Poistenie zdravotné

Počet vyhľadaných dokumentov: 44

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 44

Zoradiť podľa:

Slovenská s. r. o., jediným společníkem je mateřská společnost, česká s. r. o., dva jednatelé jsou občané České republiky, kteří pobývají v ČR, kde si hradí sociální a zdravotní pojištění. Dotaz je, zda mají jednatelé povinnost ze své funkce jednatelů ve slovenské s. r. o. platit na Slovensku nějaké pojištění (zdravotní, sociální), ačkoli nemají uzavřenou žádnou smlouvu o jednatelství ani pracovní smlouvu na Slovensku. Pokud ano, v jaké výši musí toto pojištění platit?
Vydané: 27. 08. 2024
Ako správne postupovať pri zdaňovaní a vyplňovaní daňového priznania za rok 2022, ak daňovník v roku 2022 mal zdaniteľné príjmy zo závislej činnosti, z podnikania a z prenájmu a v roku 2022 mu prišlo ročné zúčtovanie zdravotného poistenia, kde mal preplatok na zdravotnom poistení zo závislej činnosti (90,00 €) a nedoplatok na zdravotnom poistení z podnikania (178,52 €)? Je správne, ak v daňovom priznaní sa zo zdravotného poistenia zaplateného zo závislej činnosti na základe potvrdenia o príjme od zamestnávateľov odpočíta preplatok z ročného zúčtovania. Úprava sa vykoná už v V. oddiely na riadku č. 37, taktiež v údajoch na účely SP a ZP na riadku č. 10 a nedoplatok z ročného zúčtovania z podnikania sa zohľadní v VI. oddiely a taktiež v údajoch na účely SP a ZP na riadkoch č. 13 a 14 a všetko sa uvedie ešte v poznámkach. Je to správny postup? Daňovník uplatňuje pri príjmoch z podnikania paušálne výdavky.
Vydané: 10. 05. 2023
Zahraniční študenti (hlavne z Maďarska) študujú na vysokej škole na dennom štúdiu prvého alebo druhého stupňa. Otázkou je, že spomínaní študenti sú sociálne poistení alebo sú poistencami štátu z hľadiska zdravotného poistenia? Alebo sú stále účastníkmi sociálneho zabezpečenia a zdravotného poistania štátu podľa štátnej príslušnosti? Vznikajú im nejaké povinnosti na Slovensku voči Sociálnej alebo zdravotnej poisťovni?
Vydané: 09. 12. 2022
Od 1. januára 2020 sa budú znovu upravovať niektoré výšky zákonného poistného (resp. preddavkov na poistné) plateného do zdravotných poisťovní a Sociálnej poisťovne. Z dôvodu medziročnej zmeny (zvýšenia) priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky o 6,2 % z 954,00 € (za rok 2017) na 1 013,00 € (za rok 2018), sa mení v roku 2020 najmä výška minimálnych a maximálnych vymeriavacích základov a tým aj výška minimálnych a maximálnych poistných odvodov. Zmeny sa týkajú tých SZČO, ktoré do 31. decembra 2019 platia poistné z minimálneho vymeriavacieho základu platného do 31. decembra 2019 (477,00 €) alebo zo skutočne dosiahnutého vymeriavacieho základu v rozpätí od 477,01 € do 506,49 €, ktoré budú platiť poistné z minimálneho vymeriavacieho základu 506,50 €, a tiež tých SZČO, ktorých skutočne dosiahnutý vymeriavací základ je určený v rozpätí od maximálneho vymeriavacieho základu platného do 31. decembra 2019 (6 678,00 €) do výšky nového maximálneho vymeriavacieho základu 7 091,00 €, ktoré budú platiť poistné zo skutočne dosiahnutého vymeriavacieho základu z uvedeného rozpätia.
Vydané: 20. 01. 2020
  • Článek
Októbrové číslo časopisu prináša poslednú časť seriálu, v ktorom sa dočítate o zdravotnom a sociálnom poistení starostu.
Vydané: 09. 10. 2019
Chcem sa informovať ohľadom platenia odvodov do ZP a SP v prípade: -Ak zamestnancovi poskytujeme ubytovanie v ubytovni, s ktorou máme zmluvu o ubytovávaní zamestnancov. Nie sme výrobná sféra a teda ubytovanie do výšky 60 € nie je oslobodené. Celú cenu ubytovania bez DPH mu potom zdaňujeme cez výplatnú pásku. Vykazujeme to mesačne nepeňažný príjem zamestnanca. Máme platiť odvody do ZP a do SP?
Vydané: 28. 02. 2019
Spoločnosť na analytických účtoch 428AE eviduje nerozdelený zisk minulých rokov tak, že na jednom spoločnom účte 428999 eviduje nerozdelené zisky za roky, ktoré by pri vyplatení ako podiely na zisku nepodliehali odvodom do zdravotného poistenia a nerozdelené zisky, ktoré podliehajú odvodom do zdravotného poistenia od roku 2011 eviduje kvôli prehľadnosti jednotlivo podľa rokov, napr. na účte 428.011 za rok 2011, účte 428.016 za rok 2016. Spoločnosť má za rok 2017 stratu. Môže valné zhromaždenie rozhodnúť o úhrade straty použitím nerozdeleného zisku za rok 2016, alebo sa musí použiť najprv nerozdelený zisk zo starých rokov zo spoločného účtu 428999?
Vydané: 11. 06. 2018
Mení sa výška poplatkov pri poskytovaní ambulantnej pohotovostnej služby (lekárskej služby prvej pomoci). Pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rámci ambulantnej pohotovostnej služby je výška úhrady poistenca, ak poistenec nie je oslobodený od povinnosti úhrady: 2 €, 0 €, ak bol poistenec následne odoslaný k poskytovateľovi ústavnej pohotovostnej služby, 10 €, ak v rámci pevnej ambulantnej pohotovostnej služby sa zdravotná starostlivosť poskytuje formou návštevnej služby v domácom prostredí alebo v inom prirodzenom prostredí osoby. Je táto citácia z určitého materiálu pravdivá - zvlášť ma zaujíma posledná položka 10 € vo výjazdovej LSPP. 
Vydané: 29. 11. 2017
V roku 2015 som mala uhradené úroky z pôžičky, ktorú som poskytla firme v zmysle § 7 ods. 1 písm. c. Podala som daňové priznanie, na základe ktorého mi boli vypočítané odvody do zdravotnej poisťovne. Môžem tieto odvody zaplatené v roku 2015 uplatniť v roku 2016 ako výdavky? Mám aj v roku 2016 takýto príjem z úrokov.
Vydané: 08. 03. 2017
Otec SZČO nastupuje od 1. 11. 2016 na materskú dovolenku. Počas materskej dovolenky plánuje pracovať počas víkendov, teda objem jeho fakturáciu bude predstavovať cca 20 % súčasného stavu. V súčasnosti platí odvody do SP v sume cca 390 €, do ZP cca 190 € a dobrovoľné poistenie v nezamestnanosti 24 €. Ako je to s týmito odvodmi počas čerpania materskej dovolenky? 1) Je povinný platiť odvody do SP? Ak áno, v rovnakej výške ako doteraz? 2) Je povinný platiť odvody do ZP, alebo počas čerpania materskej nie a obdobie materskej sa zohľadní aj v ročnom zúčtovaní zdravotného poistenia? 3) Ako je to z dobrovoľným poistením v nezamestnanosti?
Vydané: 03. 10. 2016
  • Článek
V záverečnej časti sa venujeme postaveniu hlavného kontrolóra, ktorý má dôležité postavenie v obecnej samospráve, a to aj napriek tomu, že nie je orgánom obce (tým je len starosta a obecné zastupiteľstvo – § 10 ods. 1 zákona o obecnom zriadení). Predstavuje významný kontrolný mechanizmus nielen v obecnej samospráve, ale aj v regionálnej samospráve. Inštitút hlavného kontrolóra funguje v oblasti regionálnej samosprávy v súlade s § 19 zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v z. n. p. Hlavný kontrolór je zamestnancom obce a pri výkone svojej funkcie má pomerne široké oprávnenia a rozsah kontrolnej činnosti.
Vydané: 02. 05. 2016
  • Článek
V tejto časti sa venujeme zastupovaniu starostu v obmedzenom aj plnom rozsahu, ako aj poslancom obecného zastupiteľstva.
Vydané: 30. 03. 2016
  • Článek
V predchádzajúcej časti sme sa venovali odmeňovaniu a dovolenke starostov, v tejto časti pokračujeme stravovaním a sociálnym fondom.
Vydané: 29. 02. 2016
  • Článek
Počnúc januárom 2011 sa v zásadnej miere upravila definícia zamestnanca na účely zdravotného a sociálneho poistenia. V zmysle novely (zákon č. 499/2010 Z. z.) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení (ďalej len „ZZP“) a novely (zákon č. 543/2010 Z. z.) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení (ďalej len „ZSP“) sa od 1. januára 2011 stali zamestnancami aj tie fyzické osoby, ktoré do 31. decembra 2010 postavenie zamestnanca na účely zdravotného a sociálneho poistenia nemali, napríklad poslanci obecného/ mestského zastupiteľstva (ďalej len „OZ“), ale aj členovia komisií pri OZ.
Vydané: 02. 02. 2016
  • Článek
V prvej časti sme si vysvetlili, v čom spočíva podstata odvodovej odpočítateľnej položky, kto si ju môže uplatniť a v akej maximálnej výške môže byť poskytnutá. Pri platení preddavkov na zdravotné poistenie môže byť OP uplatnená aj na mesačnej báze, a to prostredníctvom zamestnávateľa. Ako sa v tejto súvislosti zmenila forma vykazovacej povinnosti zamestnávateľa, vás oboznámime v nasledovnom článku.
Vydané: 29. 04. 2015
  • Článek
Počnúc 1. januárom 2015 majú zamestnanci, ktorí zarobia maximálne 570 € mesačne, možnosť uplatniť si nárok na odvodovú odpočítateľnú položku na zdravotné odvody. Zamestnanci s vyššími príjmami budú platiť odvody na zdravotné poistenie rovnako ako doteraz. Zmena sa realizovala zákonom č. 364/2014 ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZZP“), ktorou sa zavádza inštitút tzv. „odpočítateľnej položky“ (ďalej len „OP“) pri platení odvodov na zdravotné poistenie pre nízkopríjmových zamestnancov.
Vydané: 31. 03. 2015
Spoločnosť s r. o. má na účte 428 nevyplatený zisk vo výške 25 000 € z roku 2012 a 2011. Na valnom zhromaždení spoločníci rozhodli tento zisk nevyplatiť spoločníkom, ale preúčtovať na účet 413. Je potrebné v tomto prípade zaplatiť odvody zo sumy 25 000 € zdravotnej poisťovni?
Vydané: 10. 02. 2015
Ako postupovať pri výplate odmeny likvidátora z pohľadu zdravotného a sociálneho poistenia? Pri sociálnom poistení pôjde o nepravidelný alebo pravidelný príjem, keďže doteraz likvidátor nebol do sociálnej poisťovne prihlásený? Bude potrebné jeho odmenu rozpočítať na mesiace likvidácie, vypočítať takto niekoľko vymeriavacích základov a podať výkaz poistného a príspevkov alebo iba mesačný výkaz poistného, kde určite bude odmena presahovať maximálny vymeriavací základ.
Vydané: 09. 06. 2014
Náš spoločník si chce vyplatiť dividendy za rok 2012 aj za rok 2013 teraz v roku 2014. Vieme, že je tam stanovená maximálna hranica pre odvod poistného do zdravotnej poisťovne. Mohli by ste nám povedať, ako sa vypočíta tento odvod, keď výška dividend za obidva roky prekračuje tento vymeriavací základ? Platí sa tento odvod zvlášť za každý rok, alebo sa to spočíta do vymeriavacieho základu za rok 2014?
Vydané: 05. 05. 2014
  • Článek
Minulý mesiac sa uskutočnili voľby do zastupiteľstiev samosprávnych krajov a voľby predsedov samosprávnych krajov (ďalej len „voľby“). Finančné prostriedky súvisiace s voľbami je možné čerpať len na tie druhy výdavkov, ktoré určuje vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 443/2009 Z. z., ktorou sa určujú druhy výdavkov spojených s voľbami do orgánov samosprávnych krajov a spôsob ich úhrady.
Vydané: 30. 12. 2013