Obecné zriadenie

Počet vyhľadaných dokumentov: 15

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 15

Zoradiť podľa:

  • Článek
Príspevok sa venuje najmä opravným prostriedkom proti vydaným správnym rozhodnutiam obcí vo veci zásahu do pokojného stavu podľa § 5 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p. (ďalej len „OZ“).
Vydané: 17. 05. 2022
  • Článek
Predmetom príspevku je analýza aktuálnej právnej úpravy priestupkov v obecnej samospráve zakotvenej v novozavedenom § 27c zákona o obecnom zriadení, ktorý nadobudne účinnosť od 1. júla 2022. V tejto súvislosti je v príspevku upriamená pozornosť nielen na dôležité zákonné východiská, ale aj na relevantnú rozhodovaciu činnosť súdnych orgánov.
Vydané: 20. 04. 2022
  • Článek
Článok predstavuje prehľad jednotlivých oblastí, v ktorých je obec povinná a oprávnená prijať všeobecne záväzné nariadenia. V prvej časti pôjde najmä o oblasť obecného zriadenia, miestnych daní a miestnych poplatkov, školstva, volebnej kampane a hazardných hier. Podľa § 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) obec môže vo veciach územnej samosprávy vydávať nariadenia, nariadenie však nesmie byť v rozpore s Ústavou SR, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami. Vo veciach, v ktorých obec plní úlohy štátnej správy, môže vydávať nariadenie len na základe splnomocnenia zákonom a v jeho medziach.
Vydané: 17. 03. 2022
Rada by som mala korektný výklad k ostatnej novele ZP, týkajúcej sa možnosti zamestnávateľa dať výpoveď zamestnancovi, ktorý dovŕšil vek 65 rokov a je poberateľom starobného dôchodku. Zaujíma ma najmä, aká bude aplikačná prax v prípade hlavných kontrolórov, ktorí spĺňajú podmienky ustanovené ostatnou novelou ZP, avšak boli zvolení podľa zákona o obecnom zriadení, majú pracovnú zmluvu na dobu určitú a pracovný pomer na kratší pracovný čas. Napriek uvedeným skutočnostiam, môže starosta obce dať výpoveď hlavnému kontrolórovi a bude takáto výpoveď právne účinná? 
Vydané: 17. 02. 2021
  • Článek
Témou príspevku je novela normatívneho právneho aktu – zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, ktorou sa novelizuje zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). Novela bude v účinnosti od 1. apríla 2018 a zmeny, ktoré prináša, sa týkajú najmä spôsobov zverejnenia všeobecne záväzných nariadení, určenia povinností pri organizovaní miestneho referenda, zhromaždení obyvateľov, určenia stropov odmien poslancov, zástupcov starostu, osôb v poradných orgánoch obce, ktorí nie sú poslancami obecného zastupiteľstva a pod. Čo sa do novely zákona o obecnom zriadení dostalo?
Vydané: 08. 03. 2018
  • Článek
Môže obecné zastupiteľstvo odvolať hlavnú kontrolórku počas materskej dovolenky? Starostka uznesenie nepodpísala. Konala správne?
Vydané: 10. 10. 2017
  • Článek
Jednou z úloh obce je aj vedenie obecnej kroniky, a to podľa ust. § 4 ods. 3 písm. s) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“), podľa ktorého „... obec vedie obecnú kroniku v štátnom jazyku, prípadne aj v jazyku národnostnej menšiny.“ Ide o samosprávnu pôsobnosť obce a bližšie podrobnosti zákon o obecnom zriadení neuvádza.
Vydané: 29. 09. 2016
Môže byť účasť zamestnanca obecného úradu na zasadnutiach OZ určená ako povinná? Z § 16 zákona o obecnom zriadení to priamo nevyplýva, mohol by to podľa mňa určiť starosta ako vedúci zamestnanec (v prípade malej obce), organizačný poriadok (tiež tvorený starostom), rokovací poriadok, ale čo v prípadoch, ak to tak nie je a účasť zamestnanca úradu vyžadujú len poslanci OZ? Majú na to právo? Ide o situáciu, kedy zamestnankyne úradu odmietajú účasť na zasadnutí, pretože sú konfrontované otázkami nie priamo súvisiacimi s bodmi rokovania alebo príliš detailnými, na ktoré nie sú pripravené, nemajú potrebné podklady a pod. Nemajú problém sa zúčastniť v prípade prizvania ku konkrétnym bodom rokovania.
Vydané: 10. 04. 2015
  • Článek
Kto má povinnosť vypracovávať návrhy VZN? Podľa zákona to patrí do pôsobnosti poslancov, ale hlavný kontrolór ma presviedča, že je to povinnosť starostu, na čo, podľa môjho názoru, nemá argumenty. Zdalo by sa mi správne a v súlade so zákonom, ak by návrhy VZN pripravovalo zastupiteľstvo, ktoré má právo ich aj schváliť.
Vydané: 27. 02. 2015
  • Článek
Problematiku založenia združenia obcí bez právnej subjektivity rieši zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“).
  • Článek
Na základe žiadosti občana o kúpu obecných pozemkov obecné zastupiteľstvo schválilo zámer o predaji týchto pozemkov formou priameho predaja. Starosta obce takto prijaté uznesenie podpísal. V termíne pred schvaľovaním zmluvy bol zámer o predaji pozemkov v zmysle zákona o majetku obcí zverejnený na web stránke obce. Na príkaz starostu obce bol však po troch dňoch stiahnutý, a odvtedy sa v tejto veci nič nekonalo. Po určitom čase obec požiadala právnická osoba (akciová spoločnosť) z dôvodu výstavby komunikácií o odkúpenie pozemkov, medzi ktorými boli aj pozemky, ktoré boli predmetom prijatého zámeru. Obecné zastupiteľstvo na základe žiadosti právnickej osoby najprv prijalo zámer (prípad hodný osobitného zreteľa) a následne schválilo zmluvu o predaji pozemkov. Bol takýto postup obce v súlade so zákonom o obecnom zriadení a zákonom o majetku obcí?
Vydané: 01. 10. 2014
Blíži sa koniec roka, kedy sa bude schvaľovať rozpočet obce na budúci rok. Poslanci obecného zastupiteľstva chcú spolupracovať na tvorbe rozpočtu obce, chcú spracovávať rozpočet obce. Je to možné z hľadiska zákona o obecnom zriadení?
Vydané: 21. 10. 2011
Kolektívna zmluva vyššieho stupňa pre zamestnávateľov, ktorí pri odmeňovaní postupujú podľa zákona o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, na rok 2011 v Článku II. ods. 2 ustanovuje pre zamestnancov v pracovnom pomere 15 rokov dovolenku vo výmere 6 týždňov. Hlavný kontrolór je zamestnancom obce podľa § 18a ods. 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p., preto sa domnievam, že sa aj na neho vzťahuje ustanovenie o dovolenke dohodnuté v Kolektívnej zmluve vyššieho stupňa na rok 2011. Je tento názor správny?
Vydané: 15. 04. 2011
Pri určovaní platu starostu a ďalších náležitostí súvisiacich s výkonom funkcie vychádzame zo zákona o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest. Nejasnosti máme v prípade zástupcu primátora, ktorý bol ako poslanec mestského zastupiteľstva zvolený za zástupcu primátora na celé funkčné obdobie. Od svojho zamestnávateľa bol dlhodobo uvoľnený na výkon funkcie. Po skončení funkčného obdobia si podal žiadosť, aby mu mestský úrad preplatil nevyčerpanú dovolenku na zotavenie v počte 10 dní. Z dôvodu, že sme uvedený nárok pre zástupcu primátora v zákone o obecnom zriadení nenašli, nevieme, či je možné preplatiť zástupcovi primátora dovolenku, a či mu vôbec vznikol nárok na ňu?
Vydané: 14. 04. 2011
Podľa ustanovenia § 13 ods. 8 zákona o obecnom zriadení poslanci obecného zastupiteľstva môžu opätovne schváliť uznesenie, ktoré starosta obce nepodpísal, a to do dvoch mesiacov od jeho schválenia. Práve výklad termínu „ do dvoch mesiacov" sa môže rôzne vysvetliť. Myslel tým zákonodarca od dňa schválenia, t. j. napr. uznesenie bolo schválené 10. 2., čiže do 10. 4. sa môže znova schváliť, alebo od mesiaca, v ktorom bolo uznesenie prijaté, napr. ak bolo prijaté vo februári, znova by sa mohlo prijať do konca apríla? Podľa § 12 ods. 1 zákona o obecnom zriadení by sa zasadnutie obecného zastupiteľstva malo konať najmenej raz za dva mesiace. Tie dva mesiace sa rátajú od dňa konania zasadnutia alebo od mesiaca, v ktorom sa zasadnutie konalo?
Vydané: 27. 03. 2011