Európska únia (ďalej len „EÚ“) v júli tohto roku prijala nové nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/1542 z 12. júla 2023 o batériách a odpadových batériách, ktorým sa mení smernica 2008/98/ES a nariadenie (EÚ) 2019/1020 a zrušuje smernica 2006/66/ES (ďalej len „nariadenie o batériách“). Tento právny akt komplexne reguluje problematiku navrhovania, výroby, dodávania a spracovania batérií na európskom trhu, a tým teda ponúka širokú právnu úpravu, ktorá sa vzťahuje na celý životný cyklus batérií vrátane ich recyklácie. Hlavnými piliermi tejto právnej úpravy sú najmä požiadavky na udržateľnosť a etikety, požiadavky na rozšírenú zodpovednosť výrobcov a požiadavky na zelené verejné obstarávania a základ povinnosti náležitej starostlivosti v oblasti batérií. [1] Nariadenie je platné a priamo aplikovateľné vo všetkých členských štátoch. Jednotlivé povinnosti sa začnú uplatňovať v rôznych obdobiach, najskôr však od roku 2024. [2]
Nové nariadenie o batériách
Vydáno:
19 minút čítania
Nariadenie o batériách teda obsahuje tri základné okruhy, a to:
-
obehové hospodárstvo,
-
všeobecné pravidlá fungovania vnútorného trhu s batériami a
-
možné environmentálne a sociálne vplyvy a ich zmiernenie. [3]
EÚ prijala toto nariadenie o batériách hlavne v súvislosti s prechodom na zelenú ekonomiku a v súlade so zámermi Európskej zelenej dohody. [4]
Aj podľa Európskej komisie sa novoprijatým nariadením o batériách zabezpečí, že
"v budúcnosti budú mať batérie nízku uhlíkovú stopu, budú používať minimálne škodlivé látky, budú potrebovať menej surovín z krajín mimo EÚ a budú sa v Európe vo vysokej miere zbierať, opätovne používať a recyklovať. Podporí sa tým prechod na obehové hospodárstvo, zvýši sa bezpečnosť dodávok surovín a energie a posilní sa strategická autonómia EÚ". [5]
Nezanedbateľným faktorom, prečo sa EÚ rozhodla komplexne regulovať batérie, je aj skutočnosť, že v posledných rokoch stále viac rastie dopyt po batériách, čo súvisí najmä so zvýšením počtu elektromobilov. Odhaduje sa, že sa v roku 2030 bude v rámci EÚ používať až 30 miliónov elektrických a hybridných vozidiel. Zároveň je podľa odhadov EÚ relevantný zvyšujúci sa dopyt po surovinách, z ktorých sa aktuálne najčastejšie vyrábajú batérie. Dnes má používanie týchto surovín výrazný vplyv na životné prostredie a zároveň existuje reálne riziko vyčerpania zásob týchto surovín do roku 2030. [6]
Úvodom treba uviesť, že nariadenie o batériách upravuje pojem batéria veľmi široko, a preto sa bude vzťahovať na množstvo výrobkov, ktoré sa dostávajú na európsky trh. Touto právnou úpravou sú regulované napríklad batérie určené pre elektrické vozidlá, batérie pre ľahké dopravné prostriedky (tzv. LMT batérie) [7], rôzne priemyselné batérie, batérie zabudované v strojoch určené na zapaľovanie, štartovanie či osvetlenie (tzv. SLI batérie) [8] a podobne.
Z pôsobnosti nariadenia o batériách sú vyňaté len batérie pre zariadenia na vyslanie do vesmíru alebo pre zariadenia určené na bezpečnosť členských štátov, ako napríklad batérie v munícii či v iných vojenských materiáloch. [9]
Najvýznamnejšie inštitúty, ktoré nariadenie o batériách prináša, sú najmä:
-
povinné vyhlásenie o uhlíkovej stope a štítok pre batérie (tzv. digitálny pas),
-
navrhovanie nových batérií tak, aby sa dali z výrobku jednoducho vybrať a vymeniť,
-
prísnejšie stanovené ciele zberu odpadových batérií ako triedeného odpadu,
-
minimálne úrovne materiálov získaných z použit