Základná zásada pri poskytovaní športových príspevkov znie v zmysle zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“), že zamestnávateľ môže poskytnúť zamestnancovi príspevok na športovú činnosť dieťaťa. Príspevok sa venuje charakteru príspevkov na športovú činnosť dieťaťa (pozn. autora: v texte často používame pojem tzv. športový príspevok) a odpovedá na otázky verejnosti a zamestnancov územnej samosprávy (najmä miest a vyšších územných celkov) k tejto téme. Rovnako uvádzame upozornenia do praxe a porovnanie príspevkov na športovú činnosť v spojení s rekreačnými príspevkami. Rovnako zaujímavou témou otázok z praxe je výkon administratívnej finančnej kontroly a pohľad z rozpočtových pravidiel na predmetný športový príspevok.
Upozornenie: Nárok na športový príspevok vzniká iba v prípade, keď pracovný pomer u zamestnávateľa trvá nepretržite najmenej 24 mesiacov. Vždy ide o žiadosť zo strany zamestnanca. Daný príspevok sa vždy týka obdobia kalendárneho roka, za ktorý zamestnanec žiada o príspevok na športovú činnosť dieťaťa.
Nárok je rovnaký ako v prípade rekreačných príspevkov, a teda v sume 55 % oprávnených výdavkov, najviac však v sume 275 eurza kalendárny rok (pozn. autora: táto suma je vždy úhrnná na všetky deti zamestnanca). Príspevok na športovú činnosť dieťaťa sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor. Motiváciou zamestnávateľa na poskytnutie príspevku na športovú činnosť dieťaťa je jeho oslobodenie od platenia daní a odvodov zamestnancom aj zamestnávateľom (subjektom územnej samosprávy). Ide teda o zaujímavý benefit, ktorý nebude podliehať dani ani odvodom, ako by to bolo napríklad pri zvýšení mzdy.
Dieťa z hľadiska priznania nároku na príspevok, je:
- vlastné dieťa zamestnanca,
- dieťa zverené zamestnancovi do náhradnej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu,
- dieťa zverené zamestnancovi do starostlivosti pred rozhodnutím súdu o osvojení alebo
- iné dieťa žijúce so zamestnancom v spoločnej domácnosti, ktoré dovŕšilo najviac 18 rokov veku v kalendárnom roku, za ktorý zamestnanec žiada o príspevok na športovú činnosť dieťaťa.
Zamestnanec preukáže zamestnávateľovi oprávnené výdavky na športovú činnosť dieťaťa predložením dokladu do 30 dní odo dňa jeho vydania oprávnenou osobou (t. j. právnickou osobou v športe vedenou v registri).
Súčasťou takéhoto potvrdenia musí byť:
- meno a priezvisko dieťaťa, ktoré vykonáva športovú činnosť a
- obdobie, na ktoré sa vzťahuje tento doklad.
Upozornenie: Splnenie podmienok na poskytnutie príspevku na športovú činnosť dieťaťa posudzuje zamestnávateľ ku dňu začatia obdobia, na ktoré sa vzťahuje doklad.
Upozornenia do praxe:
- Interná smernica k týmto príspevkov nie je zo Zákonníka práce povinná.
- Na webovom sídle subjektu územnej samosprávy a ani iným spôsobom sa nezverejňujú prehľady poskytovaných príspevkov.
- Okrem príspevku môže byť uvedená podporná činnosť realizovaná aj formou poukazu.
- Kolektívna zmluva (podniková) môže uvádzať i ďalšie podrobnosti k poskytovaniu príspevku na športovú činnosti dieťaťa.
- Príspevok na športovú činnosť dieťaťa sa účtuje rovnako ako rekreačný príspevok – prostredníctvom nákladového účtu 527 (pozn. autora: v prípade poskytovania sumy nad zákonný horný limit je účtovanie tejto časti príspevku realizované cez účet 528).
Krátke porovnanie športových príspevkov a rekreačných príspevkov
- Športové poukazy sa týkajú výlučne dieťaťa zamestnanca.
- Nárok na športový poukaz vzniká na základe žiadosti a bez účtovných dokladov – požadujú sa len oprávnené výdavky.
- Zákonník práce nedefinuje ďalšie výdavky, ktoré môžu byť uplatnené zo strany zamestnanca.
- Športové poukazy sú dobrovoľné, pričom rekreačné príspevky povinné, ak o tieto zamestnanec požiada.
Administratívna finančná kontrola a príspevky na športovú činnosť detí
Netreba zabudnúť, že sa takéto poskytovanie overí základnou finančnou kontrolou. Z praxe prichádzajú otázky zamestnancov samosprávy, či sa poskytovanie príspevku na športovú činnosť overí i administratívou finančnou kontrolou. Administratívna finančná kontrola sa nevykonáva, keďže uvedený príspevok nemá charakter dotačnej činnosti a je výnimkou v zmysle § 8 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (pozn. autora: rovnako ako v prípade rekreačných príspevkov).
V tejto súvislosti je vhodné uviesť, či predmetná príspevková činnosť nie je ani preddavkovou formou poskytovania prostriedkov v zmysle § 19 ods. 8 až 10 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.