Sťažnosti po novom

Vydáno: 12 minút čítania
Sťažnosti po novom
Nový zákon o sťažnostiach, ktorý vyšiel v Zbierke zákonov pod č. 9/2010 (ďalej len „zákon o sťažnostiach") je účinný od 1. februára 2010. Týmto zákonom sa zároveň zrušil dovtedy platný zákon č. 152/1998 Z.z. v znení zákona č. 164/2008 Z.z.
Z dôvodovej správy k návrhu nového zákona o sťažnostiach bolo okrem iného uvedené, že: ....
došlo k mnohým legislatívnym zmenám, na ktoré je potrebné reagovať, aby zákon o sťažnostiach bol naďalej účinným nástrojom ochrany práv fyzických a právnických osôb v prípade, ak boli porušené činnosťou, respektíve nečinnosťou orgánu verejnej správy alebo iného orgánu Slovenskej republiky, Zákon o sťažnostiach je právny predpis, ktorý v súlade s ustanovením Článku 46 Ústavy SR zabezpečuje ochranu individuálnych práv fyzických osôb a právnických osôb porušovaných alebo ohrozovaných činnosťou alebo nečinnosťou orgánov verejnej správy, Zákonná úprava možnosti obracať sa na orgány verejnej správy prostredníctvom sťažností sa dotýka širokej verejnosti
,"
Obdobne, ako v zákone, ktorý bol zrušený, aj v novom zákone o sťažnostiach je definované, čo je a čo nie je sťažnosťou (negatívne vymedzenie je v ňom viac spresnené).
V praxi najväčší problém súvisí s posúdením došlého podania, či je alebo nie sťažnosťou. Pri nesprávnom posúdení nasleduje postup, ktorý nezodpovedá aktuálnemu právnemu stavu.
Najčastejšie sa ako sťažnosť riešia práve tie podania, ktoré vo veci majú uvedené „sťažnosť". Nový zákon o sťažnostiach vymedzuje, že
podanie sa posudzuje podľa obsahu
, nie podľa toho, ako je pisateľom označené. Klasické prí