Môžu komisie obecného zastupiteľstva odporúčať alebo ukladať úlohy obecnému úradu, jeho prednostovi alebo starostovi? Nemajú komisie obecného zastupiteľstva vzťah len k obecnému zastupiteľstvu?
Na položené otázky možno nazerať z dvoch hľadísk: právne hľadisko možno vyhodnotiť pomerne jednoducho, súčasne je však vhodné vziať do úvahy hľadisko efektívneho riadenia právnickej osoby, ktoré zahrnie spravidla širší kontext.
Bude preto vhodné vysvetliť to postupne. Právne hľadisko postavenia komisie obecného zastupiteľstva v štruktúre riadenia právnickej osoby, ktorou je konkrétna obec, upravuje zákon o obecnom zriadení.
Zákon o obecnom zriadení − výňatok
§ 15
(1) Obecné zastupiteľstvo môže zriaďovať komisie ako svoje stále alebo dočasné poradné, iniciatívne a kontrolné orgány.
(2) Komisie sú zložené z poslancov a z ďalších osôb zvolených obecným zastupiteľstvom.
(3) Zloženie a úlohy komisií vymedzuje obecné zastupiteľstvo.
Z tejto právnej úpravy bez pochybností vyplýva, že:
- komisia je orgánom obecného zastupiteľstva;
- obecné zastupiteľstvo má vo vzťahu ku komisii kreačnú pôsobnosť (zriadiť komisiu) a aj postavenie, ktoré možno nazvať nadriadeným (určovať úlohy).
Čiastkový záver: Postavenie komisií obecného zastupiteľstva je zákonom upravené iba vo vzťahu k obecnému zastupiteľstvu, ktoré komisie zriaďuje a rozhoduje o ich úlohách. Komisia je vo vzťahu k obecnému zastupiteľstvu v podriadenom postavení, keďže obecné zastupiteľstvo má pôsobnosť určovať jej úlohy. Vzťahy komisií obecného zastupiteľstva k ostatným orgánom a organizačným zložkám samosprávy možno označiť ako vzájomne nenadriadené a nepodriadené, tzn. kolegiálne.
Optimálne fungovanie miestnej samosprávy pomerne často vedie k tomu, že sa činnosť orgánov a organizačných zložiek uplatňuje aj v širších než len právnych medziach. Ak funguje dobrá spolupráca komisií obecného zastupiteľstva s obecným úradom a so starostom, ak prebieha obojstranný tok informácií a kooperácia, ktorá prekročí úzke právne vnímanie, môže to byť celej samospráve veľmi osožné.
Príklad:
Z rokovania komisie vzíde podnet, ktorý by mal byť predmetom rokovania obecného zastupiteľstva. Ak sa budeme držať striktne právnych pravidiel, komisia alebo niektorý z jej členov predloží najbližšiemu zasadnutiu obecného zastupiteľstva iniciatívny návrh na prerokovanie tohto podnetu. Ak však uplatníme kritérium efektívneho riadenia, nič nebráni starostovi a obecnému úradu, aby podnet komisie zapracoval už do návrhu programu rokovania najbližšieho zasadnutia obecného zastupiteľstva a pripravil na rokovanie potrebné podklady.
Záver:
Komisie obecného zastupiteľstva nemôžu iným orgánom alebo organizačným zložkám miestnej samosprávy ukladať úlohy, pretože sa voči nim nenachádzajú v nadriadenom postavení. Efektívne riadenie právnickej osoby však využíva aj vzťahy, ktoré sú vzájomne nenadriadené a nepodriadené (tzn. kolegiálne), aby pomáhali plneniu poslania miestnej samosprávy. Z tohto aspektu je vhodné registrovať odporúčania komisií nielen zo strany obecného zastupiteľstva, ale aj iných organizačných zložiek obecnej samosprávy, starostlivo ich zvážiť a v prípade potreby podniknúť potrebné kroky.