V príspevku chceme upozorniť na vydanie „Príručky na zostavenie rozpočtu na roky 2021 až 2023“ (ďalej len „príručka“). Ministerstvo financií Slovenskej republiky príručku vydalo vo Finančnom spravodajcovi pod č. MF/009077/2020-411 v súlade s § 14 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“).
Účelom príručky je pripraviť a jednotne usmerniť subjekty verejnej správy vo veci zostavenia rozpočtu na roky 2021 – 2023; obsahuje textovú časť a dôležité prílohy zverejnené pod číslami:
1 – Kódy zdrojov,
2 – Formuláre na spracovanie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2021 - 2023,
3 – Číselník samostatných účtov štátnych rozpočtových organizácií.
Rozpočet verejnej správy na roky 2021 - 2023 sa zostavuje za štátny rozpočet a rozpočty ostatných subjektov verejnej správy, ktoré sú Štatistickým úradom SR zaradené do sektora verejnej správy; súčasťou rozpočtu verejnej správy je aj rozpočet územnej samosprávy.
V rozpočtoch subjektov verejnej správy sa v súlade s § 4 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy uplatňuje rozpočtová klasifikácia, podľa ktorej sa jednotne určujú a triedia príjmy a výdavky rozpočtu verejnej správy vrátane ich vecného vymedzenia a finančné operácie s finančnými aktívami.
Rozpočtová klasifikácia bola schválená opatrením Ministerstva financií SR z 8. decembra 2004 č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie č. MF/010175/2004-42 v z. n. p. (ďalej len „opatrenie č. MF/010175/2004-42“). Štatistickú klasifikáciu výdavkov verejnej správy subjekty verejnej správy používajú v zmysle vyhlášky Štatistického úradu SR č. 257/2014 Z. z., ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia výdavkov verejnej správy (SK COFOG).
Ministerstvo financií SR k správnemu uplatneniu ekonomickej rozpočtovej klasifikácie vydalo metodické usmernenie k opatreniu č. MF/010175/2004-42 a vysvetlivky k ekonomickej klasifikácii rozpočtovej klasifikácie. Citované metodické usmernenie bolo aktualizované v súlade s novelami opatrenia č. MF/010175/2004-42; metodické usmernenie má k 1. januáru 2020 už 19 dodatkov.
Subjekty verejnej správy sú povinné používať rozpočtovú klasifikáciu pri zostavovaní návrhu rozpočtu, jeho rozpise, spracovaní podrobného rozpočtu, sledovaní a vykazovaní údajov o jeho realizácii, rozpočtovaní a sledovaní finančných operácií a pri sledovaní pohybov na samostatných účtoch štátnych rozpočtových organizácií.
Zber informácií pre tvorbu návrhu rozpočtu na roky 2021 - 2023 bude prebiehať prostredníctvom rozpočtového informačného systému pre samosprávu v správe Ministerstva financií SR.
Vybrané pravidlá pre rozpočtové rámce
V príspevku chceme upozorniť aj na vydanie príručky „Vybrané pravidlá pre rozpočtové rámce“. Ministerstvo financií SR na základe § 14 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy a v súlade so smernicou Rady 2011/85/EÚ o požiadavkách na rozpočtové rámce členských štátov (ďalej len „smernica“) vo Finančnom spravodajcovi pod č. MF/012286/2020-421 vydalo príručku, ktorou sa upravujú niektoré pravidlá pre rozpočtové rámce (ďalej len „príručka“).
Ako uvádza Ministerstvo financií SR cieľom príručky je bližšie upraviť záväzné požiadavky na rozpočtové rámce vyplývajúce zo smernice, ustanovené v ústavnom zákone č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti a v zákone o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Príručka má tri časti:
I. Prognózy,
II. Strednodobé rozpočtové rámce,
III. Komplexný rozsah rozpočtových rámcov.
V príručke sa rieši najmä príprava makroekonomických prognóz a rozpočtových prognóz (prognózy daňových príjmov, prognózy nedaňových príjmov a prognózy výdavkov), strednodobých rozpočtových rámcov a stanovenie ročných rozpočtových postupov.