Postup obce v konaní o proteste prokurátora
JUDr.
Jana
Gallová
Obce a mestá vykonávajú množstvo samosprávnych pôsobností i prenesenú štátnu správu. Je
im zverené konanie a rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach
fyzických a právnických osôb v oblasti verejnej správy. Pri výkone týchto pôsobností sa vyskytnú i
pochybenia. Tieto treba analyzovať a zistiť príčiny, aby sa v budúcnosti neopakovali. Predovšetkým
ich však treba napraviť - čo najskôr, najjednoduchšie a pokiaľ možno bez negatívnych následkov
navrátiť zákonný stav v konkrétnej veci. Čím dlhšie totiž trvá nezákonný stav, tým horšie, ba až
nenapraviteľné môžu byť jeho následky.
Právna úprava predvída možnosť pochybiť pri výkone verejno-mocenských oprávnení a
ustanovuje rôzne systémy opravných mechanizmov. Pri výkone verejno-mocenských oprávnení v závislosti
od toho, v akej konkrétnej oblasti verejnej správy obec/mesto (ďalej len "obec") koná, príslušná
právna úprava pripúšťa alebo nepripúšťa jednotlivé opravné prostriedky a za splnenia právnou úpravou
stanovených podmienok i prieskum zákonnosti v správnom súdnictve podľa zákona č.
162/2015 Z.z. Správny súdny poriadok v z. n. p.
(ďalej len "Správny súdny poriadok").
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Ďalšou, špecifickou možnosťou na dosiahnutie nápravy nezákonného stavu je uplatnenie
právnych prostriedkov dozoru prokurátora.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Zákonodarca priznal prokuratúre pôsobnosť v trestnej, ale aj v netrestnej oblasti. V
netrestnej oblasti vykonáva prokurátor svoju pôsobnosť i dozorom nad dodržiavaním zákonnosti orgánmi
verejnej správy v rozsahu stanovenom zákonom č. 153/2001
Z.z. o prokuratúre v z. n. p. (ďalej len "zákon o
prokuratúre"). V prípade obcí tento dozor spočíva (aj) v preskúmavaní dodržiavania zákonov a
ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov obcami pri vydávaní správnych aktov a
to:
1.
rozhodnutí
- napr. rozhodnutia obce ako správcu dane, ktorými vyrubuje
miestne dane a miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady; rozhodnutia obce ako
orgánu ochrany prírody a krajiny o udelení súhlasu na výrub drevín; rozhodnutia obce ako stavebného
úradu (územné rozhodnutie, stavebné povolenie, kolaudačné rozhodnutie, rozhodnutie o zmene stavby
pred dokončením a ďalšie); rozhodnutia obce v sociálnych veciach; rozhodnutia obce vo veciach
priestupkov a správnych deliktov, rozhodnutia obce v oblasti slobodného prístupu k informáciám
atď.,
2.
opatrení
- napr. súhlasy obce ako orgánu ochrany ovzdušia s povolením
stavieb malých zdrojov znečisťovania ovzdušia; oznámenia obce ako stavebného úradu, že nemá námietky
proti ohláseným drobným stavbám, stavebným úpravám a udržiavacím prácam atď.,
3.
uznesení orgánov územnej samosprávy
- t.j. uznesení zastupiteľských zborov
- obecných zastupiteľstiev obcí prijímaných na ich zasadnutiach,
4.
všeobecne záväzných nariadení obcí (ďalej len "VZN")
- napr. VZN obcí,
ktorými vyhlasujú záväzné časti územných plánov obcí; VZN obcí o miestnych daniach a miestnom
poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady; VZN obcí o podmienkach predaja výrobkov a
poskytovaní služieb na trhových miestach; VZN obcí o poplatku za znečisťovanie ovzdušia; VZN obcí o
označovaní ulíc a iných verejných priestranstiev atď.
Prieskum zákonnosti týchto správnych aktov v sebe zahŕňa i postup predchádzajúci ich
vydaniu. Treba poukázať na to, že prokurátor skúma súlad s objektívnym právom, teda "len" s právnou
úpravou a nie so subjektívnymi právami. Prieskum prokurátorom nezahŕňa skúmanie účelnosti,
hospodárnosti a vhodnosti postupu a rozhodovania. Prieskum prokurátorom nezahŕňa ani rozhodnutia,
ktorých vydanie závisí výlučne od posúdenia technického stavu veci.