Vo všeobecnosti môžeme povedať, že reformy sú skvelá a takisto aj veľmi dôležitá vec. Na čo však nemôžeme zabudnúť je, že reformy musia byť opreté o poznanie. Ak reforma „predbehne‟ poznanie, vzniká riziko neskoršieho trpkého precitnutia.
Motto
Skúsme odolať pokušeniu reformovať prostredie, ktoré nepoznáme.
Preto si treba vyčleniť čas a energiu na spoznávanie podmienok, v ktorých samospráva funguje, pretože sú veľmi špecifické a skúsenosti z iných prostredí nemusia byť vôbec použiteľné.
Príklad: V jednom nemenovanom meste bol zvolený nový primátor. Samospráva mesta mala dlhé obdobie problémy a nový primátor (v pôvodnom zamestnaní skúsený manažér v podnikateľskom prostredí) mal cieľ zefektívniť jej fungovanie v každom smere. Naozaj si dal záležať na vzdelávaní v oblasti miestnej samosprávy a využíval všetky nadobudnuté poznatky na návrhy na jej zlepšenie a zefektívnenie. Postupom času však zistil, že opozične nastavené mestské zastupiteľstvo a úzke zákonné mantinely fungovania miestnej samosprávy odsunuli väčšinu jeho nápadov medzi neuskutočniteľné.
Treba venovať čas spoznávaniu ľudí na obecnom/mestskom úrade a ich práce, aby sme nemali príležitosť podľahnúť lákavej tendencii kriticky ich hodnotiť alebo dokonca odsúdiť. Môže to totiž spôsobiť odchod práve tých, ktorí sú najužitočnejší.
Pomerne často vzniká situácia, keď malá obecná samospráva má len jedného či dvoch zamestnancov. Novozvolený starosta po nástupe do svojej funkcie ukončil pracovný pomer s účtovníčkou, ktorá dlhé roky pracovala s predchádzajúcim starostom a jeho volebným konkurentom. Hlavný dôvod prepustenia bol ten, že jej nedôveroval. Na jej miesto sa rozhodol prijať účtovníčku z podniku, v ktorom predtým pracoval. Nová účtovníčka sa v rámci skúšobnej doby rozhodla opustiť toto pracovné miesto, pretože zistila, aké mimoriadne odlišné a zložité je účtovať v prostredí samosprávy a aké ďalšie povinnosti okrem účtovníctva robila jej predchodkyňa. Kompetentného zamestnanca sa podarilo nájsť až o pol roka neskôr a asi si vieme predstaviť, do akého stavu „účtovníctva” nastupoval nový zamestnanec.
Každá samospráva má svoje vlastné normy, interné smernice a pravidlá fungovania, ktoré voľbami nestrácajú platnosť a v ktorých sa treba najprv veľmi dobre zorientovať. Ide najmä o štatút, organizačný poriadok, pracovný poriadok, rokovací poriadok obecného zastupiteľstva, zásady hospodárenia a podobne. Rovnako dôležité sú aj niektoré základné dokumenty, medzi ktoré zaraďujeme najmä rozpočet, územný plán, plán hospodárskeho a sociálneho rozvoja, koncepcie rozvoja a podobne.
Opomenutie týchto prístupov môže viesť k nenapraviteľným škodám. Žiaľ, po voľbách sa pomerne často stáva, že sa fungovanie samosprávy začína „od nuly‟, preruší sa akákoľvek kontinuita, na úrade sa zamestnajú noví ľudia bez znalostí a skúseností. Kým je takáto samospráva schopná opäť riadne fungovať, prebehnú dlhé mesiace a niekedy aj roky…
Pramene poznania
Motto
Nemusíme vedieť všetko. Treba vedieť, kde to nájdeme.
Činnosť samosprávy upravuje veľké množstvo právnych noriem. Nemôžeme však odporúčať, aby človek, ktorý je v danej situácii a v danom zamestnaní nový, začal ich individuálnym štúdiom. Ide o priveľké množstvo informácií a čítanie očami „neprávnika‟ môže viesť k veľkým nedorozumeniam pri aplikácii. Preto je veľmi dôležité získať celkový prehľad a mať v dosahu získanie aktuálnej informácie z aplikácie právnych noriem.
Preto by vo vašej príručnej knižnici nemal chýbať „Zákon o obecnom zriadení – komentár, 2. vydanie‟ a odborný mesačník „Právo pre ROPO a OBCE v praxi‟ (www.wolterskluwer.sk), prípadne ďalšie publikácie, vo výbere ktorých si nechajte poradiť. Veľmi užitočné bude mať poruke aspoň základné kódexy, tzn. najmä Občiansky zákonník, Zákonník práce, ako aj Obchodný zákonník. Využite aktuálnu ponuku vzdelávania, ktorá vzniká „zdola‟ podľa potrieb miest a obcí – nájdete ju na webovom sídle Asociácie vzdelávania samospráv (www.avs‑rvc.sk), kde si môžete vybrať spomedzi Regionálnych vzdelávacích centier, zúčastniť sa ich seminárov a získať užitočné publikácie.
Jednotlivé zdroje poznania a neustále vzdelávanie pokryjú úvodné poznatkové minimum. Neskôr sa ukáže, že treba vedieť stále viac. Potvrdzujú to aj ľudia, ktorí v samospráve pôsobia už desaťročia. Samospráva predstavuje priestor, kde sa poznanie neustále a rýchlo posúva a je nevyhnutné byť s ním v kontakte.
Myšlienka na záver
Práca v samospráve je beh na dlhé trate. Vyžaduje starostlivú prípravu, oveľa viac trpezlivosti, než odvahy, a vytrvalú snahu o čo najlepší výsledok.
ZdrojSprievodca miestnou samosprávou, 3. aktualizované a doplnené vydanie