Pri výkone pôsobnosti obcí a miest ako stavebných úradov je dôležité rozlišovať, akú námietku vznesie účastník konania uskutočňovaného podľa zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon"), keďže od toho závisí ďalší postup stavebného úradu.
Občianskoprávne a iné námietky
JUDr.
Jana
Gallová
Definovaniu námietok, ich rozčleneniu z hľadiska rozdielnosti postupov stavebného úradu v konaní o námietkach a skupine námietok vznesených proti záväzným stanoviskám dotknutých orgánov, bol venovaný článok v časopise PRÁVO pre ROPO a obce v praxi č. 12/2018.
V tomto článku sa budeme venovať občianskoprávnym a iným námietkam a rozdielom v postupe stavebného úradu v konaní o týchto námietkach oproti postupu v konaní o územnotechnických alebo stavebnotechnických námietkach. Pre účely tohto článku vychádzame z predpokladu, že námietky boli podané oprávnenou osobou - účastníkom konania a včas, v povoľovacích konaniach stavieb - v územnom konaní, v stavebnom konaní, v zlúčenom územnom a stavebnom konaní, alebo v konaní o dodatočnom povolení stavby (ďalej len "povoľovacie konanie").
I--------------------------------------------------------------------------------------------------I I I I Ustanovenie § 137 stavebného zákona I I Občianskoprávne a iné námietky I I I I (1) Stavebné úrady vykonávajúce konanie podľa tohto zákona, sa pokúsia vždy aj o dosiahnutie I I dohody účastníkov pri tých námietkach, ktoré vyplývajú z vlastníckych alebo iných práv k I I pozemkom a stavbám, ale prekračujú rozsah právomoci stavebného úradu alebo spolupôsobiacich I I orgánov štátnej správy. I I