Postup obce v konaní o proteste prokurátora

Vydáno: 35 minút čítania
Postup obce v konaní o proteste prokurátora
JUDr.
Jana
Gallová
Obce a mestá vykonávajú množstvo samosprávnych pôsobností i prenesenú štátnu správu. Je im zverené konanie a rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických a právnických osôb v oblasti verejnej správy. Pri výkone týchto pôsobností sa vyskytnú i pochybenia. Tieto treba analyzovať a zistiť príčiny, aby sa v budúcnosti neopakovali. Predovšetkým ich však treba napraviť - čo najskôr, najjednoduchšie a pokiaľ možno bez negatívnych následkov navrátiť zákonný stav v konkrétnej veci. Čím dlhšie totiž trvá nezákonný stav, tým horšie, ba až nenapraviteľné môžu byť jeho následky.
Právna úprava predvída možnosť pochybiť pri výkone verejno-mocenských oprávnení a ustanovuje rôzne systémy opravných mechanizmov. Pri výkone verejno-mocenských oprávnení v závislosti od toho, v akej konkrétnej oblasti verejnej správy obec/mesto (ďalej len "obec") koná, príslušná právna úprava pripúšťa alebo nepripúšťa jednotlivé opravné prostriedky a za splnenia právnou úpravou stanovených podmienok i prieskum zákonnosti v správnom súdnictve podľa zákona č. 162/2015 Z.z. Správny súdny poriadok v z. n. p. (ďalej len "Správny súdny poriadok").
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Ďalšou, špecifickou možnosťou na dosiahnutie nápravy nezákonného stavu je uplatnenie právnych prostriedkov dozoru prokurátora.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Zákonodarca priznal prokuratúre pôsobnosť v trestnej, ale aj v netrestnej oblasti. V netrestnej oblasti vykonáva prokurátor svoju pôsobnosť i dozorom nad dodržiavaním zákonnosti orgánmi verejnej správy v rozsahu stanovenom zákonom č. 153/2001 Z.z. o prokuratúre v z. n. p. (ďalej len "zákon o prokuratúre"). V prípade obcí tento dozor spočíva (aj) v preskúmavaní dodržiavania zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov obcami pri vydávaní správnych aktov a to:
1.
rozhodnutí
- napr. rozhodnutia obce ako správcu dane, ktorými vyrubuje miestne dane a miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady; rozhodnutia obce ako orgánu ochrany prírody a krajiny o udelení súhlasu na výrub drevín; rozhodnutia obce ako stavebného úradu (územné rozhodnutie, stavebné povolenie, kolaudačné rozhodnutie, rozhodnutie o zmene stavby pred dokončením a ďalšie); rozhodnutia obce v sociálnych veciach; rozhodnutia obce vo veciach priestupkov a správnych deliktov, rozhodnutia obce v oblasti slobodného prístupu k informáciám atď.,
2.
opatrení
- napr. súhlasy obce ako orgánu ochrany ovzdušia s povolením stavieb malých zdrojov znečisťovania ovzdušia; oznámenia obce ako stavebného úradu, že nemá námietky proti ohláseným drobným stavbám, stavebným úpravám a udržiavacím prácam atď.,
3.
uznesení orgánov územnej samosprávy
- t.j. uznesení zastupiteľských zborov - obecných zastupiteľstiev obcí prijímaných na ich zasadnutiach,
4.
všeobecne záväzných nariadení obcí (ďalej len "VZN")
- napr. VZN obcí, ktorými vyhlasujú záväzné časti územných plánov obcí; VZN obcí o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady; VZN obcí o podmienkach predaja výrobkov a poskytovaní služieb na trhových miestach; VZN obcí o poplatku za znečisťovanie ovzdušia; VZN obcí o označovaní ulíc a iných verejných priestranstiev atď.
Prieskum zákonnosti týchto správnych aktov v sebe zahŕňa i postup predchádzajúci ich vydaniu. Treba poukázať na to, že prokurátor skúma súlad s objektívnym právom, teda "len" s právnou úpravou a nie so subjektívnymi právami. Prieskum prokurátorom nezahŕňa skúmanie účelnosti, hospodárnosti a vhodnosti postupu a rozhodovania. Prieskum prokurátorom nezahŕňa ani rozhodnutia, ktorých vydanie závisí výlučne od posúdenia technického stavu veci.