COVID-19 – Praktická príručka zamestnávateľa

Vydané: 4 minúty čítania

Základným cieľom v súčasnosti je mať čo najviac dôveryhodných informácií.

1.    Aké sú praktické následky Opatrenia Úradu verejného zdravotníctva, č. OLP 2595/2020 zo dňa 15.3.2020?

S účinnosťou od 16.5.2020 od 6:00 hod. sa na obdobie 14 dní uzatvárajú všetky maloobchodné prevádzky a všetky prevádzky poskytujúce služby, okrem výnimiek stanovených týmto opatrením (napr. predajne potravín, lekárne, drogérie, predajne novín, internetové e-shopy, atď.) 

Prevádzky, ktoré nespadajú ani pod jednu z výnimiek stanovených opatrením, musia byť povinne zatvorené – zamestnanci, ktorí majú ako miesto výkonu práce uvedenú adresu takejto prevádzky, nemôžu vykonávať prácu na takomto mieste.

2.    Môže zamestnanec odmietnuť dostaviť sa na pracovisko z dôvodu obavy z ochorenia COVID-19?

  1. Áno, ak ide o zamestnancov prevádzok, na ktoré sa vzťahuje zákaz otvorenia, vyplývajúci z Opatrenia Úradu verejného zdravotníctva, číslo OLP 2595/2020 zo dňa 15.3.2020 (ďalej len „Opatrenie“). 
  2. Nie, ak ide o zamestnanca, ktorý nebol v rizikovej krajine, ani nevykazuje symptómy ochorenia COVID-19, zároveň ide o zamestnanca, ktorý spadá pod výnimku vyplývajúcu z Opatrenia. Upozorňujeme, že absencia takéhoto zamestnanca v práci bez ospravedlnenia sa považuje za porušenie pracovnej disciplíny.


3.    Aké preventívne opatrenia by mal prijať zamestnávateľ v súvislosti s hrozbou nákazy ochorením COVID-19?

Zamestnávateľom odporúčame:

  • sústavne sledovať situáciu a priebežne informovať zamestnancov, 
  • vybaviť pracovisko dezinfekčnými prostriedkami a ochrannými pomôckami,
  • minimalizovať akékoľvek pracovné stretnutia a nahradiť ich konferenčnými a video hovormi,
  • zvážiť prácu z domu (home office) – zamestnávateľ nemá právo zamestnancovi jednostranne nariadiť, aby pracoval z domu, môže sa s ním len dohodnúť.


4.    Ako postupovať, ak možnosť home office nie je dohodnutá v pracovnej zmluve (resp. v internom predpise zamestnávateľa)?

Na výkon práce formou home office je potrebná dohoda o zmene pracovných podmienok medzi zamestnancom a zamestnávateľom. 

V prípade záujmu o vzor takejto dohody nám prosím napíšte na office@smlegal.sk, našim klientom ho poskytujeme bezplatne

5.    Ako postupovať, ak druh vykonávanej práce neumožňuje tzv. home office?

V takomto prípade má zamestnávateľ tri možnosti:

  1. preruší práce pre tzv. iné prekážky v práci na strane zamestnávateľa, kedy má zamestnanec nárok na náhradu mzdy,
  2. preruší práce v dôsledku vážnych prevádzkových dôvodov na strane zamestnávateľa – platí to len v prípade zamestnávateľa, u ktorého pôsobia zástupcovia zamestnancov. Podmienkou je uzatvorenie písomnej dohody o vážnych prevádzkových dôvodoch, pre ktoré nemôže zamestnávateľ prideľovať zamestnancom práce. V danom prípade patrí zamestnancom pracovné voľno s náhradou mzdy v sume určenej touto dohodou (najmenej vo výške 60 % priemerného zárobku zamestnanca), 
  3. nariadi dovolenku s jej bezprostredným čerpaním – uvedené vyžaduje súhlas zamestnanca a je viazané na výnimočnosť prípadu.

6.    Ako postupovať v prípade nariadenia karanténneho opatrenia zamestnancovi?

Zamestnávateľ je v takomto prípade povinný ospravedlniť neprítomnosť zamestnanca v práci – ide o prekážku v práci na strane zamestnanca. Za čas trvania karantény patrí zamestnancovi náhrada mzdy ako pri dočasnej pracovnej neschopnosti.

Zamestnanec však má možnosť aj počas karantény pracovať z domu. V tejto špecifickej situácii podľa informácií Sociálnej poisťovne môže zamestnanec napriek svojej pracovnej neschopnosti nepožiadať o výplatu nemocenskej dávky a tak uprednostniť prácu z domu, za ktorú mu patrí mzda. 

7.    Ako postupovať v prípade zvýšenej neprítomnosti zamestnancov?

Zamestnávateľ má dve možnosti. V prípade:

  1. nevýrobnej činnosti – značná časť neprítomnosti zamestnancov sa dá nahradiť prácou z domu,
  2. výrobnej činnosti, resp. poskytovania služieb – určitú časť výpadku pracovných síl možno eliminovať úpravou pracovných zmien a plánovaných dovoleniek, prípadne nariadením práce nadčas v rozsahu ustanovenom Zákonníkom práce.

Je zrejmé, že dlhodobý zásah do štandardného prevádzkového režimu zamestnávateľa ovplyvní jeho schopnosť plniť záväzky zo zmluvných vzťahov. O našich odporúčaniach v súvislosti s plnením zmluvných záväzkov Vás budeme čoskoro informovať.