Obec získala v minulom rozpočtovom roku finančné prostriedky, ktoré môže použiť v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch až do ich použitia na určený účel; na tieto prostriedky sa uplatňuje výnimka na základe § 8 ods. 4 a 5 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Ako má obec postupovať, keď potrebuje tieto nevyčerpané účelovo určené finančné prostriedky použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku?
Účelovo určené prostriedky, ktoré obec získala v minulom rozpočtovom roku a ktoré v tomto roku nevyčerpala, pretože ich môže použiť v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch, ostávajú na účte obce. Keďže ide o účelovo určené prostriedky, ktoré nie je možné použiť na iný ako určený účel, v zákone o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy je ustanovený mechanizmus, ako naložiť s týmito nevyčerpanými účelovo určenými prostriedkami a ako ich v nasledujúcom rozpočtovom roku zapojiť do rozpočtu.
Podľa § 16 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, ak možno použiť v rozpočtovom roku v súlade s osobitným predpisom nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo ŠR, z rozpočtu EÚ alebo na základe osobitného predpisu, tieto nevyčerpané prostriedky sa na účely tvorby peňažných fondov pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) cit. zákona z tohto prebytku vylučujú. V cit. ustanovení (§ 16 ods. 7) je ustanovená aj povinnosť obce tieto nevyčerpané účelovo určené prostriedky na konci rozpočtového roka previesť zo svojho bežného účtu na osobitný účet.
V nasledujúcom rozpočtovom roku obec nevyčerpané účelovo určené prostriedky používa prostredníctvom svojho rozpočtu – zaradí ich do rozpočtu ako príjmovú finančnú operáciu. Použitie nevyčerpaných prostriedkov na určený účel je výdavkom rozpočtu obce v nasledujúcich rozpočtových rokoch:
a) kapitálovým výdavkom, ak ide o kapitálový transfer,
x) bežným výdavkom, ak ide o bežný transfer.
Príjem aj použitie týchto finančných prostriedkov musia byť v rozpočte obce rozpočtované. Príslušný orgán obce (v tomto prípade, keďže ide o prostriedky zo ŠR, z EÚ a iné prostriedky zo zahraničia poskytnuté na konkrétny účel, týmto orgánom je starosta obce) vykonáva zmeny rozpočtu rozpočtovými opatreniami, ktorými sú:
a) presun rozpočtovaných prostriedkov v rámci schváleného rozpočtu, pričom sa nemenia celkové príjmy a celkové výdavky,
y) povolené prekročenie a viazanie výdavkov pri dosiahnutí vyšších príjmov,
z) povolené prekročenie a viazanie rozpočtovaných výdavkov,
aa) povolené prekročenie a viazanie finančných operácií.
V tomto prípade pôjde o zmeny rozpočtu v súlade s § 14 ods. 2 písm. c) a d) zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. V nasledujúcom rozpočtovom roku obec musí nevyčerpané účelovo určené finančné prostriedky z predošlého rozpočtového roka použiť len prostredníctvom svojho rozpočtu. V prvom kroku ich zaradí do rozpočtu ako príjmovú finančnú operáciu; vykoná zmenu rozpočtu rozpočtovým opatrením podľa § 14 ods. 2 písm. d) zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy – pôjde o povolené prekročenie finančných operácií. V druhom kroku pri ich použití vykoná zmenu rozpočtu rozpočtovým opatrením podľa § 14 ods. 2 písm. c) cit. zákona – pôjde o povolené prekročenie rozpočtovaných výdavkov.
Obe zmeny rozpočtu sa vykonajú rozpočtovým opatrením zo strany štatutárneho orgánu obce – starostu obce v súlade s § 14 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého zmeny rozpočtu vrátane zmeny programov obce alebo programov VÚC schvaľuje orgán obce alebo orgán VÚC príslušný podľa osobitných predpisov s výnimkou účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu, z Európskej únie a iných prostriedkov zo zahraničia na konkrétny účel, z rozpočtu iného subjektu verejnej správy a darov, ak darca určí účel daru.
Zdroj: publikácia Rozpočet obce a vyššieho územného celku, 2. vydanie