Novela zákona o slobode informácií od 1. januára 2023

Vydané: 8 minút čítania

Dňa 8. novembra 2022 bol prijatý zákon č. 482/2022 Z. z. (ďalej len „novela“), ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o slobode informácií“). Novela zákona o slobode informácií nadobudla účinnosť dňa 1. januára 2023 vrátane.

Rozšírenie povinných osôb, na ktoré sa vzťahuje zákon o slobode informácií

Novelou zákona o slobode informácií sa napríklad odstraňujú niektoré funkčné nedostatky, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe. Po novom dochádza aj k rozšíreniu informačnej povinnosti o nové subjekty.

Treba dodať, že podľa programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2021 – 2024 v časti Otvorené a transparentné vládnutie sa vláda zaviazala navrhnúť „rozšírenie povinností vyplývajúcich zo zákona o slobode informácií aj na štátne firmy a dcérske spoločnosti štátnych firiem v druhom a treťom rade, keďže na tieto právnické osoby sa zákon o slobode informácií nevzťahoval, hoci hospodárili s verejnými zdrojmi. V rámci uvedenej časti programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky sa po novom zavádza úplne nová definícia povinnej osoby podľa ustanovenia § 2 ods. 3 zákona o slobode informácií.

Podľa novely zákona o slobode informácií sem patria všetky právnické osoby, pre ktoré je typická aspoň väčšinová priama či nepriama účasť povinných osôb podľa ustanovenia § 2 ods. 1 a 2 zákona o slobode informácií a súčasne kontrola zo strany týchto povinných osôb alebo navrhovanie/ustanovenie väčšiny členov riadiaceho alebo kontrolného orgánu týmito povinnými osobami.

Povinné osoby teda od 1. januára 2023 sú:

-        štátne orgány a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie,

-        obce, mestá a vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie i preddavkové organizácie,

-        právnické osoby a fyzické osoby, ktorým zákon zveruje právomoc rozhodovať o právach a povinnostiach fyzických osôb alebo právnických osôb v oblasti verejnej správy, a to iba v rozsahu tejto ich rozhodovacej činnosti,

-        právnické osoby zriadené zákonom (štátne fondy, kapitoly štátneho rozpočtu a podobne),

-        zdravotné poisťovne,

-        právnické osoby, ak v nich štát alebo subjekty územnej samosprávy (obce, mestá, mestské časti alebo vyššie územné celky) majú samostatne alebo spoločne aspoň väčšinovú priamu alebo nepriamu účasť, a ak súčasne sú kontrolované povinnou osobou (teda štátnym orgánom, štátom alebo jednotkou územnej samosprávy) a tiež podľa novely táto povinná osoba (ktorá môže vykonávať kontrolu) priamo alebo nepriamo navrhuje alebo ustanovuje viac ako polovicu členov ich riadiaceho orgánu alebo kontrolného orgánu. 

V texte príspevku uvádzame ďalej len pojem „povinná osoba“, čo charakterizuje všetky subjekty verejnej správy a ostatné subjekty zadefinované v odrážkach vyššie.

K tejto taxatívne stanovenej oblasti subjektov, teda povinných osôb podľa zákona o slobode informácií, treba pridať aj iné osoby, ak tak osobitný zákon ustanoví (pozn. autora: napríklad ako iná právnická osoba alebo fyzická osoba – napríklad ako archívnictvo, registratúra alebo kataster).

Automatizované spracovanie žiadosti o sprístupnenie informácie – infožiadosti

Novela dopĺňa do zákona o slobode informácií aj nové ustanovenia § 3 ods. 4 a 5 zákona o slobode informácií a to, ak technické podmienky povinnej osoby umožňujú, povinná osoba zabezpečuje zverejňovanie a sprístupňovanie informácií (pozn. autora: vždy na základe riadnej žiadosti o sprístupnenie informácie, ktorú v texte príspevku nazývame aj ako infožiadosť), aj ako otvorené údaje vo formáte umožňujúcom automatizované spracovanie.

Povinné zverejnenie uzatvorenej zmluvy v Centrálnom registri zmlúv – predĺženie lehoty zverejnenia na desať kalendárnych rokov

Novela zákona o slobode informácií rozšírila lehotu zverejnenia zmluvy, a to z pôvodných piatich kalendárnych rokov na súčasných desať kalendárnych rokov. Povinne zverejňovaná zmluva sa zverejňuje nepretržite v Centrálnom registri zmlúv počas existencie záväzku vzniknutého z povinne zverejňovanej zmluvy, najmenej však počas desiatich rokov (podľa chystanej novelizácie zákona o slobode informácií) od nadobudnutia účinnosti zmluvy (buď účinnosť zverejnenia podľa normatívneho právneho aktu – zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p., alebo priamo v uvedený deň s určením dňa, mesiaca a roka v zmluve). V tejto súvislosti je vhodné dodať, že ak je zmluva s dodávateľom uzatvorená materskou, základnou alebo strednou školou priamo a predmetná škola má svoje webové sídlo (internetovú stránku), povinne tiež uverejní túto zmluvu v Centrálnom registri zmlúv (pozn. autora: teda nezverejní sa zmluva súčasne na internetovej stránke a v Centrálnom registri zmlúv).

V praxi povinných osôb (subjektov verejnej správy) nemá táto časť novelizovaného zákona veľmi relevanciu, pretože Centrálny register zmlúv má dostatočnú pamäť pre účely zverejňovania, a to aj na predĺžené obdobie zverejňovania zmlúv (a to na desať kalendárnych rokov). Treba dodať, že predĺženie predmetnej lehoty sa netýka dodávateľských faktúr a ani vystavených objednávok (pozn.: tie sa riadne zverejnia na webovom sídle povinnej osoby na obdobie minimálne piatich rokov od ich zverejnenia).

Možnosť šírenia informácií sprístupnených podľa infožiadosti

Osoba, ktorá získala zverejnené alebo sprístupnené informácie v súlade so zákonom o slobode informácií je oprávnená ich ďalej šíriť. Ak sa informácie získané sprístupnením alebo zverejnením podľa zákona o slobode informácií ďalej šíria v pôvodnom obsahu, šíriteľa nemožno postihnúť alebo voči nemu uplatňovať nároky.

Treba uviesť, že toto neplatí, ak žiadateľ šíri napríklad:

- informácie, ktoré sa týkajú osobnosti a súkromia fyzickej osoby,

- písomnosti osobnej povahy,

- podobizne, obrazové snímky, obrazové záznamy a zvukové záznamy týkajúce sa fyzickej osoby alebo jej prejavov osobnej povahy, ktoré boli sprístupnené povinnou osobou s predchádzajúcim písomným súhlasom dotknutej osoby sprístupniť tieto informácie žiadateľovi alebo aj

- osobné údaje, ktoré boli sprístupnené povinnou osobou s predchádzajúcim písomným súhlasom dotknutej osoby sprístupniť osobné údaje žiadateľovi.

Novelou dochádza aj k rozšíreniu základných pojmov, používaných v zákone o slobode informácií. Informáciou je akýkoľvek obsah v akejkoľvek forme zaznamenaný na akomkoľvek hmotnom nosiči, najmä obsah písomného záznamu v listinnej podobe, obsah písomného záznamu uloženého v elektronickej podobe alebo obsah záznamu v zvukovej, obrazovej alebo audiovizuálnej podobe (ustanovenie § 4 ods. 3 zákona o slobode informácií).

Obmedzenia prístupu k informáciám – kontroly, dohľady a dozory

Vykonávanie kontroly, dohľadu alebo dozoru orgánom verejnej moci podľa osobitných predpisov nemôže byť dôvodom na nesprístupnenie informácie, ktorá vznikla pred začatím kontroly, dohľadu alebo dozoru, ak jej sprístupnenie nezakazujú osobitné predpisy. (ustanovenie § 11 ods. 4 zákona o slobode informácií).

Obmedzenie prístupu k informáciám pri ochrane pred ujmou v hospodárskej súťaži

Povinná osoba môže obmedziť sprístupnenie informácie alebo informáciu nesprístupniť, ak by jej sprístupnenie mohlo tejto povinnej osobe spôsobiť ujmu v hospodárskej súťaži a zároveň záujem povinnej osoby na obmedzení sprístupnenia alebo nesprístupnení prevažuje nad právom verejnosti na prístup k požadovanej informácii“ (ustanovenie § 11a ods. 1 zákona o slobode informácií).

Vydanie rozhodnutia o nesprístupnení, respektíve čiastočnom nesprístupnení informácie

Zmenám alebo doplneniu sa nevyhla ani oblasť vybavenia žiadosti na vydanie rozhodnutia. Platí teda, že ak povinná osoba žiadosti hoci len sčasti nevyhovie, je povinná do ôsmich pracovných dní odo dňa podania žiadosti podať povinnej osobe, ktorá v nej má samostatne alebo spoločne aspoň väčšinovú priamu alebo nepriamu účasť, ktorá ju kontroluje alebo ktorá priamo alebo nepriamo navrhuje alebo ustanovuje viac ako polovicu členov jej riadiaceho orgánu alebo kontrolného orgánu, alebo osobe, s ktorou uzavrela zmluvu o plnení úloh na úseku starostlivosti o životné prostredie, vecne odôvodnený podnet na vydanie rozhodnutia podľa ustanovenia § 18 ods. 2 zákona o slobode informácií spolu so žiadosťou a spisovým materiálom.

Ak nie je možné určiť, ktorej osobe sa má vecne odôvodnený podnet na vydanie rozhodnutia spolu so žiadosťou a spisovým materiálom podať, osobu určí štatutárny orgán povinnej osoby (ustanovenie § 18 ods. 5 zákona o slobode informácií).

Plnenie úloh na úseku starostlivosti o životné prostredie

Ak povinná osoba podľa ustanovenia § 2 ods. 1 a 2 zákona o slobode informácií alebo osoba, s ktorou povinná osoba uzavrela zmluvu o plnení úloh na úseku starostlivosti o životné prostredie, do štrnástich pracovných dní odo dňa podania žiadosti nerozhodla o nesprístupnení požadovaných informácií, ani požadované informácie žiadateľovi neposkytla, vráti bezodkladne povinnej osobe žiadosť a spisový materiál na nové vybavenie, pričom uvedie svoj právny názor a o vrátení bezodkladne upovedomí žiadateľa.