva. Zástupca
starostu zastupuje starostu v čase jeho neprítomnosti alebo nespôsobilosti na výkon
funkcie v rozsahu určenom starostom v písomnom poverení.
(2) Zástupcovi starostu, ktorý je na výkon funkcie zástupcu starostu dlhodobo plne
uvoľnený zo zamestnania, patrí namiesto mzdy alebo inej odmeny v
zamestnaní primeraný plat od mestskej časti. Plat zástupcovi starostu určuje starosta,
najmä vzhľadom na náročnosť úloh a rozsah výkonu funkcie
zástupcu.
(3) Zástupca starostu, ktorý je dlhodobo uvoľnený na výkon funkcie, sa na účely zdravotného
poistenia, sociálneho poistenia a na účely starobného
dôchodkového sporenia posudzuje ako zamestnanec v pracovnom pomere.
§ 16
Miestna rada
(1) Miestne zastupiteľstvo môže zriadiť miestnu radu. Miestna rada je zložená z poslancov
miestneho zastupiteľstva, ktorých volí miestne
zastupiteľstvo spravidla na celé funkčné obdobie. Miestnu radu a jej členov môže
miestne zastupiteľstvo kedykoľvek odvolať. Spôsob volieb upravuje
rokovací poriadok miestneho zastupiteľstva.
(2) Počet členov miestnej rady tvorí najviac tretinu počtu všetkých poslancov miestneho
zastupiteľstva. V zložení miestnej rady sa prihliada na
zastúpenie politických strán, politických hnutí a nezávislých poslancov v miestnom
zastupiteľstve.
(3) Miestna rada je iniciatívnym, výkonným a kontrolným orgánom miestneho zastupiteľstva.
Plní úlohy podľa rozhodnutia miestneho zastupiteľstva.
Zároveň plní funkciu poradného orgánu starostu.
(4) Miestna rada sa schádza podľa potreby, najmenej raz za tri mesiace. Jej zasadnutie
zvoláva a vedie starosta.
(5) Miestna rada je spôsobilá rokovať, ak je prítomná nadpolovičná väčšina všetkých
jej členov. Na prijatie uznesenia miestnej rady je potrebný súhlas
nadpolovičnej väčšiny všetkých jej členov.
§ 17
Miestny úrad
(1) Odborné, organizačné a administratívne práce súvisiace s plnením úloh mestskej
časti a jej orgánov plní miestny úrad.
(2) Miestny úrad najmä
a) zabezpečuje písomnú agendu orgánov mestskej časti a orgánov miestneho zastupiteľstva,
odborné podklady a iné písomnosti na rokovanie orgánov
mestskej časti a ich orgánov,
b) je podateľňou a výpravňou písomností mestskej časti,
c) zabezpečuje odbornú agendu mestskej časti a vypracúva písomné vyhotovenia rozhodnutí
mestskej časti,
d) vykonáva uznesenia miestneho zastupiteľstva, nariadenia mestskej časti a rozhodnutia
mestskej časti.
(3) Organizáciu miestneho úradu, počet zamestnancov a ich pracovné činnosti ustanovuje
organizačný poriadok miestneho úradu.
§ 17a
Prednosta miestneho úradu
(1) Ak je v mestskej časti zriadená funkcia prednostu miestneho úradu (ďalej len
"prednosta"), miestny úrad vedie a jeho prácu organizuje prednosta.
Prednostu vymenúva a odvoláva starosta na dobu neurčitú.
(2) Prednosta je zamestnancom mestskej časti, ktorý zodpovedá za svoju činnosť starostovi.
Spolu s ním podpisuje zápisnice zo zasadnutí miestneho
zastupiteľstva a miestnej rady.
(3) Prednosta sa zúčastňuje zasadnutí miestneho zastupiteľstva a miestnej rady s
hlasom poradným.
ŠTVRTÁ ČASŤ
§ 18
Štatút
(1) Štatút je základným vnútorným dokumentom územnej samosprávy mesta Košice, ktorý
bližšie upravuje základné úlohy mesta, vzťahy mesta s mestskými
časťami a právnickými osobami zriadenými alebo založenými mestom, pri plnení samosprávnych
pôsobností, najmä
a) určenie jednotlivých mestských častí a vymedzenie ich hraníc,
b) zoznam katastrálnych území, ktoré tvoria územie mesta,
c) zásady deľby samosprávnych pôsobností medzi mesto a mestské časti,
d) povinnosti a rozsah oprávnení mestských častí a právnických osôb zriadených alebo
založených mestom, pri zabezpečovaní úloh samosprávy mesta,
ktorými boli poverení,
e) zásady hospodárenia s majetkom mesta, podrobnejšiu úpravu rozsahu oprávnení a
povinností pri správe zvereného majetku mesta a pri nakladaní s ním,
v súlade s osobitným zákonom, 6a)
f) druh a rozsah majetku mesta, ktorý môže byť zverený mestským častiam, podmienky
odňatia majetku mestským častiam, ktorý im bol zverený do správy,
g) v akom rozsahu a v ktorých prípadoch podliehajú zmluvné prevody vlastníctva nehnuteľného
majetku zvereného do správy mestským častiam len
schváleniu miestnymi zastupiteľstvami mestských častí po udelení predchádzajúceho
súhlasu primátora,
h) deľbu samosprávnych pôsobnosti mesta na mestské časti,
i) finančné a rozpočtové vzťahy mesta a mestských častí,
j) verejné ocenenia mesta,
k) a ďalšie najdôležitejšie veci samosprávy mesta. 6b)
(2) Na prijatie štatútu, zmenu štatútu alebo zrušenie štatútu je potrebný súhlas
nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov mestského zastupiteľstva.
PIATA ČASŤ
§ 19
Symboly mesta a mestských častí
(1) Symbolmi mesta sú erb mesta, vlajka a zástava mesta, pečať mesta, znelka mesta.
Vyobrazenie, opis a používanie symbolov mesta ustanovuje
nariadenie mesta.
(2) Symbolmi mestskej časti sú erb mestskej časti, vlajka a zástava mestskej časti,
pečať mestskej časti, prípadne znelka mestskej časti. Symboly
mestskej časti, ich vyobrazenie a opis, ustanovuje nariadenie mestskej časti.
(3) Ostatné veci týkajúce sa symbolov mesta a mestských častí, neupravené týmto zákonom,
sa primerane riadia osobitným zákonom.
6c)
(4) Mestská časť môže za podmienok ustanovených v nariadení mesta používať symboly
mesta.
ŠIESTA ČASŤ
§ 20
Spolupráca s orgánmi štátu
(1) Orgány samosprávy mesta a mestských častí pri plnení úloh súvisiacich so zabezpečením
potrieb mesta a jeho obyvateľov spolupracujú s orgánmi štátu
na území mesta.
(2) Orgány štátu poskytujú orgánom samosprávy mesta pomoc v odborných veciach, najmä:
a) poskytujú údaje a informácie z evidencií vedených orgánmi štátu,
b) podieľajú sa na odbornej príprave zamestnancov mesta a mestských častí v meste,
na príprave poslancov mestského a miestnych zastupiteľstiev,
c) pomáhajú pri riešení mimoriadnych situácií, ktoré majú negatívny dopad na uspokojovanie
potrieb obyvateľov mesta.
§ 20a
Spolupráca mesta a mestských častí
(1) Mesto a mestské časti si vzájomne poskytujú údaje potrebné pre riadny a efektívny
výkon ich úloh. Údaje sa poskytujú bezodplatne, elektronickými
prostriedkami, v strojovo spracovateľnej podobe a automatizovaným spôsobom, ak je
to možné. Spolu s údajmi sa poskytujú aj metaúdaje k poskytovaným
údajom.
(2) Mestské časti sú povinné mestu poskytovať aj údaje
a) z evidencií vedených v informačných systémoch spravovaných mestskou časťou,
b) z kolaudačných rozhodnutí, ktoré boli vydané stavebným úradom v danom období,
c) z inventarizácie majetku mesta v správe mestskej časti, ak takáto inventarizácia
bola vykonaná,
d) o kapacite materských škôl v zriaďovacej pôsobnosti mestských častí spolu s údajmi
o demografickej štruktúre detí v materských školách.
(3) Mesto a mestská časť upravia písomnou zmluvou konkrétne podmienky technického
zabezpečenia poskytovania údajov, štruktúru a rozsah údajov a
metaúdajov vrátane metodiky zostavenia údajov a ostatné podrobnosti o spôsobe plnenia
povinnosti poskytovať údaje; neuzavretie alebo zánik zmluvy nie
je dôvodom na odklad alebo nesplnenie povinnosti podľa odsekov 1 a 2.
(4) Mesto a mestské časti môžu použiť a spracúvať údaje, ktoré si poskytli, len na
účely plnenia svojich úloh.
(5) Mesto a mestské časti zverejňujú údaje zo svojej činnosti v štandardoch pre otvorené
údaje a ich poskytovanie.6d)
§ 21
Spolupráca s právnickými osobami a fyzickými osobami
(1) Právnické osoby a fyzické osoby vykonávajúce podnikateľskú činnosť na území mesta
spolupracujú s orgánmi samosprávy mesta a mestských častí pri
zabezpečovaní rozvoja mesta.
(2) Orgány samosprávy mesta a mestských častí podporujú podnikateľskú činnosť právnických
osôb a fyzických osôb, ktorá je na prospech mesta a v súlade
s územným plánom.
(3) Mesto môže v dohode uzatvorenej v súvislosti s investičnou činnosťou v meste6e)
dohodnúť vykonanie činnosti odlišne od
podmienok záväznej časti územnoplánovacej dokumentácie týkajúcich sa podmienok priestorového
usporiadania územia a podmienok pre umiestňovanie stavieb
na pozemkoch, okrem funkčného využitia územia alebo podmienok pre dopravnú infraštruktúru
a technickú infraštruktúru, okrem ich ochranných pásiem a
území a bezpečnostných pásiem. Odchýlky podľa prvej vety nesmú prekročiť regulatív
upravujúci prípustné vonkajšie rozmery o viac než 20%. V prípade
podľa prvej vety musia byť pre platnosť dohody uzatvorenej v súvislosti s investičnou
činnosťou v meste splnené nasledovné podmienky:
a) návrh dohody musí byť zverejnený a pripomienky k nemu vyhodnotené rovnako ako
návrh všeobecne záväzného nariadenia a
b) dohodu musí schváliť mestské zastupiteľstvo trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov.
(4) zrušený od 1.1.2013.
§ 21a
Spolupráca s obyvateľmi mesta
Orgány samosprávy mesta a mestských častí spolupracujú s obyvateľmi mesta pri zabezpečovaní
rozvoja mesta a verejného poriadku v meste.
§ 21b
Prístup k údajom
(1) Na účely riadneho výkonu samosprávy mesto zabezpečuje vykonávanie
a) činností vyplývajúcich z úloh zverených mestu vo verejnom záujme,
b) analytických činností,
c) plánovacích činností najmä v oblasti územného plánovania a rozvoja mesta.
(2) Činnosti podľa odseku 1 vykonáva mesto v rámci úradnej činnosti a na účely jej
riadneho výkonu a z tohto dôvodu je na ich zabezpečenie oprávnené
získavať a používať údaje evidované v informačných systémoch verejnej správy a ďalších
informačných systémoch, v rozsahu a spôsobom podľa osobitného
predpisu.6f)
(3) Ak správca alebo prevádzkovateľ informačného systému verejnej správy poskytuje
údaje z tohto systému v rámci elektronickej komunikácie
prostredníctvom modulu procesnej integrácie a integrácie údajov,6g) mesto má na účely
zabezpečenia činností podľa odseku 1
právo na prístup k týmto údajom a metaúdajom aj bez žiadosti, automatizovaným spôsobom
s nepretržitým prístupom prostredníctvom tohto modulu.
(4) Správca alebo prevádzkovateľ registrov, zákonom ustanovených evidencií alebo
na základe zákona vedených evidencií a súborov údajov zo zákonom
vykonávanej činnosti,6h) z ktorých nemožno získať údaje podľa odseku 2 alebo 3 (ďalej
len "iný zdroj údajov"), je povinný
mestu na účely zabezpečenia činností podľa odseku 1 poskytovať údaje z iných zdrojov
údajov, a to na žiadosť, bezodplatne, v elektronickej podobe,
požadovanej štruktúre, dohodnutým spôsobom a aj opakovane. Správca alebo prevádzkovateľ
iného zdroja údajov poskytuje spolu s údajmi z iného zdroja
údajov aj metaúdaje k poskytovaným údajom, ak ich vytvára a eviduje. Na štatistické
údaje a štatistické informácie, prístup k nim a ich poskytovanie
sa použijú ustanovenia všeobecného predpisu o štátnej štatistike.
(5) Žiadosť podľa odseku 4 obsahuje najmä identifikáciu iného zdroja údajov, zoznam,
štruktúru a rozsah požadovaných údajov a metaúdajov k nim, ako aj
účel a dobu ich poskytovania.
(6) Podrobnosti o poskytovaní údajov podľa odseku 4 možno upraviť písomnou zmluvou,
najmä ak ide o konkrétne podmienky technického zabezpečenia
poskytovania údajov, štruktúru a rozsah údajov a metaúdajov vrátane metodiky zostavenia
údajov a ostatné podrobnosti o spôsobe plnenia povinnosti
poskytovať údaje; neuzavretie alebo zánik zmluvy nie je dôvodom na odklad alebo nesplnenie
povinnosti podľa odseku 4.
(7) Údaje podľa odsekov 2 až 4 sa poskytujú tak, aby neumožňovali priamo ani nepriamo
identifikovať osobu, ktorej sa týkajú.
(8) Mesto je oprávnené poskytnúť údaje podľa odsekov 2 až 4 osobám vo svojej zriaďovateľskej
pôsobnosti, ak sú zriadené na účely plnenia úloh podľa
odseku 1. Údaje poskytnuté podľa odsekov 2 až 4 možno použiť len na účely činností
podľa odseku 1 a na účely výkonu samosprávy mesta.
(9) Ustanoveniami odsekov 2 až 4 nie sú dotknuté povinnosti alebo oprávnenia mesta
získavať údaje na účely výkonu verejnej moci, alebo na iné účely,
ak tak ustanoví zákon.
§ 22
Pomoc pri mimoriadnych situáciách
(1) Primátor alebo starosta môže uložiť právnickej osobe povinnosť poskytnúť osobnú
alebo vecnú pomoc pri odstraňovaní následkov živelnej pohromy
alebo podobnej mimoriadnej udalosti, ak osobitný zákon neustanovuje inak.
(2) Právnická osoba, ktorá poskytla osobnú alebo vecnú pomoc, má právo na úhradu
účelne vynaložených nákladov. Toto právo môže uplatniť do troch
mesiacov odo dňa zistenia nákladov, najneskôr do troch rokov od ich vzniku, u primátora
alebo starostu, inak toto právo zanikne.
§ 23
Pokuty
(1) Mesto môže právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie uložiť
pokutu do 6 638 eur, ak
a) poruší nariadenie mesta,
b) neudržuje čistotu a poriadok na užívanom pozemku alebo na inej nehnuteľnosti a
tým naruší vzhľad alebo prostredie mesta alebo ak znečistí verejné
priestranstvo, alebo odkladá veci mimo vyhradených miest,
c) nesplní v určenej lehote bez vážneho dôvodu povinnosť uloženú primátorom poskytnúť
osobnú pomoc alebo vecnú pomoc počas odstraňovania a pri
odstraňovaní následkov živelnej pohromy alebo pri inej mimoriadnej udalosti.
(2) Mestská časť môže právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie
uložiť pokutu do 6 638 eur, ak
a) poruší nariadenie mestskej časti,
b) neudržuje čistotu a poriadok na užívanom pozemku alebo na inej nehnuteľnosti a
tým naruší vzhľad alebo prostredie mestskej časti alebo ak znečistí
verejné priestranstvo, alebo odkladá veci mimo vyhradených miest,
c) nesplní v určenej lehote bez vážneho dôvodu povinnosť uloženú starostom poskytnúť
osobnú pomoc alebo vecnú pomoc počas odstraňovania a pri
odstraňovaní následkov živelnej pohromy alebo pri inej mimoriadnej udalosti.
(3) Pokutu podľa odsekov 1 a 2 možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď sa mesto
alebo mestská časť dozvedela o tom, kto sa konania dopustil,
najneskôr však do troch rokov od porušenia nariadenia mesta alebo mestskej časti
alebo nesplnenia povinnosti podľa odseku 1 písm. c) a 2 písm. c). Pri
ukladaní pokút sa prihliada najmä na závažnosť, spôsob, čas trvania a následky protiprávneho
konania. Na konanie o uložení pokuty sa vzťahuje
všeobecný predpis o správnom konaní.
(4) Výnos pokút uložených mestom je príjmom mesta. Výnos pokút uložených mestskou
časťou je príjmom mestskej časti.
SIEDMA ČASŤ
PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 24
(1) Ak tento zákon neustanovuje inak, vzťahujú sa na mesto ustanovenia zákona Slovenskej
národnej rady č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení a zákona Slovenskej národnej rady č.
346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí.
(2) Na vykonanie volieb do orgánov samosprávy mesta a mestských častí v roku 1990
sa vzťahujú ustanovenia zákona Slovenskej národnej rady č.
346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí s týmito odchýlkami:
1. Lehota podľa § 9 ods. 3 sa skracuje na 55 dní.
2. Lehota podľa § 14 ods. 1 sa skracuje na 50 dní.
3. Lehota podľa § 16 ods. 3 sa skracuje na 45 dní.
4. Lehota podľa § 17 ods. 3 sa skracuje na 40 dní.
5. Lehota podľa § 21 ods. 1 a
2 sa skracuje na 45 dní.
6. Lehota podľa § 22 ods. 2 sa skracuje na 40 dní.
(3) Na vykonanie volieb do orgánov samosprávy mesta a mestských častí v roku 1990
sa vzťahujú ustanovenia zákona Slovenskej národnej rady č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení s odchýlkou, podľa ktorej sa lehota uvedená v
§ 30 ods. 1 tohto zákona skracuje na 55 dní.
§ 25
Podrobnejšiu deľbu pôsobnosti medzi orgánmi miestnej samosprávy a mestskej samosprávy
upraví štatút. Mestské zastupiteľstvo schváli štatút
najneskoršie do troch mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona. Štatútom
nemožno preniesť na mestské časti výkon štátnej správy, ktorý bol
zákonom prenesený na mesto. 7)
§ 25a
Mestské zastupiteľstvo vykoná zmeny štatútu podľa tohto zákona do šiestich mesiacov
odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
§ 26
Práva a záväzky národných výborov v meste prechádzajú ku dňu účinnosti tohto zákona
na mesto a mestské časti v rozsahu vymedzenom týmto zákonom, ak
osobitný zákon neustanovuje inak.
§ 27
Na opatrenia vykonané príslušnými orgánmi štátnej správy na prípravu vykonania volieb
podľa tohto zákona už v čase pred začiatkom jeho účinnosti, ak
neodporujú zákonu, sa hľadí tak, ako by boli vykonané za jeho účinnosti.
§ 27a
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2013
(1) Konanie o uložení pokuty právoplatne neukončené pred 1. januárom 2013 sa ukončí
podľa právnej úpravy účinnej do 31. decembra 2012. Pri ukladaní
pokuty za konanie podľa § 23 ods. 1 a 2, ku ktorému došlo pred 1. januárom 2013,
ak primátor alebo starosta do 31. decembra 2012 konanie nezačal, sa
postupuje podľa tohto zákona.
(2) Námestníci primátora ustanovení do funkcie pred 1. januárom 2013 zostávajú vo
funkcii aj naďalej, ak primátor nepoverí zastupovaním nových
námestníkov najneskôr do 1. februára 2013.
(3) Zástupca starostu ustanovený do funkcie pred 1. januárom 2013 zostáva vo funkcii
aj naďalej, ak starosta nepoverí zastupovaním nového zástupcu
najneskôr do 1. februára 2013.
§ 27b
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. júna 2015
(1) Vyobrazenie a opis symbolov mesta a symbolov mestských častí určených podľa zákona
účinného do 31. mája 2015 zostávajú v platnosti až do
schválenia nariadenia mesta podľa § 19 ods. 1 a nariadenia mestskej časti podľa §
19 ods. 2.
(2) Nariadenie mesta podľa § 19 ods. 1 je mesto povinné schváliť do 30. novembra
2015.
(3) Nariadenie mestskej časti podľa § 19 ods. 2 je mestská časť povinná schváliť
do 30. novembra 2015.
§ 27c
Prechodné ustanovenie k úprave účinnej od 1. januára 2017
Ustanovenie § 21a ods. 2 sa prvýkrát použije na petície vybavené prerokovaním v mestskom
zastupiteľstve po 31. decembri 2016.
§ 27d
Prechodné ustanovenie súvisiace s krízovou situáciou spôsobenou ochorením COVID-19
Počas trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného
v súvislosti s ochorením COVID-19 lehoty ustanovené v § 12
ods. 3 a § 16 ods. 4 neplynú.
§ 27e
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. mája 2023
Mestské zastupiteľstvo vykoná zmeny štatútu podľa tohto zákona do šiestich mesiacov
odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
§ 28
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vykonania volieb do orgánov samosprávy mesta;
ustanovenie
§ 24odsekov 2 a
3 tohto zákona nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Zákon č. 130/1991 Zb. nadobudol účinnosť 15. aprílom 1991.
Zákon č. 295/1992 Zb. nadobudol účinnosť 1. júlom 1992.
Zákon č. 109/1993 Z.z. nadobudol účinnosť 18. májom 1993.
Zákon č. 222/2006 Z.z. nadobudol účinnosť dňom vykonania všeobecných volieb do orgánov
samosprávy obcí
v roku 2006, t.j. 2. decembrom 2006, okrem čl. I 32. bodu, ktorý nadobudol účinnosť
21. aprílom 2006.
Zákon č. 273/2008 Z.z. nadobudol účinnosť 1. augustom 2008.
Zákon č. 445/2008 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2009.
Zákon č. 258/2009 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2009.
Zákon č. 354/2012 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2013 okrem čl. I jedenásteho
bodu § 10 ods. 2
prvej vety a čl. I devätnásteho bodu § 14 ods. 2, ktoré nadobudli účinnosť dňom vyhlásenia
volieb do orgánov samosprávy obcí v roku 2014 (dňom 21.
júna 2014 podľa 18/2014 Z.z.).
Zákon č. 160/2014 Z.z. nadobudol účinnosť 15. júnom 2014.
Zákon č. 386/2014 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júnom 2015.
Zákon č. 386/2016 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2017.
Zákon č. 73/2020 Z.z. nadobudol účinnosť 9. aprílom 2020.
Zákon č. 287/2020 Z.z. nadobudol účinnosť 1. novembrom 2020.
Zákon č. 115/2023 Z.z. nadobudol účinnosť 1. májom 2023.
Zákon č. 195/2023 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2023.
Zákon č. 205/2023 Z.z. v znení zákona č.
46/2024 Z.z. nadobudol účinnosť 1. augustom 2023 okrem čl. VI bodov 6 a 8, ktoré
nadobudli
účinnosť 1. septembrom 2023 a čl. VI bodu 5, ktorý nadobudol účinnosť 1. aprílom
2024.
F.Mikloško v.r.
V.Mečiar v.r.
1) Čl. 64a Ústavy Slovenskej republiky.
1a) Napríklad § 4 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 154/1994 Z.z.
o matrikách v
znení neskorších predpisov.
1b) § 6 ods. 9 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení
v znení
neskorších predpisov.
1c) § 20 až 21 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. v znení neskorších
predpisov.
1d) Čl. 7 ústavného zákona č. 357/2004 Z.z. v znení ústavného zákona č.
545/2005 Z.z.
1e) Zákon č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 314/2001 Z.z. o ochrane pred požiarmi v znení neskorších predpisov.
1g) § 11 a
12 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb.
2) Zákon Slovenskej národnej rady č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy
obcí.
2a) Zákon č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady
a drobné
stavebné odpady v znení neskorších predpisov.
2aa) § 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 253/1994 Z.z. o právnom postavení
a platových
pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov.
2ab) § 18 a
18c zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb.
2ac) § 22 ods. 1 zákona č. 200/2022 Z.z. o územnom plánovaní.
2ad) § 23 zákona č. 200/2022 Z.z.
2b) Zákon č. 663/2007 Z.z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov.
5a) Napríklad § 13 a
13a zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb., zákon č.
253/1994 Z.z.
6a) § 6 až 9b zákona Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení
neskorších
predpisov.
6b) § 4 ods. 3 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb.
6c) § 1b zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb.
6d) § 24 zákona č. 95/2019 Z.z. o informačných technológiách vo verejnej správe a
o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 39 a 40 vyhlášky č. 78/2020 Z.z. o štandardoch
pre informačné technológie verejnej správy v znení neskorších predpisov.
6e) § 4 ods. 6 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení
v znení zákona č.
205/2023 Z.z.
6f) Zákon č. 177/2018 Z.z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej
záťaže využívaním
informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon
proti byrokracii) v znení neskorších predpisov.
6g) § 10 ods. 11 zákona č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti
orgánov
verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení
zákona č.
273/2015 Z.z.
6h) Napríklad § 20 ods. 1 písm. e) zákona č. 581/2004 Z.z. o zdravotných poisťovniach,
dohľade
nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov,
§ 111 zákona č. 8/2009 Z.z. v znení neskorších predpisov,
§ 13 zákona č. 201/2009 Z.z. o štátnej hydrologickej službe a štátnej meteorologickej
službe.
7) Čl. 71 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky.