Čo má byť predmetom inventúry obstarania dlhodobého nehmotného a hmotného majetku?
Pri inventúre obstarania dlhodobého nehmotného a hmotného majetku sa vykonáva kombinovaná inventúra. Fyzickou inventúrou sa potvrdí nielen existencia, ale aj stav nedokončených investícií, výsledky tejto fyzickej inventúry sa potvrdia dokladovou inventúrou nedokončených investícií (overia sa faktúry, zmluvy, dodacie listy). Pri inventúre obstarania dlhodobého nehmotného a hmotného majetku by sa mali skúmať dôvody, prečo nie je majetok zaradený v majetkovej evidencii a v účtovníctve.
Výsledkom inventúry je písomné vyhotovenie súpisu majetku, ktorým je
inventúrny súpis
.Podľa § 30 ods. 2 zákona o účtovníctve inventúrny súpis je účtovný záznam, ktorý zabezpečuje preukázateľnosť účtovníctva. Inventúrny súpis musí obsahovať tieto údaje:
a)
obchodné meno alebo názov účtovnej jednotky, právnické osoby uvedú sídlo, fyzické osoby bydlisko a miesto podnikania, ak sa líši od miesta bydliska,
b)
deň začatia inventúry, deň, ku ktorému bola inventúra vykonaná, a deň jej skončenia,
c)
stav majetku s uvedením jednotiek množstva a ceny,
d)
miesto uloženia majetku,
e)
meno, priezvisko a podpisový záznam hmotne zodpovednej osoby alebo zodpovednej osoby za príslušný druh majetku,
f)
zoznam záväzkov a ich ocenenie podľa § 25 zákona o účtovníctve,
g)
zoznam skutočného stavu rozdielu majetku a záväzkov,
h)
odporúčania na posúdenie reálnosti ocenenia majetku a záväzkov k dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje, zistené pri vykonávaní inventúry na účely úpravy ocenenia majetku a záväzkov podľa § 26 a § 27 zákona o účtovníctve, ak sú takéto skutočnosti známe osobám, ktoré vykonali inventúru,
i)
meno, priezvisko a podpisový záznam osôb zodpovedných za zistenie skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov,
j)
poznámky.