Rozpočtové provizórium v podmienkach obce

Vydáno: 13 minút čítania

V príspevku sa venujeme problematike rozpočtového provizória, v ktorom sa na začiatku roku 2023 ocitlo viacero samospráv. Upozorníme na povinnosti samosprávy pri hospodárení v rozpočtovom provizóriu a odpovieme na časté otázky spojené s uplatňovaním pravidiel rozpočtového provizória v praxi.

Legislatívne je hospodárenie obce v rozpočtovom provizóriu upravené v
§ 11 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
(ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z."). Podľa cit. právnej úpravy, ak nie je rozpočet obce na nasledujúci rozpočtový rok schválený orgánom obce príslušným podľa osobitných predpisov do 31. decembra bežného roka, hospodári obec podľa schváleného rozpočtu obce predchádzajúceho rozpočtového roka, pričom výdavky uskutočnené počas rozpočtového provizória nesmú v každom mesiaci rozpočtového roka prekročiť 1/12 celkových výdavkov schváleného rozpočtu obce predchádzajúceho rozpočtového roka. Z uvedeného vyplýva, že ak do konca bežného rozpočtového roka nedôjde k schváleniu rozpočtu na nasledujúci rozpočtový rok, obec hospodári v nasledujúcom rozpočtovom roku v rozpočtovom provizóriu.
Otázka č. 1:
Zastupiteľstvo obce bolo zvolané dvakrát v priebehu decembra 2022, avšak ani raz nebolo uznášania schopné. Malo rokovať o rozpočte, avšak to nebolo možné. Mohol by v tomto prípade schváliť rozpočet obce starosta, keďže obecné zastupiteľstvo nebolo uznášaniaschopné?
Podľa § 4 ods. 3 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") obec pri výkone samosprávy zostavuje a schvaľuje rozpočet obce, ktorý je základom jej finančného hospodárenia. Obec má povinnosť predložiť rozpočet na schválenie oprávnenému orgánu, ktorým je podľa

Související dokumenty

Súvisiace články

Poskytovanie dotácií z rozpočtu obcí
Nevyčerpané prostriedky obce
Prebytok rozpočtu obce
Poskytovanie dotácie z rozpočtu obce a výkon administratívnej finančnej kontroly
Účtovanie výsledku hospodárenia v obci
Príprava obcí na zostavenie rozpočtu na roky 2020 – 2022
Zostavenie rozpočtu na prelome rokov 2018/2019 v otázkach a odpovediach
Prenesené kompetencie
Schodok obce – spôsob financovania a finančná kontrola
Výsledok rozpočtového hospodárenia obce
Ozdravný režim a nútená správa obce
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
Spracovanie záverečného účtu obce
Špecifiká územnej samosprávy a ich odraz v účtovníctve a účtovnej závierke
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO (II.)

Súvisiace otázky a odpovede

Použitie kódu zdroja 43
Kód zdroja pre spolufinancovanie z rozpočtu obce
Čerpanie rezervného fondu na bežné výdavky
Financovanie výdavkov na opatrovateľskú činnosť
Vysporiadanie prebytku hospodárenia obce
Doplnenie otázky 5331
Účtovanie vkladu v novovzniknutej s.r.o.
Dotácie pre poľovnícke združenia - oprava otázky 5465
Obec a sponzorské príspevky
Poskytnutie transferu z rozpočtu
Budovanie kanalizácie
Tvorba rezervného fondu
Úprava rozpočtu
Úprava rozpočtu
Výpočet výšky rezervného fondu za rok 2009
Poslanci obecného zastupiteľstva a tvorba rozpočtu
Účtovanie pôžičky v obci
Dotácie obce právnickej osobe
Dotácie z rozpočtu obce
Vykonávanie predbežnej a priebežnej finančnej kontroly

Súvisiace predpisy

583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
369/1990 Zb. o obecnom zriadení
596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
56/2012 Z.z. o cestnej doprave
493/2011 Z.z. o rozpočtovej zodpovednosti