Náklady
Počet vyhľadaných dokumentov: 106
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 106
Zoradiť podľa:
Obec vybudovala na súkromnom pozemku stĺp verejného osvetlenia, platí za el. energiu, ktorú používa na osvetľovanie cudzieho pozemku. Náklad na vybudovanie a následná prevádzka - všetko uhrádza z prostriedkov obce. (Pozn.: Vieme, kto je vlastníkom pozemku, a prístupová cesta, ktorá sa osvetľuje, je výlučné vo vlastníctve fyzických osôb.) Môže obec použiť finančné prostriedky na takýto účel?
Môže obec použiť finančné prostriedky z rozpočtu obce - nejde o vlastné finančné prostriedky na výstavbu osvetlenia - a môže uhrádzať pravidelné mesačné faktúry na elektrickú energiu na súkromnej ceste a osvetľuje súkromné pozemky? Ani cesta, ani osvetľované pozemky nie sú majetkom obce a využívajú ich výhrade 5 vlastníci pozemkov a prístupovej cesty.
- Článek
V príspevku sa venujeme účtovaniu výnosov budúcich období a príjmov budúcich období v obciach, rozpočtových organizáciách, ako aj príspevkových organizáciách zriadených obcou.
- Článek
V článku sa budeme venovať problematike účtovania časového rozlíšenia nákladov a výnosov podľa opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky zo dňa 12.12.2022 č. MF/014454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie (ďalej len "Postupy účtovania").
Spoločnosť XY s. r. o., malá jednoosobová účtovná jednotka s. r. o. uzavrela zmluvu na 10 rokov - (cieľ. suma 30 000 €) - Realizovateľné cenné papiere. Bol jej účtovaný poplatok za prvé nadobudnutie cenných papierov vo výške 900,00 €. Je potrebné tento poplatok časovo rozlíšiť na 10 rokov, alebo ho môžem účtovať priamo do nákladov?
- Článek
V úvodnom príspevku k zostaveniu konsolidovanej účtovnej závierky za rok 2023 sme legislatívne zarámcovali proces konsolidácie v nadväznosti na zákon č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v z. n. p. a na opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 17. decembra 2008 č. MF/27526/2008-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o metódach a postupoch konsolidácie vo verejnej správe a podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek konsolidovanej účtovnej závierky vo verejnej správe v z. n. p.
Občianske združenie je zriaďovateľom základnej umeleckej školy (nezisková organizácia). Občianske združenie vykonáva svoju činnosť v prenajatých priestoroch. Za tento priestor platí mesačný nájom. V časti uvedených priestoroch vykonáva činnosť aj zriaďovateľom zriadená základná umelecká škola. Občianske združenie za užívanie priestorov časť nájomného a energií prefakturuje svojej ZUŠ (neziskovej organizácii). Cena za m2 je rovnaká, prefakturuje sa pomerná časť za využívané priestory. V občianskom združení sú výdavky za prenájom a energie zaučované ako nedaňové výdavky hlavnej nezdaňovanej činnosti. Budú príjmy z prefakturacie nájomného a energií taktiež nedaňovým príjmom hlavnej nezdaňovanej činnosti? Zároveň prosíme o uvedenie účtovného postupu na strane MD a Dal.
Slovenská s. r. o. má sídlo v rodinnom dome, kde má trvalý pobyt spoločník a konateľ tejto s. r. o. Sídlo je riadne označené a jednu izbu v rodinnom dome využíva konateľ ako kanceláriu. Tento označený kancelársky priestor však nie je zahrnutý v obchodnom majetku spoločnosti. Je možné, aby s. r. o. uplatnila zariadenie takejto kancelárie do daňových nákladov len na základe toho, že má v tomto dome sídlo a kanceláriu má označenú? Alebo je nutné, aby bol tento priestor zaradený do obchodného majetku a až vtedy je možné uplatňovať v s. r. o. náklady na takýto kancelársky priestor?
Spoločnosť mala v pláne obstarať dlhodobý majetok (strojné vybavenie), pričom toto obstaranie chcela čiastočne financovať z prostriedkov EÚ. Za účelom získania týchto prostriedkov si dala vypracovať projekt, za ktorý zaplatila dodávateľovi. Projekt bol úspešný a spoločnosť získala dotáciu a strojné vybavenie obstarala, následne projektovej spoločnosti vznikli ďalšie náklady za služby súvisiace s vyúčtovaním grantových prostriedkov. Sú náklady na vypracovanie grantového projektu a na vyúčtovanie projektu súčasťou obstarávacej ceny dlhodobého majetku (strojného vybavenia), alebo sa považujú za bežné náklady účtované v nákladoch v čase vypracovania projektu, resp. vypracovania vyúčtovania?
Rozpočtová organizácia mesta Spojená škola (materská škola + základná škola + stredná škola) má od roku 2023 zriadenú živnosť na predmety podnikania, ktoré vyučuje na strednej škole. Softvérovo riešime odčlenenie podnikateľskej a hlavnej činnosti. No zároveň si škola musí nastaviť aj účtovanie. Moja otázka znie, či nie je manuál (príklady) na účtovanie podnikateľskej činnosti v rozpočtovej organizácií? Aké účty na účtovanie pohľadávok, nákladov a výnosov má správne používať v podnikateľskej činnosti? Predpokladám, že pohľadávky má účtovať na účte 311, záväzky na účte 321, výnosy by mala mať na 602 takmer všetky, nakoľko budú fakturovať, murárske a stavebné práce, kaderníctvo či služby občerstvenia. Náklady budú rozlišovať materiál 501, ale aj mzdu učiteľov a odmenu pre študentov.
Manželia podnikajú ako SZČO, každý na svoju živnosť. Manželka má v podnikaní zaradený automobil, ktorý využíva na svoje podnikanie. Asi 2 x do mesiaca bude tento automobil na podnikanie využívať aj manžel. Ako správne zahrnúť do daňových výdavkov náklady na tento automobil u manželky a potom aj u manžela?
Pôvodná zadanie otázky: Tri sro-čky vytvorili združenie PO. Firma A vedie účtovníctvo. Pre združenie vytvorila samostatný účet. Všetky 3 firmy vložili na tento účet po 2 000 €. Firma A naň prevádza prostriedky zo svojho účtu, realizuje výbery a vklady v hotovosti. Vklady spoločníkov sme zaúčtovali na analytické účty 221002/398002,398003, aby bolo zrejmé, kto koľko vložil.
Doplňujúca otázka: Združenie 3 právn. osôb - PÚ - platitelia DPH. Správca združenia spravil uzávierku k 31.12., rozúčtoval náklady a výnosy na členov. V majetku združenia je stroj na lízing. V hlavnej knihe združenia eviduje zostatky na účtoch 022, 082, 221, 343 a 474. Mali by sa aj tieto záväzky a pohľadávky nejako rozúčtovať ku koncu roka na jednotlivých členov?
- Článek
Časové rozlíšenie slúži na zreálnenie stavu a obrazu o finančnej a výsledkovej situácii konkrétnej účtovnej jednotky. Právnu úpravu účtovníctva obcí a vyšších územných celkov upravuje zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. a opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo dňa 12. decembra 2022 č. MF/014454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie (ďalej len „postupy účtovania“).
PO, PU, platiteľ DPH v našom areáli sme kvôli zosuvu pôdy vybetónovali oporný múrik. Tento oporný múrik má cca 49 m2. Náklady na tento múrik boli 2 700 € / rok. Musíme to zaradiť ako majetok alebo je to možné dať priamo do nákladov?
Spoločnosť platiteľ DPH vlastní byt, ktorý prenajíma platiteľovi DPH. Je možné aj pri nájomnom, prípadne podnájomnom vzťahu pri prenesení nákladov od správcovskej spoločnosti na nájomcu, resp. podnájomcu využiť ustanovenie § 22 ods. 3 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH a požadovať len ich preplatenie prenajímateľovi od nájomocu, resp.podnájomcu, a teda nerefaktúrovať tieto položky, keďže pri refakturácii nákladov vzniká povinnosť zdaniť príslušnou sadzbou DPH?
Slovgram obci každoročne fakturuje odmeny výkonným umelcom a výrobcom zvukových a zvukovo-obrazových záznamov za verejný prenos prostredníctvom technického zariadenia, čiže prevádzka verejného rozhlasu. Ako zaúčtovať túto faktúru? Použiť účet 518 alebo 548? Domnievam sa, že nejde o službu, ale o prevádzkové náklady súvisiace s MR.
Aké účty nákladov a záväzkov má použiť obec pri predpise odmien poslancov obecného zastupiteľstva?
Slovenská spoločnosť uhradila v rokoch 2019-2020 za svojho obchodného partnera z tretej krajiny náklady na ubytovanie. Bolo potrebné, aby sa jeho zástupcovia zúčastnili testov na výrobkoch, ktoré si objednal. V súčasnosti po ukončení kontraktu prebieha rokovanie s agentom, ktorý obchod sprostredkoval. Prisľúbil, že sa bude podieľať 50 % na uvedených nákladoch, lebo neinformoval obchodného partnera, že v našej krajine nie je zvykom takéto náklady hradiť (čo v rokoch 2019-2020 odmietal).
Náklady na ubytovanie v rokoch 2019-2020 boli zúčtované na pripočítateľnú položku, vrátane nenárokovanej DPH. Je možné výnos od agenta v roku 2021 nezdaniť a označiť ako odpočítateľnú položku? Alebo je výnos potrebné zdaniť bez ohľadu na minulosť (a zúčtovať na účet 648)? Ak by sa podobné náklady a výnosy účtovali v aktuálnom roku, výsledok by bol daňovo neutrálny. Je v tomto prípade podstatné, že ide o rôzne účtovné obdobia?
Otázka súvisiaca s ID 3740: Spoločnosť vykonala začiatkom roka 2021 inovatívne prototypové úpravy. Hmotný výstup tohto procesu zaslala odberateľovi prototypu (odpredaj v r. 2020) na výmenu predmetnej časti. Úhradu od neho požadovať nebude. Náklady v plnej miere znáša spoločnosť, keďže ide o zvýšenie bezpečnostného hľadiska výrobku. Otázka: Aké je správne účtovné vyjadrenie tejto skutočnosti do „účtovných kníh“ roku 2020 (nie sú ešte definitívne uzavreté) ? Účtovať rezervu na záručné opravy s účtom 548 alebo použiť účet 042 (snaha presne vyčísliť náklady na hmotnú časť vývoja) ?
- Článek
Obec zabezpečila pre celoplošné testovanie na COVID-19 dobrovoľníkov na vykonávanie pomocných činností (administratívne práce, usmerňovanie obyvateľov v rámci priestorov, kde sa testovanie vykonávalo a pod.). S dobrovoľníkmi sme uzavreli „Dohody o dobrovoľníckej službe“. Dobrovoľníkom sme zabezpečili osobné ochranné pomôcky a preplatili sme im náklady spojené s dopravou na miesto výkonu dobrovoľníckej činnosti formou „paušálnej náhrady“. Ako máme zaúčtovať spomínané náklady na výkon dobrovoľníckej činnosti počas testovania?