Príspevok predstavuje dokončenie podrobného a rozsiahleho výkladu § 4 zákona č. 587/2004 Z.z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o Environmentálnom fonde"), konkrétne ods. 3 a nasledujúcich.
(dokončenie z predchádzajúceho čísla)
Finančné prostriedky fondu možno poskytnúť a použiť na (...):
- financovanie preventívnych opatrení a nápravných opatrení. Príslušný orgán, ktorým je okresný úrad alebo Slovenská inšpekcia životného prostredia, je povinný prijať a vykonať preventívne opatrenia za podmienky, ak prevádzkovateľ:
- neplní sám alebo ani na základe rozhodnutia príslušného orgánu povinnosť, ktorou je pri bezprostrednej hrozbe environmentálnej škody povinnosť prevádzkovateľa bezodkladne prijať a vykonať preventívne opatrenia,
- nie je známy alebo nemá právneho nástupcu, alebo
- nie je povinný znášať náklady na preventívne opatrenia alebo ich časť, pretože príslušný orgán rozhodol na základe žiadosti prevádzkovateľa, že prevádzkovateľ nie je povinný znášať náklady na preventívne opatrenia alebo ich časť, ak prevádzkovateľ preukáže, že nevznikla environmentálna škoda alebo bezprostredná hrozba environmentálnej škody,
- bola spôsobená treťou osobou, a že táto škoda alebo jej bezprostredná hrozba vznikla napriek tomu, že prevádzkovateľ vynaložil všetko úsilie, ktoré možno od neho požadovať, aby zabránil vzniku environmentálnej škody alebo jej bezprostrednej hrozby spôsobenej treťou osobou, alebo
- vznikla v dôsledku splnenia záväzného príkazu, pokynu alebo povolenia na vykonávanie pracovnej činnosti vydaného orgánom verejnej správy (obec, orgán Policajného zboru, zložky Hasičského a záchranného zboru) v čase pred vznikom environmentálnej škody alebo bezprostrednej hrozby environmentálnej škody. Rovnaký postup je aj pri vykonávaní nápravnej činnosti. Čo sa týka definície prevádzkovateľa pôjde o právnickú osobu alebo fyzickú osobu – podnikateľa, ktorý vykonáva alebo riadi pracovnú činnosť alebo na ktorú boli prevedené rozhodujúce ekonomické právomoci nad technickým fungovaním takejto činnosti (konkurz a reštrukturalizácia) vrátane držiteľa povolenia alebo oprávnenia na takúto činnosť, osoby zaregistrovanej na takúto činnosť alebo osoby vykonávajúcej takúto činnosť na základe jej oznámenia. Čo sa týka činnosti, ktorú vykonáva alebo riadi prevádzkovateľ, pôjde o činnosť vykonávanú v rámci hospodárskej činnosti, obchodu alebo podnikania bez ohľadu na jej súkromnú alebo verejnú povahu, alebo jej ziskový či neziskový charakter.
- zabezpečenie zhodnotenia alebo zneškodnenia nezákonne umiestneného odpadu. Príslušný orgán štátnej správy odpadového hospodárstva začne konanie vo veci určenia osoby povinnej zabezpečiť zhodnotenie alebo zneškodnenie nezákonne umiestneného odpadu, ak zistí skutočnosť nasvedčujúcu tomu, že bol spáchaný trestný čin, ak nebola určená osoba povinná zabezpečiť nakladanie s nezákonne umiestneným odpadom, ak orgán policajného zboru oznámi orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva, že pre nezákonne umiestnený odpad možno zabezpečiť zhodnotenie alebo zneškodnenie. Orgánmi štátnej správy odpadového hospodárstva sú: ministerstvo životného prostredia, inšpekcia, okresný úrad v sídle kraja, okresný úrad, obec, Slovenská obchodná inšpekcia, colný úrad, Kriminálny úrad finančnej správy. Orgán štátnej správy odpadového hospodárstva v rozhodnutí uvedie, že zhodnotenie alebo zneškodnenie nezákonne umiestneného odpadu zabezpečí v určenej primeranej lehote, aby nedošlo k ohrozeniu života alebo zdravia ľudí alebo k poškodeniu životného prostredia a na vlastné náklady držiteľ nezákonne umiestneného odpadu alebo vlastník, správca alebo nájomca nehnuteľnosti, ak prejaví záujem o zabezpečenie zhodnotenia alebo zneškodnenia nezákonne umiestneného odpadu, pričom ak ide o:
- komunálne odpady alebo drobné stavebné odpady, ur