Presun kompetencií z miestnej štátnej správy na miestnu samosprávu prebehol vo viacerých oblastiach a je diferencovaný do veľkého počtu právnych predpisov. Jednou z možností, prostredníctvom ktorej možno zabezpečiť výkon decentralizovanej štátnej správy, je zriadenie spoločných obecných úradov, pričom právna subjektivita jednotlivých zúčastnených obcí ostáva v takom prípade zachovaná. Spoločné obecné úrady však nemajú vlastnú právnu subjektivitu.
Pokiaľ viaceré obce (minimálne dve) sú nespôsobilé vykonávať samosprávne úlohy a decentralizovanú miestnu štátnu správu, môžu sa zlúčiť a vytvoriť jednu zlúčenú obec, a to v súlade s § 2a zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“), pričom zlúčené obce však svoju právnu subjektivitu strácajú. S odstupom času možno pri výkone decentralizovanej miestnej štátnej správy obcami a mestami zaznamenať určité vzniknuté nedostatky, resp. problémové okruhy, ktoré budú okrem iného tiež predmetom tohto článku, vrátane návrhov ich riešenia.