Príspevok sa venuje inštitútu hlavného kontrolóra obce začiatkom roka 2020. Bližšie sa budeme venovať hmotnej stránke kontrol a procesnej stránke kontrol, ako aj plánu kontrolnej činnosti na príslušný polrok (t. j. v prípade, že hlavný kontrolór nemá toho času schválený plán kontrolnej činnosti na I. polrok 2020). Hlavný kontrolór má povinnosť spracovať a povinne predložiť obecnému zastupiteľstvu i Správu o kontrolnej činnosti za rok 2019, a to vždy do 60 kalendárnych dní po skončení roka 2019 (teda do konca februára 2020).
Treba spomenúť, že v oblasti inštitútu hlavného kontrolóra obce neprišlo k zmenám, resp. novelizáciám osobitných právnych predpisov. Hmotnú stránku kontrol (t. j., čo môže kontrolovať hlavný kontrolór) upravuje zákon o obecnom zriadení, ktorý takisto určuje, kde môže hlavný kontrolór obce vykonávať kontrolu.
Prehľad osobitných predpisov, ktoré tvoria základnú skladbu k výkonu kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra obce:
|
Osobitný predpis, ktorý danú oblasť upravuje |
Bližšie skutočnosti, ktoré sú osobitným predpisom upravené |
Poznámky |
Čo môže hlavný kontrolór kontrolovať? |
kontrola príjmov, výdavkov, hospodárenia, kontrola dodržiavania osobitných predpisov, kontrola vybavovania sťažností a petícií, dodržiavanie všeobecne záväzných nariadení obce... |
|
|
Kde môže hlavný kontrolór vykonať kontrolu? |
obecný úrad, zriadené organizácie, založené organizácie, v ktorých má obec majetkový podiel a tiež poskytovanie dotácií, či majetku iným fyzickým alebo právnickým osobám |
|
|
Ako má hlavný kontrolór vykonávať kontrolu? |
oprávnenia a povinnosti oprávnenej osoby (hlavného kontrolóra, prípadne útvaru hlavného kontrolóra oprávnenia a povinnosti povinnej osoby (kontrolovaného subjektu) |
bližšie podrobnosti o kontrolnej činnosti môžu byť upravené v pravidlách kontrolnej činnosti na základe uznesenia obecného zastupiteľstva |
Procesná stránka kontrol tak, ako bola uvedená vyššie, je definovaná zákonom o finančnej kontrole a audite. Treba dodať, že uvedený právny predpis sa vzťahuje na práva a povinnosti hlavného kontrolóra a povinnej osoby (t. j. osoby, u ktorej sa vykonáva kontrola) vždy a len podľa ustanovení § 20 až 27 zákona o finančnej kontrole a audite.
Upozornenie: Hlavný kontrolór nevykonáva kontroly podľa zákona o kontrole v štátnej správe a ani v zmysle § 9 zákona o finančnej kontrole a audite (t. j. ako výkon finančnej kontroly na mieste).
Otázka č. 1: Kto môže v roku 2020 poveriť hlavného kontrolóra výkonom kontroly?
V zmysle zákona o obecnom zriadení poveruje na výkon kontroly:
- obecné zastupiteľstvo na základe uznesenia,
- obecné zastupiteľstvo, ktoré povinne schvaľuje Návrh plánu kontrolnej činnosti a tiež
- starosta obce, ak vec neznesie odklad.
Otázka č. 2: Musí hlavný kontrolór vykonať kontrolu na základe podnetu od občana?
Nie, uvedené nie je povinné, ak nesúvisí s poverením v zmysle predošlej spracovanej odpovede. Hlavný kontrolór obce môže však uvedený podnet zaradiť do kontrolnej činnosti na ďalší polrok, prípadne vykonať (na základe doručeného podnetu) kontrolu ako mimoriadnu kontrolu a informovať o tejto skutočnosti obecné zastupiteľstvo. Treba uviesť, že hlavný kontrolór nemusí dodatkovať už schválený plán kontrolnej činnosti (pozn. autora: niekedy v praxi je to zreteľné).
Otázka č. 3: Môžu aj sami poslanci vykonať kontrolu?
Áno, aj poslanci obecného zastupiteľstva môžu vykonať kontrolu samostatne, a to spravidla na základe kreovania kontrolnej komisie (pozn. autora: uvedené umožňuje zákon o obecnom zriadení).
Otázka č. 4: Do akej oblasti kontrol patrí hlavný kontrolór obce?
Hlavný kontrolór spadá do vnútorného kontrolného mechanizmu obce, rovnako ako výkon základnej finančnej kontroly, či administratívna finančná kontrola, vecná a formálna kontrola alebo finančná kontrola na mieste. Vonkajším kontrolným mechanizmom je spravidla Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky , kontroly realizované Ministerstvom financií Slovenskej republiky, či Úradom vládneho auditu alebo kontrola miestne príslušnou prokuratúrou, inšpekciou práce a pod.
Plán kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra obce na I. polrok 2020
Povinnosť:
- Spracovanie plánu kontrolnej činnosti vo forme návrhu
- Spracovanie návrhu plánu kontrolnej činnosti najlepšie koncom roka 2019 s predložením na najbližšie zasadnutie obecného zastupiteľstva.
- Ak nebol predložený návrh plánu na decembrové zasadnutie zastupiteľstva, je potrebné predložiť ho začiatkom roka (t. j. na najbližšom zasadnutí zastupiteľstva v roku 2020).
- Plán kontrolnej činnosti sa predkladá spravidla v písomnej forme aj s dôvodovou správou, prípadne s odkazom na príslušné osobitné predpisy.
- Plán kontrolnej činnosti má obsahovať aj kontroly plnenia opatrení – povinnosť podľa zákona o finančnej kontrole a audite.
- Plán kontrolnej činnosti musí byť vyhotovený na obdobie polroka, a to s optimálnym počtom kontrol.
Upozornenie:
- Hlavnému kontrolórovi môže i starosta obce priznať výkon kontroly – aj po schválení plánu kontrolnej činnosti.
- Ak má hlavný kontrolór viaceré úväzky vo viacerých obciach, predkladá samostatné plány kontrolnej činnosti osobitne na každé zasadnutie obecného zastupiteľstva danej obce.
- Hlavný kontrolór nemá povinnosť vykonať kontrolu, ak ho o to požiada iba poslanec zastupiteľstva a uvedené nie je prijaté uznesením.
- K návrhu plánu kontrolnej činnosti sa nevyjadruje audítor.
- Plán kontrolnej činnosti sa neoveruje základnou finančnou kontrolou v zmysle ustanovení § 7 zákona o finančnej kontrole a audite.
Odporúčania k spracovaniu návrhu plánu kontrolnej činnosti na daný polrok:
- Plán kontrolnej činnosti môže obsahovať aj výkon nepomenovaných kontrol (napríklad na základe podnetu občanov, či poslancov mimo uznesenia).
- Plán kontrolnej činnosti má obsahovať (aspoň orientačne) aj obdobie výkonu daných kontrol.
- Výkon kontroly sa môže na prelome príslušných polrokov presunúť aj do II. polroka 2020 (musí byť aj začatá v I. polroku 2020).
- Plán kontrolnej činnosti môže obsahovať aj možnosť, aby poslanci boli prítomní na výkone kontroly.