V príspevku sa venujeme problematike rozpočtového provizória, v ktorom sa na začiatku roku 2023 ocitlo viacero samospráv. Upozorníme na povinnosti samosprávy pri hospodárení v rozpočtovom provizóriu a odpovieme na časté otázky spojené s uplatňovaním pravidiel rozpočtového provizória v praxi.
Legislatívne je hospodárenie obce v rozpočtovom provizóriu upravené v
§ 11 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
(ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z."). Podľa cit. právnej úpravy, ak nie je rozpočet obce na nasledujúci rozpočtový rok schválený orgánom obce príslušným podľa osobitných predpisov do 31. decembra bežného roka, hospodári obec podľa schváleného rozpočtu obce predchádzajúceho rozpočtového roka, pričom výdavky uskutočnené počas rozpočtového provizória nesmú v každom mesiaci rozpočtového roka prekročiť 1/12 celkových výdavkov schváleného rozpočtu obce predchádzajúceho rozpočtového roka. Z uvedeného vyplýva, že ak do konca bežného rozpočtového roka nedôjde k schváleniu rozpočtu na nasledujúci rozpočtový rok, obec hospodári v nasledujúcom rozpočtovom roku v rozpočtovom provizóriu.Otázka č. 1:
Zastupiteľstvo obce bolo zvolané dvakrát v priebehu decembra 2022, avšak ani raz nebolo uznášania schopné. Malo rokovať o rozpočte, avšak to nebolo možné. Mohol by v tomto prípade schváliť rozpočet obce starosta, keďže obecné zastupiteľstvo nebolo uznášaniaschopné?
Podľa § 4 ods. 3 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") obec pri výkone samosprávy zostavuje a schvaľuje rozpočet obce, ktorý je základom jej finančného hospodárenia. Obec má povinnosť predložiť rozpočet na schválenie oprávnenému orgánu, ktorým je podľa