Hlavný kontrolór obce v úvode roka 2020

Vydané: 5 minút čítania

Príspevok sa venuje inštitútu hlavného kontrolóra obce začiatkom roka 2020. Bližšie sa budeme venovať hmotnej stránke kontrol a procesnej stránke kontrol, ako aj plánu kontrolnej činnosti na príslušný polrok (t. j. v prípade, že hlavný kontrolór nemá toho času schválený plán kontrolnej činnosti na I. polrok 2020). Hlavný kontrolór má povinnosť spracovať  a povinne predložiť obecnému zastupiteľstvu i Správu o kontrolnej činnosti za rok 2019, a to vždy do 60 kalendárnych dní po skončení roka 2019 (teda do konca februára 2020).

Treba spomenúť, že v oblasti inštitútu hlavného kontrolóra obce neprišlo k zmenám, resp. novelizáciám osobitných právnych predpisov. Hmotnú stránku kontrol (t. j., čo môže kontrolovať hlavný kontrolór) upravuje zákon o obecnom zriadení, ktorý takisto určuje, kde môže hlavný kontrolór obce vykonávať kontrolu.

Prehľad osobitných predpisov, ktoré tvoria základnú skladbu k výkonu kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra obce:

 

Osobitný predpis, ktorý danú oblasť upravuje

Bližšie skutočnosti, ktoré sú osobitným predpisom upravené

Poznámky

Čo môže hlavný kontrolór kontrolovať?

zákon o obecnom zriadení

kontrola príjmov, výdavkov, hospodárenia, kontrola dodržiavania osobitných predpisov, kontrola vybavovania sťažností a petícií, dodržiavanie všeobecne záväzných nariadení obce...

 

Kde môže hlavný kontrolór vykonať kontrolu?

zákon o obecnom zriadení

obecný úrad, zriadené organizácie, založené organizácie, v ktorých má obec majetkový podiel a tiež poskytovanie dotácií, či majetku iným fyzickým alebo právnickým osobám

 

Ako má hlavný kontrolór vykonávať kontrolu?

zákon o finančnej kontrole a audite

oprávnenia a povinnosti oprávnenej osoby (hlavného kontrolóra, prípadne útvaru hlavného kontrolóra

oprávnenia a povinnosti povinnej osoby (kontrolovaného subjektu)

bližšie podrobnosti o kontrolnej činnosti môžu byť upravené v pravidlách kontrolnej činnosti na základe uznesenia obecného zastupiteľstva

 

Procesná stránka kontrol tak, ako bola uvedená vyššie, je definovaná zákonom o finančnej kontrole a audite. Treba dodať, že uvedený právny predpis sa vzťahuje na práva a povinnosti hlavného kontrolóra a povinnej osoby (t. j. osoby, u ktorej sa vykonáva kontrola) vždy a len podľa ustanovení § 20 až 27 zákona o finančnej kontrole a audite.

Upozornenie: Hlavný kontrolór nevykonáva kontroly podľa zákona o kontrole v štátnej správe a ani v zmysle § 9 zákona o finančnej kontrole a audite (t. j. ako výkon finančnej kontroly na mieste).

Otázka č. 1: Kto môže v roku 2020 poveriť hlavného kontrolóra výkonom kontroly?

V zmysle zákona o obecnom zriadení poveruje na výkon kontroly:

-        obecné zastupiteľstvo na základe uznesenia,
-        obecné zastupiteľstvo, ktoré povinne schvaľuje Návrh plánu kontrolnej činnosti a tiež
-        starosta obce, ak vec neznesie odklad.

Otázka č. 2: Musí hlavný kontrolór vykonať kontrolu na základe podnetu od občana?

Nie, uvedené nie je povinné, ak nesúvisí s poverením v zmysle predošlej spracovanej odpovede. Hlavný kontrolór obce môže však uvedený podnet zaradiť do kontrolnej činnosti na ďalší polrok, prípadne vykonať (na základe doručeného podnetu) kontrolu ako mimoriadnu kontrolu a informovať o tejto skutočnosti obecné zastupiteľstvo. Treba uviesť, že hlavný kontrolór nemusí dodatkovať už schválený plán kontrolnej činnosti (pozn. autora: niekedy v praxi je to zreteľné).

Otázka č. 3: Môžu aj sami poslanci vykonať kontrolu?

Áno, aj poslanci obecného zastupiteľstva môžu vykonať kontrolu samostatne, a to spravidla na základe kreovania kontrolnej komisie (pozn. autora: uvedené umožňuje zákon o obecnom zriadení).

Otázka č. 4: Do akej oblasti kontrol patrí hlavný kontrolór obce?

Hlavný kontrolór spadá do vnútorného kontrolného mechanizmu obce, rovnako ako výkon základnej finančnej kontroly, či administratívna finančná kontrola, vecná a formálna kontrola alebo finančná kontrola na mieste. Vonkajším kontrolným mechanizmom je spravidla Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky , kontroly realizované Ministerstvom financií Slovenskej republiky, či Úradom vládneho auditu alebo kontrola miestne príslušnou prokuratúrou, inšpekciou práce a pod.

Plán kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra obce na I. polrok 2020

Povinnosť:

  1. Spracovanie plánu kontrolnej činnosti vo forme návrhu
  2. Spracovanie návrhu plánu kontrolnej činnosti najlepšie koncom roka 2019 s predložením na najbližšie zasadnutie obecného zastupiteľstva.
  3. Ak nebol predložený návrh plánu na decembrové zasadnutie zastupiteľstva, je potrebné predložiť ho začiatkom roka (t. j. na najbližšom zasadnutí zastupiteľstva v roku 2020).
  4. Plán kontrolnej činnosti sa predkladá spravidla v písomnej forme aj s dôvodovou správou, prípadne s odkazom na príslušné osobitné predpisy.
  5. Plán kontrolnej činnosti má obsahovať aj kontroly plnenia opatrení – povinnosť podľa zákona o finančnej kontrole a audite.
  6. Plán kontrolnej činnosti musí byť vyhotovený na obdobie polroka, a to s optimálnym počtom kontrol.

Upozornenie:

  1. Hlavnému kontrolórovi môže i starosta obce priznať výkon kontroly – aj po schválení plánu kontrolnej činnosti.
  2. Ak má hlavný kontrolór viaceré úväzky vo viacerých obciach, predkladá samostatné plány kontrolnej činnosti osobitne na každé zasadnutie obecného zastupiteľstva danej obce.
  3. Hlavný kontrolór nemá povinnosť vykonať kontrolu, ak ho o to požiada iba poslanec zastupiteľstva a uvedené nie je prijaté uznesením.
  4. K návrhu plánu kontrolnej činnosti sa nevyjadruje audítor.
  5. Plán kontrolnej činnosti sa neoveruje základnou finančnou kontrolou v zmysle ustanovení § 7 zákona o finančnej kontrole a audite.

Odporúčania k spracovaniu návrhu plánu kontrolnej činnosti na daný polrok:

  1. Plán kontrolnej činnosti môže obsahovať aj výkon nepomenovaných kontrol (napríklad na základe podnetu občanov, či poslancov mimo uznesenia).
  2. Plán kontrolnej činnosti má obsahovať (aspoň orientačne) aj obdobie výkonu daných kontrol.
  3. Výkon kontroly sa môže na prelome príslušných polrokov presunúť aj do II. polroka 2020 (musí byť aj začatá v I. polroku 2020).
  4. Plán kontrolnej činnosti môže obsahovať aj možnosť, aby poslanci boli prítomní na výkone kontroly.