- Vzor
Evidencia žiadostí podľa § 20 zákona o slobode informácií obsahuje najmä tieto údaje:
- dátum podania žiadosti,
- vyžiadanú informáciu a navrhovaný spôsob poskytnutia informácie,
- výsledok vybavenia žiadosti (poskytnutie informácií, vydanie rozhodnutia alebo postúpenie žiadosti),
- podanie opravného prostriedku.
Žiadosť o sprístupnenie informácií:
Informácie sa žiadajú na základe podanej žiadosti o sprístupnenie informácií, ktorú možno podať viacerými spôsobmi − písomne, ústne, faxom, elektronickou poštou (napr. e-mailom, prostredníctvom elektronického formulára na stránke povinnej osoby alebo v elektronickej podobe podľa osobitného predpisu o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci - zákona o e-Governmente) alebo iným technicky vykonateľným spôsobom. Žiadosť podanú elektronickou poštou alebo faxom netreba dodatočne (do troch pracovných dní) dopĺňať aj v písomnej podobe či ústne do zápisnice. Za iné technicky vykonateľné spôsoby možno považovať podanie žiadosti telefonicky, ktorej podanie spíše príslušný zamestnanec, ktorý žiadosť prijal.
Žiadosť o sprístupnenie informácií musí spĺňať konkrétne zákonom ustanovené náležitosti:
- zo žiadosti musí byť zrejmé, ktorej povinnej osobe je určená, t. j. žiadateľ najčastejšie priamo v žiadosti označí povinnú osobu jej názvom. Zo zaslania žiadosti na e-mailový, poštový či faxový kontakt konkrétnej povinnej osobe je tiež zrejmé, ktorému subjektu je žiadosť určená. Zákon o slobode informácií nevyžaduje presné označenie povinnej osoby. V prípade, že žiadateľ označí adresáta nepresným alebo neaktuálnym názvom (napr. ako adresáta označí len konkrétne oddelenie povinnej osoby alebo namiesto mesta označí adresáta názvom mestský úrad), nie je to prekážkou pre vybavenie žiadosti;
- meno a priezvisko žiadateľa – fyzickej osoby a názov alebo obchodné meno žiadateľa – právnickej osoby, resp. fyzickej osoby – podnikateľa. Právnická osoba uvádza sídlo zapísané v obchodnom registri, resp. v inom príslušnom registri (napr. register občianskych združení), živnostník uvádza názov zapísaný v živnostenskom registri;
- adresa pobytu v prípade žiadateľa – fyzickej osoby alebo sídlo žiadateľa − právnickej osoby. Právnická osoba uvádza sídlo zapísané v obchodnom registri, resp. v inom príslušnom registri;
- uvedenie, ktorých informácií sa žiadosť týka – aké informácie žiadateľ požaduje a
- aký spôsob sprístupnenia informácií žiadateľ navrhuje.
Ak by žiadosť neobsahovala niektorú z obligatórnych náležitostí, povinná osoba bezodkladne vyzve žiadateľa, aby v určenej lehote neúplnú žiadosť doplnil. Určená lehota nesmie byť kratšia ako sedem dní. Zároveň povinná osoba poučí žiadateľa, ako treba doplnenie urobiť. Ak napriek tejto výzve nedôjde k doplneniu chýbajúcej informácie a informáciu nie je možné pre tento nedostatok sprístupniť, povinná osoba žiadosť odloží.
Dátum podania žiadosti:
Žiadosť je podaná dňom, keď bola oznámená povinnej osobe príslušnej vo veci konať. Podaním žiadosti dochádza k začatiu konania o sprístupnenie informácií podľa § 18 ods. 1 správneho poriadku. Za deň podania žiadosti sa nepovažuje dátum jej podania na poštovú prepravu, ale dátum doručenia žiadosti povinnej osobe. Za riadne doručenú žiadosť sa považuje aj žiadosť doručená niektorému z orgánov, resp. zástupcov orgánov povinnej osoby (napr. v prípade doručenia žiadosti poslancovi mestského zastupiteľstva, komisii mestského zastupiteľstva a pod.)
Deň podania žiadosti má význam z hľadiska možnosti počítania lehoty na jej vybavenie, ktorá sa začína počítať prvým dňom nasledujúcim po dni jej doručenia povinnej osobe. Do lehoty na vybavenie žiadosti sa teda deň jej doručenia povinnej osobe nezapočítava.
Žiadateľ má právo od povinnej osoby požadovať písomné potvrdenie podania žiadosti a tiež oznámenie predpokladanej výšky úhrady za sprístupnenie informácií. Oznámenie predpokladanej výšky úhrady sa bude týkať predovšetkým tých žiadostí, pri ktorých žiadateľ bude požadovať sprístupnenie väčšieho rozsahu informácií hlavne v písomnej podobe, pričom možno predpokladať, že vybavenie takejto žiadosti bude spojené so vznikom materiálnych nákladov, napríklad na vyhotovenie fotokópií.
Vyžiadaná informácia:
Zákon o slobode informácií explicitne neustanovuje, čo konkrétne sa považuje za informáciu podliehajúcu povinnosti jej sprístupnenia. Čo však podlieha pod zákonnú povinnosť sprístupňovania, a teda čo sa považuje za informáciu podľa zákona o slobode informácií, možno vyvodiť z § 3 ods. 1 tohto zákona, podľa ktorého každý má právo na prístup k informáciám, ktoré majú povinné osoby k dispozícii.
Informáciou na účely zákona o slobode informácií je teda akýkoľvek údaj, ktorým povinná osoba disponuje a ktorý nepodlieha obmedzeniu prístupu k informáciám podľa § 8 až 11 tohto zákona alebo podľa osobitného predpisu, a to bez ohľadu na formu, ktorou je táto informácia zachytená (hmotný nosič informácie). Samotný zákon o slobode informácií je totiž aplikáciou práva na informácie, ktoré je zakotvené v čl. 26 Ústavy SR, ktorý garantuje právo na informácie, ich vyhľadávanie, ako aj šírenie.
Úspešné uplatnenie práva na informácie nemožno podmieňovať vyžadovaním preukázania právneho alebo iného dôvodu alebo záujmu, pre ktorý sa informácie požadujú.
Spôsob sprístupnenia informácií na žiadosť:
Výber spôsobu vybavenia žiadosti ponecháva zákon na žiadateľovi. Informácie sa sprístupňujú najmä ústne, nahliadnutím do spisu vrátane možnosti vyhotoviť si odpis alebo výpis, odkopírovaním informácií na technický nosič dát, sprístupnením kópií predlôh s požadovanými informáciami, telefonicky, faxom, poštou a elektronickou poštou. Nie vždy však možno vyhovieť žiadateľovi a sprístupniť informácie ním navrhnutým spôsobom. V takom prípade je zo strany povinnej osoby opodstatnené kontaktovať žiadateľa s vysvetlením dôvodov, pre ktoré nie je možné informácie sprístupniť ním zvoleným spôsobom a dohodnúť sa na objektívne možnom spôsobe sprístupnenia informácií.
Povinná osoba umožní každému bez preukázania právneho alebo iného dôvodu alebo záujmu nahliadnuť, robiť si výpisy, odpisy alebo kópie zo spisov a z dokumentácie. Pritom však musí urobiť opatrenia na zabránenie porušenia obmedzenia prístupu k informáciám podľa § 8 až 12 zákona o slobode informácií, ku ktorému by mohlo dôjsť nazretím do spisového materiálu.
Za prístupnú formu sprístupnenia informácie žiadateľovi, ktorý je osobou nevidiacou alebo slabozrakou, sa považuje informácia napísaná:
- slepeckým (Braillovým) písmom alebo
- zväčšeným typom písma.
Ak je žiadateľom osoba nepočujúca alebo nedoslýchavá, uvedie v žiadosti, akým spôsobom podľa § 16 ods. 1 zákona o slobode informácií požaduje sprístupnenie informácie.
Povinná osoba môže so žiadateľom, ktorým je osoba nevidiaca, slabozraká, nepočujúca alebo nedoslýchavá, dohodnúť aj iný vhodný spôsob sprístupnenia informácie.
Ak žiadateľ, ktorý je osobou nevidiacou alebo slabozrakou, v žiadosti uvedie, že požaduje sprístupnenie informácie v prístupnej forme, povinná osoba je povinná sprístupniť informáciu v požadovanej prístupnej forme. Povinná osoba, ktorá nemá k dispozícii špeciálne zariadenia prispôsobené na písmo a tlač slepeckého písma, môže požiadať inú osobu, ktorá má takéto zariadenie k dispozícii, bezodkladne o vyhotovenie prekladu sprístupňovanej informácie. Ak ide o rozsah informácie, ktorý by presiahol primeraný rozsah v prístupnej forme, povinná osoba sprístupní požadovanú informáciu alebo jej časť iným vhodným spôsobom podľa § 16 ods. 1 zákona o slobode informácií. Povinná osoba nie je oprávnená obmedzovať celkový rozsah sprístupňovanej informácie, na ktorú má žiadateľ právo zo zákona.
Ak je žiadateľom občan Slovenskej republiky patriaci k národnostnej menšine, ktorý má právo používať jazyk národnostnej menšiny podľa zákona č. 184/1999 Z. z. o používaní jazykov národnostných menšín v znení neskorších predpisov, obec vymedzená týmto osobitným predpisom, ak je to možné, sprístupní informácie aj v jazyku národnostnej menšiny.
Lehoty na vybavenie žiadosti:
Povinná osoba je vo všeobecnosti povinná vybaviť žiadosť bez zbytočného odkladu. To sa bude týkať predovšetkým žiadostí požadujúcich obsahovo „jednoduchšie” informácie, ktoré netreba prácne vyhľadávať, kompletizovať či zapracovávať do žiadateľom požadovaného spôsobu sprístupnenia informácií (napr. kopírovaním či skenovaním rozsiahlejšieho obsahu informácií). Žiadosť, ktorú nemožno vybaviť bezodkladne, musí povinná osoba vybaviť v priebehu a najneskôr do ôsmich pracovných dní odo dňa podania žiadosti alebo odo dňa odstránenia nedostatkov žiadosti na základe výzvy povinnej osoby. To však neznamená, že povinná osoba si môže ponechať vybavenie žiadosti na posledný, ôsmy deň lehoty. V prípade, že už má informácie pripravené na sprístupnenie žiadateľom požadovaným spôsobom, je povinná tieto bezodkladne poskytnúť žiadateľovi.
V prípade, že sa sprístupňuje informácia nevidiacej osobe, povinná osoba má túto žiadosť taktiež vybaviť bezodkladne, najneskôr však do 15 pracovných dní od jej podania.
Povinná osoba má právo lehotu predĺžiť, najviac však o osem pracovných dní a v prípade žiadosti nevidiacej osoby o 15 pracovných dní. Takéto predĺženie lehoty možno vykonať len v prípade existencie závažných dôvodov, ktorými sú len tieto:
- vyhľadávanie a zber požadovaných informácií na inom mieste, ako je sídlo povinnej osoby vybavujúcej žiadosť,
- vyhľadávanie a zber väčšieho počtu oddelených alebo odlišných informácií požadovaných na sprístupnenie v jednej žiadosti,
- preukázateľné technické problémy spojené s vyhľadávaním a sprístupňovaním informácie, o ktorých možno predpokladať, že ich možno odstrániť v rámci predĺženej lehoty.
Predĺženie lehoty musí povinná osoba oznámiť žiadateľovi bezodkladne, najneskôr pred uplynutím lehoty na vybavenie žiadosti spolu s uvedením dôvodov jej predĺženia.
Vybavenie žiadosti:
a) Rozhodnutie zápisom v spise
Ak povinná osoba poskytne žiadateľovi požadované informácie v rozsahu a spôsobom, ktorý si žiadateľ zvolil, pričom tieto informácie mu poskytne v zákonom ustanovenej lehote, urobí rozhodnutie zápisom v spise. Za vyhovenie žiadosti spôsobom podľa § 16 zákona o slobode informácií umožňujúcim vydať rozhodnutie zápisom v spise sa považuje aj poskytnutie informácií iným spôsobom, než aký si žiadateľ zvolil v žiadosti, ak žiadateľom zvolený spôsob vybavenia nie je objektívne možný a pokiaľ sa na inom spôsobe vybavenia žiadosti povinná osoba dohodla spolu so žiadateľom.
Na vydanie rozhodnutia zápisom v spise nestačí, aby povinná osoba žiadateľovi vyhovela v plnom rozsahu a zvoleným spôsobom, ale je tiež potrebné, aby žiadosť vybavila v zákonom ustanovenej lehote.
Proti rozhodnutiu zápisom v spise nemožno podať opravný prostriedok, keďže žiadateľovi bolo vyhovené v plnom rozsahu jeho žiadosti.
b) Odkaz na zverejnenú informáciu
V praxi sa často stáva, že žiadatelia požadujú sprístupniť informácie, ktoré má povinná osoba v čase podania žiadosti už zverejnené na svojom webovom sídle, alebo požadujú informácie, ktoré boli zverejnené zo strany iného subjektu. Môže ísť o povinne zverejňované informácie, napríklad informácie o zmluvách, informácie zverejňované podľa osobitných predpisov povinnou osobou alebo inými subjektmi (štatistické údaje podľa zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov, informácie z katastrálneho portálu, údaje obchodného registra či živnostenského registra a pod.) alebo tiež o informácie, ktoré povinná osoba zverejnila dobrovoľne nad rámec osobitných predpisov. Ak je predmetom žiadosti získanie informácií, ktoré už boli zverejnené, povinná osoba môže bez zbytočného odkladu, najneskôr však do piatich dní od podania žiadosti, namiesto sprístupnenia informácií žiadateľovi oznámiť údaje, ktoré umožňujú vyhľadanie a získanie zverejnenej informácie. Dôležitým aspektom je, aby povinná osoba žiadateľovi presne uviedla a označila, kde konkrétne boli informácie zverejnené, a teda kde sa môže informácií dopátrať.
Ak žiadateľ trvá na sprístupnení zverejnených informácií, povinná osoba mu ich sprístupní. V takom prípade začína lehota na sprístupnenie plynúť dňom, keď žiadateľ oznámil, že trvá na priamom sprístupnení informácie.
c) Postúpenie žiadosti
Ak povinná osoba, ku ktorej žiadosť smeruje, nemá požadované informácie k dispozícii a ak má vedomosť o tom, kde možno požadovanú informáciu získať, postúpi žiadosť do piatich dní odo dňa doručenia žiadosti povinnej osobe, ktorá má požadované informácie k dispozícii, inak žiadosť odmietne rozhodnutím (§ 18 zákona o slobode informácií). Postúpenie žiadosti bezodkladne oznámi žiadateľovi.
Lehota na vybavenie žiadosti začína plynúť znovu dňom, keď povinná osoba dostala postúpenú žiadosť.
d) Odloženie žiadosti
Ak napriek výzve povinnej osoby žiadateľ neúplnú žiadosť nedoplní a informáciu nie je možné pre tento nedostatok sprístupniť, povinná osoba žiadosť odloží.
e) Rozhodnutie o nevyhovení žiadosti
Ak povinná osoba žiadosti nevyhovie hoci len sčasti, vydá o tom v zákonom ustanovenej lehote písomné rozhodnutie. Neplatí to v prípade, keď bola žiadosť odložená z dôvodu nedoplnenia chýbajúceho údaja žiadosti žiadateľom a informáciu nebolo možné pre tento nedostatok sprístupniť.
Povinná osoba má povinnosť vydať rozhodnutie o úplnom alebo čiastočnom nevyhovení žiadosti, ak sprístupňované informácie obsahujú údaje, pri ktorých platí obmedzenie prístupu k informáciám podľa § 8 až 11 zákona o slobode informácií alebo podľa osobitného predpisu. V takom prípade povinná osoba sprístupní požadované informácie vrátane sprievodných informácií po vylúčení tých informácií, pri ktorých to ustanovuje zákon.
Povinná osoba tiež nevyhovie žiadosti a odmietne ju v prípade, ak nemá požadované informácie k dispozícii a zároveň nemá vedomosť o tom, kde možno požadovanú informáciu získať, t. j. nemá možnosť žiadosť postúpiť na vybavenie inej povinnej osobe.
Medzi osoby povinné sprístupňovať informácie patria aj právnické osoby založené povinnými osobami uvedenými v § 2 ods. 1 a 2 zákona o slobode informácií a zdravotné poisťovne. Tieto právnické osoby majú zúžený rozsah informačnej povinnosti, ktorá zahŕňa povinnosť poskytovať len informácie o hospodárení s verejnými prostriedkami, nakladaní s majetkom štátu, majetkom vyššieho územného celku alebo s majetkom obce, informácie o životnom prostredí, o úlohách alebo odborných službách týkajúcich sa životného prostredia a o obsahu, plnení a činnostiach vykonávaných na základe uzatvorenej zmluvy. Tieto povinné osoby však nie sú zo zákona oprávnené samy vydávať rozhodnutia o nevyhovení žiadosti, a to ani len v prípade čiastočného nevyhovenia. Ak by nastala situácia, že sú naplnené podmienky pre nevyhovenie žiadosti, povinná osoba podľa § 2 ods. 3 zákona o slobode informácií musí dať podnet na vydanie rozhodnutia osobe, ktorá ju založila alebo s ktorou uzavrela zmluvu o plnení úloh na úseku starostlivosti o životné prostredie, a to bezodkladne, najneskôr však do troch dní. Ak je povinnou osobou zdravotná poisťovňa a ak žiadosti hoci len sčasti nevyhovie, je povinná bezodkladne, najneskôr do troch dní, podať Ministerstvu zdravotníctva Slovenskej republiky podnet na vydanie rozhodnutia.
Zákonodarca pamätá aj na ochranu práv žiadateľov v prípade svojvôle povinnej osoby, ktorá by sa rozhodla ignorovať požiadavku žiadateľa na sprístupnenie informácií a nechať žiadosť bez vybavenia. Takéto konanie povinnej osoby nesmie byť účastníkovi konania na ujmu, a preto zákon ustanovuje tzv. fikciu zamietavého rozhodnutia, ktorá nastáva v prípade, keď povinná osoba v zákonom ustanovenej lehote nesprístupní požadované informácie ani nevydá žiadne rozhodnutie. Ak povinná osoba v lehote na vybavenie žiadosti neposkytla informácie alebo nevydala rozhodnutie a ani informáciu nesprístupnila, predpokladá sa, že vydala rozhodnutie, ktorým odmietla poskytnúť informáciu. Za deň doručenia rozhodnutia sa v tomto prípade považuje tretí deň od uplynutia lehoty na vybavenie žiadosti, tzn. jedenásty deň odo dňa podania žiadosti (pričom do tejto lehoty sa nezapočítava deň doručenia žiadosti povinnej osobe).
Samotné fiktívne rozhodnutie je nezákonné a musí byť odvolacím orgánom alebo súdom zrušené z dôvodu jeho nepreskúmateľnosti, keďže neobsahuje žiadne odôvodnenie.
Podanie opravného prostriedku:
Proti rozhodnutiu povinnej osoby o odmietnutí požadovanej informácie možno podať odvolanie v lehote 15 dní od doručenia rozhodnutia alebo márneho uplynutia lehoty na rozhodnutie o žiadosti podľa § 17 zákona o slobode informácií. Odvolanie sa podáva povinnej osobe, ktorá rozhodnutie vydala alebo mala vydať.
O odvolaní proti rozhodnutiu povinnej osoby rozhoduje nadriadený povinnej osoby, ktorá vo veci rozhodla alebo mala rozhodnúť. Ak ide o rozhodnutie obecného úradu, o odvolaní rozhoduje starosta obce (primátor). Proti rozhodnutiu ústredného orgánu štátnej správy možno podať rozklad, o ktorom rozhoduje vedúci ústredného orgánu štátnej správy.
Lehota na rozhodnutie o odvolaní je do 15 dní od doručenia odvolania povinnou osobou. Ak odvolací orgán v tejto lehote nerozhodne, predpokladá sa, že vydal rozhodnutie, ktorým odvolanie zamietol a napadnuté rozhodnutie potvrdil (fikcia vydaného rozhodnutia). Za deň doručenia tohto rozhodnutia sa považuje druhý deň po uplynutí lehoty na vydanie rozhodnutia, tzn. sedemnásty deň odo dňa doručenia odvolania povinnou osobou odvolaciemu orgánu (pričom do tejto lehoty sa nezapočítava deň doručenia odvolania odvolaciemu orgánu).
Náležitosti
Evidencia žiadostí podľa § 20 zákona o slobode informácií obsahuje najmä tieto údaje:
- dátum podania žiadosti,
- vyžiadanú informáciu a navrhovaný spôsob poskytnutia informácie,
- výsledok vybavenia žiadosti (poskytnutie informácií, vydanie rozhodnutia alebo postúpenie žiadosti),
- podanie opravného prostriedku.
Vedenie ďalších prípadných údajov v evidencii nad zákonom ustanovený rámec je na ľubovôli povinnej osoby.
Náležitosti žiadosti o sprístupnenie informácií sú uvedené v časti „Žiadosť o sprístupnenie informácií“.
Odkaz na zverejnenú informáciu by mal obsahovať uvedenie údajov pre možnosť žiadateľa riadne a úspešne vyhľadať požadované informácie na mieste ich zverejnenia.
Zákon neustanovuje, aké náležitosti má obsahovať rozhodnutie o sprístupnení informácií podľa § 18 ods. 1 zákona o slobode informácií, t. j. rozhodnutie zápisom v spise. Toto rozhodnutie však nepredstavuje rozhodnutie s náležitosťami podľa § 47 správneho poriadku.
Je však vhodné, aby zápis v spise obsahoval údaje o žiadateľovi, dátume podania žiadosti, obsahu požadovaných informácií, údaj o výroku o vyhovení žiadosti (t. j. údaj o tom, že požadované informácie boli sprístupnené v plnom rozsahu) spolu s uvedením sprístupnených informácií, údaj o spôsobe (forme) vybavenia žiadosti, dátum sprístupnenia informácií, ako aj uvedenie mena, priezviska a pracovného zaradenia osoby, ktorá žiadosť vybavila.
Zákon o slobode informácií neustanovuje náležitosti rozhodnutia o nevyhovení žiadosti. V takomto prípade zákon odkazuje na správny poriadok, ktorý v § 47 určuje povinné náležitosti rozhodnutia, ktorými sú výrok, odôvodnenie a poučenie o odvolaní (rozklade). Odôvodnenie nie je potrebné, ak sa všetkým účastníkom konania vyhovuje v plnom rozsahu
Výrok obsahuje rozhodnutie vo veci s uvedením ustanovenia právneho predpisu, podľa ktorého sa rozhodlo. V odôvodnení rozhodnutia povinná osoba uvedie, ktoré skutočnosti boli podkladom na rozhodnutie, ako použila správnu úvahu pri použití právnych predpisov, na základe ktorých rozhodovala, a ako sa vyrovnala s prípadnými návrhmi a vyjadreniami účastníkov konania k podkladom rozhodnutia. Poučenie o odvolaní (rozklade) obsahuje údaj, či je rozhodnutie konečné alebo či sa možno proti nemu odvolať (podať rozklad), v akej lehote, na ktorý orgán a kde možno odvolanie podať. Poučenie obsahuje aj údaj, či rozhodnutie možno preskúmať súdom.
V písomnom vyhotovení rozhodnutia sa uvedie aj orgán, ktorý rozhodnutie vydal, dátum vydania rozhodnutia, meno a priezvisko fyzickej osoby a názov právnickej osoby. Rozhodnutie musí mať úradnú pečiatku a podpis s uvedením mena, priezviska a funkcie oprávnenej osoby. Ak sa rozhodnutie vyhotovuje v elektronickej podobe podľa osobitného predpisu o elektronickej podobe výkonu verejnej moci, neobsahuje úradnú pečiatku a podpis, ale je správnym orgánom autorizované podľa osobitného predpisu o elektronickej podobe výkonu verejnej moci.
Špecifiká
V evidencii žiadostí podľa § 20 zákona o slobode informácií môže povinná osoba zhromažďovať aj údaje týkajúce sa vybavovania žiadostí o informácie nad rámec rozsahu uvedeného v zákone.
Proti rozhodnutiu zápisom v spise nemožno podať opravný prostriedok, keďže povinná osoba vyhovela žiadosti žiadateľa o sprístupnenie informácií v plnom rozsahu a spôsobom, ktorý si žiadateľ zvolil. V prípade, že by žiadateľ predsa len podal proti takémuto rozhodnutiu odvolanie, odvolací orgán by mal podané odvolanie zamietnuť a rozhodnutie povinnej osoby potvrdiť.
Rozhodnutie zápisom v spise neobsahuje odôvodnenie, keďže sa žiadateľovi vyhovuje v plnom rozsahu.
Dôvodom pre podanie odvolania nemôže byť skutočnosť, že rozhodnutie zápisom v spise neobsahuje náležitosti písomného rozhodnutia podľa § 47 správneho poriadku, a s tým súvisiaca nepreskúmateľnosť takéhoto rozhodnutia, keďže formu rozhodnutia zápisom v spise ustanovuje samotný zákon v § 18 ods. 1 zákona o slobode informácií.
Ak povinná osoba v lehote na vybavenie žiadosti neposkytla informácie alebo nevydala rozhodnutie a ani informáciu nesprístupnila, predpokladá sa, že vydala rozhodnutie, ktorým odmietla poskytnúť informáciu (tzv. fiktívne rozhodnutie). Za deň doručenia rozhodnutia sa v tomto prípade považuje tretí deň od uplynutia lehoty na vybavenie žiadosti.
Zákonodarca taktiež zavádza fikciu vydania rozhodnutia aj v rámci odvolacieho konania. Takáto fikcia nastáva, ak odvolací orgán nerozhodne o odvolaní v zákonom ustanovenej lehote. Vtedy sa predpokladá, že odvolací orgán vydal rozhodnutie, ktorým odvolanie zamietol a napadnuté rozhodnutie potvrdil (fikcia vydaného rozhodnutia). Za deň doručenia tohto rozhodnutia sa považuje druhý deň po uplynutí lehoty na vydanie rozhodnutia.
Forma
Forma vedenia evidencie žiadostí podľa § 20 zákona o slobode informácií nie je zákonom daná. Výber formy vedenia evidencie je teda na rozhodnutí povinnej osoby, ktorá je pre ňu najvhodnejšia. V súčasnosti sa ako najpraktickejšia javí elektronická forma.
Žiadosť o sprístupnenie informácií sa podáva v žiadateľom zvolenej forme – a to buď písomne, ústne, faxom, elektronickou poštou (napr. e-mailom, prostredníctvom elektronického formulára na stránke povinnej osoby alebo v elektronickej podobe podľa osobitného predpisu o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci - zákona o e-Governmente) alebo iným technicky vykonateľným spôsobom.
Informácie sa rovnako sprístupňujú spôsobom, ktorý si zvolí žiadateľ, a to môže byť najmä ústne, nahliadnutím do spisu vrátane možnosti vyhotoviť si odpis alebo výpis, odkopírovaním informácií na technický nosič dát, sprístupnením kópií predlôh s požadovanými informáciami, telefonicky, faxom, poštou, elektronickou poštou, ktorou môže byť e-mail alebo zaslanie informácií v elektronickej podobe podľa osobitného predpisu o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci - zákona o e-Governmente. Ak informáciu nemožno sprístupniť spôsobom určeným žiadateľom, dohodne povinná osoba so žiadateľom iný spôsob sprístupnenia informácie.
Pre rozhodnutie zápisom v spise zákon explicitne neustanovuje formu, avšak z § 18 ods. 1 zákona o slobode informácií možno vyvodiť jeho písomnú formu, resp. formu zhodnú s formou vedenia predmetného spisu o žiadosti o sprístupnenie informácií.
Rozhodnutie o nevyhovení žiadosti sa vyhotovuje v písomnej podobe, resp. v elektronickej podobe podľa osobitného predpisu o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci - zákona o e-Governmente.
Forma postúpenia žiadosti nie je v zákone o slobode informácií vyslovene daná. Vzhľadom na to, že postúpenie žiadosti má vplyv na plynutie lehoty pre novú povinnú osobu, ktorej bola žiadosť postúpená, a tiež vzhľadom na potrebu umožnenia prípadnej kontrolovateľnosti dodržania zákonnej lehoty na postúpenie žiadosti bude povinná osoba postúpenie žiadosti realizovať zrejme preukázateľným spôsobom, t. j. najmä písomne alebo elektronickou poštou. Postúpenie žiadosti na vybavenie inej povinnej osobe − právnickej osobe sa teda spravidla vyhotovuje v písomnej podobe alebo v elektronickej podobe podľa osobitného predpisu o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci - zákona o e-Governmente.
V časti Súvisice formuláre a dokumenty pod textom uverejňujeme vzor evidencie žiadosti o sprístupnenie informácií. Vzor nemá záväzný charakter, je len vo forme odporúčania.
Vzor:
Evidencia žiadostí
o sprístupnenie informácií podľa § 20 zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám ao zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov
Rok: 202x
Por. číslo:
|
Dátum podania:
|
Žiadateľ: |
Predmet žiadosti (vyžiadané informácie): |
Navrhovaný spôsob poskytnutia informácií
|
Výsledok, dátum a spôsob vybavenia žiadosti:
|
Dátum podania opravného prostriedku:
|
Sp. zn. |
Pozn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|