Sťažnosti po novom
Nový zákon o sťažnostiach, ktorý vyšiel v Zbierke zákonov pod č. 9/2010 (ďalej len
„zákon o sťažnostiach") je účinný od 1. februára 2010. Týmto zákonom sa zároveň zrušil dovtedy
platný zákon č. 152/1998 Z.z. v znení zákona č.
164/2008 Z.z.
Z dôvodovej správy k návrhu nového zákona o
sťažnostiach bolo okrem iného uvedené, že: ....
došlo k mnohým legislatívnym zmenám,
na ktoré je potrebné reagovať, aby zákon o sťažnostiach bol naďalej účinným nástrojom ochrany práv
fyzických a právnických osôb v prípade, ak boli porušené činnosťou, respektíve nečinnosťou orgánu
verejnej správy alebo iného orgánu Slovenskej republiky, Zákon o sťažnostiach je právny predpis,
ktorý v súlade s ustanovením Článku 46 Ústavy SR zabezpečuje ochranu individuálnych práv fyzických
osôb a právnických osôb porušovaných alebo ohrozovaných činnosťou alebo nečinnosťou orgánov verejnej
správy, Zákonná úprava možnosti obracať sa na orgány verejnej správy prostredníctvom sťažností sa
dotýka širokej verejnosti
,"Obdobne, ako v zákone, ktorý bol zrušený, aj v novom zákone o sťažnostiach je
definované, čo je a čo nie je sťažnosťou (negatívne vymedzenie je v ňom viac spresnené).
V praxi najväčší problém súvisí s posúdením došlého podania, či je alebo nie
sťažnosťou. Pri nesprávnom posúdení nasleduje postup, ktorý nezodpovedá aktuálnemu právnemu
stavu.
Najčastejšie sa ako sťažnosť riešia práve tie podania, ktoré vo veci majú uvedené
„sťažnosť". Nový zákon o sťažnostiach vymedzuje, že
podanie sa posudzuje podľa
obsahu
, nie podľa toho, ako je pisateľom označené. Klasické prí