Ktorý výsledok hospodárenia obec uvádza v záverečnom účte a podľa ktorého sa bude tvoriť rezervný fond?
Z § 4 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z. z. vyplýva, že pre potreby vyčíslenia prebytku alebo schodku rozpočtu obce/VÚC ako subjektu verejnej správy sa uplatňuje jednotná metodika platná pre EÚ.
V § 16 – Záverečný účet obce, záverečný účet vyššieho územného celku cit. zákona je ustanovené, že zastupiteľstvo pri prerokúvaní záverečného účtu:
- rozhoduje o použití prebytku rozpočtu alebo
- potvrdzuje financovanie schodku rozpočtu,
pričom priamo v § 16 ods. 8 zákona č. 583/2004 Z. z. sa pri stanovení výšky prebytku/schodku rozpočtu odkazuje na § 16 ods. 6 a § 10 ods. 3 písm. a) a b), a nie na § 4 ods. 7 cit. zákona.
Z uvedeného vyplýva, že zastupiteľstvo pri prerokúvaní záverečného účtu rozhoduje o použití prebytku rozpočtu alebo potvrdzuje financovanie schodku rozpočtu, ktorý bol zistený nie podľa jednotnej metodiky platnej pre EÚ, ale ktorý obec zistila po zúčtovaní celkových príjmov a výdavkov rozpočtu bez finančných operácií a vyčíslení ich bilancie.
Takto zistený prebytok rozpočtu sa po odpočítaní nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov poskytnutých v predchádzajúcom rozpočtovom roku, zo ŠR, z rozpočtu EÚ alebo na základe osobitného predpisu, stáva zdrojom peňažných fondov obce, o ktorých použití rozhoduje zastupiteľstvo.
Zdroj: publikácia Záverečný účet obce a vyššieho územného celku, 2. vydanie