Rozpočtová organizácia obce získala bežný transfer zo štátneho rozpočtu, ktorý nepoužije do konca roka, ale využije možnosť výnimky zo zásady časovosti podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správya finančné prostriedky z bežného transferu bude čerpať do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka. Ako má postupovať rozpočtová organizácia a aj obec na konci rozpočtového roka a v prvých mesiacoch nasledujúceho rozpočtového roka, keď budú čerpať tento účelovo určený bežný transfer zo štátneho rozpočtu?
Na konci roka rozpočtová organizácia nevyčerpané účelovo určené finančné prostriedky z bežného transferu vráti obci na jej bežný účet. Obec tieto nevyčerpané účelovo určené prostriedky prevedie zo svojho bežného účtu na osobitný účet. V nasledujúcom rozpočtovom roku obec nevyčerpané účelovo určené finančné prostriedky zaradí do rozpočtu ako príjmovú finančnú operáciu.
Po zaradení do rozpočtu cez príjmové finančné operácie obec nevyčerpané účelovo určené finančné prostriedky z bežného transferu vráti rozpočtovej organizácii, aby ich použila zákonným spôsobom na bežné výdavky.
Príjem aj použitie týchto finančných prostriedkov musí byť v rozpočte obce tiež rozpočtované, aj keď ide o finančné prostriedky, ktoré získala rozpočtová organizácia. Treba si uvedomiť, že príjmy a výdavky rozpočtu rozpočtovej organizácie sú súčasťou rozpočtu obce, a teda aj v prípade vykonávania zmien rozpočtu rozpočtovej organizácie, v tomto prípade na strane výdavkov, sa uplatňuje § 14 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Z uvedeného vyplýva, že aj v tomto prípade sa realizácia týchto finančných prostriedkov bude realizovať len prostredníctvom rozpočtu a zo strany oprávneného orgánu obce, ktorým je v tomto prípade starosta obce, sa vykonajú zmeny rozpočtu rozpočtovými opatreniami podľa § 14 ods. 2 písm. c) a d) cit. zákona.
Obec ako zriaďovateľ oznámi rozpočtovej organizácii zmenu jej rozpočtu rozpočtovým opatrením a zašle jej avízo o uskutočnenom presune finančných prostriedkov.
Zdroj: publikácia Rozpočet obce a vyššieho územného celku, 2. vydanie