Finančné účty
Počet vyhľadaných dokumentov: 8
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 8
Zoradiť podľa:
Čo všetko porušuje zriaďovateľ, ak finančné prostriedky zo ŠR (normatívne aj nenormatívne) zadržuje na bankovom účte obce a základnej škole s právnou subjektivitou zasiela týždenne len v takej výške, akú potrebujeme za zaplatenie faktúr a miezd podľa požiadania? Čiže, základná škola každý týždeň žiada finančné prostriedky len v tej výške, na akú jej došli faktúry, a tiež len takú sumu, na akú boli vypočítané mzdy, t.z., že na bežnom výdavkovom účte máme celý čas nulu.
- Článek
V príspevku upozorníme na povinnosť subjektov verejnej správy zúčtovať finančné vzťahy so štátnym rozpočtom za rok 2016 podľa Ministerstvom financií SR vydaného pokynu Ministerstva financií SR č. MF/008861/2017-441 na zúčtovanie finančných vzťahov so štátnym rozpočtom za rok 2016 pre ústredné orgány štátnej správy, príspevkové a rozpočtové organizácie, podnikateľské subjekty, neziskové organizácie a ďalšie subjekty, ktorým boli poskytnuté prostriedky zo štátneho rozpočtu“ (ďalej len „pokyn č. MF/008861/2017-441“), ktorý bol zverejnený na webovom sídle http://dotacie.mfsr.sk a vo Finančnom spravodajcovi v elektronickej forme na webovom sídle Ministerstva financií SR v sekcii Legislatíva/Finančný spravodajca.
- Článek
Môže obec poskytnúť finančné prostriedky z rozpočtu obce speváckej skupine, ktorá reprezentuje obec na rôznych podujatiach v regióne? Obecné zastupiteľstvo schválilo preplatenie nákladov na výrobu krojov z reprezentačného starostu obce. Hlavná kontrolórka obce upozornila poslancov obecného zastupiteľstva, že výdavky by mali ísť z kapitoly kultúra, nie z reprezentačného starostu obce. Obec nemá spracovanú smernicu k použitiu verejných prostriedkov na reprezentáciu. Obec má schválené VZN o poskytovaní dotácií, avšak spevácka skupina nie je ani rozpočtovou ani príspevkovou organizáciou obce, nie je možné postupovať podľa schváleného VZN. Pri tvorbe rozpočtu obce, resp. v návrhu rozpočtu obce by mohli byť rozpočtované finančné prostriedky v kapitole kultúra aj na výdavky pre spevácku skupinu?
- Článek
Dotácie predstavujú peňažné prostriedky, ktoré majú charakter platby, ktorú jednotlivec alebo inštitúcia poskytuje inému jednotlivcovi alebo inštitúcii bez nároku na protihodnotu. Dotácie môžu byť účelové (presne vymedzené použitie) alebo neúčelové (využitie nie je presne definované, možno ju použiť na akékoľvek výdavky). Dotácia môže byť poskytnutá v čiastočnej výške alebo v plnej výške podľa žiadosti žiadateľa o dotáciu. Dotácie sa spravidla poskytujú na presne vymedzené úlohy alebo účely za vopred stanovených podmienok.
- Článek
Účtovníctvo, tak ako vo verejnej správe, aj v podnikateľskom sektore, sa prispôsobuje novým ekonomickým podmienkam. Charakterom súčasného obdobia je harmonizácia a implementácia európskych právnych noriem pre verejnú správu, aj pre podnikateľský sektor. V roku 2002 bol prijatý „nový“ zákon o účtovníctve, ktorý bol niekoľkokrát novelizovaný. Obsahuje prvky z Medzinárodných účtovných štandardov pre podnikateľský sektor a pre verejnú správu IPSAS (International public Sector accounting Standars – IPSAS). Dôraz sa kladie na to, aby údaje uvedené v individuálnych účtovných závierkach boli úplné, pravdivé, porovnateľné a zrozumiteľné.
Podľa Čl. 65 Ústavy SR, ods. 1 Obec a vyšší územný celok sú právnické osoby, ktoré za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodária s vlastným majetkom a so svojimi finančnými prostriedkami. Vlastné príjmy VÚC sú definované v § 6 ods. 1 písm. a) až f) zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení. Novelou zákona o Štátnej pokladnici, ktorá nadobudla účinnosť 10. júna 2013 je stanovená povinnosť zriaďovať účty pre VÚC, RO a PO v zriaďovateľskej pôsobnosti VÚC výlučne v Štátnej pokladnici od 1. 7. 2014. Týka sa to zriaďovania účtov, na korých budú vedené vlastné prostriedky VÚC, RO a PO v zriaďovateľskej pôsobnosti VÚC, vrátane potravinových účtov, účtov sociálneho fodnu, mimorozpočtových účtov, príjmových a výdavkových účtov atď. Prostriedky zo štátneho rozpočtu poskytované formou transferu sú vedené na účtoch v Štátnej pokladnici vždy. Pýtam sa, či povinnosť zriaďovať účty, na ktorých sú vedené vladné prostriedky VÚC výlučne v Štátnej pokladnici nie je v rozpore s ustanovením Čl. 65 Ústavy SR, ods. 1? Táto povinnosť sa má následne týkať aj vlastných finančných prostriedkov miest a obcí.
V obci prebieha rýchla obnova evidencie pozemkov, katastrálny úrad zasiela na účet obce polovicu finančných prostriedkov, ktoré občania zaplatili katastrálnemu úradu za vybavenie vlastníckych vzťahov k pozemkom, nakoľko obci vznikli výdavky distribúciou týchto dokumentov. Ako má obec účtovať tento príjem, ako riešiť rozpočtovú klasifikáciu a kód zdroja
Je povinnosťou obce vykonávať predbežnú finančnú kontrolu:
pri vyberaní dane z nehnuteľností a miestnych poplatkov (platobné výmery + príjmové pokladničné doklady + VZN),
pri príjme z prenájmu KD,
pri každom príjme plynúcom z prevádzkovej činnosti obce, čiže každú príjmovú operáciu,
pri všetkých výdavkov ( t. j. náklady na energie, telefón, zakúpenie drobného majetku, mzdy, odmeny, zakúpenie PHL, kancelárskych potrieb, atď.) hradených z vlastných zdrojov obce,
alebo predbežná finančná kontrola sa vykonáva iba pri príjmoch a výdavkoch spojených so získaním dotácie zo štátneho rozpočtu, Európskej únie a jej čerpaním, čiže čerpanie cudzích zdrojov - verejných prostriedkov (prostriedky zo štátneho rozpočtu, EÚ a iné prostriedky zo zahraničia na financovanie prostriedkov na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je SR viazaná a s ktorými hospodária príspevkové organizácie, verejná správa, čiže obec).