Zmeny v zákone o účtovníctve pre rok 2022

Vydané: 18 minút čítania

Cieľom tohto príspevku je upozorniť na najdôležitejšie zmeny zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) platné pre rok 2022.

Zákonom č. 198/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (ďalej len „zákon č. 198/2020 Z. z.“) došlo pre rok 2022 k zvýšeniu veľkostných kritérií pre overovanie účtovnej závierky audítorom.

Pri overovaní účtovnej závierky (ďalej len „ÚZ“) audítorom sa posudzujú dve po sebe idúce účtovné obdobia, t. j. pri ÚZ zostavenej k 31. 12. 2022 je to za rok 2022 a za rok 2021.

Veľkostné kritériá platné pre rok 2022

Podmienky overenia účtovnej závierky audítorom

Účinné od 1. 1. 2022

Celková suma majetku

4 000 000 €

Čistý obrat

8 000 000 €

Priemerný prepočítaný počet zamestnancov

50

 

Veľkostné kritériá platné na rok 2021

Podmienky overenia účtovnej závierky audítorom

Účinné od 1. 1. 2021

Celková suma majetku

3 000 000 €

Čistý obrat

6 000 000 €

Priemerný prepočítaný počet zamestnancov

40

 

Ak účtovná jednotka (ďalej len „ÚJ“) v každom roku osobitne splní dve z uvedených podmienok, musí mať ÚZ za rok 2022 overenú audítorom. Ak tieto podmienky v jednom roku splní, v druhom nesplní, alebo nesplní podmienky ani v jednom roku, potom ÚZ za rok 2022 nemusí mať overenú audítorom.

Od 1. 1. 2022 vstúpil do platnosti zákona č. 456/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. a ktorá prináša tieto najdôležitejšie zmeny:

Zmeny v zákone o účtovníctve v nadväznosti na novelu Obchodného zákonníka

V § 1 ods. 1 písm. a) zákona o účtovníctve sa spresňuje vymedzenie osôb, ktoré sa považujú za ÚJ. Ide o:

• právnické osoby, ktoré majú sídlo na území SR,

• zahraničné PO, ak na území SR podnikajú alebo vykonávajú inú činnosť podľa osobitných predpisov;

• zahraničné FO a slovenské FO, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov, t. j. ak vedú účtovníctvo.

Pri zahraničných FO zákon o účtovníctve odkazuje na § 21 ods. 4 písm. a) zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len „Obchodný zákonník“) a pri zahraničných PO na § 21 ods. 4 písm. b) Obchodného zákonníka. Oprávnenie zahraničnej osoby podnikať na území SR vzniká ku dňu:

• vzniku živnostenského oprávnenia alebo iného ako živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov, a to v rozsahu predmetu podnikania zapísaného v živnostenskom registri alebo inej evidencii ustanovenej osobitným zákonom – ide o zahraničnú FO, alebo

• zápisu podniku alebo organizačnej zložky podniku zahraničnej PO do obchodného registra, a to v rozsahu zapísaného predmetu podnikania; návrh na zápis podáva zahraničná PO.

Od 1. 1. 2022 sa zákon o účtovníctve vzťahuje aj na fyzické osoby, ktoré nie sú ÚJ:

• ktoré majú trvalý pobyt na území SR, ak im vzniknú povinnosti v súvislosti s uchovávaním účtovnej dokumentácie ÚJ, ktorá zaniká bez právneho nástupcu alebo končí podnikanie alebo inú zárobkovú činnosť, alebo

• ktorým vznikla povinnosť uloženia dokumentov do registra ÚZ podľa § 23a ods. 10 zákona o účtovníctve, t. j. účtovné dokumenty je povinný do registra ÚZ uložiť štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu zapísaný v obchodnom registri pred výmazom obchodnej spoločnosti z obchodného registra.

Zmeny týkajúce sa účtovnej dokumentácie

Podľa § 4 ods. 6zákona o účtovníctve účtovnými záznamami sú najmä účtovné doklady (napr. faktúra, príjmový pokladničný doklad, výdavkový pokladničný doklad, a pod.), účtovné zápisy, účtovné knihy, odpisový plán, inventúrne súpisy, účtový rozvrh, účtovná závierka, výročná správa. Jednotlivé účtovné záznamy sa môžu zoskupovať do účtovných záznamov obsahujúcich súhrnnú informáciu (súhrnný účtovný záznam).

V siedmej časti zákona o účtovníctve – Účtovná dokumentácia – sa nanovo určujú ustanovenia:

• § 31 – Účtovný záznam,

• § 32 – Preukázateľnosť účtovného záznamu a

• § 33 – Transformácia účtovného záznamu.

V § 31 zákona o účtovníctve sa definuje listinný a elektronický účtovný záznam, pričom obidve podoby sa považujú za rovnocenné a tiež sa definujú požiadavky na účtovný záznam, ktorými sú vierohodnosť pôvodu, neporušenosť obsahu a jeho čitateľnosť. Tieto vlastnosti je ÚJ povinná zabezpečiť od okamihu vyhotovenia účtovného záznamu alebo od okamihu prijatia alebo sprístupnenia účtovného záznamu až do konca doby jeho uloženia (archivácie).

Pri zasielaní elektronického záznamu alebo pri inom sprístupnení inej osobe, použitie elektronického účtovného záznamu podlieha písomnej dohode medzi zúčastnenými stranami o určení technických požiadaviek potrebných na prijímanie účtovných záznamov alebo potvrdenému súhlasu prijímateľa účtovného záznamu, tzn. akceptácia účtovného záznamu, napr. informácia o zaplatení požadovanej sumy.

Zákon o účtovníctve ustanovuje povinnosť ÚJ predložiť účtovné záznamy pre potreby overenia ÚZ audítorom, pre potreby zverejňovania a pre potreby daňového úradu, a to na výzvu daňového úradu alebo na požiadanie oprávnených osôb. Okrem tejto povinnosti je ÚJ povinná daňovému úradu alebo oprávneným osobám umožniť prístup do softvéru na vedenie účtovníctva a preukázať účtovným záznamom označenie účtov, na ktorých sú účtovné prípady zaúčtované.

Ustanovenie § 32 zákona o účtovníctve upravuje preukázateľnosť účtovného záznamu, podpisový záznam a možnosti zabezpečenia vierohodnosti pôvodu účtovného záznamu a neporušenosť obsahu účtovného záznamu.

Za preukázateľný účtovný záznam sa považuje účtovný záznam, ktorého obsah priamo dokazuje skutočnosť alebo nepriamo obsahom iných preukázateľných účtovných záznamov.

Podpisovým záznamom sa rozumie vlastnoručný podpis, kvalifikovaný elektronický podpis alebo obdobný preukázateľný podpisový záznam nahrádzajúci vlastnoručný podpis v elektronickej podobe, ktorý umožňuje jednoznačnú preukázateľnú identifikáciu osoby, ktorá podpisový záznam vyhotovila.

Vierohodnosť pôvodu a neporušenosť obsahu účtovného záznamu možno zabezpečiť niektorým z nasledujúcich spôsobov:

• podpisovým záznamom zodpovednej osoby,

• elektronickou výmenou údajov alebo

• vnútorným kontrolným systémom účtovných záznamov.

Ustanovenie § 33 zákona o účtovníctve upravuje transformáciu účtovného záznamu, ktorou sa rozumie zmena podoby účtovného záznamu pri spracovaní účtovného záznamu v ÚJ, pričom neporušenosť účtovného záznamu zostáva nezmenená. Pre transformáciu účtovného záznamu sú ustanovené nasledovné podmienky:

• účtovný záznam je preukázateľný,

• možnosť transformácie toho istého účtovného záznamu len raz,

• uchovávanie účtovného záznamu v podobe, ktorá je výsledkom transformácie účtovného záznamu.

Transformácia účtovného záznamu môže mať dve formy:

• transformácia účtovného záznamu z listinnej podoby do elektronickej podobyzaručenou konverziou alebo skenovaním do súborového formátu v rastovej grafickej forme, pričom ÚJ zabezpečí úplnosť účtovného záznamu v pôvodnej podobe a novej podobe, obsahovú a vizuálnu zhodu účtovného záznamu v novej podobe s jeho pôvodnou podobou, čitateľnosť celej plochy účtovného záznamu v novej podobe a neporušenosť obsahu účtovného záznamu;

• transformácia účtovného záznamu z elektronickej podoby do listinnej podoby zaručenou konverziou alebo vytlačením na papier, ak účtovný záznam neobsahuje kvalifikovaný elektronický podpis alebo kvalifikovanú elektronickú pečať.

Zaručená konverzia je definovaná v ustanovení § 35 ods. 2 zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení zákona č. 273/2015 Z. z. vyhláška Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky č. 70/2021 Z. z. o zaručenej konverzii.

Konverzia je postup, pri ktorom je celý, bežne zmyslami vnímateľný, informačný obsah pôvodného:

• elektronického dokumentu transformovaný do novovzniknutého dokumentu v listinnej podobe,

• dokumentu v listinnej podobe transformovaný do novovzniknutého elektronického dokumentu,

• elektronického dokumentu transformovaný do novovzniknutého elektronického dokumentu.

Zaručenou konverziou je konverzia s cieľom zachovania právnych účinkov pôvodného dokumentu a jeho použiteľnosti na právne úkony vykonaná postupom pre zaručenú konverziu.

Osobou vykonávajúcou konverziu podľa ust. § 35 ods. 3 zákon o e-Governmente sa rozumie napr.:

a) orgán verejnej moci, advokát a notár, t. j. všetky orgány štátnej správy, samosprávy, súdov a prokuratúry,

b) Slovenská pošta,

c) patentový zástupca, ak nejde o konverziu verejnej listiny (napr. rozhodnutie orgánu verejnej moci, doklady o vzdelaní, rodný list, sobášny list a úmrtný list, notárske listiny a pod.).

Ustanovenia zákona o e-Governmente súvisiace s konverziou:

• § 36 ustanovuje postup pre zaručenú konverziu,

• § 37 upravuje osvedčovaciu doložku,

• § 38 obsahuje obmedzenie konverzie,

• § 39 obsahuje Spoločné ustanovenia o zaručenej konverzii.

Kvalifikovaný elektronický podpis (ďalej len „KEP“) je informácia pripojená alebo inak logicky spojená s elektronickým dokumentom, ktorá za splnenia podmienok daných zákonom č. 272/2016 Z. z. o dôveryhodných službách umožňuje spoľahlivo a jednoznačne určiť fyzickú osobu, ktorá ho vyhotovila. Prostredníctvom KEP sa realizujú rôzne právne úkony, ktoré bežne vyžadujú písomnú formu. KEP nahrádza písomnú podobu vlastnoručného podpisu. Ide o zdokonalený elektronický podpis vyhotovený s použitím kvalifikovaného zariadenia na vyhotovenie elektronického podpisu a založený na kvalifikovanom certifikáte pre elektronické podpisy.

S kvalifikovanou elektronickou pečaťou sa v praxi možno stretnúť hlavne pri elektronickom doručovaní dokumentov na portáli www.slovensko.sk. Ak subjektu do elektronickej schránky príde nejaký dokument napríklad od okresného súdu, zdravotnej poisťovne alebo úradu práce, sociálnych vecí a rodiny, tak bude určite podpísaný práve kvalifikovanou elektronickou pečaťou, keďže odosielateľom tohto dokumentu bude právnická osoba.

Ako vytvoriť elektronický podpis alebo elektronickú pečať je ustanovené v § 23 zákona o e-Governmente s odkazom na ďalšie právne normy upravujúce túto problematiku.

Náležitosti účtovného dokladu

Podľa novelizovaného § 10 ods. 1 písm. f) zákona o účtovníctve sa umožňuje, aby podpis osoby zodpovednej za uskutočnenie účtovného prípadu bol nahradený elektronickou výmenou údajov alebo vnútorným kontrolným systémom. Z povinných náležitostí sa vypúšťa podpis zodpovednej osoby za zaúčtovanie účtovného prípadu a povinnosť uvádzať na účtovnom doklade označenie účtov, na ktorých sa účtovný prípad zaúčtuje, tzv. predkontáciu. Avšak povinnosť označenia účtov, na ktorých sa účtovný prípad zaúčtuje naďalej zostáva, presunula sa do § 31 ods. 8 zákona o účtovníctve.

Pre potreby overovania účtovnej závierky audítorom (§ 19), zverejňovania (§ 23d) a pre potreby daňového úradu (§ 38) je účtovná jednotka povinná na výzvu daňového úradu alebo na požiadanie oprávnených osôb umožniť im oboznámiť sa s obsahom nimi určených účtovných záznamov. Daňový úrad vyzve účtovnú jednotku na predloženie účtovných záznamov v ním určenej lehote [§ 27 až § 29 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.] a poučí ju o následkoch nepredloženia účtovných záznamov. Účtovná jednotka je povinná predložiť určené účtovné záznamy v podobe, v akej ich vedie a uchováva. Účtovná jednotka účtujúca v sústave podvojného účtovníctva, ktorá vedie účtovníctvo spôsobom využívajúcim programové vybavenie, je povinná daňovému úradu alebo oprávneným osobám umožniť prístup do softvéru na vedenie účtovníctva a preukázať účtovným záznamom označenie účtov, na ktorých sú účtovné prípady v účtovnej jednotke účtované. Tieto povinnosti má účtovná jednotka po dobu, počas ktorej je povinná viesť alebo uchovávať účtovné záznamy.

Zmeny týkajúce sa registra účtovných závierok (IV. časť zákona o účtovníctve)

V súvislosti s registrom ÚZ (ďalej len „RÚZ“) došlo k týmto zmenám:

• Rozširuje sa verejná časť RÚZ o ďalšie právne formy PO, napr. pozemkové spoločenstvá, občianske združenia, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov. Verejnú časť registra ÚZ budú teda tvoriť dokumenty všetkých PO, ktoré majú povinnosť ukladať dokumenty do RÚZ. Neverejnú časť RÚZ budú tvoriť dokumenty FO, ktoré sú ÚJ, účtovných jednotiek uvedených v § 17b ods. 1 písm. b) zákona o účtovníctve a pobočiek zahraničnej finančnej inštitúcie.

• ÚJ sú povinné po 1. januári 2022 ukladať všetky účtovné dokumenty len v elektronickej podobe.

• Ustanovuje sa povinnosť uložiť dokumenty do RÚZ pre štatutárny orgán alebo člena štatutárneho orgánu, ktorý je zapísaný v obchodnom registri pred výmazom obchodnej spoločnosti alebo družstva z obchodného registra, ktorý bol oprávnený konať za obchodnú spoločnosť alebo družstvo v rozsahu zapísanom v obchodnom registri.

• Nové ustanovenie § 23b ods. 5 zákona o účtovníctve rozširuje kompetencie správcu RÚZ (DataCentrum), ktorý môže:

  presunúť dokument uložený v RÚZ tej ÚJ, ktorej sa týka, ak bol dokument uložený k ÚJ, ktorej sa netýka;

  vymazať dokument, ktorý nie je dokumentom uvedeným v § 23 ods. 2 zákona o účtovníctve.

Zmeny súvisiace s uchovávaním účtovných záznamov

V súvislosti s tzv. elektronizáciou účtovníctva nastali zmeny v súvislosti s uchovávaním účtovnej dokumentácie:

§ 35 ods. 3 písm. c) zákona o účtovníctve – dopĺňa sa uchovávanie o účtovné záznamy, ktoré sa týkajú spôsobu vedenia účtovníctva a účtovné záznamy, ktorými sa určuje systém uchovávania účtovnej dokumentácie, pričom doba uchovávania je stanovená na desať rokov nasledujúcich po roku, v ktorom sa naposledy použil.

Poznámka: Teda medzi účtovné záznamy, ktoré sa uchovávajú, patria aj účtovné záznamy, ktorými sa určuje spôsob uchovávania účtovnej dokumentácie (spôsob elektronického uchovávania účtovnej dokumentácie alebo spôsob uchovávania účtovnej dokumentácie v listinnej podobe, ktorý by si mala účtovná jednotka stanoviť v internej smernici).

• § 35 ods. 5 zákona o účtovníctve – dopĺňa sa definícia elektronického uchovávania účtovnej dokumentácie, ktorým sa rozumie uloženie účtovnej dokumentácie na dátovom nosiči a tiež sa dopĺňajú povinnosti ÚJ v súvislosti s uchovávaním účtovných záznamov, a to:

  dodržiavať určený spôsob uchovávania účtovnej dokumentácie;

  zabezpečiť vierohodnosť pôvodu, neporušenosť obsahu a čitateľnosť účtovného záznamu, ak uchováva len záznamy, ktorých podoba je výsledkom transformácie účtovného záznamu.

• § 35 ods. 6 až 8 zákona o účtovníctve – dopĺňa sa povinnosť zanikajúcej ÚJ pred svojim zánikom bez právneho nástupcu alebo pred skončením podnikania alebo inej zárobkovej činnosti informovať daňový úrad o preukázateľnom zabezpečení uchovania jej účtovnej dokumentácie:

  inou ÚJ s uvedením identifikačných údajov podľa § 35 ods. 7 písm. a) zákona o účtovníctve (obchodné meno alebo názov, jej sídlo alebo miesto podnikania a IČO) alebo

  fyzickou osobou, ktorá nie je ÚJ s uvedením identifikačných údajov podľa § 35 ods. 7 písm. b) zákona o účtovníctve (meno, priezvisko, adresa trvalého pobytu a rodné číslo alebo dátum narodenia, ak rodné číslo nebolo pridelené). V prípade, ak ide o úmrtie FO, ktorá bola ÚJ, povinnosť informovať daňový úrad o preukázateľnom zabezpečení uchovania účtovnej dokumentácie prechádza na dediča.

Zmeny v zákone o účtovníctve od 1. 9. 2022 týkajúce sa zostavovania účtovnej závierky podľa medzinárodných účtovných štandardov

Národná rada SR schválila zákon č. 249/2022 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia. V článku III. tohto zákona sa od 1. 9. 2022 mení a dopĺňa aj zákon o účtovníctve.

Zmeny a doplnenia sa týkajú zostavovania individuálnej účtovnej závierky podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1606/2022 z 19. júla 2002 o uplatňovaní medzinárodných účtovných noriem (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 13/zv. 29, Ú. v. ES L 243, 11. 9. 2002) v znení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 297/2008 z 11. marca 2008 (Ú. v. EÚ L 97, 9. 4. 2008). Nariadenie Komisie (ES) č. 1126/2008 z 3. 11. 2008, ktorým sa v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1606/2002 prijímajú určité medzinárodné účtovné štandardy (Ú. v. EÚ L 320, 29. 11. 2008), v platnom znení (ďalej len „IFRS“), a to v nasledovných ustanoveniach:

• § 2 ods. 14 zákona o účtovníctve – spresňuje sa v nadväznosti na zmeny v § 17a ods. 2 zákona o účtovníctve vymedzenie účtovných jednotiek, ktoré sa na účely zákona o účtovníctve považujú za subjekt verejného záujmu;

• § 17a ods. 2 zákona o účtovníctve – pre účtovné jednotky, ktoré spĺňajú veľkostné kritériá uvedené v § 17a ods. 2 zákona o účtovníctve, sa mení povinnosť na možnosť viesť účtovníctvo a zostavovať individuálnu účtovnú závierku podľa IFRS;

• § 17a ods. 3 a 6 zákona o účtovníctve – zmeny súvisiace so zmenou v § 17a ods. 2 zákona o účtovníctve.

V nadväznosti na uvedené zmeny sa v prechodnom ustanovení § 39x zákona o účtovníctve k úpravám účinným od 1. 9. 2022 pri povinnosti viesť účtovníctvo podľa IFRS upravuje možnosť rozhodnúť sa použiť IFRS pri zostavovaní účtovnej závierky, ktorá sa zostavuje k 1. 1. 2023 a neskôr. Súčasne platí, že účtovná jednotka, ktorá bola povinná zostavovať účtovnú závierku podľa IFRS do 31. 12. 2022, je naďalej povinná zostavovať účtovnú závierku podľa IFRS.

Zmeny zákona o účtovníctve od 31. 12. 2022, od 1. 1. 2023 a od 22. 6. 2023

Národná rada SR dňa 8. novembra 2022 schválila zákon č. 407/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o účtovníctve. Novela nadobúda účinnosť od 31. decembra 2022, od 1. januára 2023 a od 22. júna 2023. Aj napriek uvedenej účinnosti niektoré ustanovenia novely sa použijú až za účtovné obdobie začínajúce 22. júna 2024 alebo 22. júna 2025. Zmeny, ktoré vstupujú do platnosti od 31. 12. 2022 sa týkajú najmä ÚJ, ktorá emitovala cenné papiere a tie boli prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu členského štátu, subjektov verejného záujmu a subjektov verejnej správy.

V súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2101 z 24. 11. 2021, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o zverejňovanie informácií o dani z príjmov určitými podnikmi a pobočkami (Ú. v. EÚ L 429, 1. 12. 2021) (tzv. public country-by-country reporting), je cieľom novely zákona zvýšiť transparentnosť a podporiť spoločenskú zodpovednosť nadnárodných spoločností, ktoré prekročili určitú veľkosť, a to transpozíciou spoločných pravidiel pre zverejňovanie informácií o dani z príjmov.

Väčšia transparentnosť pri zverejňovaní má prispieť k lepšej verejnej kontrole nad činnosťami nadnárodných spoločností.

Novelou sa ustanovila pre konečné materské účtovné jednotky a samostatné účtovné jednotky s cezhraničným aspektom, ktoré prekročia určitú veľkosť, povinnosť vyhotoviť správu s informáciami o dani z príjmov a uložiť ju do registra účtovných závierok a zbierky listín obchodného registra.

Návrhom zákona sa tiež ustanovia podmienky, ktorých splnením vznikne veľkým dcérskym účtovným jednotkám a vybraným účtovným jednotkám, ktoré sú organizačnými zložkami podnikov zahraničných právnických osôb so sídlom mimo územia členských štátov, povinnosť uložiť do registra účtovných závierok a do zbierky listín obchodného registra správu s informáciami o dani z príjmov týkajúcu sa ich zahraničného konečného materského subjektu alebo zahraničného samostatného subjektu.

Okrem výšky zaplatených daní má v súlade so smernicou (EÚ) 2021/2101 správa s informáciami o dani z príjmov obsahovať aj ďalšie informácie, ktoré majú napomôcť zvýšiť povedomie verejnosti v tejto oblasti. Obsah správy s informáciami o dani z príjmov vrátane požiadaviek na jej elektronický formát bude ustanovený opatrením, k vydaniu ktorého sa splnomocňuje MF SR. V súlade s cit. smernicou sa navrhuje, aby sa správy s informáciami o dani z príjmov prvýkrát ukladali za účtovné obdobie začínajúce 22. 6. 2024.

V nadväznosti na požiadavky aplikačnej praxe sa novelou zákona predlžuje lehota na zostavenie súhrnnej účtovnej závierky MF SR na deväť mesiacov.

Z dôvodu potreby vyššej kvality dát a lepšej ochrany majetku štátu, obce a vyššieho územného celku sa upravuje periodicita inventarizácie pri hmotnom majetku okrem zásob a peňažných prostriedkov pre vybrané subjekty verejnej správy.

Zároveň sa precizujú aj ustanovenia týkajúce sa vzniku povinnosti uvádzať vo výročnej správe nefinančné informácie a informácie súvisiace s ponukou na prevzatie, ktoré majú za cieľ znížiť administratívnu záťaž dotknutých účtovných jednotiek.

Zmeny účinné od 31. decembra 2022

Ponuka na prevzatie – ak účtovná jednotka emitovala cenné papiere a aspoň niektoré z nich sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu členského štátu, je účtovná jednotka povinná uviesť vo výročnej správe aj vybrané taxatívne informácie; doplňuje sa, že sa to týka cenných papierov predstavujúcich ponuku na prevzatie.

Subjekt verejného záujmu – menia sa veľkostné kritériá subjektu verejného záujmu, ktorý má povinnosť uvádzať vo výročnej správe informácie o svojej spoločenskej zodpovednosti.

Zmeny účinné od 1. januára 2023

Každoročnú inventarizáciu – hmotného majetku okrem zásob a peňažných prostriedkov musia ako súčasť účtovnej závierky vykonávať rozpočtové a príspevkové organizácie, obec a vyšší územný celok.

Výzva na predloženie dokladov – daňový úrad môže pri kontrole vyzvať účtovnú jednotku na predloženie účtovných záznamov v ním určenej lehote, pričom ju poučí o možnej pokute pri ich nepredložení. 

Zdroj: www.daneauctovnictvo.sk