Účasť obce a VÚC na sociálnom podnikaní (3. časť)

Vydáno: 14 minút čítania

Príspevok sa v poslednej tretej časti zaoberá otázkami súvisiacimi so sociálnym podnikaním obcí a VÚC v súvislosti s niektorými formami podpory registrovaných sociálnych podnikov (ďalej len „RSP“) podľa osobitných predpisov.

 
Podpora RSP zo strany obcí a VÚC vo vybraných oblastiach a formy podpory podľa osobitných predpisov
Fungovanie a životaschopnosť každého podniku v trhovom hospodárstve závisí nielen od ochoty a schopnosti jeho zakladateľov a štatutárnych orgánov viesť podnik a zveľaďovať ho, ale aj od finančných prostriedkov, resp. inej peniazmi oceniteľnej hodnoty (zákazník, trh), ktorú podnik vlastní, resp. ňou disponuje alebo môže disponovať na podporu svojej podnikateľskej činnosti a v prípade sociálneho podniku k posilneniu svojho sociálneho dosahu.
V prípade sociálnych podnikov je takáto podpora zo strany štátu, resp. štátnych orgánov alebo orgánov verejnej správy všeobecne súčasťou ich podnikateľského modelu a často je nevyhnutná, ak majú efektívne dosahovať svoje spoločensky prospešné ciele. Je však potrebné poznamenať, že táto podpora je zároveň viac než prirodzená; RSP a orgány verejnej správy zdieľajú spoločný cieľ, a to primárne slúžiť prospechu spoločnosti ako celku alebo jej vybraných komunít. Nástroje zo strany verejnej správy na podporu fungovania sociálnych podnikov, resp. RSP možno rozdeliť do dvoch kategórií, a to na tie, ktorých pravidlá sú upravené v samotnom zákone o sociálnej ekonomike, a tie, ktorých pravidlá upravujú osobitné predpisy. Nasledujúci text bude zameraný na formy podpory zakotvené v osobitných predpisoch.
 
Prijatie VZN obce na zníženie dane alebo oslobodenie od dane z pozemkov, zo stavieb, bytov a nebytových priestorov
Ide o jeden z právnych inštitútov fungovania RSP. Možnosť prijatia všeobecne záväzného nariadenia (ďalej len "VZN") obce s cieľom zníženia dane z pozemkov alebo oslobodenia od dane z pozemkov bola zavedená