377/1990 Zb.
ZÁKON
Slovenskej národnej rady
z 13. septembra 1990
o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave
Zmena: 523/1990 Zb.
Zmena: 130/1991 Zb.
Zmena: 295/1992 Zb.
Zmena: 233/1998 Z.z.
Zmena: 255/2007 Z.z.
Zmena: 445/2008 Z.z., 535/2008 Z.z.
Zmena: 113/2010 Z.z.
Zmena: 535/2008 Z.z.
Zmena: 371/2012 Z.z.
Zmena: 160/2014 Z.z.
Zmena: 386/2016 Z.z.
Zmena: 73/2020 Z.z.
Zmena: 287/2020 Z.z.
Zmena: 147/2021 Z.z.
Zmena: 195/2023 Z.z.
Zmena: 205/2023 Z.z.
Zmena: 205/2023 Z.z.
Zmena: 205/2023 Z.z.
Slovenská národná rada sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
POSTAVENIE HLAVNÉHO MESTA SLOVENSKEJ REPUBLIKY BRATISLAVY
§ 1
Základné ustanovenia
(1) Bratislava je hlavným mestom Slovenskej republiky a pravidelným sídlom prezidenta
Slovenskej republiky, Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej
len "národná rada") a vlády Slovenskej republiky (ďalej len "vláda").
(2) Prezident Slovenskej republiky, národná rada, vláda, ministerstvá a ostatné ústredné
orgány štátnej správy Slovenskej republiky (ďalej len
"ministerstvo") pomáhajú Bratislave plniť funkciu hlavného mesta Slovenskej republiky
a politického, kultúrneho, obchodného a spoločenského centra
Slovenska. Bratislava utvára podmienky na činnosť týchto orgánov, ako aj na činnosť
zastupiteľských orgánov iných štátov, ktoré majú sídlo v
Bratislave.
(3) Ministerstvá prerokúvajú s Bratislavou návrhy stratégie hospodárskeho a sociálneho
rozvoja, ktoré sa týkajú záujmov a potrieb jej obyvateľov.
Bratislava prerokúva s vládou a ministerstvami svoju stratégiu hospodárskeho a sociálneho
rozvoja a predkladá jej návrhy týkajúce sa plnenia funkcie
hlavného mesta Slovenskej republiky.
§ 1a
Postavenie Bratislavy
(1) Bratislava je samostatný územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky;
združuje osoby, ktoré majú na jej území trvalý pobyt (ďalej len
"obyvateľ"). Bratislava vykonáva územnú samosprávu patriacu obci (ďalej len "samospráva
Bratislavy") a plní úlohy štátnej správy prenesené na obec
zákonom (ďalej len "prenesená pôsobnosť").
(2) Mestská časť je územným samosprávnym a správnym celkom Bratislavy; združuje obyvateľov,
ktorí majú na jej území trvalý pobyt. Mestská časť
vykonáva samosprávu Bratislavy a prenesenú pôsobnosť v rozsahu vymedzenom zákonom
a štatútom Bratislavy (ďalej len "štatút"); v tomto rozsahu má
postavenie obce.
(3) Obyvateľ Bratislavy je podľa miesta svojho trvalého pobytu zároveň obyvateľom
príslušnej mestskej časti.
§ 2
Majetok Bratislavy
(1) Bratislava je právnickou osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne
hospodári s vlastným majetkom, s vlastnými príjmami a s
majetkom, ktorý jej bol zverený.
(2) Mestské časti sú právnickými osobami, ktoré za podmienok ustanovených zákonom
a štatútom samostatne hospodária s vlastným majetkom a s vlastnými
finančnými zdrojmi, ako aj s majetkom, ktorý im bol zverený.
(3) Majetok hlavného mesta, mestských častí, jeho nadobúdanie, nakladanie a hospodárenie
s ním upravia osobitné predpisy.
§ 3
Územie Bratislavy
(1) Územie Bratislavy tvoria katastrálne územia jej mestských častí uvedené v prílohe.
(2) Podrobné vymedzenie územia mestských častí ustanoví mestské zastupiteľstvo všeobecne
záväzným nariadením hlavného mesta.
(3) Vytvoriť, zrušiť, zlúčiť alebo rozdeliť mestské časti alebo vykonať iné zmeny
ich hraníc môže mestské zastupiteľstvo len so súhlasom alebo na
návrh obyvateľov 1) dotknutých mestských častí; ich názor sa zisťuje hlasovaním podľa
osobitných predpisov.
2)
DRUHÁ ČASŤ
SAMOSPRÁVA BRATISLAVY
§ 5
Samospráva Bratislavy
Samosprávu Bratislavy vykonávajú obyvatelia
a) orgánmi Bratislavy (ďalej len "mestské orgány"),
b) orgánmi mestských častí (ďalej len "miestne orgány"),
c) hlasovaním obyvateľov Bratislavy alebo mestskej časti,
d) zhromaždením obyvateľov Bratislavy alebo mestskej časti.
§ 6
Mestské orgány
(1) Mestskými orgánmi sú:
a) mestské zastupiteľstvo,
b) primátor Bratislavy.
(2) Orgánmi mestského zastupiteľstva sú:
a) mestská rada,
b) komisie.
(3) Mestské zastupiteľstvo zriaďuje podľa potreby, alebo ak to ustanovuje osobitný
zákon, ďalšie svoje stále alebo dočasné výkonné, kontrolné a
poradné orgány a určuje im náplň práce.
(4) Mestské zastupiteľstvo v súlade s osobitnými predpismi zriaďuje mestskú políciu.
(5) Mestské zastupiteľstvo volí mestského kontrolóra.
§ 6a
Úlohy Bratislavy
(1) Bratislava v rozsahu vymedzenom týmto zákonom a štatútom
a) plní úlohy vyplývajúce z jej postavenia ako hlavného mesta Slovenskej republiky
a politického, kultúrneho, obchodného a spoločenského centra
Slovenska,
b) plní úlohy samosprávy Bratislavy celomestského charakteru a
c) vykonáva prenesenú pôsobnosť.
(2) Bratislave je vyhradené
a) zabezpečovať hospodársky, kultúrny a sociálny rozvoj Bratislavy, najmä tvorbu
a schvaľovanie plánu hospodárskeho a sociálneho rozvoja a
celomestských koncepcií a rozvojových programov,
b) zabezpečovať urbanistický rozvoj Bratislavy a v rámci územnoplánovacej činnosti
na území Bratislavy zabezpečovať obstarávanie územnoplánovacích
podkladov, návrhu územnoplánovacej dokumentácie Bratislavy a schvaľovanie metropolitného
územného plánu a územnoplánovacej dokumentácie, o ktorej to
určí štatút, vrátane ich zmien a doplnkov, a to spolu so všeobecne záväzným nariadením,
ktorým sa vyhlasuje jeho záväzná časť,
c) zabezpečovať pravidelnú verejnú mestskú dopravu,
d) zabezpečovať údržbu, zjazdnosť a schodnosť miestnych komunikácií 1. a 2. triedy
a verejných priestranstiev nezverených do správy mestskej časti,
e) zabezpečovať zásobovanie vodou a odvádzanie odpadových vôd,
f) zabezpečovať zber, odvoz a likvidáciu komunálneho odpadu a drobného stavebného
odpadu a organizovať triedenie odpadu z domácností a z prevádzkarní,
g) zabezpečovať verejné osvetlenie, najmä budovanie a údržbu siete osvetlenia ulíc
a iných verejných priestranstiev,
h) rozvíjať starostlivosť o cestovný ruch, koordinovať aktivity v oblasti cestovného
ruchu a rozvíjať informačné a propagačné služby,
i) zabezpečovať verejný poriadok na uliciach a iných verejných priestranstvách,
j) dbať o ochranu a tvorbu životného prostredia,
k) dbať o ochranu kultúrnych pamiatok, pamätníkov a iných pamätihodností Bratislavy,
l) určovať názvy ulíc a iných verejných priestranstiev,
m) spravovať poplatok za zber a odvoz komunálneho odpadu a drobného stavebného odpadu,
n) utvárať podmienky na rozvoj športu a plniť úlohy v oblasti telesnej kultúry,
o) byť zakladateľom základných umeleckých škôl a centier voľného času,
p) vydávať záväzné stanovisko o súlade stavebného zámeru so záväznou časťou územnoplánovacej
dokumentácie, ak ide o iné stavby než jednoduché stavby.
§ 7
Miestne orgány
(1) Miestnymi orgánmi sú:
a) miestne zastupiteľstvo,
b) starosta.
(2) Orgánmi miestneho zastupiteľstva sú:
a) miestna rada, ak miestne zastupiteľstvo má najmenej deväť poslancov,
b) komisie.
(3) Miestne zastupiteľstvo zriaďuje podľa potreby, alebo ak to ustanovuje štatút,
ďalšie svoje stále alebo dočasné výkonné, kontrolné a poradné orgány
a určuje im náplň práce.
(4) Miestne zastupiteľstvo volí miestneho kontrolóra.
(5) Miestne zastupiteľstvo zriaďuje na zabezpečenie odborných, administratívnych
a organizačných vecí mestskej časti miestny úrad.
§ 7a
Úlohy mestských častí
(1) Mestské časti v rozsahu vymedzenom týmto zákonom a štatútom
a) podieľajú sa na plnení úloh vyplývajúcich z postavenia Bratislavy ako hlavného
mesta Slovenskej republiky a politického, kultúrneho, obchodného a
spoločenského centra Slovenska,
b) plnia úlohy samosprávy Bratislavy miestneho významu, ktoré súvisia so životom
a prácou obyvateľov mestskej časti, s komplexným rozvojom mestskej
časti a
c) vykonávajú prenesenú pôsobnosť.
(2) Mestskej časti je vyhradené
a) zabezpečovať hospodársky a sociálny rozvoj mestskej časti v nadväznosti na celomestský
rozvoj a celomestské rozvojové dokumenty,
b) zabezpečovať urbanistický rozvoj mestskej časti a v rámci územnoplánovacej činnosti
na území mestskej časti zabezpečovať v nadväznosti na
celomestskú územnoplánovaciu dokumentáciu obstarávanie územnoplánovacích podkladov,
návrhu územnoplánovacej dokumentácie a schvaľovanie
územnoplánovacej dokumentácie, o ktorej to určí štatút, vrátane jej zmien a doplnkov,
a to spolu so všeobecne záväzným nariadením, ktorým sa vyhlasuje
jej záväzná časť,
c) dbať o ochranu a tvorbu životného prostredia v mestskej časti,
d) dbať o ochranu pamätihodností miestneho významu, ktoré majú historický, kultúrny
alebo spoločenský význam pre mestskú časť,
e) zabezpečovať údržbu, zjazdnosť a schodnosť miestnych komunikácií 3. a 4. triedy
a verejných priestranstiev,
f) zabezpečovať úlohy na úseku ochrany spotrebiteľa a utvárať podmienky na zásobovanie,
najmä určovať pravidlá času predaja, času prevádzky služieb a
spravovať miestne trhoviská,
g) byť zriaďovateľom základných škôl a školských zariadení a plniť funkciu školského
úradu, okrem základných umeleckých škôl a centier voľného času,
h) utvárať podmienky na športovanie detí, na rozvoj športu pre všetkých a plniť úlohy
v oblasti telesnej kultúry,
i) vykonávať agendu stavebného úradu,
j) vydávať záväzné stanovisko o súlade stavebného zámeru so záväznou časťou územnoplánovacej
dokumentácie, ak ide o jednoduché stavby a o stavby v
lokalitách, kde tak určí štatút.
§ 7b
Štatút
(1) Štatút je základným nástrojom na rozdelenie úloh samosprávy Bratislavy, úloh
mestských častí, o ktorých to ustanovuje tento zákon, a prenesených
pôsobností medzi Bratislavu a jej mestské časti a na úpravu postavenia a činnosti
mestských orgánov a miestnych orgánov.
(2) Štatút obsahuje najmä
a) základné ustanovenia o postavení Bratislavy a jej mestských častí,
b) podrobnú úpravu samosprávy Bratislavy a jej mestských častí, najmä
1. vzťahy mestských orgánov a miestnych orgánov,
2. pravidlá zriaďovania stálych a dočasných orgánov mestského zastupiteľstva a miestnych
zastupiteľstiev a určovanie náplne ich práce,
3. úlohy mestskej rady a určenie materiálov, ktoré povinne prerokúva mestská rada
pred ich predložením do mestského zastupiteľstva,
4. pravidlá vyhlasovania a uskutočňovania miestneho referenda,
c) podrobné rozdelenie úloh samosprávy Bratislavy, úloh mestských častí, o ktorých
to ustanovuje tento zákon, a prenesenej pôsobnosti medzi Bratislavu
a jej mestské časti,
d) zásady hospodárenia s majetkom, najmä pravidlá rozdelenia správy majetku Bratislavy,
nadobúdania majetku Bratislavy a jej mestských častí a
nakladania s ním, najmä pravidlá
1. vzájomného prevodu, nájmu a výpožičky,
2. správy zvereného majetku,
3. kúpy, predaja a darovania,
4. finančnej spoluúčasti na kúpe a podielu na výnose z predaja,
e) podrobnosti o tvorbe a čerpaní rozpočtu Bratislavy a vzťahu k rozpočtom mestských
častí, najmä
1. pravidlá rozdeľovania príjmov zo štátneho rozpočtu, z podielu na výnose štátnych
daní a rozdelenie výnosu miestnych daní,
2. pravidlá rozdeľovania príjmov rozpočtov mestských častí medzi jednotlivé mestské
časti.
(3) Na prijatie návrhu štatútu alebo jeho dodatku je potrebné prerokovanie s mestskými
časťami a následné schválenie trojpätinovou väčšinou prítomných
poslancov mestského zastupiteľstva. Ak v rámci prerokovania nesúhlasí s návrhom štatútu
alebo jeho dodatku najmenej 10 miestnych zastupiteľstiev, na
schválenie je potrebná trojpätinová väčšina všetkých poslancov mestského zastupiteľstva.
§ 7c
Spolupráca Bratislavy a mestských častí
(1) Bratislava a mestské časti si vzájomne poskytujú údaje potrebné pre riadny a
efektívny výkon ich úloh. Údaje sa poskytujú bezodplatne,
elektronickými prostriedkami, v strojovo spracovateľnej podobe a automatizovaným
spôsobom, ak je to možné. Spolu s údajmi sa poskytujú aj metaúdaje k
poskytovaným údajom.
(2) Mestské časti sú povinné Bratislave poskytovať aj údaje
a) z evidencií vedených v informačných systémoch spravovaných mestskou časťou,
b) z kolaudačných rozhodnutí, ktoré boli vydané stavebným úradom v danom období,
c) z inventarizácie majetku Bratislavy v správe mestskej časti, ak takáto inventarizácia
bola vykonaná,
d) o kapacite materských škôl v zriaďovacej pôsobnosti mestských častí spolu s údajmi
o demografickej štruktúre detí v materských školách.
(3) Bratislava a mestská časť upravia písomnou zmluvou konkrétne podmienky technického
zabezpečenia poskytovania údajov, štruktúru a rozsah údajov a
metaúdajov vrátane metodiky zostavenia údajov a ostatné podrobnosti o spôsobe plnenia
povinnosti poskytovať údaje; neuzavretie alebo zánik zmluvy nie
je dôvodom na odklad alebo nesplnenie povinnosti podľa odsekov 1 a 2.
(4) Bratislava a mestské časti môžu použiť a spracúvať údaje, ktoré si poskytli,
len na účely plnenia svojich úloh.
(5) Bratislava a mestské časti zverejňujú údaje zo svojej činnosti v štandardoch
pre otvorené údaje a ich poskytovanie.2aa)
(6) Bratislava a mestské časti ako správcovia miestnych komunikácií môžu spolupracovať
na základe zmluvy2a) aj na účel
zabezpečenia odstraňovania vozidiel podľa osobitného zákona,2b) a to nariadenia odstránenia
vozidla, technického výkonu jeho
odstránenia a vymáhania nákladov za jeho odstránenie. Zabezpečením odstraňovania
vozidiel môžu zmluvné strany poveriť aj inú niektorou z nich alebo
nimi spoločne založenú alebo zriadenú právnickú osobu2c) za predpokladu, že v takto
poverenej právnickej osobe má jedna zo
zmluvných strán výlučnú majetkovú účasť alebo v ktorej majú viaceré zmluvné strany
spoločne výlučnú majetkovú účasť.
§ 7d
Záväzné stanovisko k stavebnému zámeru
(1) Návrh stavebného zámeru sa doručuje Bratislave a mestskej časti, na území ktorej
sa má nachádzať stavba; ak stavbu tvorí viac stavebných objektov,
doručuje sa mestskej časti, na území ktorej sa má nachádzať hlavný stavebný objekt.
(2) Lehota na doručenie záväzného stanoviska k súladu návrhu stavebného zámeru so
záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie je
a) 45 dní, ak ide o jednoduchú stavbu,
b) 75 dní, ak ide o inú stavbu než podľa písmena a) alebo c), a
c) 90 dní, ak ide o vyhradenú stavbu.
(3) Ak ide o záväzné stanovisko k návrhu stavebného zámeru jednoduchej stavby, Bratislava
môže do 15 dní doručiť mestskej časti svoje vyjadrenie.
Vyjadrenie obsahuje vždy aj výrokovú časť, ktorá sa navrhuje zapracovať do záväzného
stanoviska. Ak mestská časť nesúhlasí s výrokovou časťou
vyjadrenia Bratislavy, je pred vydaním záväzného stanoviska povinná vyjadrenie s
Bratislavou prerokovať.
(4) Ak ide o záväzné stanovisko k návrhu stavebného zámeru inej než jednoduchej stavby,
mestská časť môže do 30 dní doručiť Bratislave svoje
vyjadrenie. Vyjadrenie obsahuje vždy aj výrokovú časť, ktorá sa navrhuje zapracovať
do záväzného stanoviska. Ak Bratislava nesúhlasí s výrokovou
časťou vyjadrenia mestskej časti, je pred vydaním záväzného stanoviska povinná vyjadrenie
s mestskou časťou prerokovať.
(5) Lehota podľa odsekov 2 až 4 začína plynúť dňom doručenia návrhu stavebného zámeru
Bratislave a mestskej časti podľa odseku 1.
(6) Mestské zastupiteľstvo môže so súhlasom príslušnej mestskej časti v štatúte určiť
lokality, kde záväzné stanovisko o súlade stavebného zámeru so
záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie, aj ak ide o iné než jednoduché stavby,
vydáva mestská časť a postupuje sa podľa odseku 3 a § 7a ods. 2
písm. j).
§ 8
Miestne referendum Bratislavy
(1) Mestské zastupiteľstvo vyhlási miestne referendum Bratislavy, ak ide
a) o návrh na zavedenie a zrušenie celomestskej verejnej dávky a tiež, ak ide o návrh
na zavedenie a zrušenie miestnej dane alebo celomestského
miestneho poplatku, o ktorom sa má podľa uznesenia mestského zastupiteľstva rozhodnúť
hlasovaním obyvateľov Bratislavy,
b) o petíciu skupiny obyvateľov Bratislavy v počte 20% všetkých oprávnených voličov,
c) o požiadavku aspoň tretiny miestnych zastupiteľstiev, ktorá musí byť podaná písomne
s uvedením dôvodu, alebo
d) o prípad, ktorý ustanovuje osobitný zákon.
(2) Mestské zastupiteľstvo môže vyhlásiť miestne referendum Bratislavy o ďalších
dôležitých veciach celomestskej povahy, ak s tým súhlasí aspoň
tretina miestnych zastupiteľstiev, alebo ak to umožňuje štatút.
(3) Výsledok miestneho referenda Bratislavy nahrádza rozhodnutie mestského zastupiteľstva,
ak sa ho zúčastnil taký počet oprávnených voličov, aký sa
zúčastnil volieb do mestského zastupiteľstva bezprostredne predchádzajúcich vyhláseniu
referenda.
(4) Nemožno vyhlásiť miestne referendum mesta o rozpočte.
§ 9
Miestne referendum mestskej časti
(1) Miestne zastupiteľstvo vyhlási miestne referendum mestskej časti, ak ide
a) o návrh na zmenu názvu mestskej časti, jej zlúčenie s inou mestskou časťou, rozdelenie
mestskej časti alebo zmenu jej hranice,
b) o návrh na zavedenie alebo zrušenie verejnej dávky v mestskej časti, a ak ide
o návrh na zavedenie alebo zrušenie miestneho poplatku v mestskej
časti, o ktorom sa má podľa uznesenia miestneho zastupiteľstva rozhodnúť hlasovaním
obyvateľov mestskej časti,
c) o petíciu skupiny obyvateľov v mestskej časti v počte 20% všetkých oprávnených
voličov v mestskej časti alebo aspoň 5000 zo všetkých oprávnených
voličov v mestskej časti,
d) o prípady, v ktorých je podľa štatútu povinné.
(2) Miestne zastupiteľstvo môže vyhlásiť miestne referendum mestskej časti o ďalších
dôležitých veciach týkajúcich sa postavenia alebo rozvoja
mestskej časti alebo života obyvateľov mestskej časti.
(3) Výsledok miestneho referenda mestskej časti nahrádza rozhodnutie miestneho zastupiteľstva,
ak sa ho zúčastnil taký počet oprávnených voličov, aký
sa zúčastnil volieb do príslušného miestneho zastupiteľstva bezprostredne predchádzajúcich
vyhláseniu referenda.
(4) Nemožno vyhlásiť miestne referendum mestskej časti o rozpočte.
TRETIA ČASŤ
POSTAVENIE MESTSKÝCH ORGÁNOV
§ 11
Mestské zastupiteľstvo
(1) Mestské zastupiteľstvo je zastupiteľským zborom obyvateľov Bratislavy a orgánom
samosprávy Bratislavy. Rozhoduje o najdôležitejších otázkach
celomestského charakteru.
(2) Mestské zastupiteľstvo má 45 poslancov volených obyvateľmi Bratislavy v priamych
voľbách. Počet poslancov volených v jednotlivých mestských
častiach určí mestské zastupiteľstvo podľa podielu počtu obyvateľov mestskej časti
na celkovom počte obyvateľov Bratislavy, pričom každá z nich má v
mestskom zastupiteľstve aspoň jedného poslanca.
(3) zrušený od 28.7.1998
(4) Poslancom mestského zastupiteľstva môže byť aj poslanec miestneho zastupiteľstva,
ako aj starosta.
(5) Mestskému zastupiteľstvu je vyhradené
a) schvaľovať štatút a jeho dodatky,
b) schvaľovať metropolitný územný plán vrátane jeho zmien a doplnkov, a to spolu
so všeobecne záväzným nariadením, ktorým sa vyhlasuje jeho záväzná
časť, a celomestské koncepcie rozvoja jednotlivých oblastí života v Bratislave, ako
aj schvaľovať podnety na obstaranie územnoplánovacej dokumentácie
a podnety na jej aktualizáciu, ak ide o pozemok vo vlastníctve Bratislavy alebo niektorej
z jej mestských častí,
c) uznášať sa na všeobecne záväzných nariadeniach Bratislavy,
d) určovať pravidlá nakladania s majetkom Bratislavy a so štátnym majetkom prenechaným
Bratislave a schvaľovať najdôležitejšie úkony týkajúce sa tohto
majetku a kontrolovať hospodárenie s ním,
e) schvaľovať rozpočet Bratislavy, jeho zmeny a záverečný účet, ako aj kontrolovať
čerpanie rozpočtu a uznášať sa na rozpočtových opatreniach,
f) zriaďovať a zrušovať účelové mimorozpočtové fondy,
g) rozhodovať o prijatí úveru alebo pôžičky, ktoré budú splácané z rozpočtu Bratislavy,
h) vyhlasovať miestne referendum Bratislavy podľa § 8,
i) zriaďovať, zrušovať a kontrolovať rozpočtové a príspevkové organizácie celomestského
charakteru a na návrh primátora vymenúvať a odvolávať ich
riaditeľov, zakladať a zrušovať obchodné spoločnosti a iné právnické osoby a schvaľovať
zástupcov do ich štatutárnych a kontrolných orgánov, ako aj
schvaľovať majetkovú účasť v inej právnickej osobe,
j) delegovať zástupcov do školských rád,
k) zriaďovať mestskú políciu a schvaľovať jej organizáciu,
l) schvaľovať združovanie prostriedkov a účasť Bratislavy v regionálnych združeniach,
m) určovať plat a odmenu primátora a odmenu mestského kontrolóra a plat hlavného
architekta Bratislavy,
n) schvaľovať poriadok odmeňovania poslancov a členov komisií,
o) uznášať sa v rozsahu vymedzenom štatútom na veciach podľa § 6a ods. 2 a
§ 7b ods. 2.
(6) Ak miestne zastupiteľstvo schváli uznesením podnet na obstaranie územnoplánovacej
dokumentácie alebo podnet na jej aktualizáciu, mestské
zastupiteľstvo je povinné takýto podnet prerokovať na svojom najbližšom zasadnutí
od schválenia podnetu a prijať k nemu uznesenie.
§ 12
Primátor Bratislavy
(1) Primátor je výkonným orgánom Bratislavy a zastupuje ju navonok. Má právo nosiť
primátorské insígnie.
(2) Primátor je oprávnený zúčastňovať sa na rokovaní vlády pri prerokúvaní otázok,
ktoré sa týkajú záujmov a potrieb Bratislavy, a predkladať vláde v
týchto veciach samostatne vlastné návrhy.
(3) Primátora volia obyvatelia Bratislavy v priamych voľbách. Volebné pravidlá upravuje
osobitný zákon. 3) Funkcia primátora je
nezlučiteľná s funkciou starostu mestskej časti.
(4) Primátor je štatutárnym orgánom Bratislavy. Primátor môže rozhodovaním o právach,
právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a
právnických osôb v oblasti verejnej správy písomne poveriť námestníka primátora alebo
zamestnanca Bratislavy. Poverený námestník primátora alebo
zamestnanec Bratislavy rozhoduje v mene Bratislavy v rozsahu vymedzenom v písomnom
poverení.
(5) Primátor zvoláva a vedie zasadnutia mestského zastupiteľstva, mestskej rady a
podpisuje ich uznesenia.
(6) Primátor vydáva pracovný poriadok, organizačný poriadok magistrátu Bratislavy
a poriadok odmeňovania zamestnancov Bratislavy; informuje mestské
zastupiteľstvo o vydaní a zmenách organizačného poriadku magistrátu Bratislavy.
§ 12a
Zastupovanie primátora
(1) Primátora zastupujú traja námestníci primátora, ktorých spravidla na celé funkčné
obdobie poveruje zastupovaním primátor z radov poslancov
mestského zastupiteľstva. Pri poverení primátor zároveň určí, ktorý námestník ho
zastupuje v prípade jeho neprítomnosti alebo nespôsobilosti na výkon
funkcie (ďalej len "prvý námestník primátora") a v akom poradí ho zastupujú ostatní
námestníci.
(2) Primátor je povinný poveriť zastupovaním námestníkov primátora do 60 dní od zloženia
sľubu primátora; ak tak neurobí, námestníkov primátora zvolí
mestské zastupiteľstvo.
(3) Primátor môže námestníka primátora kedykoľvek odvolať; v takom prípade poverí
zastupovaním nového námestníka primátora do 60 dní od odvolania
námestníka primátora.
(4) Námestník primátora zastupuje primátora v rozsahu určenom primátorom v písomnom
poverení.
(5) Ak zanikne mandát primátora pred uplynutím funkčného obdobia, plní úlohy primátora
v plnom rozsahu prvý námestník primátora. Zastupovanie sa
skončí zložením sľubu novozvoleného primátora.
§ 13
Mestská rada
(1) Mestská rada je iniciatívnym, výkonným a kontrolným orgánom mestského zastupiteľstva.
Plní aj funkciu poradného orgánu primátora a koordinujúcu
funkciu mestských častí.
(2) Mestská rada sa skladá z 10 členov, ktorých volí mestské zastupiteľstvo zo svojich
poslancov na celé funkčné obdobie, starostov všetkých mestských
častí a námestníkov primátora. V zložení mestskej rady sa prihliada na zastúpenie
politických strán, politických hnutí 7) a
nezávislých poslancov v mestskom zastupiteľstve.
(3) Mestská rada sa schádza podľa potreby, najmenej raz za mesiac. Jej zasadnutie
zvoláva a vedie primátor alebo prvý námestník primátora, ak tak
neurobí primátor.
(4) Úlohy mestskej rady, ako aj vzťahy k iným orgánom mestského zastupiteľstva upraví
štatút.
§ 14
Magistrát Bratislavy
(1) Odborné, administratívne a organizačné práce súvisiace s plnením úloh mestských
orgánov plní magistrát Bratislavy. Organizáciu magistrátu
Bratislavy, náplne činností útvarov magistrátu Bratislavy a počet zamestnancov magistrátu
Bratislavy ustanovuje organizačný poriadok magistrátu
Bratislavy, ktorý vydá primátor.
(2) Na čele magistrátu Bratislavy je riaditeľ, ktorého na dobu neurčitú vymenúva
a odvoláva primátor. Riaditeľ magistrátu sa zúčastňuje zasadnutí
mestskej rady a mestského zastupiteľstva s hlasom poradným.
§ 14a
Hlavný architekt Bratislavy
(1) Hlavného architekta Bratislavy (ďalej len "hlavný architekt") na návrh primátora
volí a odvoláva mestské zastupiteľstvo. Funkčné obdobie hlavného
architekta je päť rokov. Hlavný architekt je zamestnancom Bratislavy.
(2) Hlavný architekt
a) zabezpečuje obstaranie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie
Bratislavy,
b) zabezpečuje spracovanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie
a ich aktualizácie,
c) koordinuje územnoplánovaciu činnosť na území Bratislavy,
d) zabezpečuje vypracovanie záväzného stanoviska Bratislavy z hľadiska súladu so
záväznou časťou územného plánu a záväzného stanoviska k návrhu
stavebného zámeru,
e) plní ďalšie úlohy podľa štatútu.
(3) Hlavný architekt sa môže zúčastňovať zasadnutí mestského zastupiteľstva a mestskej
rady s poradným hlasom.
(4) Na plnení úloh podľa odseku 2 sa podľa pokynov hlavného architekta podieľa magistrát
Bratislavy a organizácie na tento účel Bratislavou zriadené.
ŠTVRTÁ ČASŤ
POSTAVENIE MIESTNYCH ORGÁNOV
§ 15
Miestne zastupiteľstvo
(1) Miestne zastupiteľstvo je zastupiteľským orgánom obyvateľov mestskej časti a
orgánom samosprávy mestskej časti.
(2) Miestnemu zastupiteľstvu je vyhradené
a) uznášať sa na všeobecne záväzných nariadeniach s platnosťou pre mestskú časť,
b) vydávať písomné stanovisko k návrhu štatútu a jeho dodatkov podľa § 7b ods. 3,
c) určovať pravidlá nakladania s majetkom mestskej časti a so zvereným majetkom v
súlade so štatútom,
d) schvaľovať rozpočet mestskej časti, jeho zmeny a záverečný účet, ako aj kontrolovať
čerpanie rozpočtu a uznášať sa na rozpočtových opatreniach,
e) zriaďovať a zrušovať účelové mimorozpočtové fondy,
f) rozhodovať o prijatí úveru alebo pôžičky, ktoré budú splácané z rozpočtu mestskej
časti,
g) vyhlasovať miestne referendum mestskej časti podľa § 9,
h) zriaďovať a zrušovať rozpočtové a príspevkové organizácie napojené na rozpočet
mestskej časti a na návrh starostu vymenúvať a odvolávať ich
riaditeľov,
i) zakladať obchodné spoločnosti a iné právnické osoby a na návrh starostu vymenúvať
a odvolávať členov orgánov týchto právnických osôb,
j) schvaľovať združovanie prostriedkov a účasť mestskej časti v združeniach,
k) určovať plat a odmenu starostu a odmenu miestneho kontrolóra,
l) schvaľovať poriadok odmeňovania poslancov a členov komisií,
m) uznášať sa v rozsahu vymedzenom štatútom na veciach podľa § 7a ods. 2 a
§ 7b ods. 2.
(3) Podrobnejšiu úpravu právomoci a pôsobnosti miestnych zastupiteľstiev a ich vzťahy
k mestským orgánom upravuje štatút.
§ 16
(1) Poslancov miestneho zastupiteľstva volia občania mestskej časti v priamych voľbách.
(2) Miestne zastupiteľstvo určí počet poslancov miestneho zastupiteľstva tak, aby
v mestskej časti s počtom obyvateľov
a) menej ako 2 000 malo päť až sedem poslancov,
b) od 2 001 do 10 000 malo sedem až deväť poslancov,
c) od 10 001 do 30 000 malo deväť až 15 poslancov,
d) od 30 001 do 100 000 malo 15 až 25 poslancov a
e) nad 100 000 malo 25 až 35 poslancov.
(3) Na určenie počtu poslancov podľa odseku 2 je rozhodujúci počet obyvateľov v prvý
deň
kalendárneho roku, v ktorom sa vyhlásia voľby do orgánov samosprávy obcí.
§ 17
Starosta
(1) Starosta je výkonným orgánom mestskej časti, zastupuje ju navonok. Má právo nosiť
insígnie.
(2) Starostu volia obyvatelia mestskej časti v priamych voľbách. Volebné pravidlá
upravuje osobitný zákon. 3)
(3) Starosta je štatutárnym orgánom mestskej časti. Starosta môže rozhodovaním o
právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických
osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy písomne poveriť zástupcu starostu
alebo zamestnanca mestskej časti. Poverený zástupca starostu alebo
zamestnanec mestskej časti rozhoduje v mene mestskej časti v rozsahu vymedzenom v
písomnom poverení.
(4) Starosta zvoláva a vedie zasadnutia miestneho zastupiteľstva a miestnej rady
a podpisuje ich uznesenia.
(5) Starosta vydáva pracovný poriadok, organizačný poriadok miestneho úradu a poriadok
odmeňovania zamestnancov mestskej časti; informuje miestne
zastupiteľstvo o vydaní a zmenách organizačného poriadku miestneho úradu.
§ 17a
Zastupovanie starostu
(1) Starostu zastupuje zástupca starostu, ktorého spravidla na celé funkčné obdobie
poveruje zastupovaním starosta z radov poslancov miestneho
zastupiteľstva.
(2) Starosta je povinný poveriť zastupovaním svojho zástupcu do 60 dní od zloženia
sľubu starostu; ak tak neurobí, zástupcu starostu zvolí miestne
zastupiteľstvo.
(3) Starosta môže zástupcu starostu kedykoľvek odvolať; v takom prípade poverí zastupovaním
nového zástupcu starostu do 60 dní od odvolania zástupcu
starostu.
(4) Zástupca starostu zastupuje starostu v rozsahu určenom starostom v písomnom poverení.
(5) Ak ide o mestskú časť s viac ako 40 000 obyvateľmi, starosta môže zastupovaním
poveriť dvoch zástupcov starostu, pričom zároveň určí poradie, v
akom ho zastupujú v prípade jeho neprítomnosti alebo nespôsobilosti na výkon funkcie.
(6) Ak zanikne mandát starostu pred uplynutím funkčného obdobia, plní úlohy starostu
v plnom rozsahu zástupca starostu; ak sú poverení zastupovaním
dvaja zástupcovia starostu, plnia tieto úlohy v poradí, v ktorom boli poverení za
zástupcov starostu. Zastupovanie sa skončí zložením sľubu
novozvoleného starostu.
§ 18
Miestna rada
(1) Miestna rada je iniciatívnym, výkonným a kontrolným orgánom miestneho zastupiteľstva.
Plní aj funkciu poradného orgánu starostu.
(2) Počet členov miestnej rady určí miestne zastupiteľstvo tak, aby tvoril najviac
jednu tretinu počtu poslancov miestneho zastupiteľstva. V zložení
miestnej rady sa prihliada na zastúpenie politických strán, politických hnutí 7)
a nezávislých poslancov v miestnom
zastupiteľstve.
(3) Miestna rada sa schádza podľa potreby, najmenej raz za tri mesiace. Jej zasadnutie
zvoláva a vedie starosta alebo zástupca starostu, ak tak
neurobí starosta.
§ 19
Miestny úrad
(1) Odborné, administratívne a organizačné práce súvisiace s plnením úloh miestnych
orgánov plní miestny úrad. Organizáciu miestneho úradu, náplne
činností útvarov miestneho úradu a počet zamestnancov mestskej časti ustanovuje organizačný
poriadok miestneho úradu, ktorý vydá starosta.
(2) Mestské časti sa môžu dohodnúť na zriadení spoločného miestneho úradu alebo na
vytvorení spoločného oddelenia alebo referátu dvoch alebo viacerých
miestnych úradov na plnenie niektorých úloh pre dve alebo viac mestských častí; podrobnosti
dohodnú starostovia v zmluve, ktorú musia schváliť miestne
zastupiteľstvá.
(3) Prácu miestneho úradu riadi prednosta.
(4) Prednostu vymenúva do funkcie na neurčitý čas a odvoláva z nej starosta.
(5) Prednosta sa zúčastňuje zasadnutí miestneho zastupiteľstva a miestnej rady s
poradným hlasom.
PIATA ČASŤ
SYMBOLY BRATISLAVY, ČESTNÉ OBČIANSTVO A CENY
§ 20
(1) Symbolmi Bratislavy sú:
a) erb Bratislavy,
b) zástava Bratislavy,
c) pečať Bratislavy.
(2) Podrobné vyobrazenie mestských symbolov je v prílohe štatútu, ktorý upraví aj
ich
používanie.
§ 21
Erb Bratislavy
Erb Bratislavy tvorí v červenom neskorogotickom štíte strieborné trojvežové opevnenie
s bránou, na červených strechách veží sú po dve zlaté gule so
zlatými hrotmi a v bráne zlaté, do polovice vytiahnuté mreže.
§ 22
Zástava Bratislavy
Zástavu Bratislavy tvoria dva vodorovné pruhy horný biely a spodný červený rovnakej
šírky. Jej rozmery sú 2:3 a je ukončená lastovičím chvostom
(zástrihom) siahajúcim do jednej tretiny jej dĺžky.
§ 23
Pečať Bratislavy
Pečať Bratislavy tvorí erb Bratislavy s kruhopisom "Pečať mesta Bratislavy" v slovenskom
a v latinskom jazyku.
§ 24
Čestné občianstvo a ceny
(1) Osobám, ktoré sa obzvlášť významným spôsobom zaslúžili o Bratislavu a jej obyvateľov
alebo o mier a priateľstvo medzi národmi, alebo ktoré
obohatili ľudské poznanie vynikajúcimi tvorivými výkonmi, môže mestské zastupiteľstvo
udeliť čestné občianstvo Bratislavy.
(2) Vynikajúce tvorivé výkony, ktoré obohacujú ľudské poznanie, alebo ktoré prispeli
významným spôsobom k ďalšiemu rozvoju Bratislavy, môže mestské
zastupiteľstvo odmeniť udelením Ceny hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy.
(3) Primátor alebo starosta môže významnú činnosť osôb, ktoré sa zaslúžili o Bratislavu
alebo mestskú časť, oceniť udelením verejného uznania za
zásluhy.
(4) Podrobnosti o podmienkach a spôsobe udeľovania čestného občianstva, Ceny hlavného
mesta Slovenskej republiky Bratislavy a verejného uznania za
zásluhy upraví štatút.
ŠIESTA ČASŤ
SPOLOČNÉ USTANOVENIA
§ 25
Spolupráca s orgánmi štátu
(1) Orgány samosprávy Bratislavy a mestských častí pri plnení úloh súvisiacich so
zabezpečením potrieb mesta a jeho obyvateľov spolupracujú so
štátnymi orgánmi na území Bratislavy. Orgány miestnej samosprávy pri plnení svojich
úloh spolupracujú so štátnymi orgánmi, ktoré majú pôsobnosť na
území mestskej časti.
(2) Orgány štátu poskytujú orgánom samosprávy v Bratislave pomoc v odborných veciach,
najmä:
a) poskytujú údaje a informácie z evidencií vedených štátnymi orgánmi,
b) podieľajú sa na odbornej príprave pracovníkov samosprávnych orgánov v Bratislave,
na príprave poslancov mestského a miestnych zastupiteľstiev,
c) pomáhajú pri riešení mimoriadnych situácií, ktoré majú negatívny dopad na uspokojovanie
potrieb obyvateľstva Bratislavy.
§ 25a
Prístup k údajom
(1) Na účely riadneho výkonu samosprávy Bratislava zabezpečuje vykonávanie
a) činností vyplývajúcich z úloh zverených Bratislave vo verejnom záujme,
b) vedecko-výskumných činností o meste a jeho obyvateľoch,
c) analytických činností,
d) plánovacích činností najmä v oblasti územného plánovania a rozvoja Bratislavy.
(2) Činnosti podľa odseku 1 vykonáva Bratislava v rámci úradnej činnosti a na účely
jej riadneho výkonu a z tohto dôvodu je na ich zabezpečenie
oprávnená získavať a používať údaje evidované v informačných systémoch verejnej správy
a ďalších informačných systémoch, v rozsahu a spôsobom podľa
osobitného predpisu.8)
(3) Ak správca alebo prevádzkovateľ informačného systému verejnej správy poskytuje
údaje z tohto systému v rámci elektronickej komunikácie
prostredníctvom modulu procesnej integrácie a integrácie údajov,9) Bratislava má
na účely zabezpečenia činností podľa odseku 1
právo na prístup k týmto údajom a metaúdajom aj bez žiadosti, automatizovaným spôsobom
s nepretržitým prístupom prostredníctvom tohto modulu.
(4) Správca alebo prevádzkovateľ registrov, zákonom ustanovených evidencií alebo
na základe zákona vedených evidencií a súborov údajov zo zákonom
vykonávanej činnosti,10) z ktorých nemožno získať údaje podľa odseku 2 alebo 3 (ďalej
len "iný zdroj údajov"), je povinný
Bratislave na účely zabezpečenia činností podľa odseku 1 poskytovať údaje z iných
zdrojov údajov, a to na žiadosť, bezodplatne, v elektronickej
podobe, požadovanej štruktúre, dohodnutým spôsobom a aj opakovane. Správca alebo
prevádzkovateľ iného zdroja údajov poskytuje spolu s údajmi z iného
zdroja údajov aj metaúdaje k poskytovaným údajom, ak ich vytvára a eviduje. Na štatistické
údaje a štatistické informácie, prístup k nim a ich
poskytovanie sa použijú ustanovenia všeobecného predpisu o štátnej štatistike.
(5) Žiadosť podľa odseku 4 obsahuje najmä identifikáciu iného zdroja údajov, zoznam,
štruktúru a rozsah požadovaných údajov a metaúdajov k nim, ako aj
účel a dobu ich poskytovania.
(6) Podrobnosti o poskytovaní údajov podľa odseku 4 možno upraviť písomnou zmluvou,
najmä ak ide o konkrétne podmienky technického zabezpečenia
poskytovania údajov, štruktúru a rozsah údajov a metaúdajov vrátane metodiky zostavenia
údajov a ostatné podrobnosti o spôsobe plnenia povinnosti
poskytovať údaje; neuzavretie alebo zánik zmluvy nie je dôvodom na odklad alebo nesplnenie
povinnosti podľa odseku 4.
(7) Údaje podľa odsekov 2 až 4 sa poskytujú tak, aby neumožňovali priamo ani nepriamo
identifikovať osobu, ktorej sa týkajú.
(8) Bratislava je oprávnená poskytnúť údaje podľa odsekov 2 až 4 osobám vo svojej
zriaďovateľskej pôsobnosti, ak sú zriadené na účely plnenia úloh
podľa odseku 1. Údaje poskytnuté podľa odsekov 2 až 4 možno použiť len na účely činností
podľa odseku 1 a na účely výkonu samosprávy Bratislavy.
(9) Ustanoveniami odsekov 2 až 4 nie sú dotknuté povinnosti alebo oprávnenia Bratislavy
získavať údaje na účely výkonu verejnej moci, alebo na iné
účely, ak tak ustanoví zákon.
§ 26
Spolupráca s právnickými a fyzickými osobami
(1) Právnické a fyzické osoby vykonávajúce podnikateľskú činnosť na území Bratislavy
spolupracujú s orgánmi samosprávy Bratislavy a mestských častí
pri zabezpečovaní rozvoja mesta.
(2) Orgány samosprávy Bratislavy a mestských častí podporujú podnikateľskú a inú
činnosť právnických a fyzických osôb, ktorá je na prospech rozvoja
mesta a v súlade s územným plánom.
(3) Mestská časť ako právnická osoba podľa § 2 ods. 2 má ako žiadateľ na účely čerpania
prostriedkov z fondov Európskej únie postavenie obce.
(4) Bratislava a mestská časť môžu v dohode uzatvorenej v súvislosti s investičnou
činnosťou v meste alebo mestskej časti11)
dohodnúť vykonanie činnosti odlišne od podmienok záväznej časti územnoplánovacej
dokumentácie týkajúcich sa podmienok priestorového usporiadania
územia a podmienok pre umiestňovanie stavieb na pozemkoch, okrem funkčného využitia
územia alebo podmienok pre dopravnú infraštruktúru a technickú
infraštruktúru, okrem ich ochranných pásiem a území a bezpečnostných pásiem. Odchýlky
podľa prvej vety nesmú prekročiť regulatív upravujúci prípustné
vonkajšie rozmery o viac než 20%. V prípade podľa prvej vety musia byť pre platnosť
dohody uzatvorenej v súvislosti s investičnou činnosťou v meste
alebo mestskej časti splnené nasledovné podmienky:
a) návrh dohody musí byť zverejnený a pripomienky k nemu vyhodnotené rovnako ako
návrh všeobecne záväzného nariadenia,
b) dohodu musí schváliť mestské zastupiteľstvo alebo miestne zastupiteľstvo trojpätinovou
väčšinou všetkých poslancov a
c) predchádzajúci písomný súhlas primátora k dohode uzatváranej mestskou časťou a
starostu mestskej časti, na území ktorej sa má činnosť vykonať, k
dohode uzatváranej Bratislavou.
§ 26a
Spolupráca s obyvateľmi Bratislavy
Orgány samosprávy Bratislavy a mestských častí spolupracujú s obyvateľmi Bratislavy
pri zabezpečovaní rozvoja mesta a verejného poriadku v meste.
§ 27
Pomoc pri mimoriadnych situáciách
(1) Primátor alebo starosta môže uložiť právnickej alebo fyzickej osobe povinnosť
poskytnúť osobnú alebo vecnú pomoc pri odstraňovaní následkov
živelnej pohromy alebo podobnej mimoriadnej udalosti, ak osobitný zákon neustanovuje
inak.
(2) Právnická alebo fyzická osoba, ktorá poskytla osobnú alebo vecnú pomoc, má právo
na úhradu účelne vynaložených nákladov. Toto právo môže uplatniť
do troch mesiacov odo dňa zistenia nákladov, najneskôr do dvoch rokov od ich vzniku,
u primátora alebo starostu, inak toto právo zanikne.
§ 28
Pokuty
(1) Bratislava môže právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie
uložiť pokutu do 6 638 eur, ak právnická osoba alebo fyzická osoba
oprávnená na podnikanie
a) poruší všeobecne záväzné nariadenia Bratislavy,
b) nesplní v určenej lehote bez vážneho dôvodu povinnosť uloženú primátorom poskytnúť
osobnú alebo vecnú pomoc pri odstraňovaní následkov živelnej
pohromy alebo inej mimoriadnej udalosti.
(2) Mestská časť môže právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie
uložiť pokutu do 6 638 eur, ak právnická osoba alebo fyzická
osoba oprávnená na podnikanie
a) neudržuje čistotu a poriadok na užívanom pozemku alebo inej nehnuteľnosti, a tým
naruší vzhľad alebo prostredie mestskej časti, alebo znečistí
verejné priestranstvo, alebo odkladá veci mimo vyhradených miest,
b) poruší všeobecne záväzné nariadenie mestskej časti,
c) nesplní v určenej lehote bez vážneho dôvodu povinnosť uloženú starostom poskytnúť
osobnú alebo vecnú pomoc pri odstraňovaní následkov živelnej
pohromy alebo inej mimoriadnej udalosti.
(3) Výnos pokuty je príjmom rozpočtu Bratislavy, ak ju uložila Bratislava, alebo
rozpočtu mestskej časti, ak ju uložila mestská časť.
(4) Pokutu možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď sa Bratislava, resp. mestská
časť dozvedela o tom, kto sa konania podľa odsekov 1 a 2 dopustil,
najneskôr však do troch rokov od porušenia nariadenia alebo nesplnenia povinnosti
podľa odseku 1 písm. b) alebo odseku 2 písm. c). Pri ukladaní pokút
sa prihliada najmä na závažnosť, spôsob, čas trvania a následky protiprávneho konania.
Na konanie o uložení pokuty sa vzťahuje všeobecný predpis o
správnom konaní.
Záverečné a zrušovacie ustanovenia
§ 29
Ak tento zákon neustanovuje inak, vzťahujú sa na hlavné mesto ustanovenia zákona
Slovenskej národnej rady č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení.
§ 30
Podrobnejšiu deľbu pôsobnosti medzi orgánmi miestnej samosprávy a mestskej samosprávy
upraví štatút. Mestské zastupiteľstvo schváli štatút najneskôr
do šiestich mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
§ 31
Práva a záväzky Národného výboru hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy,
obvodných národných výborov a miestnych národných výborov v hlavnom
meste prechádzajú dňom účinnosti tohto zákona na hlavné mesto a mestské časti v rozsahu
vymedzenom týmto zákonom, ak osobitný zákon neustanovuje inak.
Prechodné ustanovenie k zmenám vykonaným k 1. januáru 2009
§ 31a
(1) Mestské zastupiteľstvo a miestne zastupiteľstvá upravia štatút vrátane zásad
hospodárenia s majetkom podľa zmien tohto zákona účinných od 1.
januára 2009. Do dňa účinnosti tejto úpravy štatútu sú rozdelené rozpočtové príjmy
Bratislavy medzi rozpočet Bratislavy a rozpočty mestských častí
takto:
a) dotácia zo štátneho rozpočtu v prospech rozpočtu Bratislavy z titulu plnenia úloh
hlavného mesta Slovenskej republiky, sa poskytne z rozpočtu
Bratislavy v prospech rozpočtu mestskej časti v miere primeranej plneniu úloh hlavného
mesta Slovenskej republiky mestskou časťou,
b) výnos dane z nehnuteľností sa rozdelí medzi rozpočet Bratislavy a rozpočty mestských
častí v pomere 50% pre rozpočet Bratislavy a 50% pre rozpočty
mestských častí,
c) podiel na dani z príjmov fyzických osôb sa rozdelí medzi rozpočet Bratislavy a
rozpočty mestských častí v pomere 68% pre rozpočet Bratislavy a 32%
pre rozpočty mestských častí,
d) výnos miestneho poplatku za komunálny odpad a drobný stavebný odpad sa rozdelí
medzi rozpočet Bratislavy a rozpočty mestských častí v pomere 90%
pre rozpočet Bratislavy a 10% pre rozpočty mestských častí,
e) výnos z predaja
1. nehnuteľného majetku Bratislavy sa rozdelí medzi rozpočet Bratislavy a rozpočty
mestských častí v pomere 90% pre rozpočet Bratislavy a 10% pre
rozpočet mestskej časti,
2. nehnuteľného majetku mestskej časti sa rozdelí medzi rozpočet Bratislavy a rozpočty
mestských častí v pomere 10% pre rozpočet Bratislavy a 90% pre
rozpočet mestskej časti,
3. nehnuteľného majetku Bratislavy zvereného mestskej časti s počtom obyvateľov nad
40 000 sa rozdelí v pomere 50% pre rozpočet Bratislavy a 50% pre
rozpočet mestskej časti,
4. nehnuteľného majetku Bratislavy zvereného mestskej časti s počtom obyvateľov do
40 000 sa rozdelí v pomere 40% pre rozpočet Bratislavy a 60% pre
rozpočet mestskej časti.
(2) Dôvodom zmeny rozdelenia rozpočtových príjmov podľa odseku 1 medzi rozpočet
Bratislavy a rozpočty mestských častí, je zmena úloh mestských orgánov a miestnych
orgánov v štatúte.
§ 31c
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. decembra 2012
(1) Na konanie o uložení pokuty začaté pred 1. decembrom 2012 sa vzťahujú doterajšie
predpisy.
(2) Námestníci primátora ustanovení do funkcie pred 1. decembrom 2012 zostávajú vo
funkcii aj naďalej, ak primátor nepoverí zastupovaním nových
námestníkov najneskôr do 1. januára 2013.
(3) Zástupca starostu ustanovený do funkcie pred 1. decembrom 2012 zostáva vo funkcii
aj naďalej, ak starosta nepoverí zastupovaním nového zástupcu
najneskôr do 1. januára 2013.
§ 31d
Prechodné ustanovenie k úprave účinnej od 1. januára 2017
Ustanovenie § 26a ods. 2 sa prvýkrát použije na petície vybavené prerokovaním v mestskom
zastupiteľstve po 31. decembri 2016.
§ 31e
Prechodné ustanovenie súvisiace s krízovou situáciou spôsobenou ochorením COVID-19
Počas trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného
v súvislosti s ochorením COVID-19 lehoty ustanovené v § 13
ods. 3 a § 18 ods. 3 neplynú.
§ 31f
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. apríla 2024
(1) Ustanovenia § 6a ods. 2 písm. p), § 7a ods. 2 písm. j), § 7d a § 14a ods. 2 písm.
d) sa do 31. marca 2025 nepoužijú.
(2) Do 31. marca 2025 je dotknutým orgánom vo veci posúdenia súladu dokumentácie
navrhovanej stavby so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie,
postupuje podľa odsekov 3 až 9 a vo veci tohto súladu záväzné stanovisko pre konanie
podľa osobitného predpisu12) vydáva
a) Bratislava, ak ide o iné stavby než jednoduché stavby,
b) mestská časť, ak ide o jednoduché stavby a o stavby v lokalitách, kde tak určí
štatút.
(3) Žiadosť o záväzné stanovisko vo veci posúdenia súladu dokumentácie navrhovanej
stavby so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie sa doručuje
Bratislave a mestskej časti, na území ktorej sa má nachádzať stavba; ak stavbu tvorí
viac stavebných objektov, doručuje sa mestskej časti, na území
ktorej sa má nachádzať hlavná stavba.
(4) Lehota na vydanie záväzného stanoviska vo veci posúdenia súladu dokumentácie
navrhovanej stavby so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie
je
a) 45 dní, ak ide o jednoduchú stavbu,
b) 75 dní, ak ide o inú stavbu než podľa písmena a) alebo písmena c), a
c) 90 dní, ak ide o stavbu dopravnej infraštruktúry, stavbu technickej infraštruktúry,
stavbu jadrových zariadení, stavbu súvisiacu s jadrovým
zariadením a stavbu významnej investície.
(5) Ak ide o záväzné stanovisko vo veci posúdenia súladu dokumentácie navrhovanej
stavby so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie, ktoré
vydáva mestská časť, Bratislava môže do 15 dní doručiť mestskej časti svoje vyjadrenie.
Vyjadrenie obsahuje vždy aj výrokovú časť, ktorá sa navrhuje
zapracovať do záväzného stanoviska. Ak mestská časť nesúhlasí s výrokovou časťou
vyjadrenia Bratislavy, je pred vydaním záväzného stanoviska povinná
vyjadrenie s Bratislavou prerokovať.
(6) Ak ide o záväzné stanovisko vo veci posúdenia súladu dokumentácie navrhovanej
stavby so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie, ktoré
vydáva Bratislava, mestská časť môže do 30 dní doručiť Bratislave svoje vyjadrenie.
Vyjadrenie obsahuje vždy aj výrokovú časť, ktorá sa navrhuje
zapracovať do záväzného stanoviska. Ak Bratislava nesúhlasí s výrokovou časťou vyjadrenia
mestskej časti, je pred vydaním záväzného stanoviska povinná
vyjadrenie s mestskou časťou prerokovať.
(7) Lehota podľa odsekov 4 až 6 začína plynúť dňom doručenia žiadosti o záväzné stanovisko
vo veci posúdenia súladu dokumentácie navrhovanej stavby so
záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie Bratislave a mestskej časti.
(8) Mestské zastupiteľstvo môže so súhlasom príslušnej mestskej časti v štatúte určiť
lokality, v ktorých záväzné stanovisko vo veci posúdenia súladu
dokumentácie navrhovanej stavby so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie,
aj ak ide o iné než jednoduché stavby, vydáva mestská časť.
(9) Vypracovanie záväzného stanoviska Bratislavy vo veci posúdenia súladu dokumentácie
navrhovanej stavby so záväznou časťou územnoplánovacej
dokumentácie zabezpečuje hlavný architekt.
§ 32
Zrušujú sa
1. Zákon Slovenskej národnej rady č. 43/1968 Zb. o hlavnom meste Slovenska Bratislave
v znení zákona
Slovenskej národnej rady č. 63/1971 Zb., zákonného opatrenia Predsedníctva Slovenskej
národnej rady č.
90/1971 Zb. a zákona Slovenskej národnej rady č.
127/1985 Zb.
2. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej socialistickej republiky č. 3/1986 Zb.
o podrobnom vymedzení
územia mestských obvodov hlavného mesta Slovenskej socialistickej republiky Bratislavy.
§ 33
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vykonania volieb do orgánov samosprávy hlavného
mesta.
Zákon č. 233/1998 Z.z. nadobudol účinnosť 28. júlom 1998.
Zákon č. 255/2007 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2007.
Zákony č. 445/2008 Z.z. a č. 535/2008 Z.z. nadobudli
účinnosť 1. januárom 2009 okrem bodov 21 a 34 zákona č. 535/2008 Z.z., ktoré nadobudli
účinnosť dňom
vyhlásenia volieb do orgánov samosprávy obcí v roku 2010, tzn. 27. novembrom 2010.
Zákon č. 113/2010 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2010.
Zákon č. 371/2012 Z.z. nadobudol účinnosť 1. decembrom 2012.
Zákon č. 160/2014 Z.z. nadobudol účinnosť 15. júnom 2014.
Zákon č. 386/2016 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2017.
Zákon č. 73/2020 Z.z. nadobudol účinnosť 9. aprílom 2020.
Zákon č. 287/2020 Z.z. nadobudol účinnosť 1. novembrom 2020.
Zákon č. 147/2021 Z.z. nadobudol účinnosť 1. májom 2021.
Zákon č. 195/2023 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2023.
Zákon č. 205/2023 Z.z. v znení zákona č.
46/2024 Z.z. nadobudol účinnosť 1. augustom 2023 okrem čl. V bodov 5, 6, 11 a 12,
ktoré
nadobudli účinnosť 1. septembrom 2023, čl. V bodov 1 až 4, 7, 10, 13 a 14, ktoré
nadobudli účinnosť 1. aprílom 2024.
F. Mikloško v.r.
V. Mečiar v.r.
PRÍL.
Zoznam mestských častí a ich katastrálnych území
1. Mestská časť Čunovo - katastrálne územie Čunovo
2. Mestská časť Devín - katastrálne územie Devín
3. Mestská časť Devínska Nová Ves - katastrálne územie Devínska Nová Ves
4. Mestská časť Dúbravka - katastrálne územie Dúbravka
5. Mestská časť Jarovce - katastrálne územie Jarovce
6. Mestská časť Karlova Ves - katastrálne územie Karlova Ves
7. Mestská časť Lamač - katastrálne územie Lamač
8. Mestská časť Nové Mesto - katastrálne územia Nové Mesto a Vinohrady
9. Mestská časť Petržalka - katastrálne územie Petržalka
10. Mestská časť Podunajské Biskupice - katastrálne územie Podunajské Biskupice
11. Mestská časť Rača - katastrálne územie Rača
12. Mestská časť Rusovce - katastrálne územie Rusovce
13. Mestská časť Ružinov - katastrálne územia Nivy, Ružinov a Trnávka
14. Mestská časť Staré Mesto - katastrálne územie Staré Mesto
15. Mestská časť Vajnory - katastrálne územie Vajnory
16. Mestská časť Vrakuňa - katastrálne územie Vrakuňa
17. Mestská časť Záhorská Bystrica - katastrálne územie Záhorská Bystrica
1) Zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve.
2) § 11 ods. 7 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení.
2a) § 20a zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
2aa) § 24 zákona č. 95/2019 Z.z. o informačných technológiách vo verejnej správe
a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 39 a 40 vyhlášky č. 78/2020 Z.z. o štandardoch
pre informačné technológie verejnej správy v znení neskorších predpisov.
2b) § 43 ods. 4 a 5 zákona č. 8/2009 Z.z. o
cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 67 ods. 3 písm. a) zákona č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých
zákonov.
2c) Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov.
§ 21 ods. 3 zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o
zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 360/2020 Z.z.".
3) Zákon Slovenskej národnej rady č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy
obcí.
7) Zákon č. 85/2005 Z.z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších
predpisov.
8) Zákon č. 177/2018 Z.z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej
záťaže využívaním
informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon
proti byrokracii) v znení neskorších predpisov.
9) § 10 ods. 11 zákona č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti
orgánov
verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení
zákona č.
273/2015 Z.z.
10) Napríklad § 20 ods. 1 písm. e) zákona č. 581/2004 Z.z. o zdravotných poisťovniach,
dohľade
nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov,
§ 111 zákona č. 8/2009 Z.z. v znení neskorších predpisov,
§ 13 zákona č. 201/2009 Z.z. o štátnej hydrologickej službe a štátnej meteorologickej
službe.
11) § 4 ods. 6 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení
v znení zákona č.
205/2023 Z.z.
12) Napríklad zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný
zákon) v znení
neskorších predpisov.