Výkon decentralizovanej štátnej správy samosprávou

Vydáno: 20 minút čítania

Presun kompetencií z miestnej štátnej správy na miestnu samosprávu prebehol vo viacerých oblastiach a je diferencovaný do veľkého počtu právnych predpisov. Jednou z možností, prostredníctvom ktorej možno zabezpečiť výkon decentralizovanej štátnej správy, je zriadenie spoločných obecných úradov, pričom právna subjektivita jednotlivých zúčastnených obcí ostáva v takom prípade zachovaná. Spoločné obecné úrady však nemajú vlastnú právnu subjektivitu.

Pokiaľ viaceré obce (minimálne dve) sú nespôsobilé vykonávať samosprávne úlohy a decentralizovanú miestnu štátnu správu, môžu sa zlúčiť a vytvoriť jednu zlúčenú obec, a to v súlade s § 2a zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“), pričom zlúčené obce však svoju právnu subjektivitu strácajú. S odstupom času možno pri výkone decentralizovanej miestnej štátnej správy obcami a mestami zaznamenať určité vzniknuté nedostatky, resp. problémové okruhy, ktoré budú okrem iného tiež predmetom tohto článku, vrátane návrhov ich riešenia.

 
Právna úprava decentralizácie verejnej správy
Decentralizáciou verejnej správy možno vo všeobecnosti rozumieť proces postupného presunu kompetencií, kompetenčných okruhov zo štátnej správy na miestnu samosprávu. Cieľom tohto procesu je preniesť na miestnu samosprávu výkon tých kompetenčných okruhov, ktoré dokáže samospráva zabezpečiť efektívne v porovnaní so štátnou mocou, keďže má blízko k obyvateľovi obce, ktorého práva a oprávnené záujmy má zabezpečiť. Tento proces sa opiera o ústavnú, rámcovú, ale aj osobitnú právnu úpravu, ktorá je však diferencovaná do veľkého počtu právnych predpisov, ktoré výkon kompetencií robia neprehľadným, dokonca v určitých prípadoch právna úprava chýba, čo je nevýhodné pre výkon decentralizovanej štátnej správy. Ide predovšetkým o tieto právne predpisy:
-
ústavný zákon č. 460/1992 Zb.
Ústava Slovenskej republiky 
v z. n. p. (ďalej len "Ústava"), predovšetkým
-
predovšetkým § 5 tohto zákona, ktorý predstavuje konkretizáciu ústavnoprávnej úpravy, pričom umožňuje prenos kompetenčných okruhov zo štátnej správy na obce a mestá na základe kritéria racionálnosti a efektívnosti. Pokiaľ nedôjde k výkonu delegovanej štátnej správy po dobu najmenej šiestich mesiacov, najbližší orgán štátnej správy, ktorý vykonáva štátnu správu na príslušnom úseku podľa osobitného zákona, písomne vyzve obec na nápravu a určí jej na to lehot