Zákon ukladá každej obci úlohy v rámci preneseného výkonu štátnej správy na úseku protipožiarnej ochrany, vykonávania výchovno-preventívnych činností a vedenia dokumentácie na úseku ochrany pred požiarmi. Okrem týchto povinností plní obec na tomto úseku aj iné úlohy, ako napríklad vytváranie podmienok na plnenie úloh ochrany pred požiarmi u právnických osôb, ktoré zriadila, zabezpečovanie výstavby a údržby hasičskej stanice alebo hasičskej zbrojnice, zabezpečovanie zdrojov vody na hasenie požiarov a ich udržiavanie v použiteľnom stave.
V praxi sa možno stretnúť s nepochopením rozdielov medzi dobrovoľným hasičským zborom, dobrovoľným hasičským zborom obce a dobrovoľnou požiarnou ochranou. Toto nepochopenie uvedených inštitútov však pramení z problematickej právnej úpravy. Príspevok dáva odpovede na otázky, aký je rozdiel medzi dobrovoľným hasičským zborom, dobrovoľným hasičským zborom obce a dobrovoľnou požiarnou ochranou a aký je právny základ koordinácie a financovania výkonu zásahovej činnosti dobrovoľníkov.
Právna úprava
Na úvod je potrebné ustáliť označenie dobrovoľných hasičských zborov zriadených obcou ako "dobrovoľné hasičské zbory obce" (ďalej aj "DHZO"). Zriaďovanie dobrovoľných hasičských zborov obce je realizáciou preneseného výkonu štátnej správy na úseku ochrany pred požiarmi podľa § 16 ods. 2 v spojení s § 33 zákona č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi v z. n. p. (ďalej len "zákon o ochrane pred požiarmi").
Prenesený výkon štátnej správy obcou na úseku ochrany pred požiarmi je predmetom hlavného štátneho požiarneho dozoru, v rámci ktorého kompetenciu dohliadať nad obcou má podľa § 29 zákona o ochrane pred požiarmi jednak Ministerstvo vnútra SR, ale aj krajské riaditeľstvo Hasičského a záchranného zboru.
Relevantnú právnu úpravu v tejto oblasti predstavuje:
-
-
zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územn