Témou príspevku je účtovanie skutočností, ktoré sa týkajú príjmovej časti rozpočtu v rozpočtovej organizácii v zriaďovateľskej pôsobnosti obce.
Príspevok formou príkladov z praxe rozoberá druhy frekventovaných príjmov z hľadiska transferového, evidenčného a účtovného.
V zmysle opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov (ďalej len „Postupy účtovania“) rozpočtová organizácia účtuje o dotáciách, príspevkoch, rozpočtových bežných príjmoch, grantoch a iných finančných operáciách ako o prijatých transferoch (Pozn. autora: v členení na transfery bežné a kapitálové v zmysle opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie v z. n. p.).
Na príkladoch prezentujem zákonný spôsob účtovania prijatých prostriedkov, ktoré tvoria podstatu verejných prostriedkov, spolu so zúčtovaním a rozdieloch zúčtovania v rámci bežných transferov a kapitálových transferov smerujúcich do rozpočtu organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti (verejných prostriedkov).
Podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) verejné prostriedky sú všetky tie, s ktorými subjekt verejnej správy hospodári.
Vybrané príklady poukazujú na účtovanie príjmov, a to z oblastí príjmov z:
- transferu zo štátneho rozpočtu,
- transferu od zriaďovateľa rozpočtovej organizácie a
- príjmu v zmysle vystavenej odberateľskej faktúry.
Pred samotným charakterizovaním príjmov a prehľadom ich účtovania na príslušné účty účtovnej osnovy pripomínam, že Postupy účtovania upravujú povinnosť v prípade bežných aj kapitálových transferov v nadväznosti na ich zúčtovanie. Zároveň, ak je transfer poskytnutý na určený cieľ (napr. v rozpočte konsolidovaného celku, v zmluve alebo rozhodnutí), zúčtuje sa bežný alebo kapitálový transfer do výnosov v čase splnenia podmienok.
! Upozornenie: V nadväznosti na príjem dotácie upozorňujem na situáciu, kedy rozpočtová organizácia prijíma priamo prostriedky dotácie (transferu) či grantu od iných subjektov. V takom prípade je povinnosťou v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy viesť prostriedky na osobitnom bankovom účte, a to mimo rozpočtu. Prevod z osobitného účtu na účet osobitný príjmový podlieha povinnosti transferovania prostredníctvom zriaďovateľa, a to spôsobom prevod