Hlavný kontrolór ako zamestnanec príspevkovej organizácie obce

Vydané: 3 minúty čítania

Môže byť zamestnanec príspevkovej organizácie, ktorú zriadila obec, hlavným kontrolórom tej istej obce?

Podľa § 18 ods. 2 písm. c) zákona o obecnom zriadení funkcia hlavného kontrolóra je nezlučiteľná s funkciou člena orgánu právnickej osoby, ktorej zriaďovateľom alebo zakladateľom je obec. V tomto prípade však nejde o člena orgánu právnickej osoby, ktorej zakladateľom je obec, ale o zamestnanca príspevkovej organizácie. Toto ustanovenie nekladie zákonné prekážky zamestnancovi príspevkovej organizácie, ktorú zriadila obec, aby bol hlavným kontrolórom tej istej obce.

Dôležité z právneho hľadiska je ustanovenie § 18 ods. 1 zákona o obecnom zriadení, podľa ktorého hlavný kontrolór nesmie bez súhlasu obecného zastupiteľstva podnikať alebo vykonávať inú zárobkovú činnosť a byť členom riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov právnických osôb, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť. Z uvedeného vyplýva, že hlavný kontrolór musí mať súhlas obecného zastupiteľstva s výkonom zárobkovej činnosti zamestnanca v príspevkovej organizácii.

Citované ustanovenia nekladú zákonné prekážky zamestnancovi príspevkovej organizácie, aby bol hlavným kontrolórom tej istej obce, pokiaľ dodrží povinnosť, ktorú má zo zákona o obecnom zriadení a vyžiada si a dostane od obecného zastupiteľstva súhlas vykonávať inú zárobkovú činnosť.

V tejto súvislosti však chceme upriamiť pozornosť na morálny aspekt tejto situácie. Výkon funkcie zamestnanca príspevkovej organizácie môže mať vplyv na nezávislosť a nestrannosť kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra, keďže podľa § 18d ods. 1 zákona o obecnom zriadení hlavný kontrolór má oprávnenie a povinnosť vykonávať kontrolu zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom a majetkovými právami obce a príspevková organizácia má v správe majetok obce a hospodári s rozpočtovými prostriedkami obce.

Príspevková organizácia, v ktorej je hlavný kontrolór zamestnancom, podlieha jeho kontrolnej činnosti podľa § 18d ods. 2 zákona o obecnom zriadení, podľa ktorého kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra podlieha nielen obecný úrad, ale aj rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou, právnické osoby, v ktorých má obec majetkovú účasť, a iné osoby, ktoré nakladajú s majetkom obce alebo ktorým bol majetok obce prenechaný na užívanie, a to v rozsahu týkajúcom sa tohto majetku a osoby, ktorým boli poskytnuté z rozpočtu obce účelové dotácie alebo návratné finančné výpomoci, či nenávratné finančné výpomoci podľa osobitného predpisu v rozsahu nakladania s týmito prostriedkami.

Pre zamedzenie takémuto konfliktu záujmov by bolo vhodné, aby zákonodarca zamedzil stretu výkonu týchto dvoch funkcií a uviedol by výslovne do zákona, že funkcia hlavného kontrolóra je nezlučiteľná s funkciou zamestnanca právnickej osoby, ktorej zriaďovateľom alebo zakladateľom je obec.

Zdroj: publikácia Hlavný kontrolór. Otázky a odpovede