Rozdeľovanie a financovanie kompetencií obce a VÚC

Vydané: 6 minút čítania

Ako sa rozdeľujú kompetencie obce a VÚC a ktoré sú financované z rozpočtu obce a VÚC?

Kompetencie územnej samosprávy sa rozdeľujú na originálneprenesené.

K originálnym kompetenciám obce patria činnosti obce zabezpečujúce samosprávnu pôsobnosť obce, najmä:

  • územnoplánovacia činnosť týkajúca sa územia obce, obstarávanie, prerokúvanie a schvaľovanie územnoplánovacích podkladov obce,
  • obstarávanie a schvaľovanie programov rozvoja bývania, vytváranie vhodných podmienok na bývanie v obci,
  • regionálny rozvoj, rozvoj cestovného ruchu,
  • tvorba a ochrana životného prostredia,
  • vlastná investičná činnosť a podnikateľská činnosť v záujme zabezpečenia potrieb obyvateľov obce a rozvoja obce, usmerňovanie ekonomickej a podnikateľskej činnosti v obci,
  • plnenie úloh na úseku ochrany spotrebiteľa a vytváranie podmienok na zásobovanie obce podľa osobitného predpisu,výstavba, údržba a správa miestnych komunikácií, verejných priestranstiev, obecného cintorína, kultúrnych, športových a ďalších obecných zariadení, kultúrnych pamiatok, pamiatkových území a pamätihodností obce,
  • zabezpečovanie verejnoprospešných služieb, najmä nakladanie s komunálnym odpadom a drobným stavebným odpadom, udržiavanie čistoty v obci, správa a údržba verejnej zelene a verejného osvetlenia, zásobovanie vodou, odvádzanie odpadových vôd, nakladanie s odpadovými vodami zo žúmp,
  • zabezpečovanie miestnej verejnej dopravy,
  • rozvoj výchovy a vzdelávania, riadenie škôl a školských zariadení,
  • tvorba, prezentácia a rozvoj kultúrnych hodnôt a kultúrnych aktivít, ochrana kultúrnych pamiatok a pamiatkového fondu, osvetová činnosť, záujmová umelecká činnosť,
  • rozvoj telesnej kultúry a športu a starostlivosť o deti a mládež,
  • zabezpečovanie zdravotnej starostlivosti,
  • plnenie úloh na úseku sociálnej pomoci v rozsahu podľa osobitného predpisu.

K originálnym kompetenciám VÚC patria činnosti VÚC zabezpečujúce samosprávnu pôsobnosť VÚC.

Kompetencie na prenesený výkon štátnej správy sa zo strany obce aj zo strany VÚC vykonávajú v mene štátu, štát je zodpovedný za riadenie a kvalitu realizovaných činností a za financovanie prenesených kompetencií.

U obce ide najmä o:

  •         činnosť matrík,
  •         výkon stavebného poriadku,
  •         časť činností v školstve.

U VÚC ide najmä o činnosti:

  •         v cestnej doprave,
  •         v školstve,
  •         v zdravotníctve,
  •         v divadelnej činnosti, múzeá, galérie a knižnice,
  •         v cestovnom ruchu a v regionálnom rozvoji,
  •         na úseku sociálnej pomoci,
  •         na úseku civilnej ochrany.

Originálne kompetencie územnej samosprávy sú financované prostredníctvom podielov na daniach v správe štátu a prostredníctvom vlastných daňových príjmov, ktorými sú miestne dane a miestny poplatok za komunálny odpad a drobný stavebný odpad na základe zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov.

Prenesený výkon štátnej správy je financovaný dotáciami na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy, ako aj ďalšími dotáciami zo štátneho rozpočtu v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok.

Fiškálna decentralizácia sa týka len financovania samosprávnych kompetencií obcí a vyšších územných celkov, kompetencie na prenesený výkon štátnej správy, ktorý obce a vyššie územné celky vykonávajú, sa naďalej financujú dotáciami zo štátneho rozpočtu prostredníctvom príslušnej rozpočtovej kapitoly.

Rozpočet obsahuje príjmy a výdavky, v ktorých sú vyjadrené finančné vzťahy:

a)    štátu k rozpočtom územnej samosprávy (rozpočtom obcí a rozpočtom VÚC), ktorými sú:

-    podiely na daniach v správe štátu,

-    dotácie na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy,

-    ďalšie dotácie v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok,

a)    obce a VÚC k právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom pôsobiacim na území obce a VÚC, ako aj k obyvateľom žijúcim na tomto území vyplývajúce pre ne zo zákonov a z iných všeobecne záväzných právnych predpisov, zo všeobecne záväzných nariadení obce a VÚC, ako aj zo zmlúv,

b)   obce a VÚC k zriadeným rozpočtovým a príspevkovým organizáciám, ktorými sú:

-    rozpočty príjmov a výdavkov rozpočtových organizácií zriadených obcou a VÚC,

-    príspevky príspevkovým organizáciám zriadeným obcou a VÚC,

c)    obce a VÚC k právnickým osobám, ktorých je zakladateľom,

d)   obce a VÚC k rozpočtom iných obcí, ako aj finančné vzťahy obce k rozpočtu VÚC, do ktorého územia obec patrí, ak plnia spoločné úlohy.

Samostatnosť rozpočtu sa prejavuje začlenením finančných vzťahov obce a VÚC najmä k štátnemu rozpočtu (autonómia v použití podielových daní), ako aj k právnickým a fyzickým osobám – podnikateľom pôsobiacim na ich území a k obyvateľom žijúcim na tomto území, ktoré vyplývajú pre nich zo zákonov a z iných všeobecne záväzných právnych predpisov, zo všeobecne záväzných nariadení obce a VÚC, ako aj zo zmlúv.

Rozpočet územnej samosprávy je súčasťou rozpočtu verejného sektora, pri jeho zostavovaní sa vychádza z východísk a z ukazovateľov schváleného rozpočtu verejnej správy. V rozpočte sú tak vyjadrené nielen finančné vzťahy štátu k rozpočtom územnej samosprávy, ale aj finančné vzťahy subjektov územnej samosprávy k iným subjektom sektora verejnej správy.

Návrh finančných vzťahov medzi štátnym rozpočtom a rozpočtom územnej samosprávy prerokúva ministerstvo financií s republikovými združeniami obcí a so zástupcami VÚC pred predložením návrhu programu stability a pred predložením návrhu rozpočtu verejnej správy na rokovanie vlády Slovenskej republiky podľa osobitného predpisu; súčasne sa prerokúva aj predpokladaný vývoj príjmov, výdavkov, prebytku alebo schodku rozpočtov územnej samosprávy ako súčasti rozpočtu verejnej správy.

Zdroj: publikácia Rozpočet obce a vyššieho územného celku, 2. vydanie