Ako stanoviť rozsah schvaľovania zmien rozpočtu pre starostu?
Pri stanovení rozsahu schvaľovania zmien rozpočtu pre starostu možno vychádzať z obsahu jednotlivých rozpočtových opatrení.
Vychádzajúc z obsahu rozpočtových opatrení zadefinovaných v § 14 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy sa môže určiť, že v kompetencii starostu je schvaľovať len:
1. zmeny rozpočtu vykonané rozpočtovými opatreniami podľa § 14 ods. 2 písm. a) zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, konkrétne presunmi rozpočtovaných prostriedkov v rámci schváleného rozpočtu, pričom sa nemenia celkové príjmy a celkové výdavky − rozsah povolených presunov je možné zúžiť buď stanovením limitu objemu rozpočtovaných prostriedkov, ktoré môže starosta presunúť, alebo určením ekonomického charakteru výdavkov, napr. obmedzením tejto kompetencie len na bežné výdavky s výnimkou mzdových výdavkov a pod;
6. zmeny rozpočtu vykonané rozpočtovými opatreniami podľa § 14 ods. 2 písm. b) zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, konkrétne povoleným prekročením výdavkov – aj v tomto prípade sa rozsah môže obmedziť stanovením limitu objemu rozpočtovaných prostriedkov, o ktoré sa môžu prekročiť výdavky len na základe rozpočtového opatrenia vykonaného starostom; ďalšie obmedzenie môže byť vykonané určením ekonomického charakteru výdavkov, pri ktorých možno povoliť vyššie čerpanie výdavkov alebo, naopak, u ktorých výdavkov toto možné nie je (obvykle výdavky na platy, na reprezentačné, kapitálové výdavky a pod.).
Zmeny rozpočtu počas príslušného rozpočtového roka sa vykonávajú rozpočtovými opatreniami, ktorými sú:
a) presun rozpočtovaných prostriedkov v rámci schváleného rozpočtu, pričom sa nemenia celkové príjmy a celkové výdavky,
- uvedený postup sa realizuje tak, že rozpočtovaný výdavok sa neuskutoční (dôvody neuskutočnenia rozpočtového výdavku môžu byť rôzne) a umožní sa rozpočtovanie nevyhnutného výdavku, ktorý v rozpočte obce či v rozpočte VÚC nebol zabezpečený (takto uvoľnenými finančnými prostriedkami sa uhradí nevyhnutný a neočakávaný výdavok,
ab) povolené prekročenie a viazanie príjmov,
- toto rozpočtové opatrenie sa uplatní v prípade vyššieho plnenia príjmov oproti schválenému rozpočtu alebo v prípade, ak príjmy nebudú plnené v súlade so schváleným rozpočtom,
ac) povolené prekročenie a viazanie rozpočtovaných výdavkov,
- toto rozpočtové opatrenie sa uplatní v prípade vyššieho plnenia príjmov oproti schválenému rozpočtu, čím sa umožní prekročenie čerpania rozpočtovaných výdavkov alebo v prípade neplnenia rozpočtovaných príjmov, kedy bude nutné viazať rozpočtové výdavky,
ad) povolené prekročenie a viazanie finančných operácií,
- toto rozpočtové opatrenie sa uplatní v prípade, že obec a VÚC sa rozhodne v priebehu rozpočtového roka zapojiť do rozpočtu cez príjmové finančné operácie mimorozpočtové zdroje, čím dôjde k prekročeniu finančných operácií alebo sa, naopak, rozhodne niektoré zo schválených finančných operácií nerealizovať, a tak dôjde k viazaniu rozpočtových operácií.
Zmeny rozpočtu sa vykonávajú rozpočtovými opatreniami.
Forma rozpočtových opatrení vždy záleží od orgánu, ktorý má oprávnenie tieto zmeny schvaľovať:
- v prípade zastupiteľstva zmeny rozpočtu budú schválené uznesením zastupiteľstva,
- v prípade starostu a predsedu samosprávneho kraja zmeny rozpočtu budú vykonané na základe rozpočtového opatrenia – rozhodnutia starostu a predsedu samosprávneho kraja.
V uznesení alebo rozhodnutí by malo byť vždy uvedené, na základe akej právnej úpravy sa zmena rozpočtu vykonáva.
Zdroj: publikácia Rozpočet obce a vyššieho územného celku, 2. vydanie