Zmluva o dielo patrí k jedným z najbežnejších druhov zmlúv uzatváraných v územnej samospráve, napriek tomu sa však v aplikačnej praxi aj s týmto zmluvným typom spájajú mnohé sporné otázky. V tomto príspevku sa budeme venovať základným východiskám tohto zmluvného typu, ako aj odbornou verejnosťou často diskutovanou oblasťou týkajúcou sa schválenia tejto zmluvy, a to z hľadiska rozhodovacej činnosti súdov. Závery vyplývajúce z tejto časti budú mať význam aj pre posudzovanie nakladania s majetkom obce všeobecne.
Určenie právneho režimu zmluvy o dielo
Zmluva o dielo ako zmluvný typ je upravená osobitne v zákone č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len "Obchodný zákonník"), ako aj v zákone č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p. (ďalej len "Občiansky zákonník"). V slovenskej právnej úprave naďalej pretrváva tzv. právny dualizmus, čo často prináša množstvo aplikačných problémov. V prvom rade je preto potrebné vymedziť právny režim, ktorý sa vzťahuje na zmluvu o dielo, ktorú uzatvára obec na jednej strane a podnikateľ poskytujúci služby pre obec na druhej strane.
Podľa § 261 ods. 2 Obchodného zákonníka platí:
„Touto časťou zákona sa spravujú takisto záväzkové vzťahy medzi subjektom verejného práva, ak sa týkajú zabezpečovania verejných potrieb alebo vlastnej prevádzky a podnikateľmi pri ich podnikateľskej činnosti.“
Subjektom verejného práva sa podľa § 261 ods. 3 písm. b) a d) Obchodného zákonníka rozumie obec, ako aj obcou zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie. Pojem "verejné potreby" nie je bližšie upravený v zákone a pri jeho výklade treba vychádzať vždy z konkrétnych okolností. Zjednodušene by sme zabezpečenie verejných potrieb mohli chápať ako zabezpečenie potrieb, ktoré nemajú iba individuálny charakter. Zároveň však nemusí ísť ani o potreby týkajúce sa všetkých obyvateľov, postačí, ak ide o potreby, na ktorých je záujem z hľadiska určitej územnej oblasti alebo obce, potreby v určitých vecných oblastiach a úsekoch, na ktorých je všeobecne uznávaný záujem (rozsudok Krajského súdu Bratislava, sp. zn. 3Co/327/2011). Jedným zo spôsobov, ako identifikovať verejný záujem, môže byť aj spôsob financovania, t.j. ak je zákazka financovaná z verejných zdrojov, možno predpokladať, že pôjde o zabezpečenie verejných potrieb.